Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For oss som liker litt artsy stuff:

Quote

Agence places the fate of artificially intelligent creatures in your hands. Will you help to maintain their peaceful existence, or throw them into a state of chaos? A dynamic film that merges cinematic storytelling, artificial intelligence, and user interactivity, Agence is never the same twice.

https://store.steampowered.com/app/1308040/Agence/

Kostet 20kr på steam så var et lett kjøp for meg :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Frostpoint VR: Proving Grounds er ute i en 3 vekers gratis Beta nå. Spiller man det nok så får en også spillet til odel og eie.

Så ingen grunn til å ikke prøve dette! :) Spillet er utviklet av InXile som bla. er kjent for Mages Tale, Bards Tale og Wasteland, så relativt kjent og erfaren utvikler dette.

https://store.steampowered.com/app/1176640/Frostpoint_VR_Proving_Grounds/

Laster ned for å teste nå. Er en rundt 10GB nedlasting.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bone said:

Får man spilt HL: Alyx på QC2?

Må man ha en skikkelig god PC for å klare det?

Du kan spille det med Q2 ja, om du har link kabel eller trådløs løsning. Du må ikke ha en kjempe PC, har du minste kravet for VR på PCen kan du kjøre det.

Mens man snakker om HLA, noen lager Goldene Eye brett til HLA, planen er vel en remake kinda sak, men så langt er bare noen brett laget med standard HL våpen og fiender.

HLA GE.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Bone said:

Får man spilt HL: Alyx på QC2?

Må man ha en skikkelig god PC for å klare det?

Du får spilt alle VR spill på Quest så lenge du har en PC som er god nok til VR og du har enten Link kabel eller er villig å ofre litt komfort for å spille trådløst via Virtual Desktop programmet.

HL Alyx er veldig godt optimalisert så trenger ikke all verdens PC for å spille det ;)

Edit: Gunfreak Ninja :p

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Jeg har jo ikke rare PC-en lengre.. Spiller mest på konsoll, så vet ikke hva dette her duger til lengre;

 

  • MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (2 stk)
  • Oppgraderingspakke - Core i7-5820K (1 stk)
  • Intel Core i7-5820K Prosessor (1 stk)
  • MSI X99S GAMING 7, Socket-2011-3 (1 stk)
  • Crucial DDR4 2133MHz 16GB (1 stk)
  • Intel Air Cooling TS13A (1 stk)
  • Corsair RM850, 850W PSU (1 stk)

 

Fungerer dette til noe annet enn Divinity Original Sin 2? ?

Finnes det noen "test-side" for VR, forresten?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Bone said:

Takker for svar! :)

Jeg har jo ikke rare PC-en lengre.. Spiller mest på konsoll, så vet ikke hva dette her duger til lengre;

 

  • MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (2 stk)
  • Oppgraderingspakke - Core i7-5820K (1 stk)
  • Intel Core i7-5820K Prosessor (1 stk)
  • MSI X99S GAMING 7, Socket-2011-3 (1 stk)
  • Crucial DDR4 2133MHz 16GB (1 stk)
  • Intel Air Cooling TS13A (1 stk)
  • Corsair RM850, 850W PSU (1 stk)

 

Fungerer dette til noe annet enn Divinity Original Sin 2? ?

Finnes det noen "test-side" for VR, forresten?

Tror steam har en VR test sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Bone said:

Takker for svar! :)

Jeg har jo ikke rare PC-en lengre.. Spiller mest på konsoll, så vet ikke hva dette her duger til lengre;

 

  • MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (2 stk)
  • Oppgraderingspakke - Core i7-5820K (1 stk)
  • Intel Core i7-5820K Prosessor (1 stk)
  • MSI X99S GAMING 7, Socket-2011-3 (1 stk)
  • Crucial DDR4 2133MHz 16GB (1 stk)
  • Intel Air Cooling TS13A (1 stk)
  • Corsair RM850, 850W PSU (1 stk)

 

Fungerer dette til noe annet enn Divinity Original Sin 2? ?

Finnes det noen "test-side" for VR, forresten?

Det der ser godt nok ut til VR. Kanskje ikke med de høyeste grafikkinnstillinger men justerer du litt på supersampling i SteamVR på hvert enkelt spill så kan du få til mye. Ellers autojusterer den også så du slipper å dille med det, men mulighetene for å optimalisere er der.

Som Gunfreak nevner så har Steam en VR performance test du kan teste om PCen din er god nok for VR: https://store.steampowered.com/app/323910/SteamVR_Performance_Test/

 

Ellers ville jeg nok investert i et nytt skjermkort, bra tidspunkt for å oppgradere til den nye 30XX serien til NVIDIA nå ;)

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SW squadrons, ser ut til å  være et godt spill med eller uten  VR så det lover godt,  mye forvirring rundt når det kommer,  men skal vist være midnatt i natt. 

Ellers er disse  "golden eye" brettene kule,  for di av oss som syns det var litt lite combine dreping i HL:A. Her kan man kose seg med masse ammo til hagla og fyre løs på et dusin combines. 

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

Tok testen, og fikk vel litt bedre score enn jeg trodde. Vet ikke hvor bra det er allikevel, men..

Jeg har egentlig allerede lagt OC2 i handlekurven, men valget falt på den, fordi jeg trodde jeg ikke hadde noe PC til å drive VR. Kanskje jeg allikevel har.

Skulle jeg ha vurdert HP Reverb G2 i stedet, eks? Eller andre?

Takk for hjelp! :) 

image.thumb.png.96702741190afbecda938d822144b596.png

Lenke til kommentar
8 hours ago, Bone said:

Hei igjen! :)

Tok testen, og fikk vel litt bedre score enn jeg trodde. Vet ikke hvor bra det er allikevel, men..

Jeg har egentlig allerede lagt OC2 i handlekurven, men valget falt på den, fordi jeg trodde jeg ikke hadde noe PC til å drive VR. Kanskje jeg allikevel har.

Skulle jeg ha vurdert HP Reverb G2 i stedet, eks? Eller andre?

Takk for hjelp! :) 

image.thumb.png.96702741190afbecda938d822144b596.png

Hehe grattis ;)

Vel hvis du ikke har noe imot Facebook så er vel Quest 2 det riktige valget for deg tenker jeg. Med Reverb G2 tror jeg du trenger noe bedre skjermkort for å drive den høye oppløsningen. Men som jeg sa tidligere vil jo også Steam optimalisere for deg så vil tro at du fortsatt kan kjøre det stabilt men ikke på veldig høye innstillinger.

Er vel egentlig ikke noen andre virkelig gode valg akkurat nå enn Quest 2 og Reverb G2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrCuzNT skrev (17 timer siden):

Jeg har bestilt en Oculus Quest 2 på elkjøp Blir kult å få prøvd Half Life Alyx og sånn alle snakker om. Forhåpentlig vis passer den til mine øyne :)

Jeg har også bestilt fra Elkjøp! Spent på når den kommer i posten. I går sto det bekreftet lagerdato 5/10, men i dag står det at den er på nettlager. Aner ikke hva det vil si, men håper på at jeg får den før 13/10. 

Noe utålmodig :D 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

Hehe grattis ;)

Vel hvis du ikke har noe imot Facebook så er vel Quest 2 det riktige valget for deg tenker jeg. Med Reverb G2 tror jeg du trenger noe bedre skjermkort for å drive den høye oppløsningen. Men som jeg sa tidligere vil jo også Steam optimalisere for deg så vil tro at du fortsatt kan kjøre det stabilt men ikke på veldig høye innstillinger.

Er vel egentlig ikke noen andre virkelig gode valg akkurat nå enn Quest 2 og Reverb G2.

Takk, takk! :D

Har PSVR fra før, men jeg blir så dårlig. :( Håper at en av disse nye VR-settene med høyre Hz, oppløsning og skjerm vil gjøre at jeg faktisk kan spille, uten å føle meg småkvalm lenge etter..

Øynet et lite håp i OC2, siden den var "standalone", og da blir jeg ikke begrenset av PC-en min. Jeg spiller mest på konsoll om dagen, og kun spill som DoS2 og slikt på PC.

I tester virker jo Reverb G2 bedre og mer behagelig, men er redd jeg da får dårligere opplevelse, siden den skal hente kraft fra PC-en min. Har vel tenkt til å oppgradere PC-en min etter hvert, men det er liksom ikke førsteprioritet akkurat nå.

Men, ved R2 trenger man en DP-port? Nå har jeg jo to skjermkort med DP-utganger (ene går jo til skjermen min fra ene kortet), men er det nesten slik at man må ha to skjermkort for å slippe å bytte kabel, eller kommer skjermkort med 2 DP som default om dagen?

 

Takk for hjelp! :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bone said:

Takk, takk! :D

Har PSVR fra før, men jeg blir så dårlig. :( Håper at en av disse nye VR-settene med høyre Hz, oppløsning og skjerm vil gjøre at jeg faktisk kan spille, uten å føle meg småkvalm lenge etter..

Øynet et lite håp i OC2, siden den var "standalone", og da blir jeg ikke begrenset av PC-en min. Jeg spiller mest på konsoll om dagen, og kun spill som DoS2 og slikt på PC.

I tester virker jo Reverb G2 bedre og mer behagelig, men er redd jeg da får dårligere opplevelse, siden den skal hente kraft fra PC-en min. Har vel tenkt til å oppgradere PC-en min etter hvert, men det er liksom ikke førsteprioritet akkurat nå.

Men, ved R2 trenger man en DP-port? Nå har jeg jo to skjermkort med DP-utganger (ene går jo til skjermen min fra ene kortet), men er det nesten slik at man må ha to skjermkort for å slippe å bytte kabel, eller kommer skjermkort med 2 DP som default om dagen?

 

Takk for hjelp! :) 

Tror det er litt avhengig av hvilken leverandør du velger, mitt Asus 1080 TI har 2 x hdmi og DP. Andre i samme 1080 ti-serien så varierer det mellom det og 1 hdmi + 3 dp. 

Har sett litt snakk om hvor mye kraft man trenger for å drive full oppløsning av G2, og det virker som at man trenger mindre hvis man skulle supersample opp til samme oppløsning. Samt flere som hevder at half-res ser bedre ut i G2 enn i en HMD i tilsvarende oppløsning etter man har redusert oppløsningen pga native res. 

Helt ærlig så høres det ut som Q2 er det beste valget for deg så lenge du ikke er bekymret for personvern. Om du velger å bruke link-kabelen mot 970'en din så fungerer det sikkert fint, og du får testet ut HL:Alyx før du evt. skulle velge å oppgradere på ett senere tidspunkt. 

Økonomisk så gir det også mer mening, 3999 vs 7390,-. Å gå fra PSVR til Q2 er mer fornuftig enn PSVR til G2 + må trolig ha nytt skjermkort for å virkelig nyte det. Ser for meg om du hadde skaffet deg G2, så er det en farligere ball å rulle med for man etter hvert føler seg presset til å oppgradere enn Q2 som du kan bruke uavhengig av PC! 

Håper dette ga mening, mine fem ører om saken, beklager rotete formulering. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dicky2020 skrev (2 minutter siden):

Tror det er litt avhengig av hvilken leverandør du velger, mitt Asus 1080 TI har 2 x hdmi og DP. Andre i samme 1080 ti-serien så varierer det mellom det og 1 hdmi + 3 dp. 

Har sett litt snakk om hvor mye kraft man trenger for å drive full oppløsning av G2, og det virker som at man trenger mindre hvis man skulle supersample opp til samme oppløsning. Samt flere som hevder at half-res ser bedre ut i G2 enn i en HMD i tilsvarende oppløsning etter man har redusert oppløsningen pga native res. 

Helt ærlig så høres det ut som Q2 er det beste valget for deg så lenge du ikke er bekymret for personvern. Om du velger å bruke link-kabelen mot 970'en din så fungerer det sikkert fint, og du får testet ut HL:Alyx før du evt. skulle velge å oppgradere på ett senere tidspunkt. 

Økonomisk så gir det også mer mening, 3999 vs 7390,-. Å gå fra PSVR til Q2 er mer fornuftig enn PSVR til G2 + må trolig ha nytt skjermkort for å virkelig nyte det. Ser for meg om du hadde skaffet deg G2, så er det en farligere ball å rulle med for man etter hvert føler seg presset til å oppgradere enn Q2 som du kan bruke uavhengig av PC! 

Håper dette ga mening, mine fem ører om saken, beklager rotete formulering. 

 

Takk for svar! :)

I dette prissjiktet har ikke pris så mye å si. Dessuten er min "ordre" på OQ2 på ca. 6500,- nå (siden jeg valgte 256 GB, kabel og nytt hodeband), men nesten så den prisen øker med 1000,- siden jeg vurderer å kjøpe reima med batteripakke på, hvis dette her skal fungere. Og da er vi oppe i 7500,- +. Da er den totalt faktisk dyrere enn G2, hvis det ikke kommer noe ekstra med den (det har jeg ikke sjekket).

Angående Facebook, så er det ikke slik at jeg er superhappy på det punktet. Men, nå har jeg nå en Facebook-konto (som jeg ikke bruker så mye), og er nå koblet opp med Google her og der, og Instagram, etc., etc., så jeg har vel konkludert at Facebook ikke får noe spesielt ut fra meg som de ikke allerede har fra før. Eller, som ikke -for meg- er så farlig å gi ut. Da skal jeg klare å ofre den "privatheten" hvis de klarer å gi meg en VR-opplevelse jeg blir fornøyd med. :) 

 

Det viktigste for meg er en god opplevelse. Og det er litt da jeg lurer på, om G2 kan gi meg like god (bedre?) opplevelse enn OQ2, gitt at maskinparken min er uforandret. Eller vil G2 være bedre, selv om jeg foreløpig ikke får utnyttet det til det fulle (ennå)?.

Lenke til kommentar

Quest 2 virker som det bedre valget for deg særlig hvis du er en konsollspiller som vil ha minst mulig dill. Og med Quest 2 så har du jo også muligheten til å bruke den på PC.

Itillegg til Elite Strap på Quest så vil jo også komfort øke når 90hz støtten kommer på plass for fult. I starten er det vel bare et fåtall funksjoner som kjører 90hz.

Men PSVR er vel også 90hz så om du sliter med kvalme der og det er hz du reagerer på så vil ikke det være så mye annerledes på PC eller med Quest så fremt man velger et headset som Valve Index som har høyere hz. Jeg reagerer på lav hz og særlig i spill med smooth locomotion (bevegelse med stikke). Om det er smooth locomotion du reagerer på så er det vel egentlig bare tilvenning eller bedre teknologi og generell komfort som på sikt kan hjelpe.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 minutter siden):

Quest 2 virker som det bedre valget for deg særlig hvis du er en konsollspiller som vil ha minst mulig dill. Og med Quest 2 så har du jo også muligheten til å bruke den på PC.

Itillegg til Elite Strap på Quest så vil jo også komfort øke når 90hz støtten kommer på plass for fult. I starten er det vel bare et fåtall funksjoner som kjører 90hz.

Men PSVR er vel også 90hz så om du sliter med kvalme der og det er hz du reagerer på så vil ikke det være så mye annerledes på PC eller med Quest så fremt man velger et headset som Valve Index som har høyere hz. Jeg reagerer på lav hz og særlig i spill med smooth locomotion (bevegelse med stikke). Om det er smooth locomotion du reagerer på så er det vel egentlig bare tilvenning eller bedre teknologi og generell komfort som på sikt kan hjelpe.

 

Jeg skal klare "dill", er er som sagt opplevelsen som er det viktigste. :) 

Var ikke helt klar over at PSVR også hadde 90 Hz. Håper at jeg skal få en bedre opplevelse med noe nytt, for PSVR klarer jeg ikke noe særlig. Vi får se.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Bone said:

Jeg skal klare "dill", er er som sagt opplevelsen som er det viktigste. :) 

Var ikke helt klar over at PSVR også hadde 90 Hz. Håper at jeg skal få en bedre opplevelse med noe nytt, for PSVR klarer jeg ikke noe særlig. Vi får se.

I mine øyne, så er Q2 en veldig god all around'er, men skal du ha best opplevelse så er det G2. Eneste man kan trekke den på er trådløs funksjonalitet. Siden jeg ikke har hatt trådløs VR før, så ryker Q2 fordi jeg har ikke hatt den "Aha"-opplevelsen mange har hatt med trådløs VR, så kommer ikke til å savne noe og kabel er ikke så pes for min del (skal få hengt kabelen i taket når jeg flytter). 

Så okei, om trådløs VR ikke er så viktig for deg, hva med linsene, lyden og økosystemet? 

Linsene = G2 vinner, se bildet nederst for sammenligning. Q2 har god oppløsning også, dette kun når det gjelder uten at den er linket til PC. Det har blitt rapportert at man vil oppleve "artifacts" pga komprimering av bildet når man har Q2 linket til PC. Hvor problematisk er dette er jeg ikke sikker, men som sagt, G2 har ikke dette problemet. 

Lyden = Knall lyd, dog du må bytte straps om du ønsker å bruke noe andre hodetelefoner. Gjerne korriger meg her @Enceladus siden du har Index. Q2 har innebygd høytalere som er crap, men også standard aux så lyden er så god som hodetelefonene du har fra før. 

Økosystemet = Subjektivt så er det også G2 som stiller seg best, med SteamVR og WMR. Q2 bruker facebook/oculus som er litt sånn iffy, dog kan bli bra med side-loader og ser for meg utvikling for å jailbreake brillene vil ta av siden Quest kommer til å bli mer tilgjengelig enn før! 

Gå for G2 om penger ikke er ett spørsmål og du vil ha den mest high end brillene på markede, skjermkort kan du alltid ta igjen på ett senere tidspunkt. Q2 om du vil ha en god alt-mulig-briller.

NB: Bildet under har ikke PSVR med seg, men mener du kan sammenligne Vive OG med PSVR.

 

Endret av Dicky2020
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...