Gå til innhold

DSL eller Kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Prismessig kommer jeg bedre ut med vdsl

Hva er viktigst? Pris eller stabilitet? Og vet du hvilken hastighet du evnt. får i praksis hos Homenet? Hvis Homenet bare klarer å levere 40/10 så er de fortsatt billigst pr mnd, men ikke billigst i forhold til hastighet...

 

I utgangspunktet er pris ca lik.

CanalDigital 25/10 399,- mnd

Homenet 60/15 438,- mnd

 

I følge oversikt skal jeg få maks fart hvis man er under 400 meter fra sentral, noe jeg er

 

Lenke til kommentar

 

 

Prismessig kommer jeg bedre ut med vdsl

Hva er viktigst? Pris eller stabilitet? Og vet du hvilken hastighet du evnt. får i praksis hos Homenet? Hvis Homenet bare klarer å levere 40/10 så er de fortsatt billigst pr mnd, men ikke billigst i forhold til hastighet...

 

I utgangspunktet er pris ca lik.

CanalDigital 25/10 399,- mnd

Homenet 60/15 438,- mnd

 

I følge oversikt skal jeg få maks fart hvis man er under 400 meter fra sentral, noe jeg er

 

 

 

Med VDSL tyner du teknologien maks, og du er mer utsatt for støykilder og annet som evt. dukker opp.

Så er det ikke sikkert du klarer å presse så mye mer ut av kobberet utover 60/15.

 

Så du får kanskje en mer langsiktig og forutsigbar løsning med kabel-TV/koaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt både VDSL og CD coax. Jeg bor nær sentralen (ca 300 m), og fikk ca 70/20 på VDSL fra Telenor. Dønn stabilt, som regel bedre speed enn betalt for, og ping på ca 4 ms. Byttet så til 100/20 fra CD. Fikk akkurat speed, men ping var minst 10 ms. Ustabilt, korte utfall, virket tregere enn det var. Dersom du bor nær sentralen, er DSL beste alternativ. Med CD så MÅ du ha kabel-TV-abonnement i tillegg, du får ikke internett alene.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg har hatt både VDSL og CD coax. Jeg bor nær sentralen (ca 300 m), og fikk ca 70/20 på VDSL fra Telenor. Dønn stabilt, som regel bedre speed enn betalt for, og ping på ca 4 ms. Byttet så til 100/20 fra CD. Fikk akkurat speed, men ping var minst 10 ms. Ustabilt, korte utfall, virket tregere enn det var. Dersom du bor nær sentralen, er DSL beste alternativ. Med CD så MÅ du ha kabel-TV-abonnement i tillegg, du får ikke internett alene.

 

Høres ut som gode forhold.

 

Jeg har også hatt DSL i mange år, har vært innom ADSL, ADSL2+, VDSL og VDSL2, som dessverre stanset opp på 15/3 grunnet "Ukjent støy" som ingen har løftet en finger for å identifisere eller gjøre noe med.  Fikk returnert modem og sagt opp abonnementet siden leverandøren hadde forventet minst det dobbelte i ytelse.

 

Koaks fra Get bærer absolutt preg av å være et delt medium, og er også utsatt for støy, spesielt i returområdet. Men sammenlignet over en lengre periode har jeg ikke opplevd koaks som mer ustabilt eller mer problematisk enn DSL.

 

DSL er uansett uaktuelt for meg så lenge det stanser på 15/3 og Get leverer 250/20, hvor fordelen med 20 opp veier veldig mye mer enn 250 kontra 15 ned. "Delt medium" kan faktisk være en fordel siden det er flere som klager ved evt. utfall. :)

 
DSL kan være lite forutsigbart, og det er kanskje vanskelig å argumentere for å bryte/unngå 12 måneders binding når leverandøren uansett kan peke på at de leverer etter "Best effort". Så hva man tør å satse på avhenger vel mye av lokale forhold. Hadde jeg hatt 200 meter til sentralen, lite støy og naboer med gode erfaringer, ville jeg kanskje være VDSL2-kunde selv.  :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://kabel.canaldigital.no/storkunde/styrenytt/i-2016-blir-vi-100-digitale/

 

Så nei, ikke i år. Og formodentlig ikke 1. januar heller.

Der står det: En fjerning av de analoge TV-kanaler er også en forutsetning for at Canal Digital i fremtiden skal kunne tilby rene bredbåndsprodukter til kunder som ønsker det.

 

Gjetter på at de kommer til å melke dagens løsning med tvungen TV så lenge de kan. Dersom de mener 2016, burde de vært tydelige på dette.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen annen spesiell grunn til å fjerne de analoge kanalene enn å kunne tilby bedre bredbånd, og det er i deres egen interesse å kunne konkurrere med like vilkår som rene bredbåndstilbydere, så la oss anta at det ikke blir lenge til.

 

Det er også mulig at de skal gå over fra RF-TV til ren IPTV, men dette er ikke spikret. Hvis de vil la dette sammenfalle med å tilby kun bredbånd, er det ikke sikkert at det blir i løpet av 2016.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det er jo ingen annen spesiell grunn til å fjerne de analoge kanalene enn å kunne tilby bedre bredbånd, og det er i deres egen interesse å kunne konkurrere med like vilkår som rene bredbåndstilbydere, så la oss anta at det ikke blir lenge til.

Slik jeg har hørt har ikke canaldigital planer å tilby over 500 nedlasting 50 opplasting for coax kunder.

For fiberkunder få de lik opplasting\nedlasting.

 

Så jeg gleder meg til den gangen det skjer, er mulig vist å bli kun internetkunde ved å dele opp kundeforholdet, men det gjelder kun for eneboliger ikke komplett borettslag kunder slik jeg forstår det. En annen må betale TV pakken\NRK lisensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...