Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Blindtest ligger ute nå, og det får man si var en knakende seier til det "billige" systemet med Freesync og Vega.

 

Mulig folk her inne synes det er en skandale om Vega ender opp med å yte lavere enn både 1080 og 1080 ti, men om det blir priset deretter, og folk uansett ikke ser forskjell, hva er da det store problemet?

Test programmene er problemet. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Like bra, bare billig" - Onecall

 

Syns dere "ser ikke forskjell" er et godt argument? Når 1080 og Ti er bedre, så er de jo bare bedre. Men hvem vil vel ha bedre ytelse?  :huh:

 

Har man penger for å betale for det beste produktet så gjør man det.

Får man noe som dekker behovene sine innenfor en gitt prisklasse ( og Vega er priset deretter ) så vil man trolig kjøpe det som passer best og da vil trolig Nvidia med sine 7000 kroners skjermkort være sistevalget om man får nesten like bra ytelse til 6000 kroner.

 

Vi får vente til fredagen så finner vi ut av dette sa kjerringa.

Lenke til kommentar

Til info: et 1080 Ti kan levere over 150 fps i Doom på en slik oppløsning, som gjør opp til 100Hz G-sync totalt meningsløst:

 

Med mindre RX Vega er mer enn 40% svakere enn et 1080 Ti (lekkasjene hittil tyder på ca 25-30% svakere)  vil ingen realistisk sett kunne se forskjell med mindre det skjer noe virkelig tungt i spillet.

 

EDIT;

Vi bør heller ikke glemme at Doom med Vulkan kjører svært bra på AMD-GPUer.

Det at AMD velger å markedsføre RX Vega slik (og ber om å sammenligne mot 1080) sier egentlig bare at de ikke tror de kan markedsføre kortet med ytelsestall mot konkurransen, og det er ingen annen måte å si det på enn at det ikke lover bra.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Blindtest ligger ute nå, og det får man si var en knakende seier til det "billige" systemet med Freesync og Vega.

 

Mulig folk her inne synes det er en skandale om Vega ender opp med å yte lavere enn både 1080 og 1080 ti, men om det blir priset deretter, og folk uansett ikke ser forskjell, hva er da det store problemet?

 

Brukte de g-sync og freesync med V-sync? Fastsync med nvidia har lavere latency, og virker mere snappy enn g-sync med v-sync. Hvordan freesync virker og føles har jeg ikkje testet, så det vet jeg ikkje.

 

 

Dersom de har hatt tidlig tilgang til 17.7.2. driveren som ble sluppet i går. Så kan de ha kombinert Freesync med "Enhanced Sync". Det ser ut til å være tilsvarende G-Sync+Fastsync.

 

Og absolutt på tide at AMD kom med et svar på Fastsync også!

 

På den annen side, når vi ser på tallene de presenterer for bedring i input lag. Så viser de total input lag time. Så om de spiller med 144Hz skjermer, og får vel over 144 fps. Så vil som kjent økt input lag ved å spille i "border less windowed mode" ikke være mer enn en skjermoppdatering. Om man fikk 100ms total input lag med V-Sync off, vil man altså få 107ms total input lag med "border less windowed mode". Twitchere vil nok kanskje merke forskjellen. Men langt fra alle vil. 

 

Ellers må jeg innrømme at "du merker ikke forskjell" argumentet til AMD ikke akkurat selger meg skjermkort.. Jeg er med på AMD+Freesync er billiger enn Nvidia+G-Sync argumentet. Men man må jo selvfølgelig sammenlikne epler mot epler. AMD skjermkortet må være like raskt i gjennomsnitt ihvertfall, som Nvidia kortet det sammenliknes mot.. Så får man heller se om man kan leve med høyere strømforbruk når alle variabler er kjent. Må man ha 750W PSU for å ha et Vega kort som ikke mer enn såvidt slår et GTX1080 som man kan drive med en 500W PSU. Så må jo nesten ekstra kostnaden til større PSU også med i regnestykket for de som skal bygge maskin. For mange som vil oppgradere skjermkort, vil Vega også bety bytte av PSU, og plutselig er det forferdelig dårlig "butikk".

 

Men, uansett. Når alt er sagt og gjort, så har jeg fremdeles troen på at Vega kan finne sin nisje. Den kommer bare ikke til å bli særlig stor om lekkasjene til nå viser seg å stemme. Og Vega FE er en god indikasjon på hva vi har i vente av gaming performance på RX.. På den annen side så kom jo Fury X med nesten "gratis" AIO vannkjøler. For Nvidia skjermkort med slik kjøler må man jo gjerne legge på ~1500-2000 Kr ekstra.. Om RX Vega XTX kommer med AIO til samme pris som skjermkort med sammenliknbar ytelse. Så bør den være interessant for en del..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratis og gratis... Var vel ~1500 kroner forskjell på Fury og Fury X? Og ytelsen var ikke så skremmende forskjellig.

 

Enhanced Sync er for de om ikke har FreeSync skjermer, eller FreeSync aktivert.

 

EDIT: Ser ut til at jeg tok feil, men jeg får ikke opp Enhanced Sync som valg med min C34F791.

 

EDIT 2: Virker som Enhanced Sync kun er for Polaris.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Jeg så på Fury X som en konkurent til GTX980Ti siden den var likt priset som GTX980Ti med referanse kjøler ($649 MSRP), og også hadde sammenliknbar ytelse. Skulle man ha en 980Ti med AIO kjøler måtte man i Norge ut med ihvertfall 1500Kr over "FE" versjonen av GTX980Ti. Så om man ikke overklokket GTX980Ti, fikk man med Fury X veldig lik ytelse, til akkurat samme pris, men musestille. Dessverre for AMD så overklokket GTX980Ti vesentlig bedre, spesielt med en AIO på (vel, kanskje ikke så mye på grunn av AIO'en, men den var jo ikke akkurat stillegående ref kjøleren til 980Ti.). Så om man gikk for en GTX980Ti med AIO, og overklokket den max, så ble ikke ytelsen per krone stort dårligere med GTX980Ti til tross for den høyere prisen. Men man fikk i mange spill på den tiden akkurat det siste puffet man trengte om man skulle spille i høye oppløsninger på Ultra. Jeg kaller altså Fury X sin AIO for "gratis" siden den hadde samme MSRP som GTX980Ti som hadde den typisk ganske dårlige referanse kjøleren.

 

Ellers er det riktig som du sier at "Enhanced Sync" kun er for Polaris og kommende RX Vega consumer versjon(er). Også Vega FE er foreløpig utenfor "det gode selskap". Men om det er mulig å implementere det på eldre arkitekturer, så regner jeg med vi kommer til å se det om ikke lenge. Ikke usannsynlig at de ruller ut til disse nye skjermkortene som det er færrest av først. Slik at eventuelle bugs kan lukes ut gradvis, i stedet for at de blir oversvømmet av klager fra kunder med gamle skjermkort..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Da kan man i verstefall ende opp med å vente mye lenger, siste lanseringene (også NV noen ganger) så har det vært sparsomt med kort på det norske markedet dessverre. Hvorfor ikke bare kjøpe på launch i stedet? Er det ikke verdt å kjøpe på launch kontra å spare kanskje en 500-lapp og vente ytterligere 2 måneder? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...