Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (2 timer siden):

Høres litt ut som du vil ha en av de nye Ryzen 4XXXU-modellene ?

Jeg er noe bekymret for idle-forbruk, dagens Ryzen-baserte Microsoft Surface Laptop 3 med LPDDR4X klarer ikke i det hele tatt å matche Intel i idle-forbruk:
https://www.notebookcheck.net/Surface-Laptop-3-15-Ryzen-5-Review-Microsoft-Can-Do-Better.440183.0.html#toc-energy-management
https://www.anandtech.com/show/15213/the-microsoft-surface-laptop-3-showdown-amd-picasso-vs-intel-ice-lake/6

Blir spennende å se tester av de nye modellene, og hvordan forbedringene slår ut. Akkurat nå ser det ut som en i7 Ice Lake er tingen hvis man ikke kan vente på 4000-serien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (3 timer siden):

Vi får håpe på test i Battlefield V med nyeste AMD bærbare og nyeste  Intel bærbare cpu. Er ytelsen i spill som er viktig i en gaming bærbar,  ikkje hvor langt cpuen booster i prime95

Såklart enig i det, men generelt er det ekstremt få bærbare som greier å holde høy boost med 6-kjerner eller mer over tid i spill. Å kjøre Prime alene uten furmark som de også bruker å gjøre er faktisk bedre for CPUen siden den kan boltre seg med 70-90W alene avhengig av hvor kraftig kjøleløsninga er. Husk at nær sagt alle spillbærbare deler heatpipes mellom CPU og GPU så spilling blir et kompromiss. Så og si alle produsenter lar GPU få det meste av kraften og så får CPU nøye seg med 45-55W litt avhengig av modell. Selv 45W er som regel et stykke unna å kjøre all core turbo på 4GHz, i noen tilfeller greier du det med en solid undervolt om du er så heldig i lotteriet, men de fleste produsenter\modeller tillater bare 45W over tid. Her er en av få bærbare med en god kjøleløsning som greier 3.9GHz all core på en 6c\12t med 50W på CPU.

Med undervolt på -140mv greier den 4GHz på 45W, men mange bærbare greier ikke -140mv så han har vært heldig med sin. Temp ligger på 89C på cpu stock og 86C med undervolt uten megastor kjøleplate.

Så til kompromisset. Performance-mode ligger på 55-56dB. Det noe tregere balanced mode ligger på 45dB, her går nok smertegrensa for flertallet, men skjermkortet klokkes da ned fra 1642 til 645MHz og CPU ned til 3650 så for gaming er det helt ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD i laptopmarkedet framover, beskrevet av Anandtech

 

On 1/7/2020 at 6:05 AM, Theo343 said:

Etter å ha fått orden på Desktop er jeg i beita for en god privatlaptop (ikke alt jeg ønsker å gjøre på jobblaptop).
Hvilke CPUer bør man se etter her om man ønsker litt punch uten å tømme lommeboka? Ryzen virker jo å endre landskapet her litt.

Ellers er det viktigste for meg med en privat laptop en god skjerm (farger, klarhet, lysstyrke innsynsvinkel etc.) uten at den er 4K, gjerne 1080 eller 1440. Samt ikke for tung. Lett å få i laptop-lomma i sekken  maks 15" men 14" er fint. Ellers er 3.5mm nesten et must.

Gjør ingenting at den klarer å kjøre spill i nedsatt kvalitet og gjerne se netflix/youtube uten at vifta får heteslag RPM.

Personlig så kommer jeg til å prøve å motstå så hardt jeg bare kan. Jeg er optimistisk til AMD, men Intel har også vært gode, og de kommer til å beskytte seg der de kan beskytte seg nå mot AMD. Samt at jeg kommer til å få nok Zen 2 CPU-er i heimen synes jeg, når også nye Xbox og PS5 blir Zen 2 basert. Bare på det siste grunnlag alene så frister det å vente til Zen 3 5000-serien laptop eller se hva Intel stiller med på samme æra i historien et år eller to fram i tid.

Wow, måtte jo skje en gang:

 

On 1/7/2020 at 8:29 AM, Cowboystrekk said:

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Legion-Y740-Laptop-Review-Only-a-small-CPU-upgrade.436302.0.html her er en test av den en av de aller beste spillbærbare med best kjøleløsning. Ikke den kraftigste CPUen, men en av de bedre. Skal på papiret holde all core turbo på over 4GHz, men under stresstesting ender den på 2.9GHz på 90C og 45W tdp. Se på cinebench, uten GPU-last greier den 1244 til å begynne med, men faller med neste 100 poengt kjapt pga powerlimit vs temp. Med ekstrem kjøling vil nok de best fra Intel slå de beste fra AMD, men greia er at så og si ingen kjøper desktoperstattere som ligger på 55dB+ i spill. Dette problemet er gjennomgående for alle Intels CPUer på bærbare med 6 kjerner eller mer som liksom skal klare 4GHz all core. Min bærbare skylike med all core på 3.1GHz, 4c/8t lå på rundt 40W, da allerede på grensa, dagens 6c eller 8c er ikke mer energieffektive enn den desverre... 

Undervolt hjelper litt og gir ofte 2-300MHz under last, manhe produsenter undervolter fra fabrikk, men det er fremdeles ikke i nærheten desverre. Skylake-arkitekturen er desverre alt for strømkrevende på bærbare og Intels 10nm produseres kun for 12-25W med 4 kjerner. 

Husker jeg "drømte om" hvor bra og når jeg kunne få Skylake i desktop :lol:

Glad jeg hadde is å kose meg med oppå gjerdet.

Intel sine bærbar CPU-er har en god fortid, med unntak av arrogansen de viste når de gikk ned fra 4 core til 2 core, (har dessverre en slik 2 core). Tipper at Intel vil forsvare seg med nebb og klør og pøse på med det de nå tror de må for å holde koken, og få kjøpt seg tid til å forbedre seg noen hakk over AMD. Men kan hende de må skynde seg. Og vil de ha fått ryddet Spectre, Meltdown og alle andre nye funn av banen ut av silisiumet snart? Synes det er den mest alvorlige siden med Intel jeg. Selv om AMD ikke var helt uberørt av det heller.

Det var også en "dobbelt så god grunn" for at jeg valgte å hive meg på Zen 2 toget i år.

On 1/7/2020 at 8:48 AM, Betroz said:

Jeg har aldri skjønt de som bruker en laptop til seriøs gaming, men mulig jeg henger etter tiden :p
Hvis jeg skulle kjøpt en ny laptop, så hadde jeg sett etter om hvor mange timer jeg kan bruke den mellom hver lading fremfor noe annet.

Jeg har aldri skjønt meg helt på den økonomiske biten i å melke med tredjeparts-GPU i bærbar PC så hardt de bare kan. Her kunne de fort ha solgt flere gode bærbare enn ussel integrert Intel-grafikk som suger balle.

Endret av G
byttet ut et punktum med spørsmålstegn :-D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Cowboystrekk said:

Såklart enig i det, men generelt er det ekstremt få bærbare som greier å holde høy boost med 6-kjerner eller mer over tid i spill. Å kjøre Prime alene uten furmark som de også bruker å gjøre er faktisk bedre for CPUen siden den kan boltre seg med 70-90W alene avhengig av hvor kraftig kjøleløsninga er. Husk at nær sagt alle spillbærbare deler heatpipes mellom CPU og GPU så spilling blir et kompromiss. Så og si alle produsenter lar GPU få det meste av kraften og så får CPU nøye seg med 45-55W litt avhengig av modell. Selv 45W er som regel et stykke unna å kjøre all core turbo på 4GHz, i noen tilfeller greier du det med en solid undervolt om du er så heldig i lotteriet, men de fleste produsenter\modeller tillater bare 45W over tid. Her er en av få bærbare med en god kjøleløsning som greier 3.9GHz all core på en 6c\12t med 50W på CPU.

Med undervolt på -140mv greier den 4GHz på 45W, men mange bærbare greier ikke -140mv så han har vært heldig med sin. Temp ligger på 89C på cpu stock og 86C med undervolt uten megastor kjøleplate.

Så til kompromisset. Performance-mode ligger på 55-56dB. Det noe tregere balanced mode ligger på 45dB, her går nok smertegrensa for flertallet, men skjermkortet klokkes da ned fra 1642 til 645MHz og CPU ned til 3650 så for gaming er det helt ubrukelig.

Du vet det sikkert, men det er samme base som komplett selger som "Khameleon P9"

Lenke til kommentar

Helt sjukt. Skal til å bygge 3950X snart og sigler nesten av moro galskap, så kommer det her. Får flashbacks til vannkjølte dual AMD MP2200-riggen (RIP). Totalt overkill, men fikk brukt det i 3dsmax, debugging, programmering og holdt seg knallbra i lang tid. Kjernehastigheten var treg etter hvert, men pga 2 CPUer holdt den seg glimrende til den daua.

At 64 er mulig å eie for en vanlig privatperson uten å bruke serverhardware føles som tech 10 år frem. Veldig glad AMD sparker fra seg nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at det estetiske har endel å si, samtidig som kjøling av komponenter såklart spiller inn. Har lest at løsningen til gigabyte fungerer bra(er også eneste ute chipset vifte) maskinen skal vannkjøles så asus er en grei kandidat med tanke på at formula har vannblokk over vrm

Lenke til kommentar
bjornland skrev (3 minutter siden):

Jeg må innrømme at det estetiske har endel å si, samtidig som kjøling av komponenter såklart spiller inn. Har lest at løsningen til gigabyte fungerer bra(er også eneste ute chipset vifte) maskinen skal vannkjøles så asus er en grei kandidat med tanke på at formula har vannblokk over vrm

Hvorfor ikke Asrock x570 Aqua?

Lenke til kommentar
bjornland skrev (28 minutter siden):

Jeg må innrømme at det estetiske har endel å si, samtidig som kjøling av komponenter såklart spiller inn. Har lest at løsningen til gigabyte fungerer bra(er også eneste ute chipset vifte) maskinen skal vannkjøles så asus er en grei kandidat med tanke på at formula har vannblokk over vrm

Kjøling av VRM på begge disse kortene er mer enn god nok til at du ikke trenger å tenke på det. Hvis du har en 120mm vifte på 700 RPM i kabinettet til å drive luftstrøm er det mer enn nok for å holde VRM kjølig på disse kortene.

Det jeg vet skiller kortene er:
DAC, ASUS har en ES9023P, Gigabyte har en SABRE9218
LAN, ASUS har 2.5 Gbps, Gigabyte har 10 Gbps
M.2 spor: ASUS har 2, Gigabyte har 3

Jeg aner ikke hvilket kort som gjør det best med minneklokking, men du vil være begrenset av CPU uansett.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (2 minutter siden):

Kjøling av VRM på begge disse kortene er mer enn god nok til at du ikke trenger å tenke på det. Hvis du har en 120mm vifte på 700 RPM i kabinettet til å drive luftstrøm er det mer enn nok for å holde VRM kjølig på disse kortene.

Det jeg vet skiller kortene er:
DAC, ASUS har en ES9023P, Gigabyte har en SABRE9218
LAN, ASUS har 2.5 Gbps, Gigabyte har 10 Gbps
M.2 spor: ASUS har 2, Gigabyte har 3

Jeg aner ikke hvilket kort som gjør det best med minneklokking, men du vil være begrenset av CPU uansett.

Jeg trodde LAN på asus var 5Gbps?

Hvordan er bios på gigabyte? Er mange år siden sist jeg brukte gigabyte hovedkort, men mener å huske de var rotete

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...