Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det er sagt, er det også tydelig at dette er AMDs måte å segmentere sine ulike prosessorer på. Hvis 1800X med 8c/16t klarer 4 GHz på turbo ut av boksen, så bør vel også deres 4c/8t-utgaver gjøre det minst like godt. Men hvis de satt standardfrekvensen høyt på disse, hadde de sett ut som bedre alternativer enn deres åttekjernede modeller, i pris/ytelse (slik Intels 4c/8t er i forhold til deres HEDT-prosessorer). Og siden hensikten er at disse skal konkurrere med Intels tokjernede og låste firekjernede prosessorer, er det ingen ytelsesmessig behov for høye klokkehastigheter heller. Hvorfor ellers ligger Ryzen 4c/4t nede på 3,0 GHz, mens 1800X (8c/16t) har en standardfrekvens på 3,8 GHz?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Tenker at vi kanskje ikke vet om alle modellene enda bare. Kan jo komme 4-kjerne modeller på 4ghz og etterhvert :)

 

Edit:

 

AMD er i angrepsposisjon og vil vel selge mest mulig raske 8-kjerne prosessorer. Å ta fra Intel posisjonen med de raskeste 4-kjernene er mye vanskeligere. Så når AMD ikke selger raske 4-kjerner så tvinges de som er ute etter Ghz over på 8-kjerne versjonene, som ser ut til å bli veldig rimelige. Da ender de opp med prosessorer som Intel ikke kan konkurrere mot (uten å forandre prising mye) og sjansen for at de skryter av de blir høyere.

Vet ikke kanskje litt far-fetched, men det må være noe marketsgreier bak tenker jeg:)   

Endret av SVD
Lenke til kommentar

Hvorfor ellers ligger Ryzen 4c/4t nede på 3,0 GHz, mens 1800X (8c/16t) har en standardfrekvens på 3,8 GHz?

 

AMD sin CEO sa jo at de ønsker å komme tilbake på high-end markedet, som Intel har hatt med sine HEDT prosessorer. Derfor er det 8 kjerne modellene som har størst fokus i starten, som 1800X (3.6 base og 4.0 turbo). Jeg tror også 1800X er en høyere binna CPU i forhold til de lavere modellene. Er den modellen som skal vise frem hva Ryzen er god for. Men hvis en 3.0 Ghz 4 kjerne modell overklokker til 5.0 Ghz, så tror jeg den vil selge bra også.... 2 Ghz OC :D

 

Vel....vi får se om 2 uker hvordan de EGENTLIG blir.

Lenke til kommentar

Hadde vel heller gått for coolermaster 212 evo i så fall. Nå er det usikker AMD ryzen krever kraftig kjøling ved overklokking, men vil tro de gjør det. Noctua ND 15 er sikkert ikke for kraftig for mye overklokking.

 

Lurer på om man trenger ny PSU slik haswell hadde problemet med.

Lenke til kommentar

Hadde vel heller gått for coolermaster 212 evo i så fall. Nå er det usikker AMD ryzen krever kraftig kjøling ved overklokking, men vil tro de gjør det. Noctua ND 15 er sikkert ikke for kraftig for mye overklokking.

 

Lurer på om man trenger ny PSU slik haswell hadde problemet med.

Man måtte ikkje ha ny psu, det var bare en strømsparingsfunksjon som ikkje var størtet med eldre strømforsyninger. Altså ikkje noe big deal.

 

Var sikkert noe "deep sleep" eller.no

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Tenkte selv på Noctua NH-U12s. Men vet ikke om de som er på vei til komplett nå støtter AM4.

 

Noctua mener jeg skal gi ut gratis AM4 braketter for sine kjølere. U12S er en bra kjøler, har den selv på en i5 6600K. Skal man overklokke en Ryzen 1800X burde man opp på Noctua D15S da. D15S er også mer kompatibel med flere hovedkort og med høye RAM brikker enn det den vanlige D15 er.

Lenke til kommentar

 

Tenkte selv på Noctua NH-U12s. Men vet ikke om de som er på vei til komplett nå støtter AM4.

 

Noctua mener jeg skal gi ut gratis AM4 braketter for sine kjølere. U12S er en bra kjøler, har den selv på en i5 6600K. Skal man overklokke en Ryzen 1800X burde man opp på Noctua D15S da. D15S er også mer kompatibel med flere hovedkort og med høye RAM brikker enn det den vanlige D15 er.

 

 

Jo men bestiller ikke ryzen, hk og u12s nå for å sitte å vente lenge på å få tatt det i bruk pga en manglende bracket som en får lang tid i ettertid. Da må en heller gå for en kjøler som støtter AM4 ut av esken.

Lenke til kommentar

 

Siste info om Ryzen fra AdoredTV

 

De er veldig varierende de videoene fra "Fat Bastard". Var på nippen til å skippe denne, siden jeg synes det blir litt vel mye rykter nå. Men han gjør et par sammenlikninger ved å droppe frekvens på CPU og RAM i eget system som er interessante. Jeg har lurt på hvorfor Ryzen i lekkasjene scorer så dårlig på enkelte tester at jeg har misstenkt dem for å være falske (lekkasjene altså). Men resultatene med underklokket SkyLake og RAM viser at det kan være håp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...