Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Hepp. Har en kollega med Ryzen 7 2700 som ønsker å gå opp til 32GB RAM (han har 2933MHz 16GB Kingston @3200MHz i dag). Hva for RAM gir mest bang for buck om dagen mtp på overklokking og greie timings? Han tenker å oppgradere til 5900X på sikt. Regner med han bør gå for 2x16GB som klarer typ 3600MHz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (På 14.1.2021 den 9.23):

Hepp. Har en kollega med Ryzen 7 2700 som ønsker å gå opp til 32GB RAM (han har 2933MHz 16GB Kingston @3200MHz i dag). Hva for RAM gir mest bang for buck om dagen mtp på overklokking og greie timings? Han tenker å oppgradere til 5900X på sikt. Regner med han bør gå for 2x16GB som klarer typ 3600MHz?

https://prisguiden.no/produkt/g-skill-ripjaws-dd4-3200mhz-32gb-f4-3200c14d-32gvk-309517

Samsung B-die. Generelt litt kostbart men blant det beste. 3600MHz med ned mot CL14 burde være oppnåelig med Ryzen 5000. 3800MHz med CL14~15 også. Spørs litt på silikonlotteriet, temperatur og hvor mye volt han forer de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er  det noen anbefalinger omkring spenninger og andre innstillinger for 5000-serien? Jeg MÅ ikke ha de siste 100 MHz, handler mer om å unngå temp spikes o.l. under normal bruk. Satt -0.05V på CPUen, for morro skyld, så max VID surrer er rundt 1.4V nå, kontra 1.45V før. Liker ikke når viftene plutselig spinner opp noen sekunder fordi CPUen ut av det blå fant ut at den skulle bli 80 grader.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (2 timer siden):

Liker ikke når viftene plutselig spinner opp noen sekunder fordi CPUen ut av det blå fant ut at den skulle bli 80 grader.

80 grader ut av det blå?
Hvilken CPU og kjøler?
Er det mye last på CPU når det skjer?
Hva er "normal bruk" for deg?

For å redusere at viftene skyter opp og ned i hastighet kan du prøve å øke FAN rev up/down time (om hk/bios har denne funskjonen). Temperatur målene kan sikkert også økes (spesielt det midterste).

Har selv viftene på 100% ved 80c og 50% ved 60c om jeg husker korrekt. Rev up/down time 16 sekunder.

Under vanlig bruk (typisk surfing og youtube) merker jeg knapt noe forskjell i viftestøy, selvom HWinfo64 har registrert CPU temp på opp mot 60c på et tidspunkt (~1s). Viftene får knapt økt hastigheten før tempen faller igjen.

Har en 3700X med PBO avslått og Corsair H110i kjøler.
Under multitråd testen i Cinebench ser tempen ut til å toppe på 65c. Taper selvfølgelig litt ytelse i testen pga max 88W PPT uten PBO (~130W m/PBO) men ikke noe som påvirker ytelsen i mitt daglige bruk og spill.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (9 minutter siden):

Normal windows-last. Og det synes å i stor grad å ha "forsvunnet" som problem idet jeg satte ned spenningen (den har fortsatt random peaks, men da er den såpass kjølig at ikke viftene spinner opp).

Legger ved Core-temp dump idet jeg kjører Cinebench R23. Kjøleren er en H105 med fire Scythe GT AP-15-vifter som kjører snaut 1000 RPM.

 

Spoiler

CoreTemp-Scr.png

 

163.4W så regner med PBO er aktivert.

Vet ikke om PBO påvirker strømbruk i vanlig bruk/idle. Med Ryzen 3000 virker det som PBO stort sett bare øker power limit (PPT) som resulterer i at CPUen kan kjøre høyere frekvens under last på alle kjerner.

Tror ikke det er så mye mer å gjøre med temp spikes enn å redusere vcore. Er du ikke helt fornøyd med hopp i viftehastigheter vil jeg anbefale å teste endring av temp targets og fan rev up/down tiden.

Så lenge temp spikes ikke fører til plagsom viftestøy og farlig høye temperaturer så er det nok ikke noe å bry seg med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Neonex skrev (1 time siden):

Er Ryzen 5 4600G en ålreit prosessor til kontormaskin (surfing med en gazillion tabs, litt youtube videoer i 1080p etc?) Ingen spill/4k mkv-video etc.

Jepp, har nettopp kjøpt en maskin med den CPUen. https://www.komplett.no/product/1165914/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/alle-stasjonaere-pc-er/hp-desktop-m01-f1024no?feature=freightwidget

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 1/19/2021 at 2:10 AM, knopflerbruce said:

Normal windows-last. Og det synes å i stor grad å ha "forsvunnet" som problem idet jeg satte ned spenningen (den har fortsatt random peaks, men da er den såpass kjølig at ikke viftene spinner opp).

Legger ved Core-temp dump idet jeg kjører Cinebench R23. Kjøleren er en H105 med fire Scythe GT AP-15-vifter som kjører snaut 1000 RPM.

CoreTemp-Scr.png

Kjører 4000 på min 3900x, men varm. 84c linux.

Varmere en jeg er vant med i forhold til 1800x

Bruker cpu-x på linux. 39xx nå og ppd er 498xxx

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Cowboystrekk skrev (25 minutter siden):

Det var bedre. Du kan evt prøve trrds 4, trrdl 6, tfaw 16, Hva slags brikker er det? B-die? Hynix DJR? Hva slags spenning kjører du? Om det er B-die prøv 1.45V, tCL 15, tRCDRD 15, tRP 14, tRAS 30, tRC 44 og tRFC 264.

Det er B-die brikker. Kjører 1.35v. Skal forsøke sistnevnte👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...