Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Er like tullete og useriøse alle som en. Gtx 1060 3 GB som ikke ER Gtx 1060 bare med mindre vram. Og ikke få meg til å begynne med Gtx 1030 varianten med gddr4. Hva fa ...

Så kan vi ta for oss AMD med re re re launch av de samme kortene (mer eller mindre).

Edit: Eller kina launch RX 580 2048 som er en RX 570?!

Intel med "extreme lineup" som er søppel hva ende til annen .. i5 7640X noen?

Tullete navn er det minste problemet egentlig.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så virker det ut som markedsføringsstunt ala "Poor Volta", de bare *må* trekke på konkurrentene sine hver gang de levere noe nytt. De gjorde det samme under Fermi også. Og det er på slike ting at AMD kan ta seg en bolle. For makan til baller de har når de selv har levert re-brands i generasjon etter generasjon. Så når de nå endelig kommer på banen med noe som faktisk er interessant, så kjører de på med disse navnene? Det er som om AMD blir drevet av tenåringer imo

 

Bottomline. AMD har alle mulige muligheter til å lage sine egne varemerker, og de har muligheten til å lage fine og logiske navn. Men de greide ikke å holde seg denne gangen heller. Trist og useriøst, de spiller på folk som tenker at "høyere tall=bedre"

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jo jo jeg er helt enig i at det er tøys. Men mitt poeng er at det er et større problem med disse "marketing play" som det kalles .. hvor de med viten og vilje brander noe med samme navn, men at det faktisk ikke ER samme produkt. Det er å lure folk til å kjøpe .. det er ikke alle som forstår speccsa. Og dette gjør de i alle leirer. Så ingen er uskyldig her.. det er ingen poeng i å trekke frem den ene eller den andre. De er like flinke alle sammen.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å hevde at det var Nvidia som børtet seg innpå AMDs navngivings filosofi med å plutselig hive inn en "R" i stedet for "G" i GTX. "Radeon" og "RX" er allerede ganske godt innarbeidet over lang tid. Og så kommer plutselig Nvidia med "RX" produkter, bare med en "T" i midten!? :p

 

AMD har ellers faktisk "gyldig" grunn til å endre navngivingen sin, om det faktisk er reellt. 7nm er en ny "frontier", så å konsolidere navngivingen rundt 7nm produktene gir mening. Man kan like gjerne si at AMD endrer modell nummer på skjermkortene for å matche sine egne Ryzen 3 produkter. Altså Ryzen 3, 3000 serien , sammen med Radeon RX, 3000 serien...

 

Det sier seg videre selv at AMD ikke bare kan "gi bort" kunder til Intel/Nvidia, dersom det er sant at de aktuelle kundene som bare kjøper det "største nummeret", er verdifulle nok. Da begynner jo selvsagt ikke AMD på 100 serie chipset, når Intel allerede er på 200 serien... AMD har forøvrig en enklere chipset lineup med sine A, B, X hovedkort, som alle sammen forøvrig heter "AMD" foran.
 
Å klage på AMD's 3 modellnummer, når Intel selv opererer med; B360, H310, H370, Q370, Z370, og Z390... Det burde falle på sin egen urimelighet. Altså, når du likevel må på Wikipedia for å finne ut hva som er forskjellen mellom Intel's egne modellnummer... :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er like tullete og useriøse alle som en. Gtx 1060 3 GB som ikke ER Gtx 1060 bare med mindre vram. Og ikke få meg til å begynne med Gtx 1030 varianten med gddr4. Hva fa ...

Glemte skrot versjonen av Nvidia MX150 ;)

Tror ikke vi får se noe som overgår MX150 og GT1030 i å drite på kunden(e).

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Men hallo, vi må jo nesten unnskylde ngreedia med å putte en R i navnet på grunn av raytracing, unnskyld, strålesporing(det gjør vondt i hode av å skrive strålesporing, gaah, der kom det igjen).

 

Ironien i å klage på navngivning er til å ta å føle på.

 

AMD hadde jo ett kort kalt 4870, en del år etterpå kom jo intel med en cpu kalt 4870.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hallo, vi må jo nesten unnskylde ngreedia med å putte en R i navnet på grunn av raytracing, unnskyld, strålesporing(det gjør vondt i hode av å skrive strålesporing, gaah, der kom det igjen).

 

Ironien i å klage på navngivning er til å ta å føle på.

 

AMD hadde jo ett kort kalt 4870, en del år etterpå kom jo intel med en cpu kalt 4870.

Det er vel ikke det verste tilfellet? i7-4870HQ var high-end for bærbare, og verken topp- eller bunn-modell blant quad core, mens 4870 var mid-range for skrivebord.

Vil påstå i7-4770k og Radeon 4770 var en verre kræsj.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke det verste tilfellet? i7-4870HQ var high-end for bærbare, og verken topp- eller bunn-modell blant quad core, mens 4870 var mid-range for skrivebord.

Vil påstå i7-4770k og Radeon 4770 var en verre kræsj.

 

Ja joda, var bare ett eksempel, tenkte ikke på 4770 i farten.

 

Perfekt. Jeg skal ikke ha flere barn. Så du sier jeg kan slippe å snippe meg OG spille på data'n? :dribble: :dribble:

Win win.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Perfekt. Jeg skal ikke ha flere barn. Så du sier jeg kan slippe å snippe meg OG spille på data'n?  :dribble:  :dribble:

 

Ja, men dessverre har studier også vist at grunnen til at man blir steril av å spille med Nvidia skjermkort, er at testosteron nivået faller radikalt, mens østrogennivået stiger opp til "feminist med PMS" nivå... Man blir nemlig bokstavelig talt Nvidia's bitch! :p

Lenke til kommentar

 

Det er ingenting i veien for å hevde at det var Nvidia som børtet seg innpå AMDs navngivings filosofi med å plutselig hive inn en "R" i stedet for "G" i GTX. "Radeon" og "RX" er allerede ganske godt innarbeidet over lang tid. Og så kommer plutselig Nvidia med "RX" produkter, bare med en "T" i midten!? :p

 

AMD har ellers faktisk "gyldig" grunn til å endre navngivingen sin, om det faktisk er reellt. 7nm er en ny "frontier", så å konsolidere navngivingen rundt 7nm produktene gir mening. Man kan like gjerne si at AMD endrer modell nummer på skjermkortene for å matche sine egne Ryzen 3 produkter. Altså Ryzen 3, 3000 serien , sammen med Radeon RX, 3000 serien...

 

Det sier seg videre selv at AMD ikke bare kan "gi bort" kunder til Intel/Nvidia, dersom det er sant at de aktuelle kundene som bare kjøper det "største nummeret", er verdifulle nok. Da begynner jo selvsagt ikke AMD på 100 serie chipset, når Intel allerede er på 200 serien... AMD har forøvrig en enklere chipset lineup med sine A, B, X hovedkort, som alle sammen forøvrig heter "AMD" foran.
 
Å klage på AMD's 3 modellnummer, når Intel selv opererer med; B360, H310, H370, Q370, Z370, og Z390... Det burde falle på sin egen urimelighet. Altså, når du likevel må på Wikipedia for å finne ut hva som er forskjellen mellom Intel's egne modellnummer... :p

 

 

Jeg er glad for at du i alle fall valgte å bruke den smileyen der 

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at du i alle fall valgte å bruke den smileyen der 

 

Meh, trenger alt være så seriøst da?

 

Dette vi snakker om her med modellnavn/nummer er jo bare bagateller i forhold til Nvidias forsøk på å stjele alle AIB partnernes premium modell navn under GPP.

 

GT1030 med DDR4 er riktignok svært problematisk. Men 3GB versjonen av GTX1060 var jo faktisk et godt skjermkort. Likedan 4GB versjonen av RX580, som jo var nerfet med tregere RAM enn 8GB versjonen. Det var bare 2 forskjellige måter å unngå å kannibalisere sin egen produkt lineup på. 3GB 1060 fikk kuttet ned på CUDA cores, kanskje som følge av produksjonsfeil på chip'er som ellers ville blitt fulle GTX1060 chip'er. Mens 4GB RX 580 ville tatt livet av 8GB versjonen om den hadde hatt like rask RAM, da den for det aller meste ville vært like rask. Uten denne segmenteringen ville vi sittet igjen med dyrere 6GB eller 8GB versjoner, og ingen nærliggende alternativer.

 

AMD's "RX580" 2048SP er et siste skudd i denne stammen. Uten kontekst er det et forferdelig produkt. Men om man ser for seg at en stor grossist med masse kinesiske Internett/gaming cafeer som kunder, sier til AMD; "Vi vil ha 100 000 stk. RX570 4GB, men på boksen skal det stå "RX580", ellers kjøper vi 3GB, eller 5GB GTX1060 av Nvidia i stedet.". Så blir det plutselig ikke like vanskelig å skjønne at AMD rett og slett ikke har så mye valg. Og at når de i det minste hiver på "2048SP" i modellnavnet, så trenger ingen faktisk å bli lurt. Med unntak kanskje av gaming cafe kunden som tror at han gamer på et ekte RX580 skjermkort, fordi det er det det står på skiltet hos cafeen.

 

Men RX580 2048SP kortet er jo ikke noe vi i Norge trenger være redd for å kjøpe ved en feiltakelse, i motsetning til DDR4 versjonen av GT1030...

Lenke til kommentar

Som jeg allerede nevnte ovenfor her ja ..

 

Men Gtx 1060 med 10% kjipere kjerne er ikke en Gtx 1060. Uansett hvordan man vrir å vender på det.. man bør ikke få lov til å kalle det for det samme. Jeg som forbruker driter vel i om de ødelegger for sitt eget produkt. Gi F i å lansere det da. Gtx 1060 3gb kan hete 90% Gtx 1060 3 GB da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...