Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

Husker ikke dette i hodet, men hvordan var det man tok regnestykket igjen? CAS latency x 2000/frequency, er vel det man skal gjøre. Altså, 3200MHz, CL16 skal være tilsvarende 2800 MHz, CL14.

 

Man skal gjøre noe heftige oppgaver for å bruke over 16GB ram. Trodde det var lett, men den gang ei.

 

 

Ja, jeg har 32 GB, men samme faen hva jeg gjør er aldri mer enn ca 16 GB i bruk på en og samme tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16GB holder enda i en gaming PC, men har man flere virtuelle maskiner oppe i f.eks VirtualBox, så er ikke 16GB så mye. Men når skjermkorta får 16GB VRAM etterhvert, og spill bruker så mye, så vil man kanskje ha mer nytte av mer RAM. Ting må jo først lastes inn i RAM før skjermkortet får det.

Lenke til kommentar

 

Pleier ikke Noctua å være ganske kjappe med dette da (kjappe ala EK-kjappe), mener å huske at de gav ut slikt gratis hvis du akkurat hadde kjøpt før i tiden på hjemmesidene deres, mot frakt bare, men ikke umulig jeg drømmer nå   :hmm:

 

Du har helt rett. Noctua og de andre produsentene sender deg monteringssett gratis, så lenge du beviser at du har Noctua-kjøler og AM4-hovedkort. Dette er bedre enn å legge ut ytterligere 150-200,- for settet alene fra nettbutikken. Men om vi ikke får hovedkortene før Ryzen er ute, kan jeg forstå folks manglende tålmodighet. Hele prosessen med verifisering og sending kan ta opp til to uker. Samtlige av prosessorene, om ikke alle, skal komme med AMDs Wraith-kjøler, for de som skulle bestemme seg for å vente et par uker ekstra på monteringssett. 

 

Då börjar de komma fram på prisjakt. Än så länge utländska butiker, men på norsk prisjakt.

 

Sweclockers har også en liste, som viser litt høyere, svenske priser:

 

kwg1dzF.png

 

Her er link til de norske prisantydningene på Prisjakt, som du la ut.

 

R7 1700 til 3200-3300,- er en veldig, veldig fin pris! Spørsmålet nå er om det bare er XFR, Wraith-kjølere (eventuelt bedre utgaver av disse) og forskjellige klokkehastigheter som skiller de med og uten X. Om det er tilfellet, vil 1700 (8c/16) til 3500,- ha stor effekt på CPU-markedet. 8c/16 kan vel ikke bli mer mainstream enn dette, og det er bare bra!

 

Det er enda bare BF1 og Watch Dogs 2 av nevnverdige AAA-spill i nyere tid som nytter seg av mange tråder. Men med allerede eksisterende åttekjernede konsoller (inkludert kommende Xbox Scorpio), DX12/Vulkan og inntoget av seks- og åttekjernede prosessorer i mainstream-segmentet (og ikke minst 4c/8t i det lavere sjiktet), kan vi endelig vente oss frembruddet av flertrådede spill i årene som kommer; først nå er troa på parallelisering i spill, en uhyre komplisert jobb, en reell utsikt. 

 

Du får nog ta de norska priserna X1.25 är jag rädd. Moms är nog inte med där.

Lenke til kommentar

Du får nog ta de norska priserna X1.25 är jag rädd. Moms är nog inte med där.

 

Sist jeg sjekket så var det moms i Sverige også og vanligvis har prisene mellom Sverige og Norge vært ganske likt (litt dyrere i Sverige faktisk). Dersom de prisene stemmer er det nok ca. samme pris du ser i Norge.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

 

Du får nog ta de norska priserna X1.25 är jag rädd. Moms är nog inte med där.

 

Sist jeg sjekket så var det moms i Sverige også og vanligvis har prisene mellom Sverige og Norge vært ganske likt (litt dyrere i Sverige faktisk). Dersom de prisene stemmer er det nok ca. samme pris du ser i Norge.

 

Varför skulle en 1800x vara en tusenlapp billigare här i norge än i sverige?

Lenke til kommentar

 

 

Du får nog ta de norska priserna X1.25 är jag rädd. Moms är nog inte med där.

 

Sist jeg sjekket så var det moms i Sverige også og vanligvis har prisene mellom Sverige og Norge vært ganske likt (litt dyrere i Sverige faktisk). Dersom de prisene stemmer er det nok ca. samme pris du ser i Norge.

 

Varför skulle en 1800x vara en tusenlapp billigare här i norge än i sverige?

 

 

Fordi NOK er ca. 10% starkere valuta iht. SEK Inkl. MVA.  Sånn ca. i $$$

 

Edit: har du tatt hensyn til valuta da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Det her ser da svært bra ut: cpuz bench

 

For å oppsummere:

 

Ryzen 1600X (6c/12t), med en ryktet prislapp på ca. 3000,-, har blitt testet med det som tilsynelatende ser ut som en turbohastighet på 3,7GHz, opp mot i7 6800K på 4,0GHz. Den har altså 8% lavere frekvens enn 6800Ken. 

 

R5 1600X (3,7 GHz) Single core: 1888

R5 1600X (3,7 GHz) Multi core: 12544

 

i7 6800K (4,0 GHz) Single core: 1935

i7 6800K (4,0 GHz) Multi core: 11588

 

1600X får altså 2,5% dårligere entrådet ytelse og 7,5% bedre flertrådet ytelse. Hvis disse tallene stemmer, vil R5-serien være nok en hodepine for Intel. Jeg tipper vi kan få R5 1600 (ingen X) for 2500,-. Dvs. 6c/12t for Intels pris av 4c/4t (i5 7600K). 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Ut fra det vi vet om Vega så langt, er det nok ikke mye å glede seg til. Det vil kanskje kunne tilby GTX 1070- og 1080-ytelse (eller noe over det). Men Nvidia vil da være ute med en helt ny serie GPUer innen den tid. Pris/ytelse, vil Vega utvilsomt være et bra alternativ. Men Nvidia vil som vanlig tilby de kraftigste skjermkortene. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

 Det her ser da svært bra ut: cpuz bench

 

For å oppsummere:

 

Ryzen 1600X (6c/12t), med en ryktet prislapp på ca. 3000,-, har blitt testet med det som tilsynelatende ser ut som en turbohastighet på 3,7GHz, opp mot i7 6800K på 4,0GHz. Den har altså 8% lavere frekvens enn 6800Ken. 

 

R5 1600X (3,7 GHz) Single core: 1888

R5 1600X (3,7 GHz) Multi core: 12544

 

i7 6800K (4,0 GHz) Single core: 1935

i7 6800K (4,0 GHz) Multi core: 11588

 

1600X får altså 2,5% dårligere entrådet ytelse og 7,5% bedre flertrådet ytelse. Hvis disse tallene stemmer, vil R5-serien være nok en hodepine for Intel. Jeg tipper vi kan få R5 1600 (ingen X) for 2500,-. Dvs. 6c/12t for Intels pris av 4c/4t (i5 7600K). 

 

 

Kjørte akkurat samme bench på min 5960X @ 4000 Mhz og fikk :

- Singel Thread score : 1820

- Multi Thread score   : 15522

 

Så Ryzen er raskere enn Haswell-E iallefall. Spent på åssen Ryzen 1800X scorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...