Gå til innhold

4K-innhold fra Netflix og Amazon dukker opp på piratnettsteder


Anbefalte innlegg

 

 

Det er flere problemer her. For det første håndteres fremdeles distribusjon av film og serier via flere ledd, på samme måte som når man hadde fysisk distribusjon. Det er altså flere mellomledd som er forskjellige fra region/land til region/land.

 

Videre har film og serier et problem relatert til fordeling av fortjenesten. Når det gjelder musikk hører vi gjerne på samme sang flere ganger, og man vil derfor kunne fordele på antall ganger en sang spilles. Kostnaden for å produsere en sang er i det store og hele relativt lik også.

 

Filmer ser vi gjerne en gang, kostnaden ved å lage en film kan variere med mange hundre millioner kroner, og om alt innhold legges ut vil vi også se en god del filmer vi ellers ikke ville ha betalt for. Så, hvordan skal man fordele pengene rettferdig?

 

Eneste måte jeg kunne sett for meg dette på er en kombinasjon mellom antall visninger og tilbakemelding fra brukere. Altså, om to filmer blir sett 1000 000 ganger der den ene får karakter 10 og den andre karakter 5, så vil førstnevnte få en betydelig høyere andel av kaka.

 

Så har vi de som har få visninger, men høy poengsum. Disse må også belønnes på en god måte, kanskje bedre enn mange visninger og lav poengsum.

 

Alt i alt vil dette bli en ekstremt komplisert algoritme som helt sikkert må justeres mange ganger, samtidig som hele greia rakner fordi det alltid er en skog med tullinger som bestemmer seg for å gi filmer som Hobo With a shotgun høy karakter.

 

 

Ja definitivt ett problem - men det er ett problem som må bort. - I en globalisert verden er det ikke plass til at noen skal sitte å gnu på strømmerettighetene i hvert enkelt land og/eller region og tjene penger bare på å ha disse rettighetene.

 

Og jeg tror du overkompliserer utrgeningen. - Filmene og serien har en "kost" i dag, og denne kan fortsatt eksistere, en vekting, og så fordeler man etter denne nøkkelen.

 

Kanskje, men jeg er ikke tilhenger av at dyrt og dårlig skal få ekstra betalt. Lager du en dyr film som flopper på kino og DVD så taper du penger. Det samme bør skje om du lager dritt som skal streames.

 

Om du vet at folk med fri tilgang til film trolig vil se din film selv om den ikke blir ekstrem god, og at du vil få betalt på bakgrunn av filmens kostnad, så er det ikke noe som tilsier at du skal spare på pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netflix e så utrolig dårlig, eller ihvertfall i Norge da. Skjønner godt at folk laster ned enda. Er så mye bedre å eie en fysisk kopi. Hvorfor kan vi ikke kjøpe en digital kopi av en film og laste ned? Hadde vært mye enklere for meg en netflix. Jeg strømmer så og si kun serier siden filmtilbudet er så dårlig på netflix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...