Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stjeler bonus fra jobben/bensinstasjonen


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har en kompiss som jobber på en bensinstasjon. Vet at han noen ganger har tatt bonusen"penger" fra folk som glemmer å oppgi sin kode når de fuller bensin.

Tror han tar ut bonusen på sitt kort, er ikke helt sikker, men han får ut noen tusen ekstra i månenen. Han påstår at det er umulig for arbeidsgiver å finne utav dette.

 

Vet dere hvordan han eventuellt kan bli tatt for dette? Er dette så sikkert som han påstår så går jeg utifra at flere andre ansatte på andre stasjoner kankje utnytter dette.

 

Hadde aldri turt gjøre noe slikt selv.

Hva mener dere?

 


Anonymous poster hash: f2bfa...644
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom arbeidsgiver vil undersøke dette så vil det være veldig lett å ta han for det sidan han bruker sitt eige kort. Basert på loggen vil det jo sjå ut som at han handler svært mykje på eigen bensinstasjon (kanskje også for så store summar at det overskrider lønna han har utbetalt).

 

Ein anna ting er jo om dette i det heile tatt er ulovlig eller illojalt ovanfor arbeidsgiver. Det vil være avhengig av kva bonusordning det er snakk om, og vilkåra til denne bonusordninga.

Sjølv tenker eg at det ikkje skal så mykje til før det er illojalt å putte pengane frå denne bonusordninga i eiga lomme i staden for å gi det tilbake til arbeidsgiver.

 

På mange måtar kan ein vell samanlikne det med om den ansatte finner ein hundrelapp på golvet som ein kunde har mista, eller om ein kunde setter igjen ei tom brusflaske utan å heve panten.

Lenke til kommentar

Er det ikke stasjoneierne som betaler for denne bonusen? Si 30 øre per liter. En grunn til at de har slike bonuser er jo for å få flere kunder. Men jeg tenker at stasjonen er ihvertfall med på å dekke inn denne bonusen slik at inntjeningen blir mindre på de kundene som benytter bonuskort. Dette er selvfølgelig ikke relevant for en ansatt og vil si det er ganske så illojalt mot arbeidsgiver å gjøre dette. Om det kan defineres som underslag får noen andre vurdere. Det kan ikke sammenlignes med å finne 100 kr som en kunde har glemt igjen. Dette er ikke penger som arbeidsgiveren har i "kassen". 

 

Det er jo også illojalt mot konsernet som franchisetakeren kjøper drivstoff av. Da jeg regner at noe av bonusen dekkes herfra. Det er vel også mulig at hele bonusen dekkes av konsernet. Jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis. Men det er klart at de f.eks 30 ørene må komme fra et sted. Og denne personen som misbruker og tilegner seg verdier på kjøp som ikke er hans egne, tar disse verdiene fra noen andre. Det er noen som får betalt 30 øre mer per liter om en kunde ikke bruker bonuskort. Så det er en tapende part her. Om det er arbeidsgiver, konsern eller delt på begge vet jeg ikke, og da er det kanskje underslag? og ihvertfall illojalt mot arbeidsgiver.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Kan du forklare mer i detalj hvordan han får "tatt" bonusen? Når jeg bruker fordelskortet mitt får jeg en månedlig faktura på det jeg har brukt, og 80 øre blir trukket fra literprisen på fakturaen.

 

Oppgir folk en kode og får trukket fra rabatten når de betaler kontant eller med debitkort? Hvis ikke de oppga kode, hvordan kan han vite at de skulle hatt rabatt i det hele tatt? Har stasjonen tatt høyde for at hver eneste kunde skulle hatt rabatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en form for økonomisk utroskap. Om det kan straffes og hvilket straffebud som er aktuelt kommer an på hva slags ordning det er snakk om og hvem som finansierer den. Uavhengig av om det er straffbart er det et klart brudd på arbeidsavtalen, og det er grunnlag for avskjed på dagen.

 

Det er imidlertid ikke nødvendigvis sannsynlig at arbeidsgiver finner det ut. Det kommer an på om arbeidsgiver har ansvar for eller kontroll på rutiner for bruk av bonus, eller om dette ligger et annet sted (f.eks. hos franchisegiver/hovedkontor/kortutsteder), og om det er rutiner for å melde tilbake mistenkelig høye bonusutbetalinger.

 

Bonusutbetaling på et par tusen kroner i måneden vil si at man handler for minst 40k per måned i bonusberettigede varer (forutsatt en bonussats på inntil 5 %). Hvis det bare er drivstoff som er bonusberettiget snakker vi mer enn 2500 liter bensin per måned. På et privatkort er dette nær sagt per definisjon mistenkelig og vil slå ut på enhver kontrollrutine uansett. Særlig kombinert med at bonuskravet kommer til alle døgnets tider og kun fra en stasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden vi snakker om bensinstasjon tipper jeg dette gjelder Trumf - hvem som dekker Trumfs bonus på bensin vet jeg ikke, men noen betaler de 30 øre/L til den ansatte, uten å ha fått en lojal kunde i bytte - så at det er litt grus i melet her virker åpenbart.

 

Jeg vil tro det er medlemsvilkårene til Trumf som avgjør lovligheten av dette? Hvis det ikke er spesifisert at bonus kun kan samles på egne kjøp i vilkårene, er det ikke sikkert han bryter vilkårene.

Lenke til kommentar

Det virker som han bruker sitt eget bonuskort på kjøpene til kunder hvis de ikke har bonuskort selv. Det kan da umulig være lovlig praksis

Jeg er enig i utgangspunktet, men hvis ikke Trumf(e.l.) spesifikt regulerer dette i vilkårene er jeg ikke sikker på hvilken lov eller regel han bryter..

Lenke til kommentar

 

Var en sak her i Hordaland som endte med dom hvertfall.

http://www.ba.no/nyheter/frekk-kiwi-ansatt-stakk-av-med-kundenes-bonus/s/1-41-7633172

Det avgjør jo saken kontant :)

 

Gjeldende punkt ser ut til å være

"Tingretten slår fast at hun handlet i uberettiget vinnings hensikt."[/size]

 

Artikkelen er i beste fall uklar. Slik det er skrevet virker det som om den i kassen har brukt sitt eget kort i stede for kundens. Og ikke slik TS beskriver det der kunden uansett ikke har eget kort.

Lenke til kommentar

Dette var den eneste artikkelen jeg fant i farta, men jeg husker fra saken at det saken dreide seg om at hu hadde dratt eget kort når kunden ikke hadde kort.

Skal se om jeg finner flere artikler om saken.

 

Edit: Jeg husker det fordi det var nabobutikken min på det tidspunktet det skjedde.

 

Edit 2: Googleskillsa mine svikter meg for øyeblikket.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Det står heller ingenting i Tumfs kundebetingelser om at du ikke kan benytte kortet på andres kjøp, bare at kortet må være ditt eget for at du skal kunne bruke det. Du kan heller ikke bruke det for videresalg, eller i næringsvirksomhet, noe som heller ikke dekker det TS snakker om. Coop (statoil/best) har ikke medlemsvilkårene tilgjengelig på nett :p

https://www.trumf.no/Om-Trumf/Kundebetingelser/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kjip hu dama i artikkel på nrk da, hva skader det hu at kassadama bruker sitt kort? Jeg hadde ikke brydd meg iallfall

Det er ikke kjipt nei. En ansatt skal da ikke gjøre sånt, herrefred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...