Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dette var ikke imponerende. Du klarer deg fint uten bil i det hele tatt. Ta livet av bikkja, så slipper du å måtte kjøre bil for å frakte hundematen.

Igjen, dette har jeg gitt deg svaret på ovenfor. Du kan kvitte deg med bilen umiddelbart. De fleste veterinærer har helgeåpent.

Ditt avskyelige kryp, å komme med slike uttalelser er langt over grensa.

 

Det er også oppfordring til lovbrudd.

Åja, så du vil ikke forholde deg til usakelig og urimelige argumenter? Velkommen til klubben. Men du forventer at folk skal flytte for å imøtekomme dine transportkrav? Komisk.

 

Lag gjerne en ny tråd hvor du redegjør for hvilken paragraf jeg bryter.

Lenke til kommentar

 

 

Alle har ikke muligheten til å kjære elbil nei.

 

I min omgangskrets er det mange som har elbil. Felles for de fleste av dem er at de har tilstrekkelig med penger slik at de har råd til en enebolig der bilen kan stå utenfor mens den lades. Mange av de andre som ikke kjører elbil men som har lyst på en elbil har gjerne litt dårligere råd og slik at de bor i blokk eller rekkehus der de dessverre ikke har muligheten til å lade en elbil.

 

 

Jo alle har samme muligheten, det handler bare om å gi slipp på noen ting som alle andre med elbil må. vi har alle samme utgangspunkt. 

 

Det er det som er poenget, å kjøre elbil er ikke "enkelt" for noen, man må¨gi slipp på ting. 

 

Og elbiler finnes i alle prisklasser, men de billige er ikke gode, enda.

 

Da kan kanskje du forklare hva de som bor i blokkleilighet og ikke har mulighet for å lade en elbil og som heller ikke har økonomi til å anskaffe seg enebolig eller rekkehus med parking rett utenfor døren må gi slipp på for å få muligheten til å anskaffe seg en elbil som de har muligheten til å lade.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Alle har ikke muligheten til å kjære elbil nei.

 

I min omgangskrets er det mange som har elbil. Felles for de fleste av dem er at de har tilstrekkelig med penger slik at de har råd til en enebolig der bilen kan stå utenfor mens den lades. Mange av de andre som ikke kjører elbil men som har lyst på en elbil har gjerne litt dårligere råd og slik at de bor i blokk eller rekkehus der de dessverre ikke har muligheten til å lade en elbil.

Jo alle har samme muligheten, det handler bare om å gi slipp på noen ting som alle andre med elbil må. vi har alle samme utgangspunkt.

 

Det er det som er poenget, å kjøre elbil er ikke "enkelt" for noen, man må¨gi slipp på ting.

 

Og elbiler finnes i alle prisklasser, men de billige er ikke gode, enda.

Da kan kanskje du forklare hva de som bor i blokkleilighet og ikke har mulighet for å lade en elbil og som heller ikke har økonomi til å anskaffe seg enebolig eller rekkehus med parking rett utenfor døren må gi slipp på for å få muligheten til å anskaffe seg en elbil som de har muligheten til å lade.
Hva er relevansen i debatten? Det er like relevant som at en 17-åring ikke kan kjøre elbil fordi han ikke har sertifikatet. Det foreligger visse forutsetninger for å kjøre bil, både økonomiske, formelle og praktiske. Hvordan man skal løse disse er våre egne problemer. Hvordan du løser lading av elbil er også ens eget problem, enten det er lading hjemme, på jobb, i hurtiglader eller i et parkeringshus. Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Vel for å si det sånn , elbiler er kommet for å bli og alt annet enn elbil for meg føles som bråkete , tregt , dyrt og kjedelig . Jeg slipper å lete etter billig diesel da jeg har full tank hver dag . De som hater elbiler er nok de som ikke ser muligheter , men problemer :) ! Og faktisk så er det ikke vi el bilister som snylter staten for bompenger .

 

Skal vi da si til den gamle damen at hun snylter buss sjåføren pga honnør billett ? :) for min del fikk jeg min første bil nissan leaf for 3 mnd siden og nyter den hver dag !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel for å si det sånn , elbiler er kommet for å bli og alt annet enn elbil for meg føles som bråkete , tregt , dyrt og kjedelig . Jeg slipper å lete etter billig diesel da jeg har full tank hver dag . De som hater elbiler er nok de som ikke ser muligheter , men problemer :) ! Og faktisk så er det ikke vi el bilister som snylter staten for bompenger .

 

Skal vi da si til den gamle damen at hun snylter buss sjåføren pga honnør billett ? :) for min del fikk jeg min første bil nissan leaf for 3 mnd siden og nyter den hver dag !

Du føler at alle biler med konvensjonell motor bråker mer og går dårligere enn en Leaf?

Den var god.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Da kan kanskje du forklare hva de som bor i blokkleilighet og ikke har mulighet for å lade en elbil og som heller ikke har økonomi til å anskaffe seg enebolig eller rekkehus med parking rett utenfor døren må gi slipp på for å få muligheten til å anskaffe seg en elbil som de har muligheten til å lade.

 

 

 

Det er jo uendelig med muligheter, men de åpenbare:

-Kjøpe nytt, hvor de kan lade

-Betale for egen kurs hvor bilen står i dag

-Lade på offentlige ladere

-Lade på jobb

 

Ja det er mange muligheter, men det krever at noe blir offret. Slik er det med elibl, noe må offres men man får igjen ved reduserte avgifter. 

Lenke til kommentar

De som lader på jobb hos oss må betale for strøm, hvis ikke ville det blitt sett på som gave fra jobben elns og hadde blitt No skattehelvete. Er begrenset med ladeplasser hos oss, så er behovsprøvd, kun de med lengst avstand får lov.

 

Bør da ikke skremme noen vekk om man sammenligner med dagens bensin/diesel priser :p

Lenke til kommentar

 

Da kan kanskje du forklare hva de som bor i blokkleilighet og ikke har mulighet for å lade en elbil og som heller ikke har økonomi til å anskaffe seg enebolig eller rekkehus med parking rett utenfor døren må gi slipp på for å få muligheten til å anskaffe seg en elbil som de har muligheten til å lade.

 

 

 

Det er jo uendelig med muligheter, men de åpenbare:

-Kjøpe nytt, hvor de kan lade

-Betale for egen kurs hvor bilen står i dag

-Lade på offentlige ladere

-Lade på jobb

 

Ja det er mange muligheter, men det krever at noe blir offret. Slik er det med elibl, noe må offres men man får igjen ved reduserte avgifter. 

 

Jeg trodde du hadde vært på forumet en stund. Det har vært en del tråder her om oppgitte folk med elbil som blir nektet av borettslag/sameie å montere egen kurs med minusmåler. Vanligvis har det vært pga. at inntakskursen til sikringsskapet ikke har vært dimensjonert kraftig nok til å installere X-antall 16A kurser eller kraftigere kurser.

 

Det er heller ikke alle som kan lade på jobb. På min arbeidsplass er det bare de som bruker sin private elbil i arbeidstiden som får lov å lade. Og da snakker man om de benytter bilen hver dag, ikke de som skal på et møte i byen av og til. Alle andre blir nektet.

 

Det er ikke alle som har økonomien til å kjøpe et enebolig eller et rekkehus med biloppstillingsplass rett utenfor døren slik at man slipper å forholde seg til borettslag/sameie og hva de mener om strømkurser på felles parkeringsplasser.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg trodde du hadde vært på forumet en stund. Det har vært en del tråder her om oppgitte folk med elbil som blir nektet av borettslag/sameie å montere egen kurs med minusmåler. Vanligvis har det vært pga. at inntakskursen til sikringsskapet ikke har vært dimensjonert kraftig nok til å installere X-antall 16A kurser eller kraftigere kurser.

 

Det er heller ikke alle som kan lade på jobb. På min arbeidsplass er det bare de som bruker sin private elbil i arbeidstiden som får lov å lade. Og da snakker man om de benytter bilen hver dag, ikke de som skal på et møte i byen av og til. Alle andre blir nektet.

 

Det er ikke alle som har økonomien til å kjøpe et enebolig eller et rekkehus med biloppstillingsplass rett utenfor døren slik at man slipper å forholde seg til borettslag/sameie og hva de mener om strømkurser på felles parkeringsplasser.

 

 

Nei det er mange muligheter som ikke kan gå, men legger en alle sammen og tenker grundig igjennom finner en nok en løsning. Og en trenger ikke flytte til enebolig, jeg bor i en billig leilighet i ett borettslag. 

 

Men som sagt flere ganger tidligere, det handler om prioriteringer. Elbil er ikke for alle, men det er mulig for de aller aller fleste. Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker elbil, pga det ikke passer for dem, men det betyr ikke at elbil passet for alle som har dem heller, noen har offret noe for ja kanskje å spare penger, kanskje til og med noen tenker på miljøet og sikkert mange andre saker. 

Lenke til kommentar

Jeg misliker ikke elbiler, men jeg er motstander av momsfritaket. En sykkel eller elsykkel er mye mer miljøvennlig, men er likevel ikke fritatt. Synes også flere Tesla-eiere er noe slitsomme, og kan minne om Apple-fanatikere.

 

Dette er et dårlig argument. Sykkel er ikke et reelt alternativ til bil.

 

Kan du utdype hvordan Tesla-eiere kan minne om Apple-fanatikere? Mener du det at de hele tiden må forsvare sitt valg av bil og derfor velger å fremheve alle fordelene det har?

Lenke til kommentar

 

hele poenget er jo at elbil egentlig er ganske dyrt i innkjøp

 

Er det ikke omvendt, at de er billige i innkjøp på grunn av momsfritak?

 

 

Nei, til og med uten avgifter ligger de over i pris. Derfor må en gi flere fordeler for å gjøre de mer gunstige. La vell ut ett eksempel av en VW EUP mot bensin versjonen, det er jo en direkte sammenligning. 

Lenke til kommentar

Folk hater elbiler fordi mange av disse har blitt kjøpt utelukkende for å snike i kollektivfeltet i rushtiden og slippe unna bomringen. Samtidig så prøver mange eiere å late som om de bryr seg om miljøet når kjøp i de fleste tilfellene egentlig er motivert av økonomiske årsaker.

 

Var ikke så mange fra Bærum som skulle redde verden da man måtte kjøre Think eller Leaf for den saks skyld, men da Tesla kom og man kunne kjøre forbi køa i en relativt luksuriøs bil så ble det plutselig mye mer aktuelt.

 

Dette er også et merkelig argument (i likhet med "hvorfor elbil men ikke sykkel?").

 

Think kunne vel på ingen måte erstatte vanlig bil, og Leaf kan vel i langt mindre grad erstatte en vanlig bil enn Tesla kan. Er det rart at folk som har behov for en bil med f.eks. god nok rekkevidde venter med å kjøpe elbil til rekkevidden er på plass?

Selvsagt blir det mye mer aktuelt å kjøpe elbil når den faktisk kan erstatte fossilbilen.

Lenke til kommentar

Så har du stadige krav om mer og mer fordeler. Jeg jobber på et sykehus med for få p-plasser til alle. Dette går spesielt ut over pasientene selvsagt, men stadig er tema og  krav fra el-bilistene som jobber her at det må flere ladeplasser for el-bil, om så det fører til enda større vansker med parkering for alle andre. At vi som ikke kjører el må betale både for deres gratis parkering, og evt utvidelser av ladeplasser ser de på som en selvfølge, siden vi er så "dumme" at vi ikke har kjøpt oss teslaer enda. Sikkert ikke noe unikt for min arbeidsplass vil jeg tro, men god stemning kan det ikke sies å skape mellom partene.

 

Mange satser vel på å lade bilene på jobb, og det er vanskeligere å få ladet enn å finne steder å fylle fossilt drivstoff. Det burde også være et poeng å legge til rette for elbiler og dermed fortrenge fossilbiler. Hvis fossilbiler får det vanskeligere over alt, er det mer sannsynlig at folk velger elektrisk, og dermed mer miljøvennlig.

Lenke til kommentar

 

Det er jo heller ingen hemmelighet at disse bilene er "sunne" for oss, både lokalt og globalt om en ser på miljø siden av saken, dette har jo flere livsløpsanalyser bevist for lengst.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man får energien fra grønne kilder og man har stålkontroll på resirkulering og produksjon av batterier så stemmer det. Slik det er i dag så er faktisk el-biler ikke noe spesiellt miljøvennlige hvis man ser på global basis.

 

Elbil-batterier kan vel resirkuleres nærmest 100% (jeg husker ikke helt). Og hvis de ikke kan det, går teknologien med stormskritt.

 

Uansett, hverken batteriet eller bilen som helhet gjør produksjon og bruk av elbil mer forurensende enn fossilbil. Selv ikke på global basis (og med mer miljøvennlig energiproduksjon vil det naturligvis gå enda lenger i elbilens favør).

Lenke til kommentar

Det er mange grunner til at folk misliker dagens elbilsubsidier, men relativt høyt oppe på agendaen for mange står nok det at vi bruker enorme summer på å subsidiere grupper i samfunnet som ikke akkurat er særskilt trengende. Når staten går glipp av ikke helt ubetydelige skatte- og avgiftsinntekter i bytte mot at relativt velstående mennesker slipper å stå i kø og betale bompenger er det ikke så rart folk reagerer.

 

Elbiler "subsidieres" fordi det er ønskelig fra et miljøperspektiv. Det at de subsidieres gjør at flere får råd til dem. At de med dårlig råd ikke har råd til en Tesla er ikke noe godt argument for å ikke subsidiere den. Hvis målet er en mindre forurensende bilpark sier det seg selv at man må ta grep for å gjøre elbiler mer attraktive enn fossilbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...