Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

46 minutes ago, Dr.Peedee said:

Headsettet er bra. Kvaliteten er god. Hva det har med Tik Tok å gjøre aner jeg ikke. Hvordan man skulle få til å «bry seg om sånt» skjønner jeg ikke. Men hvis det er det at man har fordommer mot «made in  China» er det jo fint med norske forbrukslover når man kjøper det her i Norge. :) 

Men veldig mye av elektronikken eller komponenter i elektronikken nordmenn bruker til daglig har opphav i Kina. Blir fryktelig mye jeg må kaste ut av huset hvis jeg ikke skal ha noe fra den kanten av verden :)  Hegel, f.eks, norsk HI-FI produsent som er anerkjent internasjonalt … skrus sammen i Kina. 

Finske Varjo, som lager Varjo Aero som alle skryter av, har sitt lager i Kina. Må kutte ut dem også da. Kjipt. Valve Index også, Kina produsert. Quest 2 også. Tror det blir stille på VR fronten hvis vi kutter ut Kina. 

Og for meg er Pico 4 rett og slett et PCVR headsett som gir meg bedre bilde enn Reverb G2 med bedre FOV med klart bilde over nesten hele flata (pan cake lenses)Og til en bedre pris. Jada, kan brukes stand alene uten pc, men det er ikke så interessant for meg. Og…Jeg er 54 år gammal, ser ikke meg på Tik Tok med det første 🤣🤣
 

Det har med å gjøre at selskapet bak TikTok, ByteDance, er selskapet som lager Pico. Så Pico er et rent TikTok headsett, akkurat som Quest er et rent Facebook headsett. For en merkelig tidslinje vi lever i 😂

Ang. "Pico 5 Pro Max", så går det rykter at dette kun er rykter og har blitt avkreftet, så jeg vil ta det med en tønne med salt. Det høres for godt ut til å være sant, med både foveated rendering, eye og face tracking, heftige skjermer, standalone OG Displayport, så om dette faktisk stemmer vil det trone som det beste headsettet på markedet ganske så raskt. Hvis Pico 4 er å se på som utgangspunktet, så vil 5'eren være helt fenomenal. Men det kommer jo helt an på om det faktisk eksisterer eller ikke. 

Blir spennende med Meta Connect. Håper også vi får en snowball effekt med annonseringer fra de andre store også, for å riste VR-treet litt. Hadde vært utrolig kult om Valve faktisk kom ut med noe, og om Pico bekreftet ryktene. Og... Nintendo og Google skal visstnok ha et VR samarbeid også? Spørs hva det er lov å håpe på, men det kan bli mye spennende som skjer etter i dag :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Headsettet er bra. Kvaliteten er god. Hva det har med Tik Tok å gjøre aner jeg ikke. Hvordan man skulle få til å «bry seg om sånt» skjønner jeg ikke. Men hvis det er det at man har fordommer mot «made in  China» er det jo fint med norske forbrukslover når man kjøper det her i Norge. :) 

Men veldig mye av elektronikken eller komponenter i elektronikken nordmenn bruker til daglig har opphav i Kina. Blir fryktelig mye jeg må kaste ut av huset hvis jeg ikke skal ha noe fra den kanten av verden :)  Hegel, f.eks, norsk HI-FI produsent som er anerkjent internasjonalt … skrus sammen i Kina. 

Finske Varjo, som lager Varjo Aero som alle skryter av, har sitt lager i Kina. Må kutte ut dem også da. Kjipt. Valve Index også, Kina produsert. Quest 2 også. Tror det blir stille på VR fronten hvis vi kutter ut Kina. 

Og for meg er Pico 4 rett og slett et PCVR headsett som gir meg bedre bilde enn Reverb G2 med bedre FOV med klart bilde over nesten hele flata (pan cake lenses)Og til en bedre pris. Jada, kan brukes stand alene uten pc, men det er ikke så interessant for meg. Og…Jeg er 54 år gammal, ser ikke meg på Tik Tok med det første 🤣🤣
 

Pico er eid av Bytdance som også eier TikTok

Det er både det at jeg ikke stoler på kinesisk person/datavern praksis og det kinesiske regimet i seg selv som er uetisk.

Jeg har satt grensen for meg selv med Kinesiske produsenter. Hvis merkevaren er vestlig eid men skrus sammen i Kina så er det ok, ikke optimalt selvfølgelig men vanskelig å gjøre mye med når det er så utbredt.

Men jeg ser jo at det er et større fokus nå for å flytte vestlig produksjon ut av Kina og at vi er blitt noe mer skeptiske, særlig etter Russland sin invasjon av Ukraina. Autoritære regimer kan ikke stoles på! Og Kina har veldig lyst på Taiwan med alle implikasjonene det kan medføre for oss her i vesten.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Alak87 said:

Blir spennende med Meta Connect. Håper også vi får en snowball effekt med annonseringer fra de andre store også, for å riste VR-treet litt. Hadde vært utrolig kult om Valve faktisk kom ut med noe, og om Pico bekreftet ryktene. Og... Nintendo og Google skal visstnok ha et VR samarbeid også? Spørs hva det er lov å håpe på, men det kan bli mye spennende som skjer etter i dag :D 

Ja jeg er spent! Håper på flere nye annonseringer. Hadde vært konge om Valve endelig skulle dra forhenget tilsides!

Jeg håper også Apple vil gjøre det bra med sitt headsett til neste år. Det vil dra hele industrien med seg i et nytt teknologisk kappløp hvis AR/VR i det headsettet slår an.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dr.Peedee said:

Headsettet er bra. Kvaliteten er god. Hva det har med Tik Tok å gjøre aner jeg ikke. Hvordan man skulle få til å «bry seg om sånt» skjønner jeg ikke. Men hvis det er det at man har fordommer mot «made in  China» er det jo fint med norske forbrukslover når man kjøper det her i Norge. :) 

Men veldig mye av elektronikken eller komponenter i elektronikken nordmenn bruker til daglig har opphav i Kina. Blir fryktelig mye jeg må kaste ut av huset hvis jeg ikke skal ha noe fra den kanten av verden :)  Hegel, f.eks, norsk HI-FI produsent som er anerkjent internasjonalt … skrus sammen i Kina. 

Finske Varjo, som lager Varjo Aero som alle skryter av, har sitt lager i Kina. Må kutte ut dem også da. Kjipt. Valve Index også, Kina produsert. Quest 2 også. Tror det blir stille på VR fronten hvis vi kutter ut Kina. 

Og for meg er Pico 4 rett og slett et PCVR headsett som gir meg bedre bilde enn Reverb G2 med bedre FOV med klart bilde over nesten hele flata (pan cake lenses)Og til en bedre pris. Jada, kan brukes stand alene uten pc, men det er ikke så interessant for meg. Og…Jeg er 54 år gammal, ser ikke meg på Tik Tok med det første 🤣🤣
 

Jeg tror han mener at de som driver med Pico driver med tiktok og han er redd ole brum skal bruke informasjon de tar fra deg gjennm bruk av pico. For meg virker det ett fet om Ole Brum eller Cyborg Zukerberg stjeler infoen min. Frem til Kina faktisk tar over verden, er det større sjanse for at Zuckerberg bruker infoen til direkte missbruk mot deg.

Lenke til kommentar

Heller vestlige cyberzuck enn Kina. Meta er i det minste vestilig eid og kan til en viss grad holdes til ansvar for dritten sin.

Så når jeg ser folk kjøpe Pico (og Pimax for den saks skyld) så må jeg enn så lenge heller kontre med og anbefale Meta som jo er det eneste noen lunde fornuftige VR headsettet av kvalitet for folk flest, intil noen andre kommer på banen. Derfor er det så viktig nå at Apple gjør det bra og kan dra resten av industrien med seg, forhåpentligvis.

I Kina kunne jeg forresten ikke generert bilder for åpen gate av den store lederen uten å risikere konsekvenser. Så fuck Kina!

20220917080626_16.png.6d0d16317c6e8dc81b1e40b1a07fc7a5.png.590f73e9af20081b0e41acf0d386988c.png

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (29 minutter siden):

Heller vestlige cyberzuck enn Kina. Meta er i det minste vestilig eid og kan til en viss grad holdes til ansvar for dritten sin.

Så når jeg ser folk kjøpe Pico (og Pimax for den saks skyld) så må jeg enn så lenge heller kontre med og anbefale Meta som jo er det eneste noen lunde fornuftige VR headsettet av kvalitet for folk flest, intil noen andre kommer på banen. Derfor er det så viktig nå at Apple gjør det bra og kan dra resten av industrien med seg, forhåpentligvis.

I Kina kunne jeg forresten ikke generert bilder for åpen gate av den store lederen uten å risikere konsekvenser. Så fuck Kina!

20220917080626_16.png.6d0d16317c6e8dc81b1e40b1a07fc7a5.png.590f73e9af20081b0e41acf0d386988c.png

Blir liksom dobbeltmoralen i dette da. I og med at det er så mye elektronikk vi bruker og er avhengig av som produseres der. Når det gjelder VR headsett så gjelder det ikke bare Pimax og Pico, men også Meta Quest 2 som produseres i Kina, Varjo Aero (Finsk eid, men lager Kina - de skrev det faktisk i mail til meg når jeg spurte dem om moms til Norge)...  Så meh - enten får man være konsekvent, eller ikke bare plukke litt her og litt der med moralismen sin. 

Lenke til kommentar
Alak87 skrev (3 timer siden):

Det har med å gjøre at selskapet bak TikTok, ByteDance, er selskapet som lager Pico. Så Pico er et rent TikTok headsett, akkurat som Quest er et rent Facebook headsett. For en merkelig tidslinje vi lever i 😂

Ang. "Pico 5 Pro Max", så går det rykter at dette kun er rykter og har blitt avkreftet, så jeg vil ta det med en tønne med salt. Det høres for godt ut til å være sant, med både foveated rendering, eye og face tracking, heftige skjermer, standalone OG Displayport, så om dette faktisk stemmer vil det trone som det beste headsettet på markedet ganske så raskt. Hvis Pico 4 er å se på som utgangspunktet, så vil 5'eren være helt fenomenal. Men det kommer jo helt an på om det faktisk eksisterer eller ikke. 

Blir spennende med Meta Connect. Håper også vi får en snowball effekt med annonseringer fra de andre store også, for å riste VR-treet litt. Hadde vært utrolig kult om Valve faktisk kom ut med noe, og om Pico bekreftet ryktene. Og... Nintendo og Google skal visstnok ha et VR samarbeid også? Spørs hva det er lov å håpe på, men det kan bli mye spennende som skjer etter i dag :D 

Men hva har Tik Tok å gjøre med  å bruke Pico 4 headsettet som jeg anbefaler? Med Quest 2 så husker jeg at jeg måtte bruke Facebook konto eller noe sånt i starten. Men jeg har ikke merket noe til Tik Tok på Pico 4. Så det er totalt uinteressant for meg.  Man får ikke plutselig Tik Tok konto av å bruke Pico4.

Pico 5 Pro Max - ja - enig. Rykter, rykter. Dog - ikke umulig. De har jo mye av det allerede i sin nåværende Pico 4 Enterprise - altså de har Eye Tracking, Face Tracking, native Hand tracking, automatisk IPD adjustment... Vurderte selv å kjøpe en, men gikk for den enklere Pico 4 (standard uten eyetrack osv). Og deres forrige series (Pico3) hadde displayport. Men oppløsningen på 3860x3860 pr øye virker over alle støvleskaft synes jeg. Når man skal rendre for barrel distortion correction oppå det der, så begynner jeg lure hva som da kreves... 

Spennede med Quest 3. Det jeg har lest sånn i forbifarten virker lovende. Bare de nå ikke er så framtunge headsett da som Quest 2. Quest 2 var håpløs å bruke uten tilleggs strappen med batteri. Men all interesse der ute for VR er bra! :)

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Jeg tror han mener at de som driver med Pico driver med tiktok og han er redd ole brum skal bruke informasjon de tar fra deg gjennm bruk av pico. For meg virker det ett fet om Ole Brum eller Cyborg Zukerberg stjeler infoen min. Frem til Kina faktisk tar over verden, er det større sjanse for at Zuckerberg bruker infoen til direkte missbruk mot deg.

Man får ikke Tik Tok konto av å bruke Pico 4. Dog, man skal ikke være naive overfor Kina når det gjelder spionasje. Men hvis de spionerer på meg via headsettet så er det ikke via Tik Tok aktivitet, men noe annet. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 timer siden):

Ja jeg er spent! Håper på flere nye annonseringer. Hadde vært konge om Valve endelig skulle dra forhenget tilsides!

Jeg håper også Apple vil gjøre det bra med sitt headsett til neste år. Det vil dra hele industrien med seg i et nytt teknologisk kappløp hvis AR/VR i det headsettet slår an.

Blir spennende. Alt som kan få VR til massene i større grad er bra. Men Apple blir vel svindyre? 

Lenke til kommentar

Starter vel gjerne dyrt med apple og så kommer det nok billigere versjoner etter hvert og som forhåpentligvis ikke går på bekostning av å måtte lage et dårligere headset. Var litt sånn med den første iPhonen. Den startet vel også dyrt og så tok det noen generasjoner før den virkelig ble populær blant massene.

Det blir veldig spennende å se om det blir et nytt iphone øyeblikk eller en flopp. Hvis det blir en nisjegreie som bare selger greit, selv etter noen generasjoner med forbedringer og prisjustering så er det nok helst en flopp.

Jeg tror nok også at Apple helst vil ned i brilleform med AR som som faktisk ser ut som normale briller. Tar fortsatt noen år før vi er der. Kan nok være at det er det som vil ta av blant massene, selv tror jeg det. VR visirer er litt nisje og nerdete, samme hvor kult og god teknologien er.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett Meta presentasjonen og div YouTube influenseres preview/tester i kveld.

Quest 3 var skuffende ut fra en PCVR sim bruker perspektiv. 

  • Lav oppløsning
  • Tyngre enn Quest 2
  • Batteri i fronten - dårligere vektfordeling, unødvendig fremtungt (henger sammen med punktet under)
  • Medfølgende hodestropp ikke bra nok (dvs ubrukelig for litt lengre sessions)
  • Kort batteritid
  • FOV kun marginalt bedre enn Quest 2
  • Ingen eye tracking (og derved ingen dynamic foveated rendering ala PSVR2, Varjo Aero, Pimax Crystal)
  • Dyrt - og enda dyrere ved kjøp av den nødvendige hodestroppen, og enda enda dyrere ved kjøp av hodestropp med batteri

Positivt: (men ikke viktig mitt perspektiv)

  • Bra passtrough kamera og Mixed reality muligheter
  • Bra linser, pan cake. ( Jo den er jo viktig for PCVR og simulator også)
  • Størst utvalg av stand alone apper og spill
  • Stor oppgradering for Facebook/Meta fans som kun kjenner/bruker Quest 2 og vil holde seg til Meta
Lenke til kommentar
18 hours ago, Dr.Peedee said:

Men hva har Tik Tok å gjøre med  å bruke Pico 4 headsettet som jeg anbefaler? Med Quest 2 så husker jeg at jeg måtte bruke Facebook konto eller noe sånt i starten. Men jeg har ikke merket noe til Tik Tok på Pico 4. Så det er totalt uinteressant for meg.  Man får ikke plutselig Tik Tok konto av å bruke Pico4.

Pico 5 Pro Max - ja - enig. Rykter, rykter. Dog - ikke umulig. De har jo mye av det allerede i sin nåværende Pico 4 Enterprise - altså de har Eye Tracking, Face Tracking, native Hand tracking, automatisk IPD adjustment... Vurderte selv å kjøpe en, men gikk for den enklere Pico 4 (standard uten eyetrack osv). Og deres forrige series (Pico3) hadde displayport. Men oppløsningen på 3860x3860 pr øye virker over alle støvleskaft synes jeg. Når man skal rendre for barrel distortion correction oppå det der, så begynner jeg lure hva som da kreves... 

Spennede med Quest 3. Det jeg har lest sånn i forbifarten virker lovende. Bare de nå ikke er så framtunge headsett da som Quest 2. Quest 2 var håpløs å bruke uten tilleggs strappen med batteri. Men all interesse der ute for VR er bra! :)

Som bruker av Pico 4 selv, så er jeg 100% enig. Det er ingen ting av Tik Tok i headsettet, som passer meg bra. Det er god kvalitet, og som du sier så hvis det blir stjålet noe data, så spiller det ikke så mye rolle. Er ikke så veldig spennende å se på innsiden av hjemmet mitt uansett 😂

Krysser fingrene for at Pico 5 Pro Max blir en realitet. Det hadde vært helt sinnsykt om det stemte. Og om de lanserer det spesifikke headsettet, bare med mindre oppløsning, så skal jeg lett gå for det. Når vi endelig får hardware produsenter som ser verdien i foveated rendering og eye & face tracking, da begynner vi endelig å snakke. Det kan jo være dette som gjør at den klarer den sinnsyke oppløsningen også, heftig bra foveated rendering som avlaster såpass mye. Men vi får se. Nå som Meta har sluppet sine nyheter er det vel snart på tide at Pico gjør det samme også ;D.

Og apropos Meta Connect og Quest 3, så er jeg enda mer fornøyd med at jeg har valgt Pico. Eneste jeg ser vi ikke får sammenliknet med Q3 er bedre passthrough og depth sensor, og det kan jeg fint leve uten i en liten periode til (frem til Deckard eller Pico5PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alak87 skrev (4 timer siden):

Som bruker av Pico 4 selv, så er jeg 100% enig. Det er ingen ting av Tik Tok i headsettet, som passer meg bra. Det er god kvalitet, og som du sier så hvis det blir stjålet noe data, så spiller det ikke så mye rolle. Er ikke så veldig spennende å se på innsiden av hjemmet mitt uansett 😂

Krysser fingrene for at Pico 5 Pro Max blir en realitet. Det hadde vært helt sinnsykt om det stemte. Og om de lanserer det spesifikke headsettet, bare med mindre oppløsning, så skal jeg lett gå for det. Når vi endelig får hardware produsenter som ser verdien i foveated rendering og eye & face tracking, da begynner vi endelig å snakke. Det kan jo være dette som gjør at den klarer den sinnsyke oppløsningen også, heftig bra foveated rendering som avlaster såpass mye. Men vi får se. Nå som Meta har sluppet sine nyheter er det vel snart på tide at Pico gjør det samme også ;D.

Og apropos Meta Connect og Quest 3, så er jeg enda mer fornøyd med at jeg har valgt Pico. Eneste jeg ser vi ikke får sammenliknet med Q3 er bedre passthrough og depth sensor, og det kan jeg fint leve uten i en liten periode til (frem til Deckard eller Pico5PM.

Jeg hadde nesten håpet at ryktene om Pico 5 Pro Max ikke var riktige når det gjelder oppløsning. 3860x3860 pr øye er bare for mye, selv når det kommer på markedet om et års tid. Skulle gjort som Crystal 2880x2880 pr øye - og med resten av specs som ryktene. Det hadde vært noe :) 

Pico 4 holder stand mot Quest 3 - i hvert fall for oss som har Pico 4 allerede. Eneste er Mixed Reality - der Quest 3 har bedre kamera da med dybdesensor. 

Høyest oppløsning: Pico 4
Batteriet plassert bak på hodestrapen - med bedre vektfordeling? Kun Pico 4.
Ordentlig elite hodereim inkludert? Kun Pico 4.
Pancake lenses: Begge. 
Pris: Pico 4 128gb:  4.890 kr.         "Elite" hodereim inkludert
Quest 3:                   6.695 kr      + "Elite hodereim" (uten batteri) til kr 929 = 7624 kr.

Er noen kroner forskjell altså. Linsene på Quest 3 skal være gode, og godt mulig de er bedre enn Pico 4 sine. Pico 4 sine er ikke det beste, men de er pancake og gir skarphet over nesten hele flata. 

Så for PCVR med streaming til headset enten via kabel eller Wifi(virtual desktop) så ser jeg ingen grunn til å kjøpe Quest 3 nå. Det rykket litt i beinet i går, og jeg overførte penger fra sparekontoen til kortkontoen med tanke på å bestille Quest 3 på kvelden der. Men, jeg lot være. Det som virka kult var jo mixed reality med de kameraene som den har, men for å være ærlig - neppe noe jeg kommer til å bruke nå. Så.. sparte de penga.  

Ja, jeg har Pimax Crystal for PCVR, men jeg bruker det når jeg sitter ned. Synes det er stort og tungt å gå rundt med, og Pico4 merker jeg nesten ikke jeg har på en gang, og med wifi virtual desktop så vil jeg nok fortsatt foretrekke det til spill der jeg må stå/gå. 

Vil likevel følge Quest 3, se anmeldelser osv... Men.. njaeiii . Får vente på Pico 5. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyrte opp Elite Dangerous med den nye PCen og Holy Shit det var sakene sine det!

Satte supersampling til 2.0 og max settings på alt som hadde med planet generation. 90hz.

Har nå kruset rundt på planeter og ledd høyt for meg selv i et par timer! Det er så sinnkykt rått!

 

Kan ikke ha alle settings på max da, selv 4090 vil slite da. Men det ser temmelig bra ut allerede! Har enda ikke tweaket PCen noe særlig med overklokking og slikt så mulig jeg kan tyne litt til ut av den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at de fleste her er i vr pc verden. Jeg er i ps5, og jeg skjønner ikke greia med psvr2. Jeg er kun på racing og GT7 er visstnok fantastisk til dette. Men nylige F1 og WRC nå snart, dropper psvr2. Disse utgivelsene var nettopp de jeg ville prioritere og da ender isteden psvr2 i min verden til å bli en flopp. Gidder jo ikke investere i disse brillene til ett forbanna spill.😡

Noen som har hørt noen rykter om hvorfor det er slik..?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Sovna said:

Skjønner at de fleste her er i vr pc verden. Jeg er i ps5, og jeg skjønner ikke greia med psvr2. Jeg er kun på racing og GT7 er visstnok fantastisk til dette. Men nylige F1 og WRC nå snart, dropper psvr2. Disse utgivelsene var nettopp de jeg ville prioritere og da ender isteden psvr2 i min verden til å bli en flopp. Gidder jo ikke investere i disse brillene til ett forbanna spill.😡

Noen som har hørt noen rykter om hvorfor det er slik..?

Hadde en PSVR2 for inntil få dager siden men endte med å ikke bruke den noe særlig. Det var for mange begrensinger for meg, inkludert for få spill og spill som kjørte for dårlig. Så jeg har nå lånt den bort til en kompis, som ble veldig glad for den.

Hvis du vil ha bedre utvalg på spill så må du nesten gå for PCVR og et Quest headset, da vil du få de eksklusive spillene til Meta, pluss alt som finnes på PC. Det er rett og slett mye mer spill på PC og særlig med modding, da kan du også spille mange vanlige skjermspill i VR. Mot slutten av året kan du også spille alle Unreal 4 og 5 spill i VR, da snakker vi et tusentalls av skjermspill som plutselig får VR støtte via en mod. Noen eksempler på spillene som kan spilles i denne listen som kontinuerlig blir oppdatert: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZcjCQwzPOltaRZnpYU5_HPihEDareZq_0Ww1DZQ4USw/edit#gid=0

Sony vil aldri tillate modding på Playstation så da blir det så som så med spillutvalget. Og når ikke utviklere ser at det er penger å tjene på VR så dropper de også å utvikle til VR. Det er for få folk som spiller i VR kontra skjerm. Og dessverre ser det også ut til at Sony ikke gikk like hardt inn for å produsere egne spill til VR som flere hadde ønsket.

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...