Gå til innhold

Vanskelig å komme inn på ing. utdannelse på HiB?


#EmeryOut

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dei historiske snitta kan gi ein peikepinn på kva snittet blir, men det vil være alt etter kven som søker.

 

Eg trur nok at oljekrisen og redusert ansetting av ingeniørar kanskje gjer at søkartallet går litt ned, så då kan det være at snittet synker.

 

Ellers så er det ein del som dropper ut eller takker nei til studieplassen, så om du ligger nært snittet så er sjangsane store for at du får deg ein restplass.

 

 

Ein anna ting er at på både data- og byggingeniør så er det mange høgskular som har det tilbudet. Ein del av dei litt mindre høgskulane har ofte ordet "alle" i staden for karaktersnittet. Dette betyr at dei gav studietilbud til alle kvalifiserte søkarar (bestått vgs med studiekompetanse og fordjupning i matte og fysikk).

Så dersom du er usikker på om du kjem inn i Bergen, så kan du søke på ein anna høgskule og være meir eller mindre garantert å komme inn. Eir raskt overblikk over poenggrensene i fjor viser at blant anna høgskulane i både Gjøvik og Ålesund gav alle kvalifiserte søkarar studieplass innanfor både data- og byggingeniør.

 

Eit tips dersom du veit kva du vil utdanne deg til, men er usikker på karakterane dine er å søke på ein slik mindre høgskule for å ta fyrste året av ingeniørstudiane der. Deretter kan du søke om å ta andre og tredjeåret i f.eks. Bergen. Ofte vil det gå greit å få studieplass på år to sidan det alltid er nokon som har starta og droppa ut i løpet av fyrsteåret av forskjellige årsakar.

Lenke til kommentar

 

Reis til noen av de mindre byene. Mye lavere snitt der! All spekulering om snitt neste aar er nettopp det; spekulering.

 

Mindre prestisjefulle.

 

 

Du bør dra til NTNU, om du skal ha et godt grunnlag. Forresten er det mye enklere å få bedre karakter på høgskolene i forhold til NTNU.

Endret av Vinterstund
Lenke til kommentar

 

 

Reis til noen av de mindre byene. Mye lavere snitt der! All spekulering om snitt neste aar er nettopp det; spekulering.

 

Mindre prestisjefulle.

 

 

Du bør dra til NTNU, om du skal ha et godt grunnlag. Forresten er det mye enklere å få bedre karakter på høgskolene i forhold til NTNU.

 

Og siden NTNU = HiG, HiST og HiAls, saa er det flere "smaabyer" aa velge mellom ;)

Lenke til kommentar

 

 

Reis til noen av de mindre byene. Mye lavere snitt der! All spekulering om snitt neste aar er nettopp det; spekulering.

 

Mindre prestisjefulle.

 

 

Du bør dra til NTNU, om du skal ha et godt grunnlag. Forresten er det mye enklere å få bedre karakter på høgskolene i forhold til NTNU.

 

 

Om det er så mye lettere, så er det jo bare å ta Ingeiørutdanningen ved høgskolen, få A/B i snitt, for så å ta Master ved NTNU. Er du lei etter tre år, så har du uansett en Ingeniørutdannelse og gode karakterer, som gjør at du får jobb stort sett de samme plassene som resten av Ingeniørene i Norge. Eller du kan bruke papirene til å få jobb en annen plass. 

 

Litt verre om du går på Integrert 5-årig master, og kjenner at dette ikke er noe for deg (på 3/4 år).  

Lenke til kommentar

HiST, HiG, og HiALS vil aldri bli genuint NTNU. Det er kun på "papiret" de er NTNU. 

 

Disse høyskolene vil fortsatt undervise i samme lokaler, i de samme studiene, med samme fag med igjen samme forelesere. 

 

Skal de bli genuint NTNU, da må både NTNU, HiST, HiG, og HiALS flytte fra sine gamle lokaler til ett nytt lokal, og alle studiene må bli omstrukturert slikt at de følger samme format som NTNU, også alle de andre foreleserne skal undervise på samme måte som NTNU foreleserne. Ikke minst må de da stille samme krav til eksamen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sitter ved forhandlingsbordet og vet akkurat hvordan ting skal foregå, eller, Exxon? Det er jo en grunn til at NTNU ønsker å fusjonere med HiAls og HiG, nettopp pga. fagmiljøene der. Regner med det vil bli et bredt samarbeid med Marin Teknikk ved NTNU og Marin ved HiAls. Det vil også bli samarbeid med IT-sikkerhet-miljøet i Gjøvik. Virker på meg som du selv er/har vært NTNU-student og har den samme Vi er bedre enn dere-tankegangen ovenfor andre skoler som mange andre NTNU-studenter har..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søk og kryss fingrene, ikke så mye mer du kan gjøre. Men ha gode B,C,D osv planer! Selv søkte jeg på en plass jeg var sikker på jeg skulle komme inn i år! Og jeg tok rett, jeg kom inn men problemet var at det var for lite søkere. Endte opp med nedleggelse av linjen i år. Fikk så mulighet til opptak ved nabobyen, ca 2 timer unna. Så ja, nå går jeg der... 

Lenke til kommentar

Du sitter ved forhandlingsbordet og vet akkurat hvordan ting skal foregå, eller, Exxon? Det er jo en grunn til at NTNU ønsker å fusjonere med HiAls og HiG, nettopp pga. fagmiljøene der. Regner med det vil bli et bredt samarbeid med Marin Teknikk ved NTNU og Marin ved HiAls. Det vil også bli samarbeid med IT-sikkerhet-miljøet i Gjøvik. Virker på meg som du selv er/har vært NTNU-student og har den samme Vi er bedre enn dere-tankegangen ovenfor andre skoler som mange andre NTNU-studenter har..

 

Jeg er ikke NTNU student.

 

Har derimot nettopp vært student på Høyskolen i Gjøvik, og vet nøyaktig hvilke få endringer som skal bli gjennomført. Endring av logo/navn samt endret nettside er vell de aller største "praktiske" endringene for studentene.

 

Ellers ingenting nytt på studietilbud som NTNU tilbyr, ingen nye forelesere fra NTNU, ingen endringer på studiene (kjører fortsatt 3 kurs på 10 stp (NTNU: 4 kurs på 7,5stp)) og at det ikke er krav om karakter 4 i R2 på ingeniørstudiene, fortsatt mye hjelpemidler på eksamen, fortsatt HiG som lager eksamen, fortsatt HiG som utfører sensur på eksamen (bortsett fra de få gangene den er ekstern (ikke NTNU)). Og ikke minst, det blir ikke ny skole av dette.

 

Igjen det vil fortsatt være den "gamle" Høyskolen i Gjøvik, bare med nytt navn/logo. Ellers regner jeg med at dumme søkere vil nå gjøre det mye vanskeligere å komme inn på HiG, HiST, og HiALS bare fordi de har fått et "NTNU" stempel, og er NTNU på papiret, men ikke i praksis. 

Endret av Exxon Valdez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endringer i studieplanene og høyere integrering kan derimot komme senere. Det er ikke lenge siden det ble avgjort hvem NTNU skal slå seg sammen med og det er ingen kjapp prosess å endre studietilbudet.

 

Det er godt mulig.

 

Fusjoneringen ble annonsert i januar 2015, og skal tre i kraft januar 2016. Studiene som blir tilbudt i 2016 vil være på akkurat samme måten som i årene før fusjonen. 

Lenke til kommentar

Så det var det som var problemet. Sånne endringer som du snakker om her, med total integrasjon av HiG (+ HiAls og HiST) kommer til å ta mange, mange, mange år. Det er en massiv prosess. Går selv på HiST og har fått føle på frustrasjonen til noen av foreleserne. Det er små ting som hvilket arkivsystem de skal bruke, for eksempel. Sånne ting vil nok skje på HiAls og HiG også. Dette er nok endringene som kommer først, altså administrative ting som studentene ikke legger merke til. Dette må jo nesten ligge i bunn før man kan gjøre alle endringene du nevner (som går mer på student-nivå).

Lenke til kommentar

 

Reis til noen av de mindre byene. Mye lavere snitt der! All spekulering om snitt neste aar er nettopp det; spekulering.

 

Mindre prestisjefulle.

 

 

Det er på ingen måte noe prestisje over HiB! Har mine sterke tvil på at noen arbeidsgivere sperrer opp øynene for et vitnemål derifra. Har studert både ved HiB og HiT (Porsgrunn), og var dessuten mye mer fornøyd med undervisningsopplegget ved HiT. Om det er prestisje du trenger så velger du NTNU med utveksling til MIT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...