Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Eksperimenterer med låst frekvens vs spenning i CB15, kjører 5 runs og tar gjennomsnitt skåre, temp, forbruk, regner ut poeng pr Watt bakerst:

 

3.6 0.98V 54W 26.5ppW
CB15 1430 49C

3.7 1.01V 56W 26.3ppW
CB15 1470 50C

3.8 1.05V 60W 25ppW
CB15 1500 51C

3.9 1.09V 64W 24.2ppW
CB15 1550 54C

4.0 1.14V 71W 22.3ppW
CB15 1590 55C

 

Stock: 3.95 1.3V 90W 

CB15 1545 66C

 

Enkjerneskåre med 3.9 gikk ned fra 195 til 183 så et lite tap der. 

 

For folk flest er ikke dette så aktuelt, en liten undervolt eller PPT kan gi redusert temp/støy/forbruk med tilsvarende ytelse kjerkjerne uten tap av ytelse enkjerne. For folding home, de som vil ha et ekstremt stillegående system etc ville jeg vurdert å sette fast volt og funnet en sweetspot. 

Endret av Cowboystrekk
Glemte noe info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden vi er inne på undervolt kan jeg nevne at jeg kjører Ryzen 7 3700X slik:

Minne og IF på 1700MHz.

Negativ offset på core: 0.0625

Negativ offset på SOC: 0.06875 (Alternativt kjunne jeg satt SOC spenning til 1.025V, tror dette går selv om SOC kjørte 1800MHz, dette basert på anbefalte verdier fra Ryzen DRAM calculator)

Også har jeg satt PPT ned fra 88 til 82 for å begrense maks støy fra cpu vifte (original vifte).

Tror dette tilsammen har et lite negativt utslag på single core ytelsen mens multicore er omtrent beholdt.

Kjøret Cinebench 20 en gang nå og fikk 4817 pts multi tråd, og 499 pts single core. (ikke sammenlignbart med Cinebench 15). Maks temperatur var 68 grader.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Merko. skrev (41 minutter siden):

Tenker jeg skal kjøpe meg AMD Ryzen 3900X, noen som kan finne meg et brukbart hovedkort? :) Minne så er det 3200Mhz~ man bør sikte etter?

Noe av det viktigste er jo å se etter at hovedkortet har det en trenger av funksjoner. Deretter kan en se hvor godt HK'et er i bunnen. Jeg har 3900X og kjører det på ett GB aorus master. Men har også ett Tomahawk Max hovedkort som jeg tenkte å flytte 3900X over på ved en senere anledning. Så har en jo Mortar Max også. Tenker du B450 eller X570? ATX eller M-ATX? Er nå vanskelig å anbefale noe for oss som ikke vet det spor av hva du behøver av funksjoner ?  

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
Merko. skrev (42 minutter siden):

Tenker jeg skal kjøpe meg AMD Ryzen 3900X, noen som kan finne meg et brukbart hovedkort? :) Minne så er det 3200Mhz~ man bør sikte etter?

Finn et bra hovedkort, så sjekker du manualen hvilke ram som er testet på det aktuelle hovedkortet. Deretter bør du kjøre infinity fabric. mao: finn et 3600MHz minne.

Endret av koford
Lenke til kommentar
Merko. skrev (2 timer siden):

Tenker jeg skal kjøpe meg AMD Ryzen 3900X, noen som kan finne meg et brukbart hovedkort? :) Minne så er det 3200Mhz~ man bør sikte etter?

Hvis du ser på X470 eller B450 vil det aller meste komme med et nytt nok BIOS til at alt kjører fint. VRM-bekymringene er rimelig overdrevet med mindre du vet du skal overklokke.

Ellers bør du se på USB-porter, antall M.2 NVMe-plasser, WiFi, LAN, Thunderbolt, og annen I/O du syns er viktig.

Lenke til kommentar
FranZe skrev (2 timer siden):

Noe av det viktigste er jo å se etter at hovedkortet har det en trenger av funksjoner. Deretter kan en se hvor godt HK'et er i bunnen. Jeg har 3900X og kjører det på ett GB aorus master. Men har også ett Tomahawk Max hovedkort som jeg tenkte å flytte 3900X over på ved en senere anledning. Så har en jo Mortar Max også. Tenker du B450 eller X570? ATX eller M-ATX? Er nå vanskelig å anbefale noe for oss som ikke vet det spor av hva du behøver av funksjoner ?  

Hehe godt poeng.

Jeg så for meg denne pakken, men da fikk beskjed om at hovedkortet der ikke var noe man burde ha i maskina.
https://www.komplett.no/product/1152726/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-9-3900x#

Trenger jo ikke så mye duppedingser på hovedkortet annet enn hvertfall M2 slot.
Regner med det er flust av USB3 kontakter på dagens hovedkort.

Kjenner ikke forskjellen mellom B450 og X570, men ellers blir det vanlig ATX-kort.
Bør støtte minst 32GB minne, kan jo tenkes at man vil oppgradere til 64GB på et tidspunkt.

Ser ikke for meg at jeg skal overklokke noe særlig.

Lenke til kommentar

B450 støtter 16x PCIe 3.0
Dedikert 4x PCIe 3.0 for NVMe
4x PCIe 3.0 direkte til chipset

X570 støtter 16x PCIe 4.0, alternativt i 8x/8x eller 8x/4x/4x
Dedikert 4x PCIe 4.0 for NVMe
4x PCIe 4.0 direkte til chipset

Det er også noen forskjeller i antall SATA og USB-porter, X570 har en god del flere.

EDIT:

Hovedkortet i pakka du har sett på har 3x USB 3.2 Gen 1, og 2x USB 3.2 Gen 2 direkte på baksiden, samt 2x USB 3.2 Gen 1 som kan kobles mot frontpanelet.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Takk for tips folkens. men X570 var jo vesentlig dyrere enn B450 ?

Ser for meg at B450 fungerer ypperlig for mitt lille bruk. Har et gammelt system nå (i7 5820K).

Den pakken jeg postet over, er den OK for prisen? Er mest opptatt av ytelsen på CPUen, noe jeg har fått med meg at 3900X skal levere på.

:) 

Lenke til kommentar

Ble et X570 MSI Carbon etelleranna m blåtann/wifi, og en 3800X på meg. Forventer leveringen til slutten av uka, så har jeg noe gøy å leke med i denne permitteringstiden..:)

Har et par m G.Skill 4266/CL19 sett liggende, samt. en EK vannblokk etter forrige 3700X system. 

Kunne valgt 3900X, men ville heller satse på 8 gode kjerner, enn tolv kjerner på en lavere all—core frekvens. Kjenner jeg meg selv rett, så blir en 4800X satt i når de kommer ut uanz. 
 

Kunne heller ikke finne en annen grunn enn e-peen når det kom til 3900X. ?

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Snusmumr1kk1 skrev (23 minutter siden):

Kunne valgt 3900X, men ville heller satse på 8 gode kjerner, enn tolv kjerner på en lavere all—core frekvens. Kjenner jeg meg selv rett, så blir en 4800X satt i når de kommer ut uanz. 

Er det ikke snakk om 100Mhz forskjell? Spiller det en stor rolle egentlig, fremfor 4 ekstra kjerner som sannsynligvis blir utnytta enda mer i nyere spill? :)

Får jo 100Mhz mer i boost på 3900X, aner ikke hvor ofte den slår inn men :)

Ellers om man har masse dill i bakgrunnen som kjører / tar cpu kraft, så kan man jo tildele feks de 4 ekstra kjernene til de oppgavene uten at det skal påvirke spillet ditt.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Når B450 blir anbefalt over X570, så er X570 en flopp
Det finnes X570 som er tilsvarende pris som mange av de B450 som anbefales

Nei, men man må jo da se på hva hkene tilbyr også, men personlig ville jeg vel aldri kjøpt det billigste av noen ting innen PC, uansett om de koster det samme som noe mid range greier.

Skulle vel likt å sett noen eksempler.

Men jeg kjøper nå heller x570 enn noe fjor års greier uansett som man spiller lotto med om de har oppdatert bios eller ikke.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
1 hour ago, Merko. said:

Er det ikke snakk om 100Mhz forskjell? Spiller det en stor rolle egentlig, fremfor 4 ekstra kjerner som sannsynligvis blir utnytta enda mer i nyere spill? :)

Får jo 100Mhz mer i boost på 3900X, aner ikke hvor ofte den slår inn men :)

Ellers om man har masse dill i bakgrunnen som kjører / tar cpu kraft, så kan man jo tildele feks de 4 ekstra kjernene til de oppgavene uten at det skal påvirke spillet ditt.

 

Det er akkurat det. Jeg tukler med maskinen til jeg finner en bra OC, så går det i spilling. BF4, CS:GO, AC:Odessey og MC.:-p
 

Har Discord i bakgrunnen, ellers nada av noe som trekker noe. Er enten dedikert spillmaskin, eller så durer den med folding. 

Hadde et 9700K setup, men fikk solgt det med en høvding i profitt, så da var det ikke noe særlig i mellomlegg til å kjøpe noe nytt. 
 

Jeg kommer garantert til å bestille en 4800X dagen de blir lansert, så 3800X blir en slags placeholder. Mest sannsynlig så selger jeg den billig til en kompis når jeg får ny gen. ? 

EDIT: Har jo en ganske grei loop (MO-RA420, 2x D5 (mulig jeg slenger med en XTX360 siden jeg har tid til å modde det på plass..:-p), og forrige 3700X klarte lett 4.4ghz all-core, mulig jeg kan få 3800X til 4.5 GHz, mulig jeg klarer 4,6 om jeg er heldig, men det er nok ønsketenking:-p Hadde jo latterlig lave temps m 3700X. 

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...