Gå til innhold

4K-innhold fra Netflix og Amazon dukker opp på piratnettsteder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Dette er kun pga økonomisk vinning.

Hva vinner de på dette?

 

 

Slippe å betale for Netflix ol?

 

Å, jeg trodde du mente de som la det ut. De må jo betale for Netflix for å få tilgang.

 

 

 

Tipper det er mer fordet mange ikke har linje nok til å streame 4k. Og "fordet de kan".

 

Selv om de fleste her kanskje ikke tror det så er det veldig mange som ikke kan få linjer som er raske nok for 4k-streaming. Det raskeste jeg kan få her er 4Mb, og jeg er ikke spesielt unik.

Hvorfor må du absolutt laste ned og spille av i 1:1 ratio? Hva er galt med å sette på en nedlasting og se den dagen etter?

At Netflix ikke tilbyr det.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Forbanna duster. Skal man begynne å ødelegge for streaming-tjenestene å nå? Dette er jo bare et bevis på at tilgjengeligheten til et produkt er noe de ikke bryr seg om i det hele tatt. Dette er kun pga økonomisk vinning.

Tja, problemet er at streaming tjenester ikke tilbyr 4K Streaming på PC, så hva forventer de?

 

 

Det fins alltid en unnskyldning for å piratkopiere gjør det ikke?

 

 

Selvfølgelig, noen vil alltid kopiere, noen vil aldri, svært mange er i midten, de kopierer bare om det lovlige tilbudet er for dårlig.

 

AtW

 

Jeg befinner meg nok i den "om det lovlige tilbudet er for dårlig" kategorien. Nå betaler jeg også for Netflix, men der får jeg kun sett 4K på TVen, jeg vil se det på PC også. Et annet problem er at kun enkelte 3D kort har HDCP 2.2 støtte (bla. har ikke, hvertfall tidlige modeller av GTX 970 ikke hdcp2.2, det har derimot  GTX 960 etc).

Lenke til kommentar

"Mye kan sies om 4K-oppløsningen. Vi kan si at den ikke spiller noen rolle, og at bare halvparten klarer å se forskjell likevel.."

Og jeg sier det spiller en stor rolle, og at de fleste ser forskjellen. Den testen med å 10 mennesker for 2 år siden, synes jeg ikke holder mål. Selvfølgelig spiller det noe rolle når det er 4 ganger så mye informasjon i bildet. Det er da veldig individuelt hvor lang avstand, forhold til størrelse vi trenger, får å merke forskjell. Tilogmed sony sin 4k telefon, vil de fleste se forskjell på hvis de bruker det med vr-briller f.Eks.

 

En mer korrekt test ville vært å vise et bilde på en 1080p med med en video av samme oppløsning. Så gjøre det samme med UHD med tilnærmet like spesifikasjoner. , ikke vise et nedskalert bilde fra en uhd video, eller motsatt. Når ekte UHD matriale, UHD blu-ray kommer for fullt så tror jeg dere kommer til å si noe helt annet en hva dere sier nå.

Endret av Tekky
Lenke til kommentar

Problemet med netflix er ikke oppløsningen, men bitraten. Det er for lite detaljer, og det hjelper ikke å bare øke oppløsningen når man bruker en for kraftig lossy komprimering. Og at de starter streaming på laveste kvalitet uansett, noe som ødelegger opplevelsen i starten.

 

Samme problemet med youtube på 2160p...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tjenester kommer til å kunne tilby alt av tv-serier og filmer noen gang. Ikke sjans. Om man mener det alene er grunn for å ikke bruke streamingtjenester da har man ikke tenkt noe realistisk på det. Da er du klart også bare ute etter å piratkopiere uansett hva, fordi du ikke gidder å betale for et produkt og gir et umulig ultimatum i en realistisk verden.

 

Jeg er vel ganske sikker på at dette kommer til å tvinge seg frem, om ikke "alt" så iallefall 80% av det som er interessant for folk flest å se på.

 

Situasjonen i dag er jo helt uholdbar når man må abonnere på 5-6 forskjellige nett-tjenester for å ha ett greit utvalg.

 

I motsatt fall så får vi bare håpe piratvirksomheten fortsetter i et omfang som gjør at hele distribusjons- og rettighets-systemer bryter sammen slik at vi får en fullstendig reset av bransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Netflix bør helt klart begynne å støtte 4k på PC, nå har jeg for øyeblikket et "gammeldags" 1080p TV i stua, men så lenge netflix kun støtter 1080p på pc ser jeg lite poeng å oppgradere. Er ikke særlig fan av smart tv, da jeg foretrekker å bruke htpcen min framfor en app i et knotete smart tv os. Hadde jeg hatt et 4k tv skal du ikke se bortifra at jeg heller hadde lasta ned 4k netflix innhold enn å se det i 1080p om jeg skulle hatt noen over for en filmkveld. Synes også det er litt dårlig at netflix kun støtter 5.1 i appen og ikke i browser, dette var riktignok et mye større problem før, da appen ikke kun brukes på win7, men etter gratisoppgraderinga til win10 får jeg endelig 5.1 i stua.

 

Det er også sikkert mange som "legitimiserer" piratkopiering fordi de ikke kan få tak i innholdet på lovligvis til pc.

 

Litt offtopic, men støtter HBO 5.1 på pc nå, det gjorde de ikke sist jeg prøvde dem.

Lenke til kommentar

 

 

Tipper det er mer fordet mange ikke har linje nok til å streame 4k. Og "fordet de kan".

 

Selv om de fleste her kanskje ikke tror det så er det veldig mange som ikke kan få linjer som er raske nok for 4k-streaming. Det raskeste jeg kan få her er 4Mb, og jeg er ikke spesielt unik.

Hvorfor må du absolutt laste ned og spille av i 1:1 ratio? Hva er galt med å sette på en nedlasting og se den dagen etter?

Fordi da har du innholdet på din PC/HTPC/set-top, og er bare en hårstråd unne fra å ta på en øyelapp, sette en krok på den ene stumpen av en hånd du har og skaffe deg en talende undulat.

Og fordi enheter som Apple TV har rett og slett ingen minne, og dermed er noe som helst "forhåndsbufring" av innhold fysisk umulig, i likhet med mange andre enkle bokser.

 

Man må da i slike tilfeller rett og slett tenke... utenfor boksen ;)

 

Oh no I didn't! he he he

Lenke til kommentar

Jeg er vel ganske sikker på at dette kommer til å tvinge seg frem, om ikke "alt" så iallefall 80% av det som er interessant for folk flest å se på.

 

Situasjonen i dag er jo helt uholdbar når man må abonnere på 5-6 forskjellige nett-tjenester for å ha ett greit utvalg.

 

I motsatt fall så får vi bare håpe piratvirksomheten fortsetter i et omfang som gjør at hele distribusjons- og rettighets-systemer bryter sammen slik at vi får en fullstendig reset av bransjen.

 

 

Tror du virkelig noen lager tv og film gratis og gir fra seg rettigheter? Jeg tror ikke du lever i en realistisk verden. At det vil være flere streamingtjenester er naturlig. Ingen har så mye penger at de kan kjøpe opp rettighetene til 80% av innhold der ute. Jeg tror du forvirrer virkeligheten med noe Age of Empire-spill eller noe som ikke tilhører et samfunn hvor penger eksisterer slik det gjør det i dag. Slik veksten for streamingtjenestene går denne teorien din strake veien feil for øyeblikket. Netflix har vokst både i USA og Norge. Du er ingen Snåsamannen. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar

 

 

Tipper det er mer fordet mange ikke har linje nok til å streame 4k. Og "fordet de kan".

 

Selv om de fleste her kanskje ikke tror det så er det veldig mange som ikke kan få linjer som er raske nok for 4k-streaming. Det raskeste jeg kan få her er 4Mb, og jeg er ikke spesielt unik.

Hvorfor må du absolutt laste ned og spille av i 1:1 ratio? Hva er galt med å sette på en nedlasting og se den dagen etter?

Ingenting om det er noe jeg har ventet på. Fallout 4 var det siste og ville ha mer previes før jeg kjøpte.

 

Men for filmer er 4K luksus, det er ikke noe jeg tror de fleste laster ned for å skumme en serie men heller å lagre favoritter.

Laster selv kun ned hd-ready format siden det er greiere når jeg ser serien på mobilen på toget.

Lenke til kommentar

Nok en gang ser vi at DRM er et dødfødt tiltak. Det er helt umulig å kopibeskytte lineært innhold som audio og video.

Jup, de klarer ikke en gang å beskytte programvare om det ikke er krav om å være online hele tiden.

Software er vanvittig mye enklere siden det er aktivt.

For media er det nok å konvertere til et format som ikke har drm en gang.

Er meningsløst å bruke veldig streng drm her, en enkel drm for å stoppe vanlige brukere er mer en nok.

Lenke til kommentar

 

Jeg er vel ganske sikker på at dette kommer til å tvinge seg frem, om ikke "alt" så iallefall 80% av det som er interessant for folk flest å se på.

 

Situasjonen i dag er jo helt uholdbar når man må abonnere på 5-6 forskjellige nett-tjenester for å ha ett greit utvalg.

 

I motsatt fall så får vi bare håpe piratvirksomheten fortsetter i et omfang som gjør at hele distribusjons- og rettighets-systemer bryter sammen slik at vi får en fullstendig reset av bransjen.

 

 

Tror du virkelig noen lager tv og film gratis og gir fra seg rettigheter? Jeg tror ikke du lever i en realistisk verden. At det vil være flere streamingtjenester er naturlig. Ingen har så mye penger at de kan kjøpe opp rettighetene til 80% av innhold der ute. Jeg tror du forvirrer virkeligheten med noe Age of Empire-spill eller noe som ikke tilhører et samfunn hvor penger eksisterer slik det gjør det i dag. Slik veksten for streamingtjenestene går denne teorien din strake veien feil for øyeblikket. Netflix har vokst både i USA og Norge. Du er ingen Snåsamannen. 

 

 

Mesteparten av media som lages i dag kan man nyte gratis.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg er vel ganske sikker på at dette kommer til å tvinge seg frem, om ikke "alt" så iallefall 80% av det som er interessant for folk flest å se på.

 

Situasjonen i dag er jo helt uholdbar når man må abonnere på 5-6 forskjellige nett-tjenester for å ha ett greit utvalg.

 

I motsatt fall så får vi bare håpe piratvirksomheten fortsetter i et omfang som gjør at hele distribusjons- og rettighets-systemer bryter sammen slik at vi får en fullstendig reset av bransjen.

 

 

Tror du virkelig noen lager tv og film gratis og gir fra seg rettigheter? Jeg tror ikke du lever i en realistisk verden. At det vil være flere streamingtjenester er naturlig. Ingen har så mye penger at de kan kjøpe opp rettighetene til 80% av innhold der ute. Jeg tror du forvirrer virkeligheten med noe Age of Empire-spill eller noe som ikke tilhører et samfunn hvor penger eksisterer slik det gjør det i dag. Slik veksten for streamingtjenestene går denne teorien din strake veien feil for øyeblikket. Netflix har vokst både i USA og Norge. Du er ingen Snåsamannen. 

 

 

 

Det er vel ingen som har snakket om at det skal være gratis? - Problemet er at forretningsmodellen pr. idag er helt bak mål - hvorfor skal en strømmetjeneste betale for rettighetene til å legge ut en film eller serie i utgangspunktet? -Det burde heller vært slik at de kunne legge ut alt, og så betale rettigheter etter hva som faktisk ble strømmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er vel ganske sikker på at dette kommer til å tvinge seg frem, om ikke "alt" så iallefall 80% av det som er interessant for folk flest å se på.

 

Situasjonen i dag er jo helt uholdbar når man må abonnere på 5-6 forskjellige nett-tjenester for å ha ett greit utvalg.

 

I motsatt fall så får vi bare håpe piratvirksomheten fortsetter i et omfang som gjør at hele distribusjons- og rettighets-systemer bryter sammen slik at vi får en fullstendig reset av bransjen.

 

 

Tror du virkelig noen lager tv og film gratis og gir fra seg rettigheter? Jeg tror ikke du lever i en realistisk verden. At det vil være flere streamingtjenester er naturlig. Ingen har så mye penger at de kan kjøpe opp rettighetene til 80% av innhold der ute. Jeg tror du forvirrer virkeligheten med noe Age of Empire-spill eller noe som ikke tilhører et samfunn hvor penger eksisterer slik det gjør det i dag. Slik veksten for streamingtjenestene går denne teorien din strake veien feil for øyeblikket. Netflix har vokst både i USA og Norge. Du er ingen Snåsamannen. 

 

 

 

Det er vel ingen som har snakket om at det skal være gratis? - Problemet er at forretningsmodellen pr. idag er helt bak mål - hvorfor skal en strømmetjeneste betale for rettighetene til å legge ut en film eller serie i utgangspunktet? -Det burde heller vært slik at de kunne legge ut alt, og så betale rettigheter etter hva som faktisk ble strømmet.

Det er flere problemer her. For det første håndteres fremdeles distribusjon av film og serier via flere ledd, på samme måte som når man hadde fysisk distribusjon. Det er altså flere mellomledd som er forskjellige fra region/land til region/land.

 

Videre har film og serier et problem relatert til fordeling av fortjenesten. Når det gjelder musikk hører vi gjerne på samme sang flere ganger, og man vil derfor kunne fordele på antall ganger en sang spilles. Kostnaden for å produsere en sang er i det store og hele relativt lik også.

 

Filmer ser vi gjerne en gang, kostnaden ved å lage en film kan variere med mange hundre millioner kroner, og om alt innhold legges ut vil vi også se en god del filmer vi ellers ikke ville ha betalt for. Så, hvordan skal man fordele pengene rettferdig?

 

Eneste måte jeg kunne sett for meg dette på er en kombinasjon mellom antall visninger og tilbakemelding fra brukere. Altså, om to filmer blir sett 1000 000 ganger der den ene får karakter 10 og den andre karakter 5, så vil førstnevnte få en betydelig høyere andel av kaka.

 

Så har vi de som har få visninger, men høy poengsum. Disse må også belønnes på en god måte, kanskje bedre enn mange visninger og lav poengsum.

 

Alt i alt vil dette bli en ekstremt komplisert algoritme som helt sikkert må justeres mange ganger, samtidig som hele greia rakner fordi det alltid er en skog med tullinger som bestemmer seg for å gi filmer som Hobo With a shotgun høy karakter.

Lenke til kommentar

 

Det er flere problemer her. For det første håndteres fremdeles distribusjon av film og serier via flere ledd, på samme måte som når man hadde fysisk distribusjon. Det er altså flere mellomledd som er forskjellige fra region/land til region/land.

 

Videre har film og serier et problem relatert til fordeling av fortjenesten. Når det gjelder musikk hører vi gjerne på samme sang flere ganger, og man vil derfor kunne fordele på antall ganger en sang spilles. Kostnaden for å produsere en sang er i det store og hele relativt lik også.

 

Filmer ser vi gjerne en gang, kostnaden ved å lage en film kan variere med mange hundre millioner kroner, og om alt innhold legges ut vil vi også se en god del filmer vi ellers ikke ville ha betalt for. Så, hvordan skal man fordele pengene rettferdig?

 

Eneste måte jeg kunne sett for meg dette på er en kombinasjon mellom antall visninger og tilbakemelding fra brukere. Altså, om to filmer blir sett 1000 000 ganger der den ene får karakter 10 og den andre karakter 5, så vil førstnevnte få en betydelig høyere andel av kaka.

 

Så har vi de som har få visninger, men høy poengsum. Disse må også belønnes på en god måte, kanskje bedre enn mange visninger og lav poengsum.

 

Alt i alt vil dette bli en ekstremt komplisert algoritme som helt sikkert må justeres mange ganger, samtidig som hele greia rakner fordi det alltid er en skog med tullinger som bestemmer seg for å gi filmer som Hobo With a shotgun høy karakter.

 

 

Ja definitivt ett problem - men det er ett problem som må bort. - I en globalisert verden er det ikke plass til at noen skal sitte å gnu på strømmerettighetene i hvert enkelt land og/eller region og tjene penger bare på å ha disse rettighetene.

 

Og jeg tror du overkompliserer utrgeningen. - Filmene og serien har en "kost" i dag, og denne kan fortsatt eksistere, en vekting, og så fordeler man etter denne nøkkelen.

Lenke til kommentar

Fordi da har du innholdet på din PC/HTPC/set-top, og er bare en hårstråd unne fra å ta på en øyelapp, sette en krok på den ene stumpen av en hånd du har og skaffe deg en talende undulat.

Og fordi enheter som Apple TV har rett og slett ingen minne, og dermed er noe som helst "forhåndsbufring" av innhold fysisk umulig, i likhet med mange andre enkle bokser.

 

Apple-TV har jo 32 eller 64GB, men jeg tror ikke det er støtte i appene for å forhåndsloade (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...