Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CPCH mottok i7 7740K og i5 7640K denne morgenen, prosessorer som Intel vil sette opp mot Ryzen i det lavere sjiketet (samtidig som BW-E også reduseres i pris). CPCH kan konfirmere en del viktige ting:

 

1. i7 7740K og i5 7640K tilhører Kaby Lake-X og LGA2066-plattformen -- ikke LGA1151. Det betyr altså X299-brikkesettet, og alle de goder dette gir i forhold til Z270.

 

2.  i7 7740K får en standardfrekvens på 4,3 GHz og en turbohastighet på 4,6 GHz.  i5 7640K får en standardfrekvens på 4,0 GHz og en turbohastighet på 4,2 GHz. HT, ifølge de interne dokumenter CPCH har fått, er ikke aktivert. Men dette er noe som fortsatt er under vurdering av Intel, og CPCH ønsker ikke å konkludere noe som helst før de får testet 7740K med et kompatibelt hovedkort.

 

3. Prosessorene er i sluttfasen av valideringen, og lanseringen vil komme raskere enn antatt.

 

Slik det ser ut nå, vil Ryzen 4c/8t (og eventuelt 4c/4t) gå opp mot i5 7640K og i7 7740K, mens Ryzen 6c/12t og 8c/16t går opp mot 6800K og 6900K til sterkt reduserte priser. Intel vil ha en fordel i form av funksjoner/teknologier med sine X99- og X299-brikkesett, i tillegg til høyere klokkehastigheter for i5 7640K og i7 7740K. Så gjenstår det å se hvor Ryzen legger seg i IPC, hvor god strømforbruket er og hvilke priser de lanserer sine modeller til. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

En spansk hardware-side har muligens røpet klokkehastigheter og europeiske priser på de tre åttekjernede Ryzen-modellene R7 1800X, R7 1700X og R7 1700.

 

AMD Ryzen R7 1800X: 8C/16t 4,0 GHz -- €600 
 
AMD Ryzen R7 1700X: 8c/16t 3,8 GHz -- €470 
 
AMD Ryzen R7 1700: 8c/16t 3,7 GHz  -- €390 
 
Hva som skiller disse prosessorene utover klokkehastigheter er ukjent. Legg også merke til at verken R7 1800 eller R7 Pro 1700, som tidligere ble ryktet som to andre av hele fem 8c/16-modeller, nevnes. 
 
R7 1700, modellen "rettet mot gamere", går rett i strupen på 7700K, som for øyeblikket koster €380. Her vil  AMD altså tilby det dobbelte antall kjerner og tråder for nesten samme pris. R7 1700 er også den eneste prosessoren som har TDP angitt. Men en TDP på 65W for åtte kjerner på 3,7 GHz høres for godt ut til å være sant.
Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Blir bra det her. Sandy Bridgebrikken min begynner å bli klar for å pensjonere seg

Hvis ipc er nære Skylake eller bedre så blir det nok 6-8 kjerner Ryzen på meg. Har en 6600K nå og venter til både skylake-x og ryzen er ute. Har ikke hastverk akkurat.

 

Leverer AMD så fortjener Intel et spark bak vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Du har ingenting å tilby diskusjonen altså? Men den er grei.

Realisme og skeptisisme er forsåvidt to forskjellige begrep.

 

Jeg for min del håper faktisk at AMD har klart å fått til noe nå. Kjedeligere teknologi-front skal man lete lenge etter.

Endret av iNorway
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i dette, mest fordi AMD-fansen ble stille etter at det viste seg at det slettes ikke var 8 skikkelig kjerner i sin CPU, og så snudde de samme folka fordi "trenger jo ikke 8-kjerner" - for så og nå snu igjen, men helt alvorlig så er en ting er sikkert; jo fler som eier en 8-kjerner, jo mer insentiv vil det være for utviklere å dra utnytte av de. Kanskje er vi inne i den tiden der single thread-ytelse ikke er viktig lenger? Klager ikke på det jeg i såfall :)


EDIT:

Og btw, fanboy-innlegg ødelegger mye for gode diskusjoner, enten det er Intel, AMD, Nvidia, Xbox eller PS4, Samsung eller Apple. Plutselig kommer det noe nytt og der sitter man med unnskyldninger og skjegget i postkassa. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan folk kan "holde med" teknologiselskaper som alle ler hele veien til banken :p
Digresjon vel og merke 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...