Gå til innhold

Hvordan overklokke et skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg har ett Sapphire Radeon 9600 Atlantis, og hos meg står det da vitterlig noe om overklokking i skjerminnstillingene? Går det an å gjøre det så enkelt da?

 

Men så lenge det er vifteløst, er det vel liten vits... :roll:

 

Edit: ATI med samsung minne....

Endret av gromgut32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å klokke min Sapphire 9600 np, det funker ikke.

Prøver å få den over 324/195, men den gang ei.

 

Har prøvd med RadLinker, R3Dtweak og RivaTuner.

 

Noen som har fått det til med dette kortet? :no:

 

Har lasta ned patcha driver, så nå klokker jeg!

 

Får 6500 i 3D Mark 01 (380/215) - er det veldig dårlig eller skal jeg forvente mer av dette kortet? Blir kanskje litt varmt...

Endret av alansmith
Lenke til kommentar
Det er mange her som ikke har peiling på hvordan man overklokker et skjemkort, så jeg har laget en liten guide. Er det noe som mangler, er feil eller burde vært gjort annerledes er det bare å synge ut (gjerne på PM).

Dette er en guide rettet mot nybegynnere, så det er først og fremst det grunnleggende innen overklokking av skjermkort som står i denne guiden.

Jeg har prøvd å holde språket enkelt, men hvis det likevel er noen ord du ikke skjønner kan du sjekke ut HW.no's Ordforklaringsguide.

 

 

Hvorfor overklokke skjermkortet?

Fordi man får høyere ytelse, selvsagt. Og i tillegg er det gøy! Man kan ofte få samme ytelsen som man får fra betydelig dyrere kort med litt overklokking, for eksempel kan man som oftest uten problemer klokke et Radeon 9800 til 9800 Pro-hastigheter. Dessuten er det veldig enkelt, enklere enn å klokke prosessoren, så hvorfor la være?

 

Kan kortet bli ødelagt når man overklokker det?

Det er veldig liten sjanse for at kortet skal bli ødelagt pga. overklokking hvis man ikke gjør noe "ekstremt", som å voltmodde det (og da vet man gjerne hva man driver med). Selv det å kjøre maks klokk døgnet rundt medfører liten risiko, så lenge ikke kortet er veldig varmt.

 

Kjøling

For de som lurer; på de fleste kort holder standardkjølingen et godt stykke. Siden spenningen forblir den samme så lenge man ikke voltmodder vil temperaturen vanligvis ikke øke nevneverdig. Men vær alltid påpasselig, kjølingen er gjerne akkurat så gode som de trenger å være, og ved overklokking kan det "tippe over" for dem slik at temperaturen blir i høyeste laget.

Man kan senke temperaturen litt ved å bytte ut den eksisterende goopen eller themal pad'en med noe "skikkelig" (som Arctic Silver), planslipe kjøleribba og kjernen og evnt. fjerne den såkalte "shimsen" (en metallramme som ligger rundt kjernen for å beskytte den) for å forbedre kontakten mellom kjernen og kjøleribba.

Vil man ha bedre kjøling kan man kjøpe en kjøler som er beregnet til å kjøle skjermkort. Dessverre er de færreste av disse noe særlig gode, men det finnes noen som er brukbare. Et annet alternativ er å sette på en CPU-kjøler du har liggende, med litt krativitet får du alltids montert den på et vis. Vil man ikke oppta noen PCI-plasser er 1U-kjølerne verdt å ta en titt på. Men, vannkjøling er selvfølgelig ikke å forakte hvis man vil nå skikkelig langt.

Det kan lønne seg å montere noen små kjøleribber på minnebrikkene, særlig dersom disse er spesielt varme. Det gjør nok ikke mirakler, men lar deg som regel klemme ut noen ekstra megahertz. Men som sagt; man kan i de fleste tilfeller, selvsagt avhengig av det respektive kortets overklokkingsvennlighet overklokke det en del, noen ganger mye, i original stand.

 

Så var det selve overklokkingen!

Den enkleste måten å overklokke skjemkort er å gjøre det i Windows (eller hva for et OS du har) ved hjelp av tredjepartsprogramvare. Her er noen populære programmer, de tre første er programmer med endel muligheter for tweaking ol., de to siste er små og enkle, og legger bare til en ekstra kategori i skjermkortegenskapene.

RivaTuner

PowerStrip

Rage3D Tweak

RadLinker (kun for ATi, følger forøvrig med Omega-drivere)

CoolBits (kun for nVidia)

 

Hvilket program du bruker går på smak og behag. Jeg har prøvd alle disse programmene, og bruker for det meste RivaTuner. Det er enkelt og "behagelig" å bruke, og har mange inntstillinger og funksjoner. Jeg skal vise steg for steg hvordan man overklokker skjermkortet med dette programmet. RivaTuner har foruten mulighet for overklokking en mengde muligheter for "tweaking", først og fremst for nVidia-kort. For tweaking av ATi-kort anbefaler jeg Rage3D Tweak.

 

Når du har innstallert programmet og åpner det opp ser det omtrent slik ut:

 

RT1.jpg

 

Her trykker du på den lille fliken ved "Customize...", og deretter bildet som forestiller et skjermkort:

 

RT2.jpg

 

Da får du opp dette:

 

RT3.jpg

 

Huk av for "Enable low level hardware overclocking", og "Detect now" på boksen som kommer opp. Da ser programmet slik ut (vel, dette er etter at jeg har stilt opp hastigheten litt):

 

RT4.jpg

 

Du har to slidere du kan stille på; en for Core clock (GPU) og en for Memory clock (RAM). Det enkleste er å forholde seg til en om gangen.

Øk en av dem med 5-10MHz (etter hvor lat du er). Trykk "Test", og deretter "OK" eller "Apply". Nå tester du med et spill eller benchmarkprogram om skjemkortet er stabilt med oveklokkingen, og at du ikke får såkalte artifacts i skjembildet. Artifacts er feil i skjembildet, dette kan være alt fra små svarte flekker til sjakkmønster over hele skjermen. Opplever du artifacts eller ustabilitet klokker du litt ned igjen, til det ikke er det. Hvis alt er normalt, klokker du opp litt til. Slik gjør du med både GPU og RAM til du har funnet maksimal klokkefrekvens. Hvis du har funnet innstillinger du vil ha ved hver oppstart, huker du av for "Apply overclocking at Windows startup".

Tips: Det er lurt å bruke et benchmarkprogram, som feks. 3DMark til å teste med, siden du da også får en indikasjon på ytelsesøkningen du får som følge av overklokkingen. Noen ganger kan faktisk ytelsen bli lavere som følge av overklokking, selv om det ikke er noen artifacts.

PS: Om du tester ytelsen med 3DMark bør du starte maskinen på nytt for hver test, da scoren ellers ofte vil bli lavere.

 

Dette var forhåpentligvis alt du trengte å vite (og litt til) for å overklokke skjemkortet ditt!

 

Voltmodifisering

Vil du lenger? Da kan du modifisere kortet ditt, slik at GPU og RAM får høyere spenning, og kan kjøre på høyere hastigheter. Har du ikke peiling på hva en voltmod er bør du nok ikke prøve det med første, jeg kan si så mye som at du trenger mer enn en blyant for å utføre en voltmod (riktignok ikke alle...). Å voltmodde er vel å regne som ekstremt, og jeg anbefaler å spørre eller søke på XtremeSystems.org hvis du lurer på noe angående voltmodifisering.

 

Biosflashing

Som hovedkort har skjermkort også en bios, og denne kan du flashe. Det kan være flere grunner til å flashe en skjermkortbios, feks. kan produsenten av kortet ha låst det for overklokking (slike som endel R300-kort er), eller man vil flashe kortet til å "bli" en dyrere modell. Vil du flashe biosen på skjermkortet ditt anbefaler jeg å lese formanns guide til å flashe til Pro-bios på Radeon 9800np, denne kan også følges om det er et annet kort enn 9800.

En samling av bioser og programvare du trenger finnes her.

 

Softwaremodifisering

Det har vært mye snakk om "softmodding" den siste tiden, ettersom visse Ati-kort kun ved hjelp av modifiserte drivere kan "omgjøres" til langt dyrere kort, og yte mye bedre. De fleste spørsmål og svar, og filer du trenger finnes her. Se også denne tråden av Zhor for info om modifisering av Radeon 9800SE.

 

 

Da håper jeg du har fått svar på det du trengte å vite om overklokking av skjemkort, lykke til med jakten på bedre ytelse!

 

 

NB! Overklokking gjøres på eget ansvar, verken jeg eller Overklokking.no tar ansvar for eventuelle skader eller garantitap som hender som følger av informasjon du har fått i denne guiden!

trenger hjelp

har et powercolor radeon9800 pro kort (kjøpt for et par dager siden)

har fulgt anvisningen for flashing av bios for og få 9800xt.

men får det ikke til å funke. har prøvd div bioser.

skrev flashrom -p 0 din-9800xt-bios.bin. er det riktig?

kalte forøvtig biosfila jeg lastet ned for 9800xt

trenger hjelp har aldri gjort dette før

Lenke til kommentar
Har prøvd og flashe biosen på kortet mitt no til club3d~1

fikk ikke noe meldig om at det var flashet,så jeg er ikke sikker på om jeg gjorde det riktig.Er det noen steder jeg kan se om jeg har klart det?

i dos skrev jeg: flashrom -p 0 club3d~1.bin

Er lenge siden jeg flashet, men mener det skal stå noe.

Dette er ihvertfall kommandoen du skal bruke med AtiFlash:

atiflash -f -p 0 biosnavn.bin

-f skal ikke være nødvendig, men skader ikke å ha den med.

 

PS: Ha et kort navn på biosfilen, feks. b.bin, da er det mindre sjanse for å gjøre noe feil.

trenger hjelp når jeg kjører 3d mark 2003 med mitt power color radeon 9800pro, stopper det etterhvert med feilmeld. "3dmark display window lost focus"

har satt alt på default (oså i bios) har nye innstalert nye drivere

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for og få til og klokke 9800 pro kortet mitt?? Når jeg har klokket til 465/390 får jeg så og si samme score som når jeg kjører det orginalt..Bruker Omega drivere og har flashet til XT bios..

Det virker som om du har fått til å klokke allerede... får du så og så samme score klokket som uklokket er nok det fordi det er resten av systemet er flaskehalsen (regner med du mener 3DMark2001).

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for og få til og klokke 9800 pro kortet mitt?? Når jeg har klokket til 465/390 får jeg så og si samme score som når jeg kjører det orginalt..Bruker Omega drivere og har flashet til XT bios..

Det virker som om du har fått til å klokke allerede... får du så og så samme score klokket som uklokket er nok det fordi det er resten av systemet er flaskehalsen (regner med du mener 3DMark2001).

ja.mener 3DMark 01.Når jeg økte FSB og MP og kjørte skjermkortet på XT hastighet fikk jeg 20000.Så klokket jeg alt ned til XP 2500 hastighet for og klokke skjermkortet.Kjørte først igjennom testen med skjermkortet på 411/364 og fikk 14900.Så klokket jeg til 465/391 og da fikk 100 poeng ekstra.Synes det virker litt rart.

Endret av clinton
Lenke til kommentar
Testet du uten å restarte mellom hver test? Da blir scoren lavere.

joda.Restartet mellom vær gang.Men jeg får faktisk ikke flere FPS heller.Blir som regel det samme.

Vil det ha no for seg og prøve andre klokke programmer og drivere som ikke er Omega?

Endret av clinton
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg lurer på om noen vet om det er den samme innfestingen på kjølingen på det nye ATI kortet? Om jeg kan bruke vannblokka til Waterchill på GPU.(den som er til GPU mener jeg). eller er det for nytt til å si noe sikkert? For ordens skyld nevner jeg at jeg tenker på X800 Pro/XT.

 

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...