Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser når ser på videoer


Anbefalte innlegg

I det siste har jeg plutselig fått konstant problemer med at PC'en fryser når jeg ser på videoer på for eksempel YouTube. I det dette skjer stopper bildet opp samtidig som at det ikke er mulig å gjøre noe som helst. Lyden begynner å skurre og lage rare lyder. Jeg har søkt etter løsninger på dette. Jeg fikk tips angående å skru av Adobe hardware accelerator. Dette fungerte faktisk når jeg streamet videoer via PopcornTIme. Her fryser det kun noen sekunder, av og til. Dette er litt små-irriterende, men fungerer jo.. Til vanlig kan den fryse opp mot 3-4 minutter. Med andre ord er det jævlig irriterende og nesten ikke mulig å se på videoer...  :(  :(

 

Noen som har peiling? Takker på forhånd!

Litt om maskinen min;

TOSHIBA Satellite c650 - 1cp system unit

Celeron® Dual-Core CPU T3300 @ 2.00 GHz

Minne: 3GB

64-Bit

 

Windows 7 Home Premium

Service Pack 1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om problemet er der hvis du begrenser oppløsningen på YouTube til 360p. Full HD vil din maskin ikke klare uten hakking og eventuelt frys.

OBS. glemte å si at disse problemene har kommet etter at jeg formaterte PCen.. Merkelige greier...

Har tidligere gått fint å kjøre 720p, mens ikke 1080p. Da har det blitt hakkete. Men har aldri fryst før.

 

Jeg ser på en video på Youtube nå som i utgangspunktet kjørte 480p.  Hittil har det fryst 3 ganger   :yucky: 

Får ta å kjøre den på 360p å sjekke!

Lenke til kommentar

Har opplevd mer frys på PC med lav ytelse (men bra nettverk)  etter at Youtube f.eks. har gått over fra Flash til HTML5 avspilling.

(Video spiller noen sekunder, stopper opp, spiller noen sekunder, stopper opp, osv....)  Ikke alle videoer, men relativt ofte.  Samtidig så viser progresjons-indikatoren at den har mottatt et par minutter med video som ligger bufret, så ingen åpenbar grunn til at det skal stokke seg.  Tipper det kan være HTML5 avspillingen som er litt "buggy"

 

Høyreklikk på videoen i Youtube og velg "Report playback issue".   

 

Alternativt ta en kikk på "Stats for nerds" for å se hvilken hastighet etc som vises.

Lenke til kommentar

Har opplevd mer frys på PC med lav ytelse (men bra nettverk)  etter at Youtube f.eks. har gått over fra Flash til HTML5 avspilling.

(Video spiller noen sekunder, stopper opp, spiller noen sekunder, stopper opp, osv....)  Ikke alle videoer, men relativt ofte.  Samtidig så viser progresjons-indikatoren at den har mottatt et par minutter med video som ligger bufret, så ingen åpenbar grunn til at det skal stokke seg.  Tipper det kan være HTML5 avspillingen som er litt "buggy"

 

Høyreklikk på videoen i Youtube og velg "Report playback issue".   

 

Alternativt ta en kikk på "Stats for nerds" for å se hvilken hastighet etc som vises.

 

Takker for hjelp folkens!

 

Hmm.. skjønner. Men ditt problem ser ut til å være av en litt annen art av min? Hele PCen min fryser seg stokk fast, samt. kommer det ut lyder som høres ut å være fra noe utenomjordisk..

 

Følgende statistikk vises:

 

Video ID:
rmG_n3JXVCk
Dimensions:
854 x 480
Resolution:
640 x 360@25
Volume:
100%
Stream Host:
r3---sn-ugvoqxgxoxgbp-ugqe
Stream Type:
https
CPN:
J-XrMjIN2oTftHb9
Mime Type:
video/mp4; codecs="avc1.4d401e"
DASH:
yes (134/140)
Connection Speed: 14507 Kbps
Dropped Frames:

532/65111

 

 

Byttet forøvrig til 360p, og har ikke opplevd freezes! :D Takk til deg Omnit. Litt kjedelig med så lav kvalitet, men bedre enn at det ikke freezer. Må jeg leve med 360p? Eller finnes det andre muligheter?

Lenke til kommentar

 

Nice! Da får jeg prøve ut det! :D Tusen takk for hjelpen! :D Har slitt lenge med dette..

 

Har installert Flash'en nå. Opplevde freeze på denne også, men ikke like kraftig/lenge. Dette var på 480p. Flash player'n gjorde det slik at den automatisk hoppet ned til 360p og disablet 480p (går ikke ann å velge 480p altså). 

Lenke til kommentar

Hmm, "lyd fra noe utenomjordisk" ?  Kan det evt være "bad block" på harddisken (kun relevant for gammeldags snurredisk, ikke for SSD) som gjør at en eller annen bakgrunnstjeneste står og stanger og får resten til å fryse (rett etter nyinstallering vil f.eks. søke-indeksering av alt innholdet på disken starte).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Hmm, "lyd fra noe utenomjordisk" ?  Kan det evt være "bad block" på harddisken (kun relevant for gammeldags snurredisk, ikke for SSD) som gjør at en eller annen bakgrunnstjeneste står og stanger og får resten til å fryse (rett etter nyinstallering vil f.eks. søke-indeksering av alt innholdet på disken starte).

 

Hmm. Det kan jo hende.. Vet du om hvordan man finner ut om dette er problemet? Og er det en fix på det?

Lenke til kommentar

 

Hmm, "lyd fra noe utenomjordisk" ?  Kan det evt være "bad block" på harddisken (kun relevant for gammeldags snurredisk, ikke for SSD) som gjør at en eller annen bakgrunnstjeneste står og stanger og får resten til å fryse (rett etter nyinstallering vil f.eks. søke-indeksering av alt innholdet på disken starte).

 

Hmm. Det kan jo hende.. Vet du om hvordan man finner ut om dette er problemet? Og er det en fix på det?

 

 

Disken kan sjekkes med SpinRite, men du får en ny disk for de pengene SpinRite koster ($89), så du får vurdere det.

 

Og: har du installert riktige drivere for maskinen etter at du "formatterte" den? (Jeg regner med at du mener "reinstallerte Windows".)

Lenke til kommentar

 

 

Hmm, "lyd fra noe utenomjordisk" ?  Kan det evt være "bad block" på harddisken (kun relevant for gammeldags snurredisk, ikke for SSD) som gjør at en eller annen bakgrunnstjeneste står og stanger og får resten til å fryse (rett etter nyinstallering vil f.eks. søke-indeksering av alt innholdet på disken starte).

 

Hmm. Det kan jo hende.. Vet du om hvordan man finner ut om dette er problemet? Og er det en fix på det?

 

 

Disken kan sjekkes med SpinRite, men du får en ny disk for de pengene SpinRite koster ($89), så du får vurdere det.

 

Og: har du installert riktige drivere for maskinen etter at du "formatterte" den? (Jeg regner med at du mener "reinstallerte Windows".)

 

 

Kjøre innebygd "factory reset" som Toshiba har implementert. Enkelt og lettvint. Tror jeg har fått alle de riktige driverne. Har søkt vha. "Enhetsbehandling"  i Windows for å se om det er noe utdaterte drivere. Har også vært inne på hjemmesiden deres for å finne drivere til denne maskinen. Det virker ut som at de kanskje ikke støtter den lengre ettersom modellen min ikke var å finne i søketjenesten deres.. Men noe som var litt merkelig i starten, var at jeg manglet Service Pack 1. Denne måtte jeg altså installere manuelt. 

Forresten lager pc'en min litt "knitre"-lyder, det gjorde den kanskje ikke før slik jeg husker.  Denne kan muligens komme fra harddisken? Som igjen tyder på en delvis defekt harddisk?

 

Lenke til kommentar

Det kan hende at det du hører er at harddisken må gjøre flere forsøk på å lese data fra en eller flere disksektorer. Og når det skjer, så må ofte andre ting vente.

 

Jeg har hørt utvikleren av SpinRite selv love at de som kjøper SpinRite men som ikke får løst problemene sine med det, kan be om å få pengene tilbake, og hvis du betaler med kredittkort når du kjøper det, så burde det la seg ordne på en enkel måte.

 

(SpinRite fungerer på den måten at du laster ned en ISO-fil som du brenner til CD som du booter PC'en fra. Og så tar SpinRite over og sjekker disken, sektor for sektor. Windows er altså ikke involvert i det hele tatt. Med programmet Rufus kan du også "brenne" ISO-filen til USB, noe som er praktisk om man ikke har CD-stasjon.)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hmm, "lyd fra noe utenomjordisk" ?  Kan det evt være "bad block" på harddisken (kun relevant for gammeldags snurredisk, ikke for SSD) som gjør at en eller annen bakgrunnstjeneste står og stanger og får resten til å fryse (rett etter nyinstallering vil f.eks. søke-indeksering av alt innholdet på disken starte).

 

Hmm. Det kan jo hende.. Vet du om hvordan man finner ut om dette er problemet? Og er det en fix på det?

 

 

Disken kan sjekkes med SpinRite, men du får en ny disk for de pengene SpinRite koster ($89), så du får vurdere det.

 

Og: har du installert riktige drivere for maskinen etter at du "formatterte" den? (Jeg regner med at du mener "reinstallerte Windows".)

 

 

Kjøre innebygd "factory reset" som Toshiba har implementert. Enkelt og lettvint. Tror jeg har fått alle de riktige driverne. Har søkt vha. "Enhetsbehandling"  i Windows for å se om det er noe utdaterte drivere. Har også vært inne på hjemmesiden deres for å finne drivere til denne maskinen. Det virker ut som at de kanskje ikke støtter den lengre ettersom modellen min ikke var å finne i søketjenesten deres.. Men noe som var litt merkelig i starten, var at jeg manglet Service Pack 1. Denne måtte jeg altså installere manuelt. 

Forresten lager pc'en min litt "knitre"-lyder, det gjorde den kanskje ikke før slik jeg husker.  Denne kan muligens komme fra harddisken? Som igjen tyder på en delvis defekt harddisk?

 

 

Er trolig hardware-relatert.

Last ned HDTune og sjekk harddisken for bad blocks.

Last også ned Speedfan for å sjekke temperaturen på diverse komponenter når du spiller av Youtube. Pass på å aktivere logging.

Begge programmene er gratis.

Har hatt lignende problem ved defekt skjermkort før. Kan være at pcen går for varm.

Endret av Jigsore
Lenke til kommentar

Det kan hende at det du hører er at harddisken må gjøre flere forsøk på å lese data fra en eller flere disksektorer. Og når det skjer, så må ofte andre ting vente.

 

Jeg har hørt utvikleren av SpinRite selv love at de som kjøper SpinRite men som ikke får løst problemene sine med det, kan be om å få pengene tilbake, og hvis du betaler med kredittkort når du kjøper det, så burde det la seg ordne på en enkel måte.

 

(SpinRite fungerer på den måten at du laster ned en ISO-fil som du brenner til CD som du booter PC'en fra. Og så tar SpinRite over og sjekker disken, sektor for sektor. Windows er altså ikke involvert i det hele tatt. Med programmet Rufus kan du også "brenne" ISO-filen til USB, noe som er praktisk om man ikke har CD-stasjon.)

Okei. Tusen takk for hjelpen! Da skal jeg vurdere SpinRite :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...