Gå til innhold

KOMMENTAR: – HDR er den største nyheten siden TV-en fikk farger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det verste jeg vet med 0-255 spekteret er at skyggernivåer ofte får harde gradienter siden det er så få luminansverdier å tegne bildet med, slik som på bildet.

Spesielt den biten skal vist bli bedre. Synet har en "logaritmisk" måte å oppfatte lysintensitet, mens 0-255 skalaen ikke er fult så logaritmisk. MPEG4-komprimering (DVD) er spesielt dårlig på detaljer i mørke områder, Bluray en del bedre, mens UHD Bluray blir ennå bedre fordi skalaen blir mer tilpasset synets responskurve. Unødvendig høy presisjon på lysintensitet i lyse områder byttes bort mot økt presisjon i mørke områder. Jeg husker dessverre ikke noen gode søkeord til de ulike responskurvene.

 

Ønsker TV med HDR velkommen da jeg heller vil ha det enn 8K og dels 4K også som bare blir tullete i vanlig TV sammenheng. 3D er fortsatt kjekt, skjønt jeg mener at nyere VR løsningene vil bli mer populær enn 3D i fremtiden.

Jeg tror VR blir en megatrend som vil vare og utvide seg fra bare spill til alt fra egne foto og filmopptak, til opplæring, spillefilmer, opplæringsvideoer og mye annet. Men 2D VR kan fort bli litt "flatt". Jeg tror 3D er noe som vil fremheve VR veldig bra. Se for eksempel på Microsofts HoloLens VR eller Ocolous Rift sin 3D VR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ah, så HDR er bare et buzzword.

Leste om Dolby vision for en lang tid tilbake. Virket som en spennende teknologi. De som testa det ble ihvertfall imponert.

 

Dette er vel nesten som betamax vs VHS.

 

http://www.trustedreviews.com/opinions/should-you-next-tv-have-dolby-vision

Nei, det er ikke et buzzword. Det er nøyaktig hva det påstår å være. Høy dynamisk rekkevidde. Bildet har større dynamikk, større spekter av fargeintensitet.

 

Med HDR så har jeg i midlertid enda en ting jeg vil ha i min neste TV, som vil si at jeg muligens må vente enda lengre på en TV som har alt på ønskelista mi til en grei pris på kanskje 10k.

 

4k, oled, 60-65-ish tommer, 12+ bit HDR, lav reponstid (for spilling).

 

Håper bare plasmaen min klarer seg i ytterligere noen år. Den er ganske sliten allerede.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

For å oppsummere HDR kort:

 

Det er høyere maksimal lysstyrke. Samtidig er det lavere minimum lysstyrke. Kontrast og lokal belysning er ekstremt viktig. Du skal kunne ha en stjerne som lyser med 1000 nits i lysstyrke, samtidig som alt rundt skal være ekte sort, uten noe lyslekkasje. Vanskelig å få til med LCD, men LCD har fortsatt en fordel med langt høyere maksimal lysstyrke.

 

Den andre store forskjellen er jo fargene. Den skal jo utvides til å ha flere gradienter helt klart, men det er ikke alt. De har og tenkt å utvide fargerommet. Akkurat nå er HDR TVer på DCHI. Bedre enn AdobeRBG som er bedre enn sRGB. Det er det filmer blir filmet i. Målet er å ha et langt større fargerom enn DCHI. Da er jo flere gradienter noe enn absolutt trenger.

 

Så egentlig er HDR en teknologi som er svært viktig for å få content til å se ut som virkeligheten. Der har vi store kontraster. Der har vi stort fargerom. Der har vi veldig lyst og veldig mørkt. Der har vi ikke synlige gradienter. Det er jo det som er målet med HDR. At bildet skal se ut nesten som virkeligheten. TVen skal kunne vise bildet akkurat slik det er.

 

Det krever jo og selvfølgelig content som er tilpasset. I spill blir det ikke noe problem, så vi får se hvordan det blir med spill. Framerate vil jo og selvfølgelig bli viktig. Virkeligheten er ikke 30 fps.

Lenke til kommentar

Kanskje man da kan kaste ut den gamle peisen og sette seg framfor TVen som viser et knitrende bål.

På den ene siden trenger man nok noe annet enn OLED for å få deilig strålingsvarme, kanskje bytte ut Philips sitt Ambi-lys med fremadrettede stråleovner på noen kW? :p På den andre siden kan man begynne å fyre med ren vannkraft-ved og fyre hele sommeren uten at det blir for varmt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvem ville vel betale dobbelt så mye for en film, og attpåtil være avhengig av briller for å ha glede av innholdet?

 

Direkte feilaktig påstand. 

 

Det er riktig at man normalt betaler mer for en film med 3D, spesielt når filmen er ny. 

 

Resten er feil. Man vil normalt ha nøyaktig like stor glede av innholdet uten briller, for 3D-filmer kommer nesten alltid med 2D-versjon.

 

Derimot kan man ha mer glede av filmen, som gis mer dybde og en ekstra dimensjon av historiefortelling, om man bruker brillene. 

 

Og så har man den lille bonusen at filmen får betydelig bedre sortnivå med aktive 3D-briller ;)

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har kost meg mye med 3D jeg. Gidder ikke akkurat å aktivere emulert 3D når jeg ser på Luksusfellen og nyhetene, men en og annen film er kos. Forutsetter imidlertid at vinduer er 100% blendet eller vinter. samt at alt lys i etasjen er slått av. Selv den minste lyskilde er nok til å ødelegge.

 

Hva slags panel har du, og hva skjer når du har forstyrrende lyskilder? Min er forøvrig en plasma. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har kost meg mye med 3D jeg. Gidder ikke akkurat å aktivere emulert 3D når jeg ser på Luksusfellen og nyhetene, men en og annen film er kos. Forutsetter imidlertid at vinduer er 100% blendet eller vinter. samt at alt lys i etasjen er slått av. Selv den minste lyskilde er nok til å ødelegge.

 

Hva slags panel har du, og hva skjer når du har forstyrrende lyskilder? Min er forøvrig en plasma. 

 

 

Flimrer som et helvete med aktive briller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Film av et bål i 4k med HDR og 3D samt med en reell framerate på minst 120, da begynner vi vel å snakke realisme. Men HDR blir nok kult uansett.

 

Lag deg heller et bål ute, da trenger du hverken 3-dbriller eller skjerm med 120 framrate, for ikke å snakke om hvor mange K du da ser. Enkelte skal ha hele verden plassert på en skjerm - når alt dette allerede ligger der - ute i naturen, gratis. Her er både lukt, smak, og føling med.

 

Sitt bare der foran skjermen din mens jeg tar en tur ut i naturen. Har med fyrstikker, i fall jeg lager meg et bål.

Lenke til kommentar

Men når det gjelder RAW-bilder som har mye mer dynamikk enn JPG. Vil de se annerledes ut på et 10-bit panel kontra 8-bit panel? Hvorfor ikke?

Ser ingen grunn til at dette ikke skal kunne gå an, så lenge noen skriver et bildefremvisingsprogram som er klar over at det leverer til en 10-bit skjerm.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...