Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Jeg har en HTC Vive som jeg omtrent ikke brukte etter de første dagene jeg hadde kjøpt den for et år siden, eller så. Mange grunner til det, ukomfortabel å ha på, lav oppløsning, ingen spill som var morsomme mer enn kort tid om gangen osv... Så kjøpte jeg Audio strap greia, og da ble den straks noe bedre å ha på. Dog, den gnager noe i bakhodet etter noen minutter. Bedre, men ikke bra nok. Så kom Skyrim VR, og VR ble morsomt igjen. Men pga plass i huset osv...  så var det kjipt å rydde møbler og styre hver gang jeg skulle spille noen minutter... så Skyrim ligger litt på brakk for en periode...

Men så ryddet jeg plass på "gutterommet" (heter fortsatt det når man nærmer seg 50, bare så dere vet det) og lagde en liten plass akkurat står nok til en "sitt ned" opplevelse i stedet for room scale. Dro fram Rallystolen som jeg aldri bruker, koblet opp min Logitech G Saitek X56 Rhino V2 (versjon 2 ja, 1'rn er det mye surr med) HOTAS (Stikke + throttle og ørti tusen knapper og akser), og testet flysimulator..

Det jeg testet var DCS World, med P51 Mustang bl.a. 

Jadda! Utrolig følelse av å... fly - faktisk. Men igjen, lav oppløsning ødelegger en del. Ting som er i det fjerne er vanskelig å se hva er. Samme med instrumenter. Det går fint å spille gamle fly uten radarskjermer å glane på og ikke alt for mange knotter å lære seg. Faktisk helt rått. Så begynte jeg å vurdere Vive PRO fordi den har større oppløsning. Dessverre dritdyr. Og i tillegg var det mange reviews der ute som sa de ikke merket all verdens forskjell - eller ga så mye bedre opplevelse... 

Men--- de har kanskje ikke spilt mye flysimulator? Fordi etter denne videoen under her, hopp gjerne til 07:30 minutter inni og hør... (Og har du vært litt inn i flysim miljøet online så har du kanskje sett Froogles videoer før) - vel atså - vurderer Vive Pro på nytt nå.

 
 
Bilde av mitt oppsett:
post-62166-0-41344800-1523999245_thumb.jpg
 
Merk vifta foran,,, blir varmt med Vive på hodet lenge om gangen - pluss at det hjelper for immersion ;) . Logitech stikkene er helt rå. :) . Fungerer gull i Elite Dangerous VR også.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har en HTC Vive som jeg omtrent ikke brukte etter de første dagene jeg hadde kjøpt den for et år siden, eller så. Mange grunner til det, ukomfortabel å ha på, lav oppløsning, ingen spill som var morsomme mer enn kort tid om gangen osv... Så kjøpte jeg Audio strap greia, og da ble den straks noe bedre å ha på. Dog, den gnager noe i bakhodet etter noen minutter. Bedre, men ikke bra nok. Så kom Skyrim VR, og VR ble morsomt igjen. Men pga plass i huset osv...  så var det kjipt å rydde møbler og styre hver gang jeg skulle spille noen minutter... så Skyrim ligger litt på brakk for en periode...

 

Men så ryddet jeg plass på "gutterommet" (heter fortsatt det når man nærmer seg 50, bare så dere vet det) og lagde en liten plass akkurat står nok til en "sitt ned" opplevelse i stedet for room scale. Dro fram Rallystolen som jeg aldri bruker, koblet opp min Logitech G Saitek X56 Rhino V2 (versjon 2 ja, 1'rn er det mye surr med) HOTAS (Stikke + throttle og ørti tusen knapper og akser), og testet flysimulator..

 

Det jeg testet var DCS World, med P51 Mustang bl.a. 

 

Jadda! Utrolig følelse av å... fly - faktisk. Men igjen, lav oppløsning ødelegger en del. Ting som er i det fjerne er vanskelig å se hva er. Samme med instrumenter. Det går fint å spille gamle fly uten radarskjermer å glane på og ikke alt for mange knotter å lære seg. Faktisk helt rått. Så begynte jeg å vurdere Vive PRO fordi den har større oppløsning. Dessverre dritdyr. Og i tillegg var det mange reviews der ute som sa de ikke merket all verdens forskjell - eller ga så mye bedre opplevelse... 

 

Men--- de har kanskje ikke spilt mye flysimulator? Fordi etter denne videoen under her, hopp gjerne til 07:30 minutter inni og hør... (Og har du vært litt inn i flysim miljøet online så har du kanskje sett Froogles videoer før) - vel atså - vurderer Vive Pro på nytt nå.

 
 
Bilde av mitt oppsett:

attachicon.gif20180417_223921.jpg

 
Merk vifta foran,,, blir varmt med Vive på hodet lenge om gangen - pluss at det hjelper for immersion ;) . Logitech stikkene er helt rå. :) . Fungerer gull i Elite Dangerous VR også.

 

Nice! Post gjerne noen inntrykk da hvis du går for Vive Pro. 

 

Jeg er ikke den store sim-spilleren selv, har spilt en del Elite Dagerous med x52Pro, men det var mest da jeg hadde Oculus DK2. Da jeg fikk Vive ble det nesten bare roomscale spill. Hadde ganske mye plass for et års tid siden men etter at jeg flyttet til et mindre sted har det blitt litt mer utfordrende å finne plass til roomscale VR. Kommer nok til å kjøpe noe større om noen år, må bare bestemme meg for hvor i landet jeg vil bo først. Kunne tenkt meg et hus med mye plass. 

 

Enn så lenge må jeg utnytte den knøttlille plassen jeg har. Er i ferd med å flytte pcen min inn i klesskapet nå :wee: og bruke rommet ved siden av til VR-rom. Har ribbet leiligheten for ting og flyttet alt unødig ned i boden. Drar på IKEA i morgen for å kjøpe inn ett lite pc bord, en stol og et mykt teppe til spillområdet. Eneste som står igjen nå er en stor seng som jeg løfter på høykant og skyver inn i gangen når jeg skal i VR  :p

post-56355-0-52929700-1524078035_thumb.gif

 

 

 

Tips: Påmonterbare vifter til Vive ;)http://www.vivenchill.com/  

Lenke til kommentar

 

Jeg har en HTC Vive som jeg omtrent ikke brukte etter de første dagene jeg hadde kjøpt den for et år siden, eller så. Mange grunner til det, ukomfortabel å ha på, lav oppløsning, ingen spill som var morsomme mer enn kort tid om gangen osv... Så kjøpte jeg Audio strap greia, og da ble den straks noe bedre å ha på. Dog, den gnager noe i bakhodet etter noen minutter. Bedre, men ikke bra nok. Så kom Skyrim VR, og VR ble morsomt igjen. Men pga plass i huset osv...  så var det kjipt å rydde møbler og styre hver gang jeg skulle spille noen minutter... så Skyrim ligger litt på brakk for en periode...

 

Men så ryddet jeg plass på "gutterommet" (heter fortsatt det når man nærmer seg 50, bare så dere vet det) og lagde en liten plass akkurat står nok til en "sitt ned" opplevelse i stedet for room scale. Dro fram Rallystolen som jeg aldri bruker, koblet opp min Logitech G Saitek X56 Rhino V2 (versjon 2 ja, 1'rn er det mye surr med) HOTAS (Stikke + throttle og ørti tusen knapper og akser), og testet flysimulator..

 

Det jeg testet var DCS World, med P51 Mustang bl.a. 

 

Jadda! Utrolig følelse av å... fly - faktisk. Men igjen, lav oppløsning ødelegger en del. Ting som er i det fjerne er vanskelig å se hva er. Samme med instrumenter. Det går fint å spille gamle fly uten radarskjermer å glane på og ikke alt for mange knotter å lære seg. Faktisk helt rått. Så begynte jeg å vurdere Vive PRO fordi den har større oppløsning. Dessverre dritdyr. Og i tillegg var det mange reviews der ute som sa de ikke merket all verdens forskjell - eller ga så mye bedre opplevelse... 

 

Men--- de har kanskje ikke spilt mye flysimulator? Fordi etter denne videoen under her, hopp gjerne til 07:30 minutter inni og hør... (Og har du vært litt inn i flysim miljøet online så har du kanskje sett Froogles videoer før) - vel atså - vurderer Vive Pro på nytt nå.

 
 
Bilde av mitt oppsett:

attachicon.gif20180417_223921.jpg

 
Merk vifta foran,,, blir varmt med Vive på hodet lenge om gangen - pluss at det hjelper for immersion ;) . Logitech stikkene er helt rå. :) . Fungerer gull i Elite Dangerous VR også.

 

Er bra det ikke bare er meg som spiller sim,er i vr når man nermer seg 50. Er enig ang dcs. Eneste modulene jeg får til i vr der er mustangen , huey,en og mi,en. A 10c og ka 50. er et mareritt og fly med oculus rift cv.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg min HTC Vive Pro :) Skal poste litt senere og sammenligne litt mot orginale Vive. Førsteintrykket er svært godt i hvert fall!

Knall! Venter spent!

 

Edit.

 

Hvordan er komfort vs original Vive? Har sett blandete reaksjoner på dette. Noen synes den er veldig behagelig andre ikke etter det jeg leser.

 

Og kan du bruke de to kameraene?

 

Så noen kule eksempler på nye funksjoner her for noen dager siden. Men mulig at det kun er for utviklere enda.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Kjøpte In death på salg nå. Hørt veldig mye bra om det. Spillet fikk nylig også en større oppdatering: https://www.roadtovr.com/death-april-update-brings-asynchronous-challenge-mode-hellishly-difficult-dungeons/?platform=hootsuite

 

https://store.steampowered.com/app/605450/In_Death/

145,00 kr 108,75 kr 25% av.

 

 

Kjøpte meg også Sprint Vector for noen dager siden, skulle ventet til salget. Men fy satan det er et artig spill! Bruker det som morgentrim!  :p

 

http://store.steampowered.com/app/590690/Sprint_Vector/

200,00 kr 140,00 kr 30% av.

Lenke til kommentar

 

Da fikk jeg min HTC Vive Pro :) Skal poste litt senere og sammenligne litt mot orginale Vive. Førsteintrykket er svært godt i hvert fall!

Knall! Venter spent!

 

Edit.

 

Hvordan er komfort vs original Vive? Har sett blandete reaksjoner på dette. Noen synes den er veldig behagelig andre ikke etter det jeg leser.

 

Og kan du bruke de to kameraene?

 

Så noen kule eksempler på nye funksjoner her for noen dager siden. Men mulig at det kun er for utviklere enda.

 

 

 

Da har jeg fått testet litt i kveld. Spilt litt flysim DCS og IL-2 Battle of Stalingrad. Her er det stor forbedring på det visuelle i forhold til Vive (orginale). Særlig da instrumenter, HUD, evnen til å se fiender lenger unna.

 

Jeg testet også såvidt litt Project Cars 2. Forbedring helt klart her også, bilene er ikke lenger bare grøt så fort de er 20 meter unna slik som før. Dog, et stykka unna blir de utydelige. Jeg er ingen stor fan av bilspill så jeg fikk liksom ikke helt bakoversveisen alikevel. 

 

Det negative, som jeg forventet, er at de samme linsene brukes. Man får god rays som med orginale Vive. Jeg synes ikke jeg så noe mer god rays enn på orginal Vive, men det har i hvert fall ikke blitt bedre. Det er samme økende blurry detaljer jo lenger fra senter man kommer i bildet. Altså, sweet spot er den samme. Ikke større, ikke mindre. 

 

Kanskje det mest positive er MYE bedre komfort! Dette er nesten den største forbedringen for meg. Orginal Vive var håpløs for meg, ble litt bedre med Audio strap'n som jeg kjøpte, men den gnagde meg i bakhodet og var ubehagelig i ansiktet. Vive Pro har mye bedre padding både foran og bak på festet. Denne kan jeg sitte lenge med uten at det plager meg. Det kunne jeg ikke på forrige modell. Da ble all spilling stykket veldig opp fordi jeg ikke orket å ha den på meg så lenge om gangen. 

 

Oppløsningen er bedre, og screen door redusert. MEN - hvor mye har det å si for de enkelte - når prisen er så høy? Hvis man spiller enkle spill, space pirate trainer og annet sånn, så ser jeg ingen grunn til å oppgradere, selv om prisen skulle falle betraktetlig. 

 

Men personlig er jeg glad for oppgraderingen. Dette pga simulatorer der jeg trenger se hva instrumentene og HUD'n viser, og pga passformen er sså veldig bra for hodet mitt. Og når jeg kan se kjøretøy på bakken vesentlig lenger unna, og fly i luften ligeså, så er dette er bra oppgradering for meg. Dyrt. Men denne blir nok langt mere brukt her enn forrige Vive pga komfort, og pga immersion faktoren på simulatorene jeg har lyst til å spille økte veldig mye nå. 

 

Det jeg derimot må gjøre er nok å få meg et nytt grafikk kort, enten et GTX 1080 Ti nå eller vente på neste modell. Jeg har GTX 1080 vanilla nå, men trenger mere juice når jeg skal flytte den økte oppløsningen rundt med samme effektgrad som før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet litt i kveld. Spilt litt flysim DCS og IL-2 Battle of Stalingrad. Her er det stor forbedring på det visuelle i forhold til Vive (orginale). Særlig da instrumenter, HUD, evnen til å se fiender lenger unna.

 

Jeg testet også såvidt litt Project Cars 2. Forbedring helt klart her også, bilene er ikke lenger bare grøt så fort de er 20 meter unna slik som før. Dog, et stykka unna blir de utydelige. Jeg er ingen stor fan av bilspill så jeg fikk liksom ikke helt bakoversveisen alikevel. 

 

Det negative, som jeg forventet, er at de samme linsene brukes. Man får god rays som med orginale Vive. Jeg synes ikke jeg så noe mer god rays enn på orginal Vive, men det har i hvert fall ikke blitt bedre. Det er samme økende blurry detaljer jo lenger fra senter man kommer i bildet. Altså, sweet spot er den samme. Ikke større, ikke mindre. 

 

Kanskje det mest positive er MYE bedre komfort! Dette er nesten den største forbedringen for meg. Orginal Vive var håpløs for meg, ble litt bedre med Audio strap'n som jeg kjøpte, men den gnagde meg i bakhodet og var ubehagelig i ansiktet. Vive Pro har mye bedre padding både foran og bak på festet. Denne kan jeg sitte lenge med uten at det plager meg. Det kunne jeg ikke på forrige modell. Da ble all spilling stykket veldig opp fordi jeg ikke orket å ha den på meg så lenge om gangen. 

 

Oppløsningen er bedre, og screen door redusert. MEN - hvor mye har det å si for de enkelte - når prisen er så høy? Hvis man spiller enkle spill, space pirate trainer og annet sånn, så ser jeg ingen grunn til å oppgradere, selv om prisen skulle falle betraktetlig. 

 

Men personlig er jeg glad for oppgraderingen. Dette pga simulatorer der jeg trenger se hva instrumentene og HUD'n viser, og pga passformen er sså veldig bra for hodet mitt. Og når jeg kan se kjøretøy på bakken vesentlig lenger unna, og fly i luften ligeså, så er dette er bra oppgradering for meg. Dyrt. Men denne blir nok langt mere brukt her enn forrige Vive pga komfort, og pga immersion faktoren på simulatorene jeg har lyst til å spille økte veldig mye nå. 

 

Det jeg derimot må gjøre er nok å få meg et nytt grafikk kort, enten et GTX 1080 Ti nå eller vente på neste modell. Jeg har GTX 1080 vanilla nå, men trenger mere juice når jeg skal flytte den økte oppløsningen rundt med samme effektgrad som før.

Høres bra ut. Dette matcher mye av det jeg har lest om den. Jeg håper neste forbruker modell av Nvidia sitt grafikkkort dukker opp i år. Hadde de hatt litt mer konkurranse fra AMD så hadde den kanskje kommet tidligere også. I mellomtiden så kan du jo alltids kjøpe Titan V  :lol: https://prisguiden.no/produkt/nvidia-titan-v-313509 til prisen av 4 Vive Pro og vel så det  :roll:

 

Hvordan er lyd fra de påmonterte hodetelefonene da? Har hørt at den ikke er sånn allverdens opp mot deluxe audio strap på Vive.

Lenke til kommentar

OK, nå har jeg brukt HTC Vive Pro flere timer i dag. Og det er en opplevelse som vokser på meg. Dette headsetet kan jeg bare sette på hodet og bruke i timer uten å tenke på det. Det orginale Vive, også med deluxe audiostrap var såpass ubehagelig at jeg alltid tenkte på at jeg hadde det på meg, det dro meg ut av opplevelsen. Og etter 10-15 minutter måtte jeg ta dey av pga ubehag, og ta en pause. Mens Vive Pro...timer hvis jeg vil. Og ingenting som drar meg ut av opplevelsen.

 

Jeg har testet et spill til nå, Onward, som er skytespill. Drittøft å lene seg rundt dekninger, plaffe skudd og dukke ned igjen... MEN mange av fiendene kan være et lite stykka unna - og da ser man ikke forskjell på de (fienden) og en stein f.eks. Dette er med originale Vive. Men med Vive Pro - du store alpakka!  Fantastisk! Og at jeg i hele tatt bruker en hel solskinnsdag på VR sier sitt... Jeg gamblet med Vive Pro. Mitt vanlige Vive sett brukte jeg så alt for lite. Jeg så potensialet, og drømte om kule opplevelser. Men, de kom aldri helt. Men jeg ville så gjerne få det til å funke. Og etter å ha analysert hvorfor det ikke funket for meg, så så jeg mulighten for at Vive Pro kunne løse de fleste problemene. Så.. jeg handlet - og jaggu alt jeg håpet på ordnet seg!

 

FANTASTISK passform - dette vil nok variere for folk kanskje,. Men perfekt for meg.

Mindre screendoor, jeg kan se detaljer såpass langt unna at det er gøy å spille. Bedre oppløsning.

 

Lyden - don´t get me started... rævva. Skikkelig dårlig. Hva fanden har de gjort her? Og hodetelefonene rekker liksom ikke ordentlig ned på ørene, slik at lyden blir enda tynnere/bassløs enn om man presser de ned på ørene. Så dyrt - og så dårlig lydløsning. Men, jeg får bruke et trådløst headset i stedet. Medfølgende øreklokker kan tas av headsetet heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir vel et kjøp av pro versjonen som "gave til fruen" ettervært, Sitter med Oculus Rift for tiden og er egentlig fornøyd med det. Eneste er lesing av instrumenter i dcs world modulene. Spiller også en del Lone Echo og det funker veldig bra med Rift.

 

Bra du er fornøyd med Vive Pro. Skal bli morro og sjekke dem ut i DCS.

Lenke til kommentar

Heisann.

Sliter litt med rift. Brukte det sist på torsdag, og i dag sier oculus software at den ikke finner headsettet eller HDMI. De to andre sensorene kommer opp som ok. 

post-13661-0-79633400-1524422234_thumb.jpg

Har slettet alt av programvare, og lagt det inn på nytt. Tatt en rollback til Nvidia 388.59 eller noe sånt. Kjent for å være stabil med tanke på vr. Når jeg tar USB kabelen ut av pc'en og setter den inn igjen så får jeg den klassiske "usb utystyr" oppdaget lyden. Har og tatt kabelen ut av headsettet og satt den på plass igjen. 

 

Begynner å gå tom for hva annet jeg kan feilsøke. Umiddelbart tenker jeg at det er kabelen eller selve headsettet. Kabel får jeg vel kjøpt løst? Forslag til andre ting jeg kan gjøre før jeg prøver å se om noen venner har rift og så teste headsett og kabel hos de.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Heisann.

Sliter litt med rift. Brukte det sist på torsdag, og i dag sier oculus software at den ikke finner headsettet eller HDMI. De to andre sensorene kommer opp som ok. 

attachicon.gifSkjermbilde.JPG

Har slettet alt av programvare, og lagt det inn på nytt. Tatt en rollback til Nvidia 388.59 eller noe sånt. Kjent for å være stabil med tanke på vr. Når jeg tar USB kabelen ut av pc'en og setter den inn igjen så får jeg den klassiske "usb utystyr" oppdaget lyden. Har og tatt kabelen ut av headsettet og satt den på plass igjen. 

 

Begynner å gå tom for hva annet jeg kan feilsøke. Umiddelbart tenker jeg at det er kabelen eller selve headsettet. Kabel får jeg vel kjøpt løst? Forslag til andre ting jeg kan gjøre før jeg prøver å se om noen venner har rift og så teste headsett og kabel hos de.

Prøv å bytte usb3 port, står hdmi ledningen i skjerm kortet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...