Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

-Slippe oljeskift og div. service.

 

Oljeskift slipper du, men ikke service. Sjekk prisnivået på service før du gleder deg for mye. Jeg har en del kollegaer som kjører leaf og de klager over at servicen er dyr med tanke på at det ikke blir byttet plugger, olje, kjølevæske m.m. Jeg lurer på om de sa at servicen var like dyr som på en vanlig bil.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

-Slippe oljeskift og div. service.

Oljeskift slipper du, men ikke service. Sjekk prisnivået på service før du gleder deg for mye. Jeg har en del kollegaer som kjører leaf og de klager over at servicen er dyr med tanke på at det ikke blir byttet plugger, olje, kjølevæske m.m. Jeg lurer på om de sa at servicen var like dyr som på en vanlig bil.

 

 

Kan ikke svare for de andre, men tesla koster 4500,- fastpris. evt rundt 15000 for 5 år og da er alt inkludert(sier de iallefall).

Forøvrig betalte jeg 15000 for sist service + bremser bak på min bmw 520d, skal bli digg å slippe det der kjenner jeg:)

Lenke til kommentar

 

-Slippe oljeskift og div. service.

Oljeskift slipper du, men ikke service. Sjekk prisnivået på service før du gleder deg for mye. Jeg har en del kollegaer som kjører leaf og de klager over at servicen er dyr med tanke på at det ikke blir byttet plugger, olje, kjølevæske m.m. Jeg lurer på om de sa at servicen var like dyr som på en vanlig bil.

 

Siste service på min Ford Connect kostet 10 lapper. Neste koster en del for da er det tid for registerreim bytte...

 

 

 

 

Jeg skal teste Nissan Leaf neste torsdag, mest sannsynlig blir det bestilling av en 2016 modell Leaf Tekna med 30kWt batteriet.

Har du vurdert å vente på den helt nye Leaf som trolig kommer om et drøyt år?

 

 

Det er neste år eller året etter det, den blir sikkert mye dyrere. Den nye med 30kWt batteri er 39K dyrere enn forrige modell men har 3år/60.000km lengre garanti enn den med 24kWt batteriet. Hvis den nye Leafen kommer med 60kWt batteri så blir den sikkert >80K dyrere. 

 

Så for å svare på spørsmålet ditt, Ja, jeg har tenkt på det. Men hvis jeg venter til neste år så vil det komme noe bedre året etter og sånn vil det gå i flere år framover mens jeg kjører rundt i en bensin og diesel bil. Jeg kommer mest sannsyling til å kjøpe 2016 Leafen for å kvitte meg med "fossilene" som jeg har. Når politikerne bestemmer seg for å øke avgifter vil jeg kanskje kjøpe en ny Leaf evt. en annen elbil med lengre rekkevidde som bil nr. 1. og bruke 2016 Leafen som bil nr. 2.

Jeg kunne egentlig tenkt meg en Nissan E-NV200 med 4-50kWt batteri og 30 mils rekkevidde. Både som varebil i jobb og 7 seter til som personfrakter.

 

Jeg har sett på antall ledestasjoner og hvor mange mil det er til de plassene jeg kjører og rekkevidde er ikke noe problem. Jeg kjører ikke til fjellet, går ikke på ski og liker ikke snø(fått nok av sne, er fra Finnmark). Så de som liker skisport og vil komme seg på fjellet med elbil bør vente eller kjøpe seg en Tesla. De som kjører dagsturer på våren, sommeren og høsten kan fint klare seg med elbil som eneste bil.

 

http://cleantechnica.com/2015/10/29/future-nissan-leaf-range-leak-130-miles-in-2017-leaf-150-miles-in-2018-leaf/

Lenke til kommentar

 

 

-Slippe oljeskift og div. service.

Oljeskift slipper du, men ikke service. Sjekk prisnivået på service før du gleder deg for mye. Jeg har en del kollegaer som kjører leaf og de klager over at servicen er dyr med tanke på at det ikke blir byttet plugger, olje, kjølevæske m.m. Jeg lurer på om de sa at servicen var like dyr som på en vanlig bil.

 

 

Kan ikke svare for de andre, men tesla koster 4500,- fastpris. evt rundt 15000 for 5 år og da er alt inkludert(sier de iallefall).

Forøvrig betalte jeg 15000 for sist service + bremser bak på min bmw 520d, skal bli digg å slippe det der kjenner jeg:)

 

Hvis du syns 15k for service + bremser var dyrt kan du glede deg til om noen år når teslaen din begynner å bli slitt, ramler fra hverandre og garantien er utgått for lengst. Det blir nok ikke pent. Så mye dritt som skrives om byggekvaliteten er det vel bare å glede seg.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg velger å forholde meg til det alle ekspertene sier, og det alle anerkjente forskningsorganisasjoner stiller seg bak. Det er ingen anerkjente grupper som benekter at oppvarmingen er et resultat av menneskets utslipp.

 

Det vil ikke bli noen nedkjølign, viser forskningen, så hvem som er politisk korrekt og påstår at det kan skje vet jeg ikke.

 

Teorien er heller ikke bare basert på datasimuleringer, og parametrene i modellene er ikke hemmelige i det hele tatt. Her er en informativ link:

 

http://www.bloomberg.com/graphics/2015-whats-warming-the-world/

 

Tolker det som at du ser at du har mye å lære om klima :)

 

For det første så er det svært omdiskutert om det i det hele tatt er en global oppvarming eller klimakrise.

Og for det andre så er det enda mer omdiskutert om denne isåfall er forårsaket av mennesker.

 

Grafen du linker til går fra 1880 til 2005.

Hvordan målte man egentlig global temperatur for 125 år siden? 

Tror du det blir målt på samme måte i dag?

Tror du da disse verdiene kan sammenlignes med hverandre?

 

Å måle global temperatur er i dag omstridt, plasseringen av sensoren gjør stort utslag på verdiene den måler. Er sensoren plassert i skygge eller nær en by vil den vise andre verdier enn en sensor som er plassert i solen eller langt fra en by.

 

Når det er omstridt i dag er det grunn til å tro målingene var enda mindre pålitelige og nøyaktige for 125 år siden.

 

 

Temperaturene i dag er relativt kjølige sett i et 1000-års perspektiv eller 2000-års perspektiv. Når går jeg ikke engang 10,000 år eller 100,000 år bak i tid.

Dette er grunnen til at teorien om global oppvarming som du tror på, ble forkastet.

 

 

Samtidig er klimaet på jorden styrt hovedsaklig av noe gult som skinner på himmelen.

Solen varierer i utstråling, selv små variasjoner på solen gir store utslag her på jorden.

Hvordan er solsyklusen? Er den varm i 10 år og så kjøligere i 10 år? Er den varm i 1000 år og så kjøligere i 1000 år?

"Forskningen" du baserer deg på ser enten helt vekk fra solaktivitet, eller forutsetter at solen er 100% stabil uten noen svingninger overhodet.

 

De mener kupromp har større virkning på klimaet enn solen, noe man skulle tro folk flest skjønte ikke henger på greip. Men er det noe en ikke skal undervurdere så er det hvor lite folk vet og hvor lett de er å lure :)

 

Jeg er ingen fagperson på klima, og må derfor se på hva de som faktisk er fagpersoner innenfor feltet viser gjennom forskningen sin. I motsetning til klimanektere påstår jeg ikke at jeg vet bedre enn de som forsker på dette.

 

Du stille mange spørsmål der du avslører at du ikke vet hva forskerne baserer seg på. Det tyder på at du ikke vet noe særlig om forskningen. Påstandene dine tyder på det samme. Og i likhet med andre som benekter vitenskapen gyver du løs på den vanlige Gish-Gallop man alltid ser fra den kanten. Det har altså liten hensikt for meg å begynne å svare på alt du skriver fordi du uansett bare vil ignorere det og kjøre på med atter nye påstander.

 

Jeg gjenkjenner naturligvis de vanlige feilaktige klimanekter-argumentene, som det med plasseringen av temperaturmålere. Du vet åpenbart ikke at forskerne tar hensyn til nettopp slike ting når de analyserer dataene. Men når de gjør det påstår slike som deg at de "jukser".

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett på antall ledestasjoner og hvor mange mil det er til de plassene jeg kjører og rekkevidde er ikke noe problem.

Hvor lang rekkevidde har du regnet med da?

Å få ut mer enn 15 mil av den gamle med 24kWh-batteriet er en bra prestasjon, den er vel oppgitt til 20 mil rekkevidde..

På vinteren kan du trekke fra en god del til, og du er da gjerne nede i halvparten av oppgitt rekkevidde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg har sluttet å ha service på min fossilbil. Skal kjøre den i graven, og skal alle pengene jeg har spart på service investeres i en flunk ny el-bil. Mye mulig en Model 3.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Jeg har sluttet å ha service på min fossilbil. Skal kjøre den i graven, og skal alle pengene jeg har spart på service investeres i en flunk ny el-bil. Mye mulig en Model 3.

Slutten av 2018 mulig du kan ha en.

 

Det vil jeg anta er resttiden for fossilbilen jeg har. Passer perfekt!

Lenke til kommentar

En ting som kan irritere, rekkevidderangsten. 

Vil jeg rekke hjem eller gå tom? -Hjem, så jeg slår av lysene.. 

 

Har sett en del biler i det siste, lydløs og helt mørklagt.. ( i stummende mørke)

Nå skal det sies at mange av disse elbilene er billigbiler uten "fancy" utstyr som lyssensorer og sånt..

Så bak har de gjerne ikke lys noen gang, foran er det varierende.

 

Det er litt som for andre kjipe riskokere.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du syns 15k for service + bremser var dyrt kan du glede deg til om noen år når teslaen din begynner å bli slitt, ramler fra hverandre og garantien er utgått for lengst. Det blir nok ikke pent. Så mye dritt som skrives om byggekvaliteten er det vel bare å glede seg.

 

 

Om 5 år har jeg byttet bil, bmw'en derimot er under 5 år :) 

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du syns 15k for service + bremser var dyrt kan du glede deg til om noen år når teslaen din begynner å bli slitt, ramler fra hverandre og garantien er utgått for lengst. Det blir nok ikke pent. Så mye dritt som skrives om byggekvaliteten er det vel bare å glede seg.

 

 

Om 5 år har jeg byttet bil, bmw'en derimot er under 5 år :)

 

Litt vedlikehold må man påberegne, uansett egentlig.

Hva ser du for deg etter TMS da?

Lenke til kommentar

Litt vedlikehold må man påberegne, uansett egentlig.

 

Hva ser du for deg etter TMS da?

 

 

Joda, service tenker jeg å ta. Men tenker da å kjøpe pakke på 5 år som Tesla mener på skal være inkludert alt. Så da tar jeg utgangspunkt i det. Ingenting som irriterer meg mer en uforutsette utgifter, hater å bruke sparepenger :p

 

Kommer litt an på hvor fornøyd jeg blir med TMS, og hva som kommer i fremtiden av biler. Ser for meg ny elbil iallefall, men det vill jo tiden vise :) 

Lenke til kommentar

 

Jeg er ingen fagperson på klima, og må derfor se på hva de som faktisk er fagpersoner innenfor feltet viser gjennom forskningen sin.

Jeg er heller ingen fagperson innen klima, det gjør oss begge to til lettlurte individer når det kommer til klima.

 

På samme måte som at det er forskning som sier at det er sunt å røyke, er det forskning som sier at eksos fra biler fører til global oppvarming.

 

Forskningen som sier at menneskelige CO2-utslipp fører til global oppvarming er omstridt.

For det første er jorden ikke i en unormal fase mtp klima og det er mildest talt stor skepsis til temperaturmålinger foretatt for 125 år siden.

For det andre så er det ingen beviser på at menneskelige utslipp fører til global oppvarming, det er noen matematiske modeller som sier at en sammenheng ikke kan utelukkes men disse modellene er konfidensielle slik at ingen kan etterprøve resultatene.

 

De sier de har beviser men nekter å presentere dem. Dette finner jeg meget suspekt og jeg er ikke en av de som godtar ideologien kun basert på tro. Men på samme måte som at mange tror på gud, så tror også mange på at det finnes beviser på at global oppvarming er reell og menneskeskapt - selv om de aldri får se dem.

Lenke til kommentar

 

På samme måte som at det er forskning som sier at det er sunt å røyke, er det forskning som sier at eksos fra biler fører til global oppvarming.

Ikke sammenlignbart. Tror du majoriteten av verdens eksperter på røyking, lungekreft, osv. går god for resultater som viser at røyking er sunt?

 

 

Majoriteten av verdens eksperter gjorde lenge det. :)

 

Poenget er at majoriteten ikke alltid har rett.

 

I dag skal du lete lenge etter en mer uvitenskapelig debatt enn klimadebatten, enhver kritikk av åpenbare feil eller usannheter pareres øyeblikkelig med "vi har bare en planet og kan ikke ta sjansen på å miste den".

 

Det er ikke ulikt religiøse som sier du bare har ett liv og ikke må risikere å tilbringe livet etter døden i helvete :)

 

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Majoriteten av verdens eksperter gjorde lenge det. :)

 

Poenget er at majoriteten ikke alltid har rett.

 

Ja, og jeg har selv spurt besteforeldre "visste du virkelig ikke at røyking var farlig?" "Nei, vi tenkte ikke på det engang." Dette endte med kols for bl.a. farmoren min, og sykdom og for tidlig død for folk i hele verden.

 

Hva hvis flertallet, inkludert meg, tar feil? Hva blir de fæle konsekvensene? "Uff, bestefar, hvordan kunne dere bruke så mye penger når det egentlig ikke var et menneskeskapt problem?" "Vi klarte ikke å påvirke endringene merkbart med alle tiltakene og den store pengebruken, men vi fikk i hvert fall endret verdens energiproduksjon til å bli fornybar og smartere." Det tror jeg at jeg i så fall skal klare å leve med.

 

Men, jeg har andre ting enn klimadiskusjon jeg heller vil bruke fritida mi på, så du får ha lykke til videre som "kjerringa mot strømmen" :-)

Lenke til kommentar

 

Majoriteten av verdens eksperter gjorde lenge det. :)

 

Poenget er at majoriteten ikke alltid har rett.

Ja, og jeg har selv spurt besteforeldre "visste du virkelig ikke at røyking var farlig?" "Nei, vi tenkte ikke på det engang." Dette endte med kols for bl.a. farmoren min, og sykdom og for tidlig død for folk i hele verden.

 

Hva hvis flertallet, inkludert meg, tar feil? Hva blir de fæle konsekvensene? "Uff, bestefar, hvordan kunne dere bruke så mye penger når det egentlig ikke var et menneskeskapt problem?" "Vi klarte ikke å påvirke endringene merkbart med alle tiltakene og den store pengebruken, men vi fikk i hvert fall endret verdens energiproduksjon til å bli fornybar og smartere." Det tror jeg at jeg i så fall skal klare å leve med.

 

Men, jeg har andre ting enn klimadiskusjon jeg heller vil bruke fritida mi på, så du får ha lykke til videre som "kjerringa mot strømmen" :-)

 

 

Å diskutere med global oppvarming troende er som å diskutere med religiøse.

 

"Du kommer ikke til himmelen".

 

 

Jeg går ikke mot strømmen, vi er mange som ikke lar oss overbevise om hva som helst uten at det faktisk kan dokumenteres og kontrolleres.

 

Syntes du ikke det er litt enkelt at de konkluderer med at solen har en neglisjerbar effekt på klimaet?

Og at de ser bort ifra temperatursvingninger som har vært tidligere? Blant annet rundt år 400-700 og i middelalderen?

Det har de ingen forklaring på.

 

De har bestemt seg for å innføre en verdensskatt på CO2, deretter produserer de forskningsrapporter som "verifiserer" dette mens de ignorerer alt annet. De vet de ikke klarer å lure ekspertene uansett, men det er deg og meg som er viktig, det er vi som skal betale for klimakvotene. Som vanlig handler det om penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...