Gå til innhold

E-SPORT: Dette skal bli Norges første videregående skole med e-sport på timeplanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreldre i Bergensområdet har nå en ny måte å motivere sine små poder gjennom barne- og ungdomsskolen: "Om du får gode nok karakterer kan det hende du kommer inn på dataspillinjen på Garnes" :w00t:

 

Gode karakterer er ikke noe enn indoktrinasjonsmåling. Jeg har oppgitt en forklaring i denne tråden.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=987038&page=6

 

Dessuten så er nevøen min ganske god i Dota 2 med en solo MMR på 6900. Og han er bare 11 år gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert mange foreldre som blir glad når de får vite at ungene deres spiller dataspill på skolen...

 

En annen skole i Bergensområdet, Nordal Grieg bruker allerede dataspill "aktivt" i undervisning i form av CIV V og walking dead, med flere i forskjellige fag. Skolen har også et spillrom hvor elever kan spille på fritiden når skolen er åpen.

Lenke til kommentar

 

Bunnen er nådd.

bunnen for hva da?

 

e-sport er større en filmindustrien.

 

Merkelig sammenligning, E-sport er større enn for eksempel Super Bowl, Basketball og ishockey. Men er enda ikke større enn Fotball. 

Og dette er vel strengt tatt forbeholdt Asia, mer spesifikt Sør-Korea hvor det virkelig tar av. 

Men jeg har troa på at E-sport kan bli noe ordentlig stort noe. 

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

Er e-sport alene større enn film? Vet at spillindustrien i sin helhet omsetter mer penger enn filmindustrien.

Ikke meningen å spore helt av, men: Spillbransjen er større en Hollywood og vestlig filmbransje omsetning, men ikke hele filmbransjen inkludert Bollywood. Der er det fortsatt et stykke igjen tror jeg.

Endret av TST
Lenke til kommentar

Er e-sport alene større enn film? Vet at spillindustrien i sin helhet omsetter mer penger enn filmindustrien.

 

Det er større og vokser fortsatt. 6 millioner dollar i førstepremie er ganske mye penger.

Her har du en oversikt. Det har vokst seg veldig stort i USA, Europa, Russland og Asia.

http://www.esportsearnings.com/tournaments

 

Dreamhack i Sverige er jo veldig populært.

https://www.dreamhack.se/splash/

 

E-sport er populært i Europa. Bare ikke i Norge fordi Norge er bakvendtnasjon.

Norge er i middelalderen, mens Sverige er i den industrielle revolusjonens tidsalder.

Når jeg sier større så mener jeg større enn vanlig sport som sjakk, fotball, håndball osv.

Sammenligne spill med film går fint, men e-sport er noe helt annet og kan sammenlignes med tradisjonell sport industrien. Fordi E-sport får sine penger fra publikum. Sports bransjen får sine penger fra store sponsorer som Coca Cola og slikt.

 

Problemet med tradisjonell sport er at de avhengelig av penger fra sponsorer. Vålerenga sliter veldig mye forresten.

Uten rike foretningsmenn hadde tradisjonell sport vært utdødt for lenge siden.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/--valerenga-sliter---trim-blar-opp-igjen/3423176446.html

Endret av Finland
Lenke til kommentar

 

Bunnen er nådd.

bunnen for hva da?

 

e-sport er større en filmindustrien.

 

 

Det jeg mener er - og dette er bare min personlige mening - at det å spille dataspill ikke har noe i grunnskolen å gjøre.

Det har like lite der å gjøre som det jeg mener spesifikke religioner har, eller andre isolerte sportsgrener for den saks skyld.

Siden reform 94 har den norske grunnskolen slitt med å prestere, og det ser ut for meg som om det er gjort tradisjon av å reformere i feil retning for å fikse problemer med de foregående endringene.

Utdanning i Norge blir, i mine øyne, bare friere og friere, og skolevesenet er i dag med på å produsere de mest egosentriske, uopplyste og slappeste kullene i vår historie.

Jeg påpeker at dette er mine personlige observasjoner.

 

Det samme problemet er å finne i flere moderne land. I USA er det nå satt i gang reformer for å få fokus på det som i vår tid er regnet som de absolutt viktigste akademiske feltene i skolen. Der kaller de det STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics).

Det er private interesseorganisasjoner som prøver og få "Art" inn i dette akronymet, noe som etter min mening vil gjøre at alle de viktige områdene innen utdanning imøtekommes.

 

Vi trenger å utdanne generasjoner av samfunnsytere og ikke generasjoner med samfunnsnytere. 

 

La meg prøve å forklare hvorfor e-sport ikke har noe i skolen å gjøre, og la meg prøve å gjøre dette ved å sammenlikne (som du gjorde) spillindustrien og filmindustrien.

 

Jeg ønsker å gjøre et par ting klart først.

 

1.

Spillindustriens inntektskilde er, som filmindustriens inntektskilde, basert på salg av produkt til sluttforbruker.

 

2.

Et "dataspill" er for spillindustrien det en "film" er for filmindustrien.

 

3.

E-sport er en sportsgren hvor utøvere konkurrerer i et dataspill.

 

 

La oss tenke oss at vi hadde faget "film" i grunnskolen (noen videregående skoler ha sikkert dette).

Hva er det akademiske grunnlaget for faget? Hva er målet med faget?

Grunnlaget for faget er sikkert fragmentert, men jeg vil like å tro at hovedgrunnen for å isolere film i et eget fag, er nettopp fordi at film er et fagfelt. Det er et produkt av en industri med titalls yrker, med fag som overlapper mange andre fag, fordi det bygger på grunnsteiner lagt i historiefortelling, kunsthistorie, administrering, økonomi, matte, fysikk, kjemi, ja det er vanskelig å finne fag som ikke kan kryssklippes inn i fagfeltet film.

 

Hvis vi hadde et fag som het "spill", ville det samme være gjeldende. Det er et fagfelt som representerer et produkt av en industri sammensatt av en mengde spesialfelter. En akademisk gullgruve hvis man tenker på hvor mange fag som kan, med fordel, læres gjennom det å lage interaktive opplevelser på data.

 

 

Derfor blir det tullete å grunnlegge oppstart av e-sport som fag i grunnskolen med at "e-sport er større en filmindustrien".

Det er ikke e-sport som er større enn filmindustrien, det er spillindustrien som er større en filmindustrien. Det ville overrasket meg hvis e-sport gjorde mer en noen titalls promille av filmindustriens omsetning.

 

Hvis vi hadde hatt noe som tilsvarte e-sport i film, så ville det vært å konkurrere i om hvem som var den beste til å se film.

 

Det å se film, er i en akademisk setting et verktøy for analyse. Et verktøy for å forstå hvordan man selv kan lage film. Det å ta lærdom av andres utfoldelser, med mål om å forbedre sine egne.

 

Vi burde heller ha fokus på å introdusere de som går i grunnskolen for faget "spill" enn det å ha fokus på å utdanne dem til å bli profesjonelle forbrukere av spill.

 

E-sport gir ingen samfunnsnyttig verdi. Hverken økonomisk eller akademisk. Det er et svært lite fremtidsretta fagfelt. Et absurd fag å ha i skolen når man sammenlikner det med verdien i å introdusere elevene for det skapende elementet i det faget "dataspill" kan være.

Lenke til kommentar

Men nå handler norsk skole om mer enn å produsere verdi av økonomisk eller akademisk karakter.
 

 

Det har like lite der å gjøre som det jeg mener spesifikke religioner har, eller andre isolerte sportsgrener for den saks skyld.


Alle religioner har en plass i norsk skole, hvorvidt det burde inngå under et annet fag ved navn historie, eller at man går tilbake til RLE er en annen diskusjon. Å ikke inkludere religion i skolen gjør at man utelukker en del av det norsk skolevesen har ansvar for å gjøre, nemlig belyse, analysere, og diskutere det samfunnslivet vi er en del av. Å utelukke deler av det fordi det ikke har en direkte vitenskapelig verdi kan sammenlignes med å fjerne de store tenkerne og filosofer fra litteraturen (de snakker jo bare "svada" uansett). 
Hvordan har f.eks ikke religion en akademisk verdi? En historisk verdi? Samtlige religioner har det i det øyeblikket de blir en del av samfunnet og hverdagen vi lever i, og når skolen har som ansvar å nelyse humanistiske verdier så blir det feil å ikke inkludere religion til en viss grad i skolen. 
Religion har, og fortsetter å inspirere arkitekter, kunstnere og flere på både godt og vondt, hvorfor skal det da ikke vies plass i skolevesenet? Uavhengig av hvilke religioner det er snakk om?

Hvorfor du ikke mener at sport (uavhengig av gren?) skal være en del av det grunnleggende tilbudet virker jo også å peke på en innstilling om at alt i skolen utelukkende skal være av akademisk karakter, men nå er det faktisk slik at ikke alle kan være akademikere, og at sport er en vanvittig stor del av det kulturlivet som eksisterer i dag.
Og hvilken verdi har sport?
Praktisk talt den samme som kunst, litteratur, og komedie, det bidrar til å gjøre samfunnet et bedre sted å være for mange. At man får fri utfoldelse for mer enn kun det som er "nødvendig" i samfunnet. 

Derfor har sport, og til en grad e-sport, et argument til å kunne være en del av noens grunnskole. 

Er jeg derimot enig i at "Dataspill" eller for eksempel "programmering" ville vært et mer konstruktivt felt innen skolesystemet? 
Ja visst, men det ene utelukker ikke det andre, og en aksept for e-sport kan også føre til en større nysgjerrighet for å bruke dataspill som et undervisningsverktøy i andre tilfeller enn for eksempel språkklasser.

Skal man dog ha et skolesystem der "samtlige" skal sluses gjennom, er det viktig med valgfrihet. Større enn valgfriheten mellom fysikk eller Henrik Ibsen.

 

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Vi har nok ganske lik mening om sakene Snurreleif. Jeg forklarte meg litt dårlig med litt for korte formuleringer.

 

Det jeg mente med "Spesifike religioner" og "isolerte sportsgrener" var det å navngi fag etter en spesifik religiøs retning eller en sportsgren, og dermed skape et, etter min mening, uklokt snevert fokus.

Det å ha fotball som en del av "gymtimen" er selvfølgelig helt logisk. Og gym i seg selv er et veldig viktig fag pga. helt andre ting enn fotball og sport.

 

Det samme gjelder religion. Å ha et fag i norsk grunnskole i 2016 som har "kristendom" i navnet, er etter min mening helt fullstendig på jordet. Men, det vil ikke si det samme som at jeg ikke vil ha religion som en del av undervisningen. Tvert i mot. Det å få innsikt alle religiøse retninger, for å skape forståelse og innsikt er viktigere enn noen gang.

Lenke til kommentar

Selv om jeg syns dette var en morsom ide, som jeg hadde syntes var kjempe kult når jeg gikk på videregående. Så ser jeg med mine 24 år på baken at dette er ikke noe å gjøre i skoletiden. Syns også idrettslinje også er bortkastet på videregående men det er en annen diskusjon.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...