Gå til innhold

Over 100 VR-spill er under utvikling til PlayStation VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper lite med 100 spill når det er skrot..

Er dette som bekymrer meg mest når det gjelder VR. Har hatt Oculus DK2 i mange måneder, men er også mange måneder siden jeg gadd bruke den til noe. Greit nok er den ikke sluppet ennå, så vi kan ikke forvente alt mulig av spill til den ennå. Men det jeg har prøvd av demoer osv og sett av kommende spill lover ikke bra. De eneste "ekte" spillene jeg har til VR er Elite: Dangerous og Assetto Corsa, og vi sitter i ro i begge. Av kommende spillet ser jeg mest frem til EVE: Valkyrie og Ace Combat, og begge to er spill hvor vi sitter helt i ro (i et romskop og fly). Ikke at sånne spill er kjedelige, men jeg vil absolutt ha variasjon. Gjerne et FPS i VR, eller aller helst et rollespill som Mass Effect, Elder Scrolls osv. Men det meste jeg har sett er bare tech-demoer, on-rails og så videre. Morsomt noen minutter for å få litt VR, men ikke noe å spille over tid.

 

Problemet er at vi så nøyaktig det samme med PSMove og Kinect. Begge to skulle være det neste store, og begge feilet. Spill som ble utviklet til dem var som regel ræva, og andre spill som fikk støtte for dem ble ikke akkurat forbedret av det. Heavy Rain brukte for eksempel PSMove på en meget bra måte, men jeg foretrakk likevel å spille på vanlig måte. Å bruke PSMove bare for å bruke PSMove ble for dumt. Mye enklere å bare trykke en knapp enn å bevege hånden på unaturlig vis for å drikke en kopp kaffe.

 

Skal VR ha en sjanse, er det dermed likegyldig hvor kraftig selve brillene er, og hvor kraftig konsollen er. Jeg tar mye heller dårligere grafikk hvis det betyr bedre gameplay. Jeg trenger er "ekte" spill som har en grunn til å bruke VR.  Tro meg, følelsen av å bruke VR første gang er sykt bra, men det går også fort over. Etter en dag eller to er du møkk lei, hvis du ikke har bra spill å spille du ville spilt uten VR uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha kikket litt nærmere på PSVR og kommende VR spill til konsollen er jeg også skeptisk til om de vil lykkes. Jeg mistenker at Playstation som plattform er for begrenset til å kunne lykkes. Med det mener jeg at man ikke vil få det mylderet av opplevelser, programmer, spill og alt annet som man vil få på pc. Playstation vil i hovedsak tilby spill.

 

Et annen ulempe er konsollens maskinvare begrensinger. PS VR vil måtte file noe den grafiske kvaliteten for å oppnå akseptabel ytelse i spill. PCer kan oppgraderes jevnlig med nye skjermkort og whatnot for å oppnå større grafisk kvalitet. Playstation VR vil også være låst til konsollens levetid som er hva 8-9 år om ikke enda mer? VR teknologi på PC derimot vil komme i nye versjoner mye fortere, 1 års mellomrom, 2 kanskje? Jeg tror PSVR vil eldes fort i sammenligning med PC VR.

 

Det er også etter min mening en større mulighet for at PSVR vil bli sett på som en gimmick på konsoll vs pc. I pc verden finnes det alltids nisjemarkeder og entusiaster som er villige til å betale for kostnadene med VR også om VR ikke skulle slå an som spådd. Et eksempel er hvordan VR aldri døde helt på 90 tallet med fortsatt ble brukt i forskning, industri og militære sammenhenger selv om det floppet for den jevne forbruker.

 

De store produsentene av AAA spill vil også se det hele an før de er villige til å satse store penger på VR, om man ser bort i fra spill utviklet eller støttet av Sony Playstation selv. 

 

Men jeg håper jeg tar feil og at det også finnes et marked for VR på konsoller også.

Lenke til kommentar

 

Hjelper lite med 100 spill når det er skrot..

Er dette som bekymrer meg mest når det gjelder VR. Har hatt Oculus DK2 i mange måneder, men er også mange måneder siden jeg gadd bruke den til noe. Greit nok er den ikke sluppet ennå, så vi kan ikke forvente alt mulig av spill til den ennå. Men det jeg har prøvd av demoer osv og sett av kommende spill lover ikke bra. De eneste "ekte" spillene jeg har til VR er Elite: Dangerous og Assetto Corsa, og vi sitter i ro i begge. Av kommende spillet ser jeg mest frem til EVE: Valkyrie og Ace Combat, og begge to er spill hvor vi sitter helt i ro (i et romskop og fly). Ikke at sånne spill er kjedelige, men jeg vil absolutt ha variasjon. Gjerne et FPS i VR, eller aller helst et rollespill som Mass Effect, Elder Scrolls osv. Men det meste jeg har sett er bare tech-demoer, on-rails og så videre. Morsomt noen minutter for å få litt VR, men ikke noe å spille over tid.

 

Problemet er at vi så nøyaktig det samme med PSMove og Kinect. Begge to skulle være det neste store, og begge feilet. Spill som ble utviklet til dem var som regel ræva, og andre spill som fikk støtte for dem ble ikke akkurat forbedret av det. Heavy Rain brukte for eksempel PSMove på en meget bra måte, men jeg foretrakk likevel å spille på vanlig måte. Å bruke PSMove bare for å bruke PSMove ble for dumt. Mye enklere å bare trykke en knapp enn å bevege hånden på unaturlig vis for å drikke en kopp kaffe.

 

Skal VR ha en sjanse, er det dermed likegyldig hvor kraftig selve brillene er, og hvor kraftig konsollen er. Jeg tar mye heller dårligere grafikk hvis det betyr bedre gameplay. Jeg trenger er "ekte" spill som har en grunn til å bruke VR.  Tro meg, følelsen av å bruke VR første gang er sykt bra, men det går også fort over. Etter en dag eller to er du møkk lei, hvis du ikke har bra spill å spille du ville spilt uten VR uansett.

 

VR er letter i spill der du sitter i en stol og ser ut gjenom vinduet på en farkost, romskip, fly eller bil. 

Men ja for at VR skal funke må det være en modus i vanlige spill, ikke spesial produkter som har et mye lavere budsjet. 

 

Dette er også den store svakheten til VR på PS4 da de fleste spill er laget for å kjøre på PS3 i 30 hz. 

Lenke til kommentar

 

 

Har så løst å prøve VR briller. ^^

Er en ganske interressant utstilling på teknisk museum fra 10 Mars. Tipper det blir mulig å prøve VR der. (Hvis du ikke bor for langt unna da...)

 

http://www.tekniskmuseum.no/gameon

 

Hvor befinner den der teknisk museumet hen i landet? :hmm:

 

 

Oslo. Kunne bare gått inn på linken og klikka på "Besøk oss" eller noe sånt for å finne ut slik info vil jeg tro :-P

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er også den store svakheten til VR på PS4 da de fleste spill er laget for å kjøre på PS3 i 30 hz. 

 

 

Alle PSVR spill vil kjøre i 90/120Hz :)

 

Spill som kan kjøres på PS3 bør fint klare 60 hz på ps4, som MGS5, 

Imdilertid lages det ikke mye spill for PS3 / 360 lengere. 

Er vel ikke mange PS4 / One / PC spill som den klarer på 60 hz? 

Det var poenget mit at den vil ikke fungere på mange populære spill 

 

Klart om du reduserer grafikk instillingene så kan det virke. 

Lenke til kommentar

 

 

Og dermed se ut som et spill fra PS2 ;)

Langt derifra. Dem vil ha mulighet til å se ut som spill i 60 fps på PS4. Spill som fks Metal Gear Solid 5.

Men kjører vr-spillene på så lav oppløsning altså? AtW

1080p panel I PSVR. Så type grafikk som Metal Gear Solid 5 burde være mulig med andre ord.

Lenke til kommentar

Har tru på at PSVR blir knall, men prisen vil avgjere om brilla tek markedet med storm. 300-400 dollar for bare brilla er innafor.

 

Om prisen innfrir er det greit å vite at PS4 og PSVR ikkje krever ny hardware på mange år. Det vil gje stadig betre spill som utnytter all hardware maksimalt for å gje ein god spillopplevelse. Kanskje beste argumentet for å gå for PSVR. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Og dermed se ut som et spill fra PS2 ;)

Langt derifra. Dem vil ha mulighet til å se ut som spill i 60 fps på PS4. Spill som fks Metal Gear Solid 5.
Men kjører vr-spillene på så lav oppløsning altså? AtW
1080p panel I PSVR. Så type grafikk som Metal Gear Solid 5 burde være mulig med andre ord.

1080p tilsammen på begge øyne? Høres litt vel lite ut for meg, men har forsåvidt ikke testet. AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Og dermed se ut som et spill fra PS2 ;)

Langt derifra. Dem vil ha mulighet til å se ut som spill i 60 fps på PS4. Spill som fks Metal Gear Solid 5.

Men kjører vr-spillene på så lav oppløsning altså? AtW

1080p panel I PSVR. Så type grafikk som Metal Gear Solid 5 burde være mulig med andre ord.

 

 

Nå er det jo ikke bare oppløsning som gjør at spillene ser bra ut. Det er så mye mer. Jeg testet en gang Assasins Creed 2 (tror jeg det var) i 3D på PS3. Da trodde jeg maskinen skulle knele. Grafikken var tydelig nedskalert og flyten horriblel, men det var i 3D. Jeg er redd vi får noe lignende når PS4 skal pushes på samme måte.

 

Det gjenstår også å se om ikke VR vil lide samme skjebne som Move, Kinect og 3D.

 

Jeg prøver å være positiv, for det er spennende produkter og teknologi som kommer, men jeg har blitt skuffet så mange ganger før...

 

Man må begynne et sted, så får det heller være at det virkelige gjennombruddet kommer senere. Om i det hele tatt. For oss som er elsker teknologi er det gøy å følge med på uansett.

 

Dette ser jo veldig spennende ut f.eks:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...