Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Sovna said:

Ok, takk. Da forstår jeg. Racing-sim i tilstrekkelig god VR = $$$🥶

Ja det kan fort bli dyrt, særlig hvis du skal ha god grafikk og ytelse.

Men PC trenger ikke være så mye mer komplisert enn konsoll. Hvis du f.eks kjøper en ferdig bygget PC for VR spilling med alt av nødvendig software installert (windows, skjermdriver, SteamVR) og hvis du kan få butikken til å sette opp VR brillene for deg så er det basically bare å skru på brillene og spille.

En spesialist butikk for PC kan ordne det for deg vil jeg tro. Her jeg bor har vi butikken "Harddisk" som fikser slikt. Kanskje det er noe tilsvarende der du bor?

Eventuelt hvis du kjenner noen som er god på PC så kan du få de til å hjelpe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Sovna said:

Ok, takk. Da forstår jeg. Racing-sim i tilstrekkelig god VR = $$$🥶

For racing er faktisk Gran Turismo VR noe av det beste du kan få uansett, så å investere i en pc rigg til 40-50k når du likevel har dette tilgjengelig på ps5 blir litt råflott i mine øyne.  (det skal sies at dette er den eneste jeg spiller kontinuerlig i psvr, for alt annet pc).

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (12 timer siden):

Hos meg hjalp det mye å bruke usb kabel fra quest 2 til PC når jeg spiller skyrimVR. Grafikken ble veldig "grøtete" når jeg spilte trådløst med virtual desktop. Grunnen til det er at trådløse routeren min ikke er så veldig bra.

Er kun SkyrimVR som er slik. Alle andre spill er krystalklare (av de jeg har prøvd) :)
Nå har jeg en Asus TUF-AX3000 V2 ruter, og headsetet er under en meter fra den (og på 5 GHz), og pcn er koplet til med ethernet kabel. :)

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (19 minutter siden):

Ja det kan fort bli dyrt, særlig hvis du skal ha god grafikk og ytelse.

Men PC trenger ikke være så mye mer komplisert enn konsoll. Hvis du f.eks kjøper en ferdig bygget PC for VR spilling med alt av nødvendig software installert (windows, skjermdriver, SteamVR) og hvis du kan få butikken til å sette opp VR brillene for deg så er det basically bare å skru på brillene og spille.

En spesialist butikk for PC kan ordne det for deg vil jeg tro. Her jeg bor har vi butikken "Harddisk" som fikser slikt. Kanskje det er noe tilsvarende der du bor?

Eventuelt hvis du kjenner noen som er god på PC så kan du få de til å hjelpe :)

Ser den. Hvis jeg går for noe slikt på sikt kommer jeg nok til å trenge litt setup guiding. Vær trygg. Jeg er titulert; "alt jeg tar i blir til stein."

ps5 skrev (14 minutter siden):

For racing er faktisk Gran Turismo VR noe av det beste du kan få uansett, så å investere i en pc rigg til 40-50k når du likevel har dette tilgjengelig på ps5 blir litt råflott i mine øyne. 

Jeg er veldig imponert over GT7 og har funnet mye godfølelse i spillet. Synes mange av vintage bilene du må skaffe i `Legends Cars føles realistiske. Ikke det at jeg har kjørt så grusomt mange Ferrari F40 så klart.. Og VR sikkert enda bedre.

Kunne sikkert klart meg alene med dette, eller rettere sagt må, siden PSVR2 ikke støttes av de andre gode sim-spillene i PS5. Det er dette som er dypt tragisk.

Jeg savner imidlertid én stoor greie, som jeg bare finner på PC-plattformen. Historic tracks. Automobilista 2 har dette til gagns. Men det blir ikke noe prioritet til konsoll fra de utviklerene der med det første. Dermed sitter jeg litt mellom barken og veden, skjegget i postkassen osv..

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sovna said:

Ser den. Hvis jeg går for noe slikt på sikt kommer jeg nok til å trenge litt setup guiding. Vær trygg. Jeg er titulert; "alt jeg tar i blir til stein."

Jeg er veldig imponert over GT7 og har funnet mye godfølelse i spillet. Synes mange av vintage bilene du må skaffe i `Legends Cars føles realistiske. Ikke det at jeg har kjørt så grusomt mange Ferrari F40 så klart.. Og VR sikkert enda bedre.

Kunne sikkert klart meg alene med dette, eller rettere sagt må, siden PSVR2 ikke støttes av de andre gode sim-spillene i PS5. Det er dette som er dypt tragisk.

Jeg savner imidlertid én stoor greie, som jeg bare finner på PC-plattformen. Historic tracks. Automobilista 2 har dette til gagns. Men det blir ikke noe prioritet til konsoll fra de utviklerene der med det første. Dermed sitter jeg litt mellom barken og veden, skjegget i postkassen osv..

Apropos bilspill; hørt om dette? https://store.steampowered.com/app/284160/BeamNGdrive/

Fikk VR for et par uker siden. Det er helt fantastisk! Og jeg er ikke en gang noe særlig på bilspill, men dette var utrolig gøy!

Var faktisk dette spillet som fikk meg til å punge ut for tidenes PC kjøp her i forrige veke. Det var så verdt det! 😁

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 minutter siden):

Apropos bilspill; hørt om dette? https://store.steampowered.com/app/284160/BeamNGdrive/

Fikk VR for et par uker siden. Det er helt fantastisk! Og jeg er ikke en gang noe særlig på bilspill, men dette var utrolig gøy!

Var faktisk dette spillet som fikk meg til å punge ut for tidenes PC kjøp her i forrige veke. Det var så verdt det! 😁

Ser kult ut ja.. Men flg grafikken, ala PS1, skulle vel ikke kravet til pc og brillene være i million-klassen. Hva slags briller endte du opp med?

Lenke til kommentar
Just now, Sovna said:

Ser kult ut ja.. Men flg grafikken, ala PS1, skulle vel ikke kravet til pc og brillene være i million-klassen. Hva slags briller endte du opp med?

VR briller hadde jeg fra før; mine 4 år gamle Valve Index. Men den må importeres fra utlandet da den ikke selges her.

Billigste VR briller med den greieste kvaliteten og som er enklest i bruk nå for tiden blir nok et Quest headset. Quest 2 synker nok i pris nå som Quest 3 er i butikkene om en 5 dagers tid.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 minutter siden):

VR briller hadde jeg fra før; mine 4 år gamle Valve Index. Men den må importeres fra utlandet da den ikke selges her.

Billigste VR briller med den greieste kvaliteten og som er enklest i bruk nå for tiden blir nok et Quest headset. Quest 2 synker nok i pris nå som Quest 3 er i butikkene om en 5 dagers tid.

Quest er etter hva jeg har sett av crazy sim-nerder i lavere kategori. Man får hva man betaler for. AMS2 som sim-spill sies å ha høye krav til briller og pc.

Spillet du refererer til er sikkert også ypperlig for trening hvis du er fluktbil-sjåfør for bankraner kompisene dine..

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Sovna said:

Quest er etter hva jeg har sett av crazy sim-nerder i lavere kategori. Man får hva man betaler for. AMS2 som sim-spill sies å ha høye krav til briller og pc.

Spillet du refererer til er sikkert også ypperlig for trening hvis du er fluktbil-sjåfør for bankraner kompisene dine..

Jeg tenker Quest er en god all-round løsning. Og per nå så er det fordeler og ulemper med alle VR briller. Det perfekte headsettet finnes ikke. For sim nerder virker det å være Pimax Crystal som gjelder akkurat nå, men det er langt ifra noe brukervennlig headset.

 

De siste ryktene rundt Valve sier forresten at de planlegger en Steam konsoll (altså en kraftigere sak enn den håndholdte Steam Deck) og et VR headsett som kan brukes til denne som kan spille alle VR spillene i Steam butikken. Hvis det stemmer så kan være tingen for en konsollbruker for deg. Uheldigvis for oss her i Norge så har Valve enn så lenge ikke solgt dingsene sine her, mulig fordi vi ikke er et fullverdig EU medlem 😩

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Da har det blitt bedre i så fall, utifra egen erfaring og alle skrekkhistorier jeg har lest.

Men kan du virkelig anbefale det til nybegynnere og som et godt all-round headsett og ikke bare sim?

All around nei, det er stort og tungt og koster mer enn en nyre. Med setupen er ikke noe verre enn Quest eller Pico eller andre headset.

Du installerer pimax play, og du trenger SteamVR for de fleste spill og det er det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan vel si at Quest 3 er en god start for førstegangskjøpere av pcvr. Såpass mye nytt og spennende vil nok dukke opp de kommende månedene at det er greit å ha en litt rimelig start som også er mulig å selge igjen om man vil oppgradere.  (Pico, deckard, etc).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (8 timer siden):

For racing er faktisk Gran Turismo VR noe av det beste du kan få uansett, så å investere i en pc rigg til 40-50k når du likevel har dette tilgjengelig på ps5 blir litt råflott i mine øyne.  (det skal sies at dette er den eneste jeg spiller kontinuerlig i psvr, for alt annet pc).

Helt uenig :)  Det er et veldig bra bilspill, men VR-delen er plaget PS5 manglende maskinkraft, og PSVR2 headsettet sine fresnel linser. Jeg blir ALDRI kvalm eller uvel av VR. Første gang jeg ble kvalm av VR siden 2017 derimot var da jeg spilte Grand Turisimo første gangene da det kom. Alt utenom senter av bildet er en blurry mess, og selv i senter er ting på avstand utydelige.  Farger, kontrast, lysstyrke er derimot i toppklasse. 
 

Det er ikke råflott å investere i en hobby når det vil gi deg bedre opplevelser. :)  I så fall er det å ha en hobby råflott i seg selv ;)  Og ps5 er begrenset i forhold til VR opplevelser. Ett jævla bilspill! VR er som skapt for bilspill jo! :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

 Alt utenom senter av bildet er en blurry mess, og selv i senter er ting på avstand utydelige.  Farger, kontrast, lysstyrke er derimot i toppklasse. 

Er du sikker på at du har fått festet det skikkelig? Bakstroppen i for høy posisjon vil typisk føre med seg dette problemet. Psvr er på ingen måte perfekt men dette passer ikke med min opplevelse (enig at ting på avstand skulle vært skarpere og her faller nok delvis kreftene til ps5 gjennom).

 

Endret av ps5
Lenke til kommentar
ps5 skrev (12 minutter siden):

Er du sikker på at du har fått festet det skikkelig? Bakstroppen i for høy posisjon vil typisk føre med seg dette problemet. Psvr er på ingen måte perfekt men dette passer ikke med min opplevelse (enig at ting på avstand skulle vært skarpere og her faller nok delvis kreftene til ps5 gjennom).

 

Ja sikker på at det sitter riktig. Husker jeg drev og skrev på ulike forum og kommenterte på YouTube videoer når folk klaget på Reverb G2 og lite Edge to Edge clarity da den ble lansert - nettopp at de måtte huske på nettop det du også skriver her, få bakstroppen riktig ned bak. G2 har samme type linser. Så veldig obs på dette. 
 

Nå er nok jeg blitt litt bortskjemt av Pico4 sine linser og Edge to Edge clarity - og det på et headset til under 4.500 kr…. Og i det siste av Pimax Crystal - som er i en annen prisklasse riktignok. Men Pico 4 viser hva som er mulig på et billig headset med pancake linser. Men man kan venne seg til mye rart. Den spillehelgen med Grand Turisimo VR hos en kompis, som starta med at jeg spydde og ble kvalm av VR - endte til slutt med mye moro der vi begge kjørte løp online på hver vår ps5/psvr2 - og ingen av oss da ofra blurryness en tanke etterhvert. Men så prøvde jeg det igjen for en par uker siden igjen, og… igjen kvalm i starten og sjokka over hvor blurry det egentlig er utenom senter og i det fjerne. Har man kun ps5/psvr2 og Grand Turisimo så blir det negative borte når hjernen har justert seg riktignok. Og så er det jo veldig moro å kjøre det :) Så ikke noe galt med det. Ville vært spennende om de kunne latt det kjøre i 90 fps og ikke 120, og brukt de ekstra kreftene til å super sample bort litt av det blurry som er på avstand. 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (7 timer siden):

Da har det blitt bedre i så fall, utifra egen erfaring og alle skrekkhistorier jeg har lest.

Men kan du virkelig anbefale det til nybegynnere og som et godt all-round headsett og ikke bare sim?

Jeg vil ikke anbefalt nybegynnere å bruke 20.000 kr og bestille noe fra Kina uten norske forbrukerrettigheter - og da ennå ikke vite om VR er noe for dem i det hele tatt. 
 

Godt all round headset? Tja - jeg synes kanskje ikke det. Har man først kjøpt det for å spille spill sittende ned (simulatorer, bilspill, space spill, andre som er ok sittende) , så går det fint å bruke det for andre spill også. Men - hvis bil/sim/space/spille sittende IKKE er det man har som primærbruk da ville jeg heller sett på Quest 3 med ordentlig hodereim eller Pico 4. 

Crystal er enkelt å sette opp -hvis alt funker… Installere Pimax Play og SteamVR (som alle headset må forholde seg til hvis man ønsker et bredt utvalg av spill), plugge det inn og thats it. Og så kan man tweake ting i det uendelige -akkurat som på andre headsett. Men man må ikke. Jeg har et Pimax 8KX som ligger og støver - men da det var i bruk var det ikke så vennelig. 
 

I Pimax Play - programmet for Crystal innstillinger, setter man lett ipd, oppløsning, 120/90 hz osv… skrur av og på eye tracking osv… Det er ikke vanskelig. Huk av et kryss og trykk Apply.  Dog, programmet var litt bugget i starten, men da jeg fikk headsettet så merket jeg ikke noe til det. De fleste YouTube tester er gjort for flere måneder siden, til og med i våres, lenge før maskinvare og endelige linser var ferdig og software enda mer uferdig. Idiotisk av Pimax å sende det ut til testere så tidlig, mye negativt har blitt liggende der ute. Fordelen for meg var at Pimax stoppet hele produksjonen i sommer og fiksa produksjonen - jeg fikk Mail om det da mitt headsett ble forsinket, de var ærlig på det. Men sannheten er vel at de ville ha det raskt ut til YouTube kanaler, før Quest 3 annonsering og annet som nå ryktes i høst.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Dr.Peedee said:

Ja sikker på at det sitter riktig. Husker jeg drev og skrev på ulike forum og kommenterte på YouTube videoer når folk klaget på Reverb G2 og lite Edge to Edge clarity da den ble lansert - nettopp at de måtte huske på nettop det du også skriver her, få bakstroppen riktig ned bak. G2 har samme type linser. Så veldig obs på dette. 
 

Nå er nok jeg blitt litt bortskjemt av Pico4 sine linser og Edge to Edge clarity - og det på et headset til under 4.500 kr…. Og i det siste av Pimax Crystal - som er i en annen prisklasse riktignok. Men Pico 4 viser hva som er mulig på et billig headset med pancake linser. Men man kan venne seg til mye rart. Den spillehelgen med Grand Turisimo VR hos en kompis, som starta med at jeg spydde og ble kvalm av VR - endte til slutt med mye moro der vi begge kjørte løp online på hver vår ps5/psvr2 - og ingen av oss da ofra blurryness en tanke etterhvert. Men så prøvde jeg det igjen for en par uker siden igjen, og… igjen kvalm i starten og sjokka over hvor blurry det egentlig er utenom senter og i det fjerne. Har man kun ps5/psvr2 og Grand Turisimo så blir det negative borte når hjernen har justert seg riktignok. Og så er det jo veldig moro å kjøre det :) Så ikke noe galt med det. Ville vært spennende om de kunne latt det kjøre i 90 fps og ikke 120, og brukt de ekstra kreftene til å super sample bort litt av det blurry som er på avstand. 

Mener å huske at Grand Turisimo kjører i 45 eller 60fps med reprojection. Så ikke full 90 eller 120fps altså. Men visstnok ser man det ikke så tydelig før en titter bort på de andre bilene og ser dobbeltbildet.

Ikke prøvd spillet selv, mener å ha lest det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...