Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

14 hours ago, NightKnight said:

Det ser altså ut til at det ikke er mulig å skaffe seg et VR-headset de neste månedene med mindre du vil ha et av Facebook sine Oculus Quest 2. Av naturlige årsaker er jeg ikke spesielt begeistret for Facebook.

EDIT: I følge denne videoen på YouTube skal det være mulig å koble Oculus Quest 2 til din Windows-maskin for å spille Steam VR-spill, praktisk! Oculus ser altså ut til å være hybridheadset. Det hadde fristet om man ikke var nødt til å ha en Facebook-konto for å bruke den.

Ikke glem at Quest Link kun sender data over kabelen, med andre ord ikke direkte slik som G2 gjør med Displayport kabel. Så for at Quest skal få bilde, må all data komprimeres, sendes til headsettet, og så dekomprimeres av headsettet før du får bilde. Så det vil alltid være delay og lavere oppløsning grunnet begrensninger til USB-kablene. Men ellers virker det som et bra headset. 

Men for å være ærlig, har du en såpass bra PC ville jeg kjørt på med et dedikert PCVR headsett som Reverb G2. Forhåndsbestiller du nå kommer du i slutten av køen, men HP ga info om at de kom til å få levert alle senere forhåndsbestillinger i løpet av desember.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, NightKnight said:

Hvor hvor plass er det man trenger?

Altså siden ingen nevner det; du kan sitte å spille med VR. Mange spill er laget for å spille sittende og de fleste spill har innstillinger du kan justere for å spille slik det passer deg best. Sikkerhetsnettet som holder deg trygg innenfor sonen du setter opp for VR kan i stor grad justeres akkurat slik du ønsker det. I SteamVR bruker jeg et tilleggsprogram som heter openVR advanced settings, der kan du finstille det aller meste. https://github.com/OpenVR-Advanced-Settings/OpenVR-AdvancedSettings

Plass til å bevege deg er en bonus :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 25.9.2020 den 14.13):

Angående kino i VR så regner jeg nesten med at det er en showstopper på også Reverb G2. På Index var det hovedsakelig lysskimmer (glare) som gjorde at opplevelsen ikke var på topp, også sortnivået er særdeles dårlig på Index. Men jeg må si at til kortere filmer eller youtube er det fantastisk med VR når man får samlet litt folk. Gjorde dette mye i Altspace før i tiden, det sosiale aspektet drar hele opplevelsen opp. Så det er et enormt potensiale her! Passer også veldig godt i disse korona tider.

Skulle gjerne testet Reverb G2 side om side med Index siden de har visse likheter. Så spørs om jeg ikke må overtale noen jeg kjenner til å kjøpe en, vel etter at det dukker opp noen gode omtaler her i tråden da ;)

Tror kanskje du «regner» feil da. Reverb G2 er ikke Index. Jeg har Reverb G1 og selv på den er glare/lysskimmer overhodet ikke noe man legger merke til! Og det da i motsetning til andre headsett jeg har prøvd (HTC Vive, HTC Vive Pro, Oculus). Reverb G2 er neppe dårligere enn G1 der. Faktisk, i nylig post fra teamet så skriver de at de har forbedret dette enda mere med nye linser. 

Ellers så virker både farger og sortnivå bedre på Reverb G2 enn Index i de through the lens videoene jeg har sett. Og det var på en prototype de har forbedret ytterligere siden da. 

Jeg har som sagt Reverb G1 og synes den er fantastisk, og bestilte G2 relativt tidlig så håper jeg er en av de som får i starten av november. Skal rapportere tilbake her selvfølgelig når jeg får en. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Alak87 said:

Ikke glem at Quest Link kun sender data over kabelen, med andre ord ikke direkte slik som G2 gjør med Displayport kabel. Så for at Quest skal få bilde, må all data komprimeres, sendes til headsettet, og så dekomprimeres av headsettet før du får bilde. Så det vil alltid være delay og lavere oppløsning grunnet begrensninger til USB-kablene. Men ellers virker det som et bra headset. 

Men for å være ærlig, har du en såpass bra PC ville jeg kjørt på med et dedikert PCVR headsett som Reverb G2. Forhåndsbestiller du nå kommer du i slutten av køen, men HP ga info om at de kom til å få levert alle senere forhåndsbestillinger i løpet av desember.

Ah, takk for informasjon. Jeg trodde at om du koblet Quest 2 til din maskin ville du oppleve bedre kvalitet. Du skal ikke se bort i fra at jeg slår til og forhåndsbestiller en G2. Sammenliknet med Valve Index er det praktisk at den har innebygde kameaer, men ser den ikke har finger tracking. Hvor viktig er dette?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, NightKnight said:

Ah, takk for informasjon. Jeg trodde at om du koblet Quest 2 til din maskin ville du oppleve bedre kvalitet. Du skal ikke se bort i fra at jeg slår til og forhåndsbestiller en G2. Sammenliknet med Valve Index er det praktisk at den har innebygde kameaer, men ser den ikke har finger tracking. Hvor viktig er dette?

Fingersporingen på Index kontrollerene er veldig lite viktige. De er mest en gimmick. Du vil ikke savne de :)

 

 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, NightKnight said:

Ah, takk for informasjon. Jeg trodde at om du koblet Quest 2 til din maskin ville du oppleve bedre kvalitet. Du skal ikke se bort i fra at jeg slår til og forhåndsbestiller en G2. Sammenliknet med Valve Index er det praktisk at den har innebygde kameaer, men ser den ikke har finger tracking. Hvor viktig er dette?

Det er mest viktig om du liker å spille spill som f.eks. VR Chat hvor du gjerne skal gestikulere, peke osv. Men der vil de legge inn støtte for håndbevegelser i et valghjul, så det skal ikke være noe problem. Ellers er det ikke noe du kommer til å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@NightKnight Her er mine tips til de beste VR-spillene:

Det høres kanskje teit ut, men o.m.g. så utrolig fett det er.... Google Earth VR. Det er helt utrolig :D Det er også et spill andre som ikke har testet VR eller gaming i det hele tatt faller helt pladask for. Når du begynner å fly gjennom store fjellandskap og storbyer , og du skjønner at du kan gå rundt skyskrapere for å se nærmere på de... Da er det noe som klikker i hodet (på en positiv måte).

Ellers må man jo anbefale Beat Saber og Super Hot. Dette er veldig gode spill. Big Screen Beta gir deg også virtuell desktop i ulike scenarioer som en gigantisk kinosal, et void hvor du velger ønsket skjerm selv, eller fine lokasjoner i urbane eller ikke så urbane miljøer.

Er du interessert i våpen og denslags, kan jeg varmt anbefale Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenades, eller H3VR for short. Her har du tidenes beste utvikler, Anton Hand, som stiller med ukentlige oppdateringer på Youtube, og det er et helt sinnsykt utvalg av forskjellige våpen og andre ting du kan teste ut. Det er i hovedsak en skytebane-simulator, men det har utviklet seg til å få egne "RPG"-spill hvor du sloss mot et forskjellig utvalg.... pølser. Jeg vet det høres teit, ut, men det er et bra spill og absolutt verd å sjekke ut!

Etter du har fått litt VR Legs kan du sjekke ut titler som Half Life Alyx, Pavlov som er CS i VR, Boneworks, Swords and Sorcery og Windlands

Endret av Alak87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, NightKnight said:

Takk, takk! Det er kjekt å vite. Takk for god informasjon. Hva er de beste VR-spille for PC verdt å sjekke ut til å starte med for en som er ny?

Oof det er litt vanskelig å si, kommer helt an på hva du liker. Jeg har mine personlige favoritter.

Men du kan jo begynne med de som har fått best kritikk og mye oppmerksomhet :)

Versågod: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=u4xvX8bXArKxrgSPgpDoDg&q=highest+rated+pc+vr+games&oq=highest+rated+pc+vr+games&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIGCAAQFhAeOgQIABBHUOb7B1jm-wdglP0HaABwAXgAgAGaAYgBmgGSAQMwLjGYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6yAEIwAEB&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiGoYTpvYfsAhWymIsKHQ8BBO0Q4dUDCAw&uact=5

:p

 

Men jo kan jo begynne med Half Life Alyx. Eller hvis du aldri har vært vært borti VR før så ville jeg begynt med The Lab som er gratis og laget av Valve.

 

Edit:

Et knippe personlige favoritter jeg har brukt mye tid på men som jeg regner med at ikke nødvendigvis er for alle :p

SkyrimVR med mods!

Standout Battle Royale

The Forest i multiplayer co-op

StarBear Taxi

TheBlu

Elite Dangerous

AltSpace og VRChat

 

Så sikreste er nok å bare gå for de du tror du vil like og de spillene som har fått best kritikk.

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
25 minutes ago, NightKnight said:

Takk for mange gode anbefalinger @Alak87 og @Enceladus, Dere har begge gitt meg mange titler jeg må sjekke ut og undersøke nærmere. Kjenner dere til noen gode fantasy VR spill?

Fantasy? Som i type Lord of the Rings? Vel Skyrim er jo klassisk Fantasy og gir en helt ny opplevelse i VR hvis du allerede har spilt spillet mye på skjerm, særlig med mods. Sjekk ut mod miljøet på Reddit for gode tips: https://www.reddit.com/r/skyrimvr/

Mer fantasy her:

https://store.steampowered.com/search/?tags=1684%2C21978

;)

Edit:

Er en del å ta av her. Jeg har spilt følgende som jeg syntes var artige:

Blade and Sorcery

Mages Tale

Waltz of the Wizard

Vanishing Realms

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
1 hour ago, NightKnight said:

Takk for mange gode anbefalinger @Alak87 og @Enceladus, Dere har begge gitt meg mange titler jeg må sjekke ut og undersøke nærmere. Kjenner dere til noen gode fantasy VR spill?

Her er et par gode nyhetssider som også anmelder VR spill:

https://uploadvr.com/

https://www.roadtovr.com/

Og sjekk ut Ben Plays VR på YouTube for massevis av gode anmeldelser :)

 

https://www.youtube.com/channel/UCSVjrpufOzTd3jZsUGs-L0g

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Ser ut til at dette er ute nå!

https://store.steampowered.com/app/1082680/The_Walking_Dead_Onslaught/

Noen som har testet?

Jeg trodde dette skulle være multiplayer co-op sak men ser mer ut som singleplayer.

Dang it, jeg gikk ut i fra det var Sundance som hadde laget spillet. Hvirker som Survios ikke helt leverer samme standarden som S&S, må se litt mer gameplay før jeg kommer til å kjøpe det. 

Om de ikke har våpenfysikk, så hopper jeg plett over. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, The Norwegian said:

Blir nok oppgradering fra Htc Vive til Cosmos for min del, da jeg kan bruke samme basestasjoner og kontrollere.

Reverb G2 er vel et bedre valg? Da slipper du basestasjoner og får et etter alle forventinger et mye bedre VR sett enn Cosmos. Enste grunnen til å gå for Cosmos slik jeg ser det er om du skal ha trådløs VR med adapteren til HTC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...