Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dørvakt - hvor går grensen?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kom utfor en litt uheldig episode med en dørvakt i kveld. Jeg lurer litt på hva slags makt en dørvakt har lov til å utøve. Er det å bli holdt igjen, tilsynelatende uten grunn, og utsatt for semitrusler innafor?
Jeg føler selv føler at det jeg ble utsatt for tenderer mot lovbrudd, men allikevel dreier seg mer om mangel på folkeskikk og høflighet, eventuelt forsømmelse av arbeidsoppgaver. Hva gjør man i slike situasjoner? Har litt lyst til å anmelde bare å for å være jævlig, samt å vise at slik oppførsel er totalt uakseptabelt, men det er vel lite å vinne på den strategien.  



Anonymous poster hash: 07cb6...a9d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kom utfor en litt uheldig episode med en dørvakt i kveld. Jeg lurer litt på hva slags makt en dørvakt har lov til å utøve. Er det å bli holdt igjen, tilsynelatende uten grunn, og utsatt for semitrusler innafor?

Jeg føler selv føler at det jeg ble utsatt for tenderer mot lovbrudd, men allikevel dreier seg mer om mangel på folkeskikk og høflighet, eventuelt forsømmelse av arbeidsoppgaver. Hva gjør man i slike situasjoner? Har litt lyst til å anmelde bare å for å være jævlig, samt å vise at slik oppførsel er totalt uakseptabelt, men det er vel lite å vinne på den strategien.  

 

Anonymous poster hash: 07cb6...a9d

 

 

§ 12.Bruk av makt

Den som utfører vakttjeneste,1 har ingen adgang til bruk av fysisk makt utover den enhver har adgang til, jf. straffeloven2 § 18 ogstraffeprosessloven3 § 176 første ledd, jf. § 170 a.

Vakttjeneste skal utføres ubevæpnet.

 

 

Den formelle adgangen til bruk av makt er den enhver har adgang til. Derimot er ordensvakter i kraft av sin stilling i situasjoner hvor de oftere blir "nødt" til å bruke makt. Fulle folk, gjester som nekter å forlate klubb osv. 

 

Vanskelig å si mye konkret om din sak, men det virker mer som om du føler vaktens oppførsel har vært unødvendig og "krenkende". 

 

Utifra det lille du har skrevet er det neppe noe å anmelde for. Det du imidlertid kan gjøre er å sende inn en klage til vedkommendes vaktselskap og eller nattklubb. Seriøse vaktselskaper har noe etiske forventninger ovenfor sine ordensvakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nok kommet til den konklusjon at det er ingenting å anmelde for, men har sendt en melding til det aktuelle stedet om hvordan jeg opplevde situasjonen. Har ikke fått noe svar foreløpig, og det ville ikke overraske meg om meldingen forblir ubesvart heller, da stedet virker noe useriøst. 

 

"Kort" oppsummert hva som skjedde:

 

Hadde vært et par timer ute med noen kompiser, og var egentlig på vei hjem da vi bestemte oss for å ta en siste øl. Dro til nærmeste sted, enkelt og greit (kald novemebernatt og alt for tynn jakke). Utesteder med en viss popularitet, det være pub eller nattklubb, pleier vanligvis å ha dørvakter utenfor eller i døra. Her var det ingen tilsynelatende dørvakt, så jeg går inn, kommer en meter inn i lokalet før jeg spotter dørvakten som står og prater med noen andre litt lengre inne i lokalet. Han ser meg, blir nokså irritert på at jeg har gått inn, spør meg om leg, som jeg velvillig gir fra meg og så begynner han med det sedvanlige mantraet "er du full, har du drukket mye" etc, jeg svarer høflig nei og blir stående. Jeg hadde med meg en liten bag, siden jeg hadde trent tidligere på kvelden. Forståelig nok ønsker han å se gjennom bagen min, noe jeg også godkjenner, gir den fra meg og lar han bable videre. På et tidspunkt opplever jeg at han egentlig bare står og skjeller meg ut og skal gjøre et poeng ut av at det er han som er "sjefen" her, så jeg sier til han: "Skal du ta den tonen til meg, så tar jeg heller å går, for det her gidder jeg ikke". (Hvorfor skal jeg stå og bli hundset når jeg ikke har gjort noe galt, og attpåtil er 100% samarbeidsvillig. Det finnes jo flust av hyggeligere steder å dra ut.) Så forsøker jeg å snu på hælen, men han holder igjen bagen min og tar meg i skulderen/armen og mumler noe kaudervelsk. (dårlig hørsel, dotter i øra, høy musikk, gebrokken norsk). Spør hva han driver med og om han truer meg. Jeg går ut, men så forsetter med de samme "truslene" utenfor. Ender med at han dytter til meg før han går inn igjen. 

Det er mye mulig det er jeg som er nærtagende, men jeg har aldri opplevd liknende oppførsel fra en dørvakt før. Er ute sikkert 50-100 kvelder i året og har vært borti konfrontasjoner før, men da har det vært helt andre scenarier. Var hverken full eller voldsom, jeg opplevd rett og slett at dørvakten ønsket at ting skulle eskalere og gjorde sitt ytterste for at jeg skulle gå på limpinnen.



Anonymous poster hash: 07cb6...a9d
Lenke til kommentar

 

Har nok kommet til den konklusjon at det er ingenting å anmelde for, men har sendt en melding til det aktuelle stedet om hvordan jeg opplevde situasjonen. Har ikke fått noe svar foreløpig, og det ville ikke overraske meg om meldingen forblir ubesvart heller, da stedet virker noe useriøst. 

 

"Kort" oppsummert hva som skjedde:

 

Hadde vært et par timer ute med noen kompiser, og var egentlig på vei hjem da vi bestemte oss for å ta en siste øl. Dro til nærmeste sted, enkelt og greit (kald novemebernatt og alt for tynn jakke). Utesteder med en viss popularitet, det være pub eller nattklubb, pleier vanligvis å ha dørvakter utenfor eller i døra. Her var det ingen tilsynelatende dørvakt, så jeg går inn, kommer en meter inn i lokalet før jeg spotter dørvakten som står og prater med noen andre litt lengre inne i lokalet. Han ser meg, blir nokså irritert på at jeg har gått inn, spør meg om leg, som jeg velvillig gir fra meg og så begynner han med det sedvanlige mantraet "er du full, har du drukket mye" etc, jeg svarer høflig nei og blir stående. Jeg hadde med meg en liten bag, siden jeg hadde trent tidligere på kvelden. Forståelig nok ønsker han å se gjennom bagen min, noe jeg også godkjenner, gir den fra meg og lar han bable videre. På et tidspunkt opplever jeg at han egentlig bare står og skjeller meg ut og skal gjøre et poeng ut av at det er han som er "sjefen" her, så jeg sier til han: "Skal du ta den tonen til meg, så tar jeg heller å går, for det her gidder jeg ikke". (Hvorfor skal jeg stå og bli hundset når jeg ikke har gjort noe galt, og attpåtil er 100% samarbeidsvillig. Det finnes jo flust av hyggeligere steder å dra ut.) Så forsøker jeg å snu på hælen, men han holder igjen bagen min og tar meg i skulderen/armen og mumler noe kaudervelsk. (dårlig hørsel, dotter i øra, høy musikk, gebrokken norsk). Spør hva han driver med og om han truer meg. Jeg går ut, men så forsetter med de samme "truslene" utenfor. Ender med at han dytter til meg før han går inn igjen. 

 

Det er mye mulig det er jeg som er nærtagende, men jeg har aldri opplevd liknende oppførsel fra en dørvakt før. Er ute sikkert 50-100 kvelder i året og har vært borti konfrontasjoner før, men da har det vært helt andre scenarier. Var hverken full eller voldsom, jeg opplevd rett og slett at dørvakten ønsket at ting skulle eskalere og gjorde sitt ytterste for at jeg skulle gå på limpinnen.

 

Anonymous poster hash: 07cb6...a9d

 

Dersom vi legger til grunn at det du sier er sant, har dørvakten gått langt over grensen og har ingenting som dørvakt å gjøre. Det problematiske blir derimot bevisspørsmålet. Jeg tror du gjorde rett i å sende inn en klage til stedet. Jeg hadde også sendt en klage til vedkommende vaktselskap. I værste fall blir klagen registrert på personen og skjer det nok gangenr blir nok selskapet nødt til å gjøre tiltak. Så er det bare å holde seg unna dette stedet og tenke at det er de som nå har mistet en kunde!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

"Kort" oppsummert hva som skjedde:

 

*snip*

Anonymous poster hash: 07cb6...a9d

 

 

Det var jo ikke hyggelig lesning.

 

Først og fremst finner vi de juridiske rammene for en ordensvakts maktutøvelse definert i vaktvirksomhetslovens §12, som Mohdaw peker på. Det skal altså enten være et spørsmål om nødverge, for å stanse eller avverge et angrep mot seg selv eller andre, eller en situasjon der man kan pågripe en gjerningsmann for et straffbart forhold. 

 

Situasjonen du beskriver er ikke en situasjon der nødverge eller pågripelse er anvendelig. For å utelukke det.

 

Rent faglig burde du ikke ha blitt møtt av en irritert ordensvakt, du burde ikke blitt forsøkt holdt igjen (jeg kan ikke forestille meg hvorfor det skulle være nødvendig), om han skjelte deg ut uten videre er det heller ikke noe særlig. 

 

Dytten var - med forbehold for at vi bare har din side av saken - straffbar, med mindre den var helt bagatellmessig.

 

Høres ikke ut som noen jeg ville jobbet med i døra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er politiet som fører kontroll med å godkjenne dørvakter. Eg anbefalar å sende ein e-post til dei og fortelje kort korleis du opplevde det. Likte ikkje å lese om korleis han oppførte seg - slik det blir fortalt kunne han tirra på seg ein slåsskamp, og då er heile poenget med å ha han der borte.

Sjølv om han kanskje ikkje mister godkjenninga for tilfellet ditt åleine, kan det hende andre har klaga også - noko som gjer at han kan miste godkjenninga for den samla "mengda" med dårleg oppførsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...