Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Må en ha ekstra software for å koble til et Quest/Pico/pimax etc. til SteamVR?

Eller vil Steam kunne gjenkjenne headsettet og installere SteamVR uten annen software?

 

Jeg trodde jeg viste svaret her... men ble plutselig usikker, har jo faktisk aldri prøvd selv.

Litt av problemet er vel også at disse headsettene må kobles til via usb-c eller tråløst som kompliserer prosssen og dermed krever ekstra software?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enceladus skrev (9 minutter siden):

Må en ha ekstra software for å koble til et Quest/Pico/pimax etc. til SteamVR?

Eller vil Steam kunne gjenkjenne headsettet og installere SteamVR uten annen software?

 

Jeg trodde jeg viste svaret her... men ble plutselig usikker, har jo faktisk aldri prøvd selv.

Litt av problemet er vel også at disse headsettene må kobles til via usb-c eller tråløst som kompliserer prosssen og dermed krever ekstra software?

 

 

 

For Pico så trengte jeg kun Pico sin app med litt settings etc, for å bruke den med steamVR. Var veldig enkelt. 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (30 minutter siden):

Joda, men du må altså ha Pico appen da?

Med Index og Vive så trenger en kun SteamVR.

 

Pico app hvor? på PC eller headsett? Jeg hadde jo SteamVR på PCn. Så det er jo en... app. Og for å streame PCVR fra PCn/SteamVR så måtte jeg ha en app på headsettet som het Virtual Desktop. Og en app på PCn som het det samme. Da var det trådløs streaming. Men jeg brukte aldri noen apper fra Pico på PCn for å kunne spille PCVR spill. 

Så for å spille PCVR så starta jeg appen Virtual Desktop på headsettet - og vips så hadde jeg Win11 desktop fra PCn der inni headsettet. Og da kunne starte de spill jeg ville, enten det var SteamVR spill for VR - eller vanlige spill som jeg ville se i 2d på Pico skjermen i stedet - eller jeg kunne åpne nettleser og surfe osv... Kunne ikke bli enklere egentlig :)

Grunnen til at man må ha Virtual desktop i tillegg til SteamVR er fordi det er ingen Displayport inngang på Pico4. Derimot er jo alt trådløst. Så.. det er jo nice. SteamVR i seg selv har ikke mulighet til å trådløst koble seg til headsettet. Så det gjør man med virtual desktop. 

Lenke til kommentar

Ja altså jeg mener jo da tileggsoftware annet enn Steam på PCen.

Så det er altså ikke mulig å plugge i headset med kabel/trådløst kun med SteamVR installert og at headsettet blir gjenkjent og fult brukbart i Steam?

Dette er kun mulig med headsets som Index/Vive? Og samme med Varjo og BigScreen Beyond regner jeg med. Problemet er at alle de krever basestasjoner for sporing.

Det mangler da alstå et native SteamVR headset som har insideout sporing. Ganske irriterende synes jeg.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (16 minutter siden):

Ja altså jeg mener jo da tileggsoftware annet enn Steam på PCen.

Så det er altså ikke mulig å plugge i headset med kabel/trådløst kun med SteamVR installert og at headsettet blir gjenkjent og fult brukbart i Steam?

Dette er kun mulig med headsets som Index/Vive? Og samme med Varjo og BigScreen Beyond regner jeg med. Problemet er at alle de krever basestasjoner for sporing.

Det mangler da alstå et native SteamVR headset som har insideout sporing. Ganske irriterende synes jeg.

Ja, det er litt dumt. Det som hadde vært kult var om Valve selv oppdaterte SteamVR med mulighet for tilkobling av headset trådløst via Wifi. Fordi det mangler så trenger man altså Virtual Desktop appen for å få connection til Pico4. 

Akkurat nå har ikke HTC (med sine Vive) noe spesielt bra gaming headsett heller - ut fra hva jeg har lest av tester. Så det er et tomrom der. Får håpe neste fra Valve blir bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dr.Peedee said:

Bra flyging der. Synes å lande disse gamle flyene kan være vanskelig. Til og med å ta av er ikke helt lett :)

kult med gun kamera i sort hvitt :) Ser nesten ekte ut! 

Takk.

Slår man av take off assistanse på warbirds, kan de være jævlig tricky å få i lufta. Me109, Mossie og Spitfire spesielt er vanskelige. Mens P47 er vel den mest stabile å få i lufta selv om den har kraftigst motor.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Dr.Peedee said:

Ja, det er litt dumt. Det som hadde vært kult var om Valve selv oppdaterte SteamVR med mulighet for tilkobling av headset trådløst via Wifi. Fordi det mangler så trenger man altså Virtual Desktop appen for å få connection til Pico4. 

Akkurat nå har ikke HTC (med sine Vive) noe spesielt bra gaming headsett heller - ut fra hva jeg har lest av tester. Så det er et tomrom der. Får håpe neste fra Valve blir bra!

Valve har planer om wifi connection ja:

F5sVTkVaEAAauOS.jpg

Bilde fra her: https://nitter.net/SadlyItsBradley/status/1700976714653065357

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Takk.

Slår man av take off assistanse på warbirds, kan de være jævlig tricky å få i lufta. Me109, Mossie og Spitfire spesielt er vanskelige. Mens P47 er vel den mest stabile å få i lufta selv om den har kraftigst motor.

Jeg har kjøpt så mange fly, også noen WW2 fly. Men flyr fortsatt mest rundt i A-10C :) Teit. Nå har jeg "ekte" f16 stikke, f16 gasshåndtak (ikke brukt ennå en gang!), f18,f15 stikke...  og kjøpt F18, F16, F15, og en haug med andre... men A-10 altså.. hehe. 

Det er sååå mye å lære i hvert fly. Fortsatt mye for meg i A10..wow. Tar aldri slutt dette :)

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dr.Peedee said:

Jeg har kjøpt så mange fly, også noen WW2 fly. Men flyr fortsatt mest rundt i A-10C :) Teit. Nå har jeg "ekte" f16 stikke, f16 gasshåndtak (ikke brukt ennå en gang!), f18,f15 stikke...  og kjøpt F18, F16, F15, og en haug med andre... men A-10 altså.. hehe. 

Det er sååå mye å lære i hvert fly. Fortsatt mye for meg i A10..wow. Tar aldri slutt dette :)

 

A10 er jo det mest kompliserte flyet i DCS.
Jeg flyr for det meste F16, Spitfire, P51 og P47. så noen andre fly nå og da, Helikoptere er rå kule i DCS, men vanskelige. 

Lenke til kommentar
On 26.9.2023 at 1:03 PM, ps5 said:

Tror jeg testet denne i ca 5 minutter. Ikke ofte jeg blir sjøsyk av vr men denne var krevende..

Spilt en del nå, fant bra innstillinger hvor spillet ser ganske så bra ut og flyter fint i stabil 90hz. Det er herlig å ha et slikt trippel A spill i VR!

Forstår hvorfor du ble syk av dette ja, ingen nåde her med kamera som tar over styringen.

Heldigvis er jeg velsignet med en jernmage så null problem! 😁

Var bare i gamle dager med DK2 jeg ble virkelig dårlig, og da sannsynligvis pga 70hz på headsettet, samme problem med Quest 1.

 

Lenke til kommentar
18 hours ago, Enceladus said:

Må en ha ekstra software for å koble til et Quest/Pico/pimax etc. til SteamVR?

Eller vil Steam kunne gjenkjenne headsettet og installere SteamVR uten annen software?

 

Jeg trodde jeg viste svaret her... men ble plutselig usikker, har jo faktisk aldri prøvd selv.

Litt av problemet er vel også at disse headsettene må kobles til via usb-c eller tråløst som kompliserer prosssen og dermed krever ekstra software?

 

 

 

For å utdype litt, og for å gjøre det litt mer "basic" enn hva Peedee sier, så trenger man Oculus appen installert for å spille med Quest på PC, eller Pico Streaming Assistant appen om man har Pico sin app. Dette er de offisielle gratisprogrammene som man installerer. Men det funker jo slik som mer eller mindre alle andre software til hardware-systemer. Man kjøper en ny flightstick? Må installere drivere/software for å kjøre det.

Forskjellen er at Index og Vive er laget av, eller i samarbeid, med Valve. Og Valve sitt software har du allerede installert. Så er jo i prinsippet samme greia. 

Virtual Desktop gjør samme jobben som Oculus og Pico appene, men dette er da et program man kan kjøpe (men som riktig nok gir bedre ytelse om du tweaker det riktig)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alak87 skrev (4 timer siden):

For å utdype litt, og for å gjøre det litt mer "basic" enn hva Peedee sier, så trenger man Oculus appen installert for å spille med Quest på PC, eller Pico Streaming Assistant appen om man har Pico sin app. Dette er de offisielle gratisprogrammene som man installerer. Men det funker jo slik som mer eller mindre alle andre software til hardware-systemer. Man kjøper en ny flightstick? Må installere drivere/software for å kjøre det.

Forskjellen er at Index og Vive er laget av, eller i samarbeid, med Valve. Og Valve sitt software har du allerede installert. Så er jo i prinsippet samme greia. 

Virtual Desktop gjør samme jobben som Oculus og Pico appene, men dette er da et program man kan kjøpe (men som riktig nok gir bedre ytelse om du tweaker det riktig)

Litt mer utdypende ja 🤣.
 

Jeg fikk aldri noe bra bilde med Pico sin egen app. Og Oculus appen fjerna jeg da Pico 4 erstatta Quest 2 som mitt trådløse headset. Så da ble det Virtual Desktop som ble løsningen og jeg får fantastisk bilde ved hjelp av den. Verdt hver eneste krone :)  

Men skulle ønske flere satset på PCVR med display port. 

Lenke til kommentar

Har et merkelig problem med Elite Dangerous som oppsto helt plutselig. Kan ikke se at det har skjedd noen endringer på PCen siden sist jeg startet spillet for et par dager siden.

Når jeg klikker spillvinduet så får jeg helt forferdelig ytelse:

elitedangerousbadframerate2.thumb.jpg.2e7e218f1c560c0582a87611a8bff8d9.jpg

Når jeg åpner et annet program f.eks nettleseren så ordner ytelsen seg i Elite Dangerous, men da kan jeg heller ikke gjøre noe i spillet siden menyer og slikt er låst. Må utheve spillets vindu for å få tilbake kontrollen.

elitedangerousbadframerate4.thumb.jpg.3c48cd1c3094555cc6e34200be31184e.jpg

Har testet noen andre spill og der er alt i orden, det er kun et problem i Elite Dangerous.

 

Noen som skjønner hva som foregår her?

Edit:

Når jeg bytter mellom fullskjerm og vindu i nettleseren så endrer også ytelsen seg i Elite. Veldig rart. Hvorfor påvirker dette spillet?

Edit 2:

Fant problemet, spillet likte ikke at jeg satt det i vindu modus, må ha full skjerm. Det fungerte første gangen tydeligvis, men når jeg restartet spillet så har det ikke fungert.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

Jøss!

Elkjøp selger Steam Deck i flere varianter. Det gir meg håp for at de neste VR brillene også kan tas inn. https://www.elkjop.no/search/Steam deck

Gjett om jeg kommer til å mase på dem om å ta inn produktet!

Kult. Forøvrig får Quest 3 gode anmeldelser også som PCVR headsett. Anmeldelsene ble sluppet i dag. Kan kjøre ganske  høy bitrate noe som gir lite kompresjonsartefakter. Jeg var ikke plaget med det på Pico 4 så hyggelig at dette blir enda bedre på Quest 3 med enda bedre videcodec og bitrate.  I tillegg er linsene enda bedre enn Pico4. Mindre glare/gjennskinn, og enda bedre Field of view i de testene jeg har sett. Jeg trodde først at FOV skulle bli som Quest 2 (dårlig) men altså større enn Pico 4 som har ganske bra. Overraskende! Men standard hodereima er ikke bra til lange spilleøkter.  

 

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...