Gå til innhold

GUIDE: 12 mobiltelefoner for deg som handler på jobbens regning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

-snip-

 

 

-snip-

 

Det er egentlig ikke så ille som det kan virke. 

 

-snip-

According to a teardown report from research firm IHS, the components and manufacturing cost of a 16GB iPhone 6 cost Apple $200.10. The device is selling for $649 in the U.S.

 

synes det er ganske ille... og den er dyrer i Norge.

 

 

Nå er dette kost for å produsere hardwaren i seg selv. I tillegg kommer utvikling av telefonen som helhet. Her ytelsestestes 2-10 forskjellige løsninger for hver modul.

For å ta et eksempel som jeg kjenner til, så bruker samsung et år på å være med i utviklingen, teste og avtale kjøp av touch-brikken i telefonen. Og dette må de gjøre mot 4-6 forskjellige konkurrenter. Og touchbrikken må fungere mot samtlige skjermer, der det også er flere produsenter som konkurrerer. Så skal denne brikken monteres inn i telefonen og funksjonstestes i telefonen. Og dette må gjøres med de fleste enkeltdelene i en telefon. Det koster!

 

Og i tillegg til dette kommer jo markedsføring, support, juridisk (patenter er viktig!) og retur.

 

Jeg vet ikke hvor store disse kostnadene er, men jeg kan vel tippe at det er ytterligere $2-300.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor dumt er det å kjøpe Z3+? Hvordan funker Snapdragon 810 i denne telefonen om dagen? Tenker på overoppheting osv.

 

Den blir fortsatt alt for varm, kan kun filme 4k i kanskje 30sek før appen avsluttes. Kan heller ikke bruke Sony's egen AR app for morsomme effekter på bilder, blir for varm. Dårligste telefonkjøpet jeg har gjort noengang. Kom fra en Z2 og den opplevdes raskere i menyer og slikt. Heretter skal det leses opp mye grundigere før telefonkjøp

Lenke til kommentar

 

Hvor dumt er det å kjøpe Z3+? Hvordan funker Snapdragon 810 i denne telefonen om dagen? Tenker på overoppheting osv.

Den blir fortsatt alt for varm, kan kun filme 4k i kanskje 30sek før appen avsluttes. Kan heller ikke bruke Sony's egen AR app for morsomme effekter på bilder, blir for varm. Dårligste telefonkjøpet jeg har gjort noengang. Kom fra en Z2 og den opplevdes raskere i menyer og slikt. Heretter skal det leses opp mye grundigere før telefonkjøp

 

Med slike feil kan en vel heve kjøpet?

 

Madammen har en z3 compact (altså ikke snapdragon 810), og er kjempefornøyd. Batteritiden er utrolig på den telefonen.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kor er Lumia 830??

Specs nesten på nivå med dagens toppmodell (930), eit OS som er best nettopp i jobbsituasjon (og blir enno betre med WM10), karakter 9/10 av tek.no og pris på greitt under 3000 (ca. 2800).

 

Greitt nok er ikkje alle ikkje-Microsoft-appar like stabile og oppdaterte som på Android og iOS, men fullt brukbare. Bruker sjølv både Twitter, Facebook og Spotify mykje på min 925 utan problem og den er eit kjempealternativ til dei som vil ha ein smart jobbmobil kor underhaldning ikkje står i høgsetet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

mobiltelefoner generelt har blir for dyre, 9000-10000kr for en mobiltelefon er for mye (iPhone)

før byttet jeg telefon annenhvert år. ikke nå lengere..

 

Neidå, billige mobilar gjer jobben nesten like godt som dyre telefonar.

Litt vrient for en som har grodd fast i Apple verden, da har man ikke så mye valg. Valget mitt blir å ha en modell over lengere tid

Lenke til kommentar

Her er mitt svar hentet fra en annen tråd hvor noen spurte om det samme:

 

Har forstått det slik at det er en etterfølger til den originale S5, dog minus fingerprintscanner. Så du kan sikkert se på tester av den.

Les mer om endringene (forbedringene?) hos Android Authority.
I korte trekk:

  • Bedre frontkamera
  • Byttet ut Qualcomm CPU med sin egen
  • Byttet ut USB3 ladeport med deksel, til USB2-port uten deksel
Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Ok, takker, skal se på det, men er Samsung sin egen CPU bedre eller verre?

Kanskje litt dumt med "bare" usb2 port, men så sjelden jeg plugger tlf i PCen så betyr det ingenting, S6+edge er kul den, men prisen er ikke fullt så kul, da se prisen bedre ut på S5 neo og det er vel ingen dårlig tlf i så måte og jeg behøver ikke top of the line, kunne vært kult, men dyrt ja.

Eller kanskje se på noen av de nye Galaxy A tlfene, oh the chioces, hadde jeg enda bare hatt ett valg så ville alt vært mye lettere, lol.

Lenke til kommentar

Lumia 640 er gansk håpløs i bruk. Venter i spenning på at Windows 10-oppdateringen som straks skal komme gir en bede telefon. Litt for mange programvarekrasj og tregheter, og enkelte tjenester som yter ekstremt dårlig (feks.Spotify) på 640.

 

Uh, da har du totalt forskjellig erfaring med din 640 kontra det jeg har på min. Jeg har verken programvarekrasj eller tregheter, og jeg har heller ikke opplevd at tjenester yter dårlig.

 

Ting kan alltids bli bedre så klart, og jeg ser også fram til W10. Men håpløs i bruk, den ser jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar

 

 

mobiltelefoner generelt har blir for dyre, 9000-10000kr for en mobiltelefon er for mye (iPhone)

før byttet jeg telefon annenhvert år. ikke nå lengere..

Det er pussig at man kan få opp mot fem bærbare PCer for samme pris, der hver av de har mangedobbelt større skjerm, batterikapasitet, prosessorytelse og GPU-ytelse. Noe med pris og avanse henger ikke helt på greip på kryss av produktttypene.

Nå har vel alltid krymping kostet betydelig mer enn "full size", men enig i at det er merkelig at en "stusselig" mobiltelefon skal koste like mye eller mer enn en relativt kraftig laptop.

 

Får f.eks. en Surface Pro med M3 CPU og 128 GB SSD for samme summen (10.000,-).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...