Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser du forskjellen mellom 100-130 fps i praksis da. :)

Ta vega har 100 og 1080 har 130. Ser du forskjellen. :hmm:

Jeg spør for jeg vet ikke det på dagens gpuer/spill :nei:

Det er vesentlig forskjell i opplevelse ved å gå fra 50 til 65 fps i et spill

Driverforbedringer kan dra Vega 64 fra 40 til 43/44 fps, det er ikke nok.

 

Det er flott å kunne argumentere om 5% forbedring her mot 7% der og så videre, men det er så små forskjeller at det ikke har noe å si på opplevelsen, og da vinner Nvidia soleklart med ytelsestronen og effektivitet.

Lenke til kommentar

 

Ser du forskjellen mellom 100-130 fps i praksis da. :)

Ta vega har 100 og 1080 har 130. Ser du forskjellen. :hmm:

Jeg spør for jeg vet ikke det på dagens gpuer/spill :nei:

Det er vesentlig forskjell i opplevelse ved å gå fra 50 til 65 fps i et spill

Driverforbedringer kan dra Vega 64 fra 40 til 43/44 fps, det er ikke nok.

 

Det er flott å kunne argumentere om 5% forbedring her mot 7% der og så videre, men det er så små forskjeller at det ikke har noe å si på opplevelsen, og da vinner Nvidia soleklart med ytelsestronen og effektivitet.

 

Jaha, vet det. Men sa jeg 50 til 65fps :)

Lenke til kommentar

 

 

Ser du forskjellen mellom 100-130 fps i praksis da. :)

Ta vega har 100 og 1080 har 130. Ser du forskjellen. :hmm:

Jeg spør for jeg vet ikke det på dagens gpuer/spill :nei:

Det er vesentlig forskjell i opplevelse ved å gå fra 50 til 65 fps i et spill

Driverforbedringer kan dra Vega 64 fra 40 til 43/44 fps, det er ikke nok.

 

Det er flott å kunne argumentere om 5% forbedring her mot 7% der og så videre, men det er så små forskjeller at det ikke har noe å si på opplevelsen, og da vinner Nvidia soleklart med ytelsestronen og effektivitet.

 

Jaha, vet det. Men sa jeg 50 til 65fps :)

 

Nei, du sa 100 til 130, og det gir nøyaktig samme kvotient som 50 til 65.

Poenget mitt var at det er vesentlig bedre mulighet til å merke forskjell på 30% bedre ytelsen enn 5% eller til og med 10% bedre ytelse, og at AMD har dermed tapt kampen mot GTX 1080 allerede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Igjen, hadde Nvidia to forskjellige SKU´s - én til x-pris og én til $100 mer med bundle?

Ved lansering kun Fe om jeg husker riktig, andre utgivere noen uker senere med egne pakker.

 

 

FE hadde ikke to forskjellige priser ved launch - en for bundle og en uten, slik AMD har gjort det nå. Det ble dog bundlet spill mtp høytider og diverse "deals" senere. At man forsvarer to forskjellige SKUs med en bundle med spill man MÅ kjøpe for $100 er meg en gåte

Lenke til kommentar

 

 

Igjen, hadde Nvidia to forskjellige SKU´s - én til x-pris og én til $100 mer med bundle?

Ved lansering kun Fe om jeg husker riktig, andre utgivere noen uker senere med egne pakker.

 

 

FE hadde ikke to forskjellige priser ved launch - en for bundle og en uten, slik AMD har gjort det nå. Det ble dog bundlet spill mtp høytider og diverse "deals" senere. At man forsvarer to forskjellige SKUs med en bundle med spill man MÅ kjøpe for $100 er meg en gåte

 

 

Mange som ikke har et problem med det, eksempelvis kjøp av PS4 pakke.

Personlig ønsker jeg det enkelt, bra kjøleløsning og mest mulig for pengene, spill fikser jeg som regel selv og i forhold til min egen smak.

 

Når det gjelder FE var det kun dette som var tilgjengelig ved start, så Nvidia hadde monopol en liten stund, prisene var også høyere enn det man fikk hos partnere der man kunne ofte få en bedre kjøleløsning eller et spill eller to med for pengene om man ventet. Hos Amd har man i det minste et valg når det gjelder priser og hva man får akkurat ved lansering.

 

Så i bunn og grunn får det bli opp til forbrukerne hvor mye de er villige til å betale for et produkt, synes de at 499 for 2 spill er greit så får de nesten bare gjøre det, personlig hadde jeg nok heller gått for 399 (eller litt over for en bedre og stillere kjøler ) eller 499 for toppkortet.

 

Det som derimot indiskutabelt kan diskuteres er at tilgjengeligheten har vært knapp, få personer har fått kjøpt seg de aller billigste kortene og ikke minst kjøleløsningen burde ha vært langt bedre. Ytelse og nyvinninger har jeg fortsatt ikke gjort meg opp en god mening om da det er vanskelig å se hvor bra kortene fungerer på dette akkurat nå, men kortene har på ingen måte innfridd det jeg hadde forventet av dem ( katastrofalt elendig strømforbruk ).

 

Sånn sett kommer jeg trolig til å greie meg helt fint med 580 8Gb kortet en god stund til.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er helt apples to apples å sammenligne med konsoll-markedet og deres måte å kjøre bundler på, da konsollene uten noen bundle ofte er fint tilgjengelig. De kjører også mange forskjellige typer bundles, Xbox med Halo eller PS med Uncharted osv, som er store trekkplastere for fansen. Prey og Wolfenstein 2 er på ingen måte noen store trekkplastere.
At AMD ønsker og kapitalisere på å selge deg Prey og Wolfenstein 2 syns jeg er under enhver kritikk, de skulle mye heller ha enten kjørt: en SKU uten bundle til x-pris eller (ikke og) en SKU med bundle til x-pris.

Måten de har løst dette på derimot, ved å kjøre et lavt volum på kort uten bundle for å tvinge sin egen fans på bundles er mildt sagt alarmerende for hvor desperate AMD må være for å få igjen litt av sin egen margin på et kort (Vega 64) som er har totalt feila.

Vi snakker (gjentar meg selv og mange andre) 12mrd transistorer, kjerne som er større enn Ti og nesten dobbelt så stor som 1080, et strømforbruk på godt over 300W, trottling fra en annen verden og en kjøleløsning som rett og slett er dårlig arbeid om ikke man velger LC-edition som setter prisen farlig nære Ti, HBM2 som ikke gir så mye som en % bedre ytelse, priser som ikke stemmer med ytelsen, bundles og ........ 2 år for seint

... Vega floppa. Threadripper er et lysende eksempel på at AMD kan hvis de vil, men Vega er et dårlig produkt. Hadde AMD kommet med Vega samtidig (eller rundt samme tider som) 1080/1070 så hadde man kunne forsvare dette endel bedre, men i 2017 så er dette rett og slett dårlig. Men det betyr ikke bare sorgen, dårlige produkter kommer innimellom, så Navi kan jo fortsatt bli bra. Men avskriv denne produkt-linjen, og gjør som du sier - behold heller 580-en din :)

Lenke til kommentar

Lurer på om Vega får noe fotfeste før Nvidia angriper...

 

Har prøvd å søke litt og det kan se ut som muligens Nvidia kommer med 20xx serie som bare er en oppgradert 10xx før de kommer med ny generasjon 30xx tidlig 2018 og AMD utifra hva jeg har funnet kommer med kort med mere HBM i 2018 og ny generasjon 2019

 

Hvis dette stemmer så ser det ut som Nvidia nok en gang skal ha ett års forsprang på AMD.

 

Hadde sett for meg ryzen og vega til bursdagen min i oktober, men tror jeg må minst vente til desember for å se hva rykter som er å finne fra Nvidia og Amd da. Og da bør det jo allerede være 20xx på markedet hvis Nvidia tar en liten vente serie før de kommer ny generasjon 30xx

Lenke til kommentar

Ny veldig god video fra Hardware Unboxed. Vega 56, 64 AC og 64 LC testet mot 1070, 1080 og 1080 ti i 32 (!) spill.

 

Konklusjon: Vega 56 5% raskere enn 1070. Vega 64 (AC) litt bak 1080 og Vega 64 (LC) litt foran 1080.

 

Vega 64 (AC) kan bli interessant dersom tredjepartskort kan kjøle bra nok til å matche LC-varianten (og prisen blir lav nok)

post-19374-0-74679200-1503752589_thumb.png

post-19374-0-47965200-1503752602_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...