Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hadde "hasjpsykose", dra til lege i etterkant?


Anbefalte innlegg

For en uke siden spiste jeg en hasjbrownies. Dette var første gangen jeg virkelig prøvde hasj. Kanskje etter 5 minutter med god rus ble det forvandlet til at: hodet surret og sirkulerte rundt der jeg hadde blikket, klarte ikke snakke, mistet tidsbegrepet, og ble så paranoid over at hodet mitt ville forbli den tilstanden. Ville at venninna mi skulle ringe amublanse, det var alt jeg tenkte på veldig lenge. Hadde en så sterk angst for at hodet mitt var ruinert for alltid. Var slik i noe mellom 30 min og 3 timer...? Så må jeg ha sovnet.

 

Voknet kanskje 11-12 timer senere... Følte meg tåkete i hodet, distansert fra meg selv, utrolig sløv, INGEN MATLYST, og dypt deprimert. Halve siden av ansiktet føltes litt avkoblet med hodepine.

 

Litt paranoid dagene i ettertid, spesielt første dagen derpå, som bar sterkt preg på at jeg hadde følt meg i livsfare, kanskje fortsatt var det. Men holdt meg så opptatt som mulig. Andre morgenen hadde jeg ikke sovet særlig godt, og våknet med kraftig/høy puls. Det gav seg utover dagen. Fikk til å spise litt dag 3.

 

Siden har "hangoversymptomene"  famlet, og jeg var passe fin i to dager. TIL IDAG! Var i veldig god humør faktisk, men plutselig begynte jeg føle meg skjelven, i fingrene når jeg brukte mobilen, og etter en halvtime ca. komhodepinen som lå i ene siden av ansiktet tilbake. Deretter ble jeg litt svimmel,  spesielt siden jeg var på jobb og måtte behandle litt kunder (selger kaffe/kaker). Gjorde småfeil jeg eller aldri gjør. Hodepinen ble litt kraftigere, og når jeg gikk på bakrommet for å se meg i speilet, var det nesten som om kroppen ville imitere tilstanden jeg befant meg i kvelden jeg var rusa. Rynket litt med panna i bekymring, og det føltes ikke langt unna at sinnet ville gå i surr. Fikk litt depressive tanker også.

Sa stopp til meg selv der og da! Dette var skummelt, så prøvde holde meg opptatt med kunder. Klarte holde det i sjakk ut kvelden!

 

Føler meg litt lettere nå, men det er antagelig kun siden jeg er fokusert i datamaskinen. Litt hodepine fortsatt. Mulig jeg har svekket immunforsvar, siden jeg frøs i natt, da jeg hadde satt opp vinduet. Dette løste ut noen svakheter som henger igjen?

 

Var det psykose jeg hadde den kvelden?

Priser meg lykkelig for at det ikke gikk værre, så etter noen dager med motivasjon til å ta vare på meg selv, aldri prøve hasj igjen etc. så var dette tilbakefallet i dag veldig ekkelt.

 

Bør jeg dra til lege?

Anonymous poster hash: be6eb...5d8



Anonymous poster hash: be6eb...5d8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Guffen opplevelse. Dessverre tåler ikke alle cannabis, og noen får utløst psykosesymptomer i rus. Det kan godt være det som har skjedd hos deg.

 

Hvis dette er eneste gangen du har hatt det slik, ville jeg avventet i et par uker og sett om det ikke ga seg.

I den tiden tror jeg det er nyttig at du holder deg med venner og folk du stoler på og er trygg på. Hold deg unna personer som stresser deg. Ikke utsett deg for større påkjenninger de nærmeste ukene, det gjelder både fysiske og psykiske påkjenninger.

Hvil nok, sov nok, spis skikkelig og hold på med gjøremål du synes er kjekke, og prøv å leve så regelmessig og vanlig som mulig.

 

Ikke bruk cannabis, og vær forsiktig med alkohol; helst ikke bruk noe rus den nærmeste tiden.

 

Hvis symptomene likevel varer ved eller kommer tilbake, bør du komme deg raskt til lege. Da er det viktig at du får behandling før det går for lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg vedkommende over meg ^ , overdramatiserer dette svært mye. Hvilken "behandling" skal legen kunne gi ham? angstdempende? det er jo teoretisk mulig å bli psykisk syk av weed men ikke skrem fyren til angst nå da.... 

 

høres ut som du fikk i deg for mye, det kan skape en ubehagelig opplevelse som sitter igjen til dagen etter i alle fall.... alle reaksjoner du har utover et par dager er nok innbilt som følge av at du er litt nervøs for det som skjedde osv... ikke la deg påvirke av det, du er ikke skadet eller syk av en runde med litt for mye weed.... slapp av, glem hele greia.... ikke stress med det. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Det er litt skummelt å gi helseråd angåande psykisk helse.

Men eg trur også at eg vill anbefale at trådstarter avventer for å sjå korleis det går. Men når det er sagt så vil nok ikkje behandling være ein dårlig idé. Det er fult mulig å pådra seg psykiske lidelser som for eksempel post traumatisk stress syndrom, det at din traumatiske opplevelse ikkje skjedde i den vanlige fysiske verdenen betyr ikkje at den ikkje kan ha gjort like stor skade som dersom du hadde vært utsatt for eit fysisk traume.

Lenke til kommentar

Det er bare inntatt FOR mye som brukeren over meg sier.
Man blir dårlig da, som av alkohol. Bare passifisert og kvalm. Noen kan få ondt i hodet.
Noen kan bli redde og dermed paranoide siden de ikke FORSTÅR hva som skjer.

 

Folk må slutte å overdrive skadevirkningene av hasj, og være saklige og korrekte hva egenskapene angår. Ikke hva de SYNES egenskapene er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølv om sannsynlegheita for at ein har pådratt seg psykiske skader er liten så er den fortsatt til stades.

 

Har ein person blitt skikkelig livredd så kan ein ha eit behov for profesjonell hjelp. Kroppens reaksjon skiller ikkje på om det psykiske traumet kom frå ytre omstendigheiter som f.eks. at ein har opplevd ei bilulykke eller liknande, eller om reaksjonen kjem frå sterke sanseinntrykk etter rus eller mareritt.

Dei aller aller fleste taklar dette heilt fint, men det finnes personar som må ha hjelp fordi dei har fått ballongskrekk eller liknande. Har ein fyrst fått eit slikt psykisk traume så går det ikkje vekk ved å berre rasjonalisere seg vekk frå problemet.

 

 

Mitt råd er uansett som dei fleste andre, avvent nokre dagar for å sjå korleis det går. Om det ikkje blir betre og du får problemer med å fungere som normalt så bør du vurdere å oppsøke helsehjelp.

Mest sannsynleg går dette over av seg sjølv, og ein av dei fyrste tinga som skjer når du går til legen og klager over plager etter hasjbruk er jo at legen tar frå deg sertifikatet p.g.a. at du ikkje blir rekna som edruelig nok til å få kjøyre bil.

Lenke til kommentar

Det er ikke tvil om at personer som er disponert for det kan utvikle psykose i cannabisrus. Dette er velkjent og godt dokumentert.

Psykosen kan være kortvarig og gli over av seg selv, det er nok det vanligste. Men selvsagt skjer ikke dette hos alle.

 

Dette stemmer godt med alminnelig anerkjente modeller for hvordan psykose utløses; den mest vanlige modellen er sårbarhet-stress-modellen. Mennesker har ulik tålegrense for påkjenninger, og vil ved spesifikke belastninger reagere ved at den underliggende sykdommen bryter ut.

 

Dette gjelder ca 2% av de som røyker hasj, dvs 98% får ikke psykosesymptomer. Mest sannsynlig fordi de ikke er disponert.

 

I de tilfellene der symptomene ikke gir seg etter noen uker, så må personen få vanlig behandling mot psykosesymptomer. Det er så vidt meg bekjent ikke noe spesielt ved den behandlingen enn av andre akutte psykoser.

 

Hvorvidt TS har opplevd en psykose kan jeg selvsagt ikke si noe om, men det kan ut fra symptombeskrivelsen heller ikke utelukkes.

Jeg opplever ikke at slike faktaopplysninger er verken å skremme eller å dramatisere. 

 

Det er uvanlig å kalle en dårlig rusopplevelse for et traume, i alle fall noe som kan føre til PTSD. Men vi kan vel ikke se helt vekk fra det.

Vi forstår vanligvis ikke dårlige rusopplevelser som en følge av skade (traume), men som en utløsende årsak til en sykdom (psykose) som alt var til stede, og som uten rus (kanskje) ikke ville bli utløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg vedkommende over meg ^ , overdramatiserer dette svært mye. Hvilken "behandling" skal legen kunne gi ham? angstdempende? det er jo teoretisk mulig å bli psykisk syk av weed men ikke skrem fyren til angst nå da.... 

 

høres ut som du fikk i deg for mye, det kan skape en ubehagelig opplevelse som sitter igjen til dagen etter i alle fall.... alle reaksjoner du har utover et par dager er nok innbilt som følge av at du er litt nervøs for det som skjedde osv... ikke la deg påvirke av det, du er ikke skadet eller syk av en runde med litt for mye weed.... slapp av, glem hele greia.... ikke stress med det. 

Hvorfor overdramatiserer han? Hadde en venn med akkurat de samme symptomene. Han ble etter hvert tvangsinnlagt pga. sterke paranoide symptomer. Viktig å ta vare på seg selv. Og jo fortere man gjør det, jo mer hjelp får man.

Lenke til kommentar

Spise cannabis er noe helt annet en å eks røyke, i magen omdannes cannabis til et mer psykedelisk virkende stoff.

 

Du har nok vært på en sikkelig tur, mange sier at å "bad trippe" på cannabis er verre en de fleste psykedeliske stoffer, så hvis du har et sterkt ego som nekter gi slipp har nok både kroppen og hodet ditt fått seg hard medfart dessverre.

 

God bedring :)

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme, fikk dødsangst på hasj. Fikk folk til å ringe ambulanse. Hadde 150 i puls i mange timer. Fortsatt hjertebank dagen etter. Fikk angstsymptomer som depersonalisering osv, ble helt noia av å se meg selv i speilet. Det gikk gradvis over etter en ukes tid. Har fått skikkelig dårlige dager etter ca alt jeg har prøvd å innta. Jeg har konkludert med at jeg er "allergisk" mot diverse rusmidler, stimulanter også.

Alkohol svekker meg til en viss grad, dersom jeg drikker på en lørdag får jeg ikke sove natt til mandag, bråvåkner, drømmer jævlig osv.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme, fikk dødsangst på hasj. Fikk folk til å ringe ambulanse. Hadde 150 i puls i mange timer. Fortsatt hjertebank dagen etter. Fikk angstsymptomer som depersonalisering osv, ble helt noia av å se meg selv i speilet. Det gikk gradvis over etter en ukes tid. Har fått skikkelig dårlige dager etter ca alt jeg har prøvd å innta. Jeg har konkludert med at jeg er "allergisk" mot diverse rusmidler, stimulanter også.

Alkohol svekker meg til en viss grad, dersom jeg drikker på en lørdag får jeg ikke sove natt til mandag, bråvåkner, drømmer jævlig osv.

 

Bare lurer, liker du generelt ha kontrol over ting ?  liker at ting er planlagt ?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det samme, fikk dødsangst på hasj. Fikk folk til å ringe ambulanse. Hadde 150 i puls i mange timer. Fortsatt hjertebank dagen etter. Fikk angstsymptomer som depersonalisering osv, ble helt noia av å se meg selv i speilet. Det gikk gradvis over etter en ukes tid. Har fått skikkelig dårlige dager etter ca alt jeg har prøvd å innta. Jeg har konkludert med at jeg er "allergisk" mot diverse rusmidler, stimulanter også.

Alkohol svekker meg til en viss grad, dersom jeg drikker på en lørdag får jeg ikke sove natt til mandag, bråvåkner, drømmer jævlig osv.

Setter en pinne på at du overdoserer. Selv 0.1 kan være for mye for en nybegynner.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...