Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier ta ekstra leie for at vi er to?


OlaHaldor

Anbefalte innlegg

Det går ann å avtale mykje som "gentelmans agreement", og så lenge begge partane spelar på lag så kan ein i mange tilfeller berre sjå vekk i frå bestemmelsane i lovene. Men når ein har avtalt noke som bryt med lovverket så står ein på bar bakke dersom den andre parten nekter å følge opp avtalen.

 

Det å gå med på ei frivillig husleigeøkning fordi du har tatt opp familie er noke du kan gjere for å være grei med utleigaren, men det er ikkje noke som du må akseptere. Men som i alt anna så lønner det seg vanligvis å gi og ta i alle slike forhold. Ved å frivillig gå med på å betale meir i husleige så slepp du kanskje at utleigaren er like opptatt av at husleiga skal både indeksregulerast og endrast til gjengs leige så fort lova åpner for det.

 

 

I mine auger så er bortfall av rabattert husleige det same som justering av husleige. Men her kan det kanskje være anna lovverk som seier noke om slike forskjellar.

 

 

 

EDIT:

Enig i den krikkert.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bortfall av rabatt er jo justering av pris, alle rabatter og tilbud er jo en justering. Tanken min er om leietager kan klage på en "justering" av pris hvis en uskrevet rabatt faller bort. Har man 5.000,- i kontrakten men leietager kan bevise at h*n bare har betalt 4.000,- i en gitt tidsperiode så er det vel avtalen om 5.000,- som gjelder og huseier har det på det rene hvis h*n "plutselig" krever 5.000,- selv om huseier ikke har noen spesiell grunn?

 

Eventuellt at man har skrevet opp rabatten og vilkårene for bortfall i kontrakten?

 

Takk for svar Krikkert :) Skriver her så det ikke blir en unødvendig post i tråden.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Problemet med en slik uskreven rabatt er nettopp at vilkårene for rabatten og viktigst, vilkårene for at rabatten ikke lenger skal gjelde, ikke er skrevet ned noe sted. Man åpner da lett for tvist om hva som egentlig er avtalt om nedsettelsen.

 

Det husleieloven §§ 4-2 og 4-3 skal ivareta er en rett til å justere leie uten å måtte si opp leieavtalen (endringsoppsigelse), herunder eventuelle tvister om kravene til saklig oppsigelse. Formålet med bestemmelsene er å sikre trygghet om fremtidige reguleringer av leien. Jeg er usikker på i hvilken grad formålet med disse bestemmelsene slår til i situasjonen der endringen er fullt ut forutsigbar ved inngåelsen av leieavtalen (utgangspunktet en lovlig leie på x tusen, som er lovlig og rimelig etter husleieloven § 4-1, det gis 2000 kr i rabatt per måned pga. ensligstatus, denne rabatten faller bort fra og med måneden etter opptak av samboer/ektefelle).

Lenke til kommentar

Har en nøye skrevet kontrakt jeg da. 

Leietaker har inkl strøm og da også varmtvann i husleien. 

Jeg har skrevet i kontrakten at "normal pris er 11000, men at hun betaler 9000.- så lenge hun er alene. Dersom hun ønsker å ha flere boende, f.eks får samboer e.l så vil dette medføre at husleien vil stige til avtalt normal pris" 

 

Hun har nå skrevet under og signert at hun er enig i dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...