Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det ha noe utslag på fps med b450 hk/ 3600 mhz kontra x570 hk og 3200 mhz minne. Budsjettet er ca 4000

Chipset har lite å si på ytelse.

Kommer helt an på hva slags annen hardware du har og hva slags fps du har tenkt å ligge på. Har du tenkt til å ligge på 60+ fps, vil du ikke merke forskjell på minnet. Det er først når det blir en flaskehals du merker forskjell.

Lenke til kommentar

Det ryktes at grunnen til forsinkelser på 3950X og få 3900X på markedet kommer av at 4.6 GHz og 4.7 GHz er litt for høyt.

 

Akkurat som boosten på 9900K egentlig er litt høy også ved stock. Selv om det funker, så er jo temps selv ved stock ganske drøye spør du meg. Både AMD og Intel har presset det de kan ut av sine CPU'er. Til det punktet hvor man burde ha custom loop vannkjøling for å overklokke dem (innenfor fornuftige temps og støynivå). 

Lenke til kommentar

Finner ikke offset på Vcore her, har noen muligheter der jeg har justert Vcore variabelen ned til -0,1 noe som fjernet en god del temperatur men ytelsen daler også, dette er ikke det samme som Dynamic Vcore (DVID)/ SOC som jeg prøvde å justere på med -0,1 der ytelsen faktisk gikk ned mer enn ved å justere på Vcore.

Har justert til kun -0,05 så får vi se hvordan det går.

 

Det er litt forskjellig hvordan ulike hovedkort takler dette. I ryzen master tror jeg du skal kunne sette reel offset. Om du får til en reel offset vil for lav volt gi BSOD, men noen HK er "smarte" og justerer ned ytelsa for å kompensere for lav volt i stedet for å gi BSOD. Har ikke ryzen selv nå, bare coffee lake og der blir det BSOD om spenning settes for lavt, men aldri ytelsestap.

Lenke til kommentar

Akkurat som boosten på 9900K egentlig er litt høy også ved stock. Selv om det funker, så er jo temps selv ved stock ganske drøye spør du meg. Både AMD og Intel har presset det de kan ut av sine CPU'er. Til det punktet hvor man burde ha custom loop vannkjøling for å overklokke dem (innenfor fornuftige temps og støynivå).

La meg illustrere forskjellen:

En 9900k vil kunne kjøre 5.0 GHz på alle kjerner så lenge kjølinga ikke er totalt ræva.

 

En 3900X vil ikke kunne kjøre 4.6 GHz på alle kjerner, men 4.2 GHz er stort sett alltid oppnåelig med brukbar kjøling.

 

Om Intel skulle matchet AMDs boost hadde de satt "opp til 5.5 GHz" på esken til 9900k.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg illustrere forskjellen:

En 9900k vil kunne kjøre 5.0 GHz på alle kjerner så lenge kjølinga ikke er totalt ræva.

 

Ser poenget ditt, men er ikke helt enig. 9900K markedsføres som en gaming CPU med 5.0 Ghz boost. Greit det er bare på 2 kjerner av gangen, men alle her vet at ingen nye AAA spill i dag bruker bare 2 kjerner, så 5.0 Ghz blir bare ett tall man sjeldent ser i praksis. Derfor burde 9900K selges som en CPU med 4.7 Ghz boost. 

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men er ikke helt enig. 9900K markedsføres som en gaming CPU med 5.0 Ghz boost. Greit det er bare på 2 kjerner av gangen, men alle her vet at ingen nye AAA spill i dag bruker bare 2 kjerner, så 5.0 Ghz blir bare ett tall man sjeldent ser i praksis. Derfor burde 9900K selges som en CPU med 4.7 Ghz boost.

 

...og 3900x 4.2ghz boost

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste AMD\Intel lover med boost er at en kjerne skal greie den frekvensen, selv med med TDP, noe de stort sett holder (dog er ikke 3900X helt der). Ingen vil oppgi max boost ved alle kjerner som referanseklokke da det ville betydd at man måtte oppgi en mye høyere TDP. Eks måtte 3900X da oppgitt ca 200W ved full last i CB på 4.2GHz, mens 9900K måtte oppgitt 145W for 4.7GHz i CB. Slik de gjør det nå med TDP sier den bare hva CPUen greier med alle kjerner under full last på gitt TDP som for 9900K er 3.6GHz på 95W og 3900X 3.6GHz på 105W :) På 9900KS som har 4.0\5.0GHz base\boost er TDP 127W, noe som forteller at det er det den vil bruke om alle kjerner kjører på 4.0GHz. Vrm på hovedkort, Power limit, kjøling etc avgjør max frekvens på alle kjerner så det hadde vært lite smart av både Intel og AMD og love noe generelt da resten av setupen din avgjør hva du kan greie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser poenget ditt, men er ikke helt enig. 9900K markedsføres som en gaming CPU med 5.0 Ghz boost. Greit det er bare på 2 kjerner av gangen, men alle her vet at ingen nye AAA spill i dag bruker bare 2 kjerner, så 5.0 Ghz blir bare ett tall man sjeldent ser i praksis. Derfor burde 9900K selges som en CPU med 4.7 Ghz boost. 

Lisa själv stod ju på scenen och skröt av att Ryzen 3000 är gaming-cpu. Är väl ingen skillnad om Intel eller AMD säger gaming cpu?

Lenke til kommentar

Det eneste AMD\Intel lover med boost er at....

 

Jeg er klart over det, men selv synes jeg det er misvisende at det er slik. 3900X burde merkes og selges som en 3.8/4.2 Ghz CPU og 9900K som en 3.6/4.7 Ghz CPU. TDP tall er enda mer misvisende.

 

Jeg har en gammel 6600K, 4/4 tråd CPU, som ble solgt som en 91W CPU. Den kan fint kjøles ned av en enkel Noctua U12S, og ikke bare det, den kan overklokkes lett til 4.5 Ghz på 1.35v. Jeg ville ikke ha prøvd den kjøleren på en 9900K og forventa 4.7 Ghz engang på alle kjerner...  Jada, vet dette blir som å sammenlikne epler og appelsiner, men tror du skjønner hva jeg mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er klart over det, men selv synes jeg det er misvisende at det er slik. 3900X burde merkes og selges som en 3.8/4.2 Ghz CPU og 9900K som en 3.6/4.7 Ghz CPU. TDP tall er enda mer misvisende.

 

Jeg har en gammel 6600K, 4/4 tråd CPU, som ble solgt som en 91W CPU. Den kan fint kjøles ned av en enkel Noctua U12S, og ikke bare det, den kan overklokkes lett til 4.5 Ghz på 1.35v. Jeg ville ikke ha prøvd den kjøleren på en 9900K og forventa 4.7 Ghz engang på alle kjerner...  Jada, vet dette blir som å sammenlikne epler og appelsiner, men tror du skjønner hva jeg mener. 

 

Jeg tror det hadde vært en særs dårlig idè å oppgi boost nettopp av den grunnen at det ville blitt mye klager til HK-produsenter, CPU-produsenter etc pga alle de som ikke oppnår boosten som står oppgitt, mens grunnen er dårlig vrm, dårlig kjøleløsning etc. Å oppgi det som i dag er ikke ideelt, men det stemmer i hvert fall stort sett at de fleste AMD-CPUer og alle Intel CPUer greier boost med 1 kjerne opp til gitt hastighet og de greier å holde TDP på basefrekvens med boost på alle kjerner. Hvis man skulle gjort det du foreslår måtte AMD\Intel og HK-produsentene begynt å eksludere endel HK fra lista si over kompatible med enkelte CPUer og de måtte lagt ved gode kjølere sammen med CPU. Pr nå er det kun AMD som gjør det med Wraith prism som funker fint til og med 3800X, men ikke er optimal med 3900X. Når Intel lar H310-hovedkort støtte 9900K eller AMD lar A320-hovedkort støtte 3900X så ligger det mye problemer i vente om man skal oppgi max boost all core som forventa boost.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror... 

 

Hva om AMD og Intel programerer boosten til å holde TDP slik det står, altså 95W for 9900K og 105W for 3900X. Slik at CPU'ene ved stock hastighet alltid er innenfor TDP. Da blir det lett for produsenter av hovedkort og CPU kjølere å lage produkter som følger spec. På toppen av dette, så kan det som i dag, tilbyes overklokkings muligheter. Da kan det lages egne hovedkort og CPU kjølere for nettopp dette segmentet. Spør du meg så ville overklokking vært mye mer spennende på denne måten, enn slik det er i dag! På en måte så blir dette mer slik det var før i tiden når jeg tenker meg om :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...