Gå til innhold

TEST: ASUS ROG PG348Q


Anbefalte innlegg

Her kan folk lese hva folk som har denne skjermen mener.

 

official-asus-rog-swift-pg348q-owners-club

http://www.overclock.net/t/1591317/official-asus-rog-swift-pg348q-owners-club/150#post_24915327

 

Er noen der som har både x34 og pg348q. Han ene sa at x34 faktisk var bedre. Asus sin har tydeligvis sine problemer også :)

 

Asus ips glow/bleed:

 

http://www.overclock.net/t/1591317/official-asus-rog-swift-pg348q-owners-club/210#post_24922153

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan folk lese hva folk som har denne skjermen mener.

 

official-asus-rog-swift-pg348q-owners-club

http://www.overclock.net/t/1591317/official-asus-rog-swift-pg348q-owners-club/150#post_24915327

 

Er noen der som har både x34 og pg348q. Han ene sa at x34 faktisk var bedre. Asus sin har tydeligvis sine problemer også :)

 

Asus ips glow/bleed:

 

http://www.overclock.net/t/1591317/official-asus-rog-swift-pg348q-owners-club/210#post_24922153

 

Jeg har PG279Q og det er helt klart IPS-glow som er merkbar i helt mørke områder, og jeg tviler sterkt på at dette er noe Asus har fått bort på denne skjermen. Med det sakt, IPS-glow er noe jeg merker best på loadeskjermer eller i helt stille og mørke partier i spill, i praksis har jeg egentlig ikke tatt meg i å bli plaget av det, selv om jeg de første dagene nesten angret litt på at jeg ikke gikk for lillebror med TN-panel.

 

Jeg bruker den imidlertid ikke bare til spilling, og IPS har også mange andre fordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående denne vs Predator X34 - Det har vært en god del problemer med X34 forbundet med svært slett kvalitetskontroll fra Acer sin side. Jeg måtte returnere min X34 predator ettersom den var rammet av GSync/scanline issues (fikk horisontale streker over skjermen med gsync enablet). Riktignok plenty eksemplarer av X-34 uten problemer.

 

Besteilte PG348Q i stedet. Asus har på seg å ha litt bedre QC, så satser på jeg blir fornøyd denne gangen. Det er for øvrig samme LG-panel i begge skjermene for de som måtte lure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående denne vs Predator X34 - Det har vært en god del problemer med X34 forbundet med svært slett kvalitetskontroll fra Acer sin side. Jeg måtte returnere min X34 predator ettersom den var rammet av GSync/scanline issues (fikk horisontale streker over skjermen med gsync enablet). Riktignok plenty eksemplarer av X-34 uten problemer.

 

Besteilte PG348Q i stedet. Asus har på seg å ha litt bedre QC, så satser på jeg blir fornøyd denne gangen. Det er for øvrig samme LG-panel i begge skjermene for de som måtte lure.

 

I følge PG348Q tråden på OCN, så er det noen som har GSync/scanline problemer med Asus også. Hvorfor dette problemet kommer på noen skjermer, aner jeg ikkje. Virker også som det er rimelig random. Noen har og andre ikkje. Hadde vært morro å vite om det har noen sammenheng med kabel/skjermkort eller kanskje g-syncmodul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samme panel og ellers helt like specs som x34.

 

Meget snodig at artikkelforfatter setter opp 21:9 formatet som et minus.., det er vel nettopp formatet som er poenget med skjermen.

 

 

 

 

 

 

De som er sikre på at de vil ha 21:9 kan jo bare ignorere det minuset, for meg ville det feks vært et minus antakelig.

 

Synd ingen kommer med (store) 4:3-skjermer, det vil jeg ha.

 

AtW

 

 

 

Med tanke på at det allerde finnes 5k-skjermer og at det om ikke så alt for lenge blir aktuelt med 8k..., så synes jeg godt at de kan komme med en mellomting i form av 6k-skjermer.

 

Høyeste 4:3-oppløsningen som er støttet via VGA-porten er som kjent "2048*1536".

Med en 6k-skjerm i 4:1-format så får du en "3 for en"-deal med en total oppløsning på hele "6144*1536" eller 3x"2048*1536".

Som lett burde la seg støtte via HDMI v.2+ og/eller DP v.1.3+, eller hur?

Pluss at skjermen da også blir seamless..., som man ikke får ved bruk av 3 stk single skjermer.

 

 

 

 

Det er ikke riktig, man kan kjøre høyere oppløsninger enn det over vga, men uansett, ingen moderne skjermer bruker vel VGA?

Og det er jo ingen grunn til at en 4:3-skjerm skulle gjøre det heller.

 

AtW

 

 

 

Greit nok at VGA-porten kan vise høyere oppløsninger, men sammenlignet med DVI, HDMI og/eller DP så har VGA-porten en langt smalere båndbredd.

I så måte har skjermkort-produsentene valgt å oppgi "2048*1536" som standard max-oppløsning for VGA-porten, med tanke på framerate.

 

De siste 3->4 skjermkortene som jeg har hatt, så står der undertrykkelig på esken at via VGA-porten så er det "2048*1536" som er max-oppløsning.

 

But any who...

Hadde du ikke skummlest så hadde du nok fått med deg følgende...

 

"Som lett burde la seg støtte via HDMI v.2+ og/eller DP v.1.3+, eller hur?"

 

Da altså i forbindelse med den fictive skjermen med "6144*1536"-oppløsning.

Hence the ""3 for en"-deal"-remark.

 

On a side note...

Jeg sitter fortsatt med en VGA-skjerm, eller rettere sagt en UXGA(1600*1200)-skjerm..., som nå etter siste skjermkort bytte er koblet til PCen via DVI-porten ved bruk av en adapter.

 

Men som jeg også nevnte så skulle jeg mer enn gjerne ha hatt en slik en skjerm.

Den hadde gjort seg bra som arbeids-skjerm, så vel som gaming-skjerm.

Hadde nok ikke vært så dumt å bruke en slik skjerm til film-titting heller.

 

-------

 

Med det sagt så kan jeg like godt si som jeg har sagt før.

Altså relatert til skjermen i artikkelen, eller også andre lignende skjermer.

Greit nok at dem kaller slike skjermer "Ultra-Wide"-skjermer, men er personlig ikke enig i å kalle dem Kino-format.

Hjemme-Kino-format kan jeg heller gå med på.

But that's just me...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge PG348Q tråden på OCN, så er det noen som har GSync/scanline problemer med Asus også. Hvorfor dette problemet kommer på noen skjermer, aner jeg ikkje. Virker også som det er rimelig random. Noen har og andre ikkje. Hadde vært morro å vite om det har noen sammenheng med kabel/skjermkort eller kanskje g-syncmodul.

 

Kan bekrefte at feilen er uavhengig av pc/kabel/skjermkort/skjermens strømforsyning og gsync-modul og lar seg lett replikere på annen hardware. Acer prøvde å bytte min gsyncmodul uten at det hjalp. Acer anerkjente til slutt offentlig på forumene at det er et reellt problem men at de ikke klarer fikse disse feilene. Om jeg husker riktig er teorien at feilen er relatert til gsyncmodulen, men i form av dårlig shielding/interferens eller noget i den dur.

Lenke til kommentar

Artikkelen mangler info om skjermstørrelse på førsteside. Synes det er en vesentlig informasjon. Er jo ikke umulig å finne ut, står jo i modellnavnet og slikt, men du gjorde at jeg måtte jobbe for å finne det ut/få bekreftet hva det går i.

Endret av G
Lenke til kommentar

Artikkelen mangler info om skjermstørrelse på førsteside. Synes det er en vesentlig informasjon. Er jo ikke umulig å finne ut, står jo i modellnavnet og slikt, men du gjorde at jeg måtte jobbe for å finne det ut/få bekreftet hva det går i.

Haha, det tenkte jeg også. Derimot var det ingen tvil om at lillebror er 27 tommer, det ble poengtert opptil flere ganger.

Lenke til kommentar

 

Et problem jeg hadde med Acer X34 (3 stk. faktisk) før jeg byttet den var bl.a. at det var alt for mye back light bleed i alle kanter. Har du lagt merke til noe i mørkere scener?

Sikker på at det ikkje var IPS glow da? :)

 

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_predator_x34.htm

 

Har du fått en du er fornøyd med nå?

 

Har selv såvidt bleed/glow oppe i venstre hjørne. Ser det kun ved helt sort skjerm. Så godt som umulig å se det ellers. Får også 100hz uten problemer, så jeg er strålende fornøyd med min x34.

Det var absolutt blb ja. Uansett hvor mye jeg beveget på hodet, så var det fortsatt der.

 

Jeg ga opp. Den tredje skjermen overklokket bare til 95 Hz og hadde litt coil wine (svak summe/pipelyd med mye hvitt på skjermen). Den hadde også scan lines, men usikker på om pg348q har

 

Hadde jeg fått en uten så mye blb, og scan lines så hadde jeg beholdt den lett! Fantastisk skjerm ellers.

Lenke til kommentar

 

 

 

- En ting som har forunderet meg helt siden jeg først så "2560*1080"-skjermene, også samme fenomen på disse "3440*1440"-skjermene.

 

The thing is...

Panelene har følgende Aspect-Ratio'er basert på sine respektive oppløsninger.

(2560/1080)=2,37037037037037037037037037037037037037037037037037037037037

Retti overkant av 2,37

Og...

(3440/1440)=2,388888888888888888888888888888888888888888888888888888888889

Rett i underkant av 2,39

 

Fun-Fact...

Gjennomsnittet av 2,39-Aspect-Ratio og 2,35-Aspect-Ratio blir som følger.

(((2,39-2,35)/2)+2,35)=2,37

Altså en 2,37-Aspect-Ratio.

 

Som alle tilsvarer Kino-format.

 

Men skjermene har en Aspect-Ratio som følger...

(21/9)=2,333333333333333333333333333333333333333333333333333333333333

Altså en 2,33-Aspect-Ratio.

 

Som tilsvarer Hjemme-Kino-Format.

 

Paradox much?

 

Granted..., alle Aspect-Ratio'ene er Ultra-Wide..., men...

Det blir liksom litt som den barneleken der man skal finne det hullet som passer til hver enkel brikke/klosse.

Som i dette tilfellet virker på meg som å presse en rektangulær brikke/klosse gjennom et kvadratisk hull.

Eller kanskje det passer bedre å si presse en stor rektangulær brikke/klosse gjennom et lite rektangulært hull.

 

Mulig det er bare jeg som har oversett noe vesentlig her.

Lenke til kommentar



 

Tenk om ikke pikslene er 1:1 i størrelse da! For eksempel litt flate? Slik at 3440/1440 faktisk blir 21/9!

Crazy Illuminati shit!

 


 

Well..., duuh...!!!

Den der hjalp ikke stort. *SUKK*

Det er veldig tydelig at det her ikke er snakk om "1:1"-pixel-ratio.

Fordi...
((21/9)*1440)=3360
Altså "3360*1440" for "1:1"-Pixel-Ratio på en 21:9-Aspect-Ratio-skjerm.
Ikke "3440*1440" som denne skjermen har i specs.
Dåg..., både "3440" og "1440" er delelige på 16 etter den gammle standarden.

Og...
((21/9)*1080)=2520
Altså "2520*1080" for "1:1"-Pixel-Ratio på en 21:9-Aspect-Ratio-skjerm.
Ikke "2560*1080" som denne skjermen har i specs.
Det samme kan ikke sies om denne der kun "2560" er delelig på 16.

Med andre ord så presses "3440*1440" inn på et areal som er tilsvarende "3360*1440", og "2560*1080" presses inn på et areal som er tilsvarende "2520*1080".

Luke-Parkering?

Jeg synes det bare er litt underlig, på en måte.

Jeg synes at "1:1"-Pixel-Ratio burde ha vært standard.
Og at alle Native-Resolutions burde være delelige på 16 i både horisontal og vertikal rettning.
Som f.eks. oppløsningen "3840*1600"...
Den har både "1:1"-Pixel-Ratio og er delelige på 16 i både horisontal og vertikal rettning.
Ett annet pluss er at den også har en "2.40"-Aspect-Ratio. *Sikkle* *Sikkle*

Og...
Som f.eks. oppløsningen "3840*1280"...
Den har både "1:1"-Pixel-Ratio og er delelige på 16 i både horisontal og vertikal rettning.
Ett annet pluss er at den også har en "3.00"-Aspect-Ratio. *Sikkle* *Sikkle*

Eller...
Som f.eks. oppløsningen "4096*1024"...
Den har både "1:1"-Pixel-Ratio og er delelige på 16 i både horisontal og vertikal rettning.
Ett annet pluss er at den også har en "4.00"-Aspect-Ratio. *Sikkle* *Sikkle*

Bare for å nevne noen...

 

Endret av BizzyX78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...