Gå til innhold

Angrepene i Paris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

5000 skudd er veldig mye jo. Da skal man skyte på dører/vinduer etc. Vanligvis bruker politiet rundt 20 skudd på å drepe en person.

 

Av ren nysgjerrighet, har du noen kilde, eller grunn som tilsier at politiet bruker ca 20 skudd på å drepe noen?

 

Jeg også syns det var en pussig påstand. Hvis man ser på https://www.politi.no/strategier_og_analyser/statistikker_og_analyser/Tema_1407.xml  så fremgår det et forhold mellom antall ganger politiet tar ut våpen, truer, skyter, og hvor mange døde det resulterer i som man kanskje kan jonglere med og havne på en antagelse av 20 skudd pr. drepte, men det er neppe støtte for å si at de vanligvis bruker rundt 20 skudd for å drepe 1 person.

 

Ang. politiet i USA, så er noe av doktrinen at man skyter til trusselen opphører, men i praksis stopper man ikke alltid og tar ny vurdering av trussel før magasinet er tomt. Det er praksis, og selv om advokater og aktivister klager hver gang om at man må redegjøre for hvert enkelt skudd, så tillater sjelden situasjonen en sånn vurdering underveis når man er midt oppi det.

Lenke til kommentar

 

5000 skudd er veldig mye jo. Da skal man skyte på dører/vinduer etc. Vanligvis bruker politiet rundt 20 skudd på å drepe en person.

 

Av ren nysgjerrighet, har du noen kilde, eller grunn som tilsier at politiet bruker ca 20 skudd på å drepe noen?

 

Ja, har flere kompiser som er med i både Delta og i forsvaret. På øvelsene de har er det sånn at man får 20 skudd på å drepe en person(ikke ekte, såklart). I virkeligheten, er det sikkert annerledes, men uansett.

Lenke til kommentar

Jeg også syns det var en pussig påstand. Hvis man ser på https://www.politi.no/strategier_og_analyser/statistikker_og_analyser/Tema_1407.xml  så fremgår det et forhold mellom antall ganger politiet tar ut våpen, truer, skyter, og hvor mange døde det resulterer i som man kanskje kan jonglere med og havne på en antagelse av 20 skudd pr. drepte, men det er neppe støtte for å si at de vanligvis bruker rundt 20 skudd for å drepe 1 person.

 

 

Ang. politiet i USA, så er noe av doktrinen at man skyter til trusselen opphører, men i praksis stopper man ikke alltid og tar ny vurdering av trussel før magasinet er tomt. Det er praksis, og selv om advokater og aktivister klager hver gang om at man må redegjøre for hvert enkelt skudd, så tillater sjelden situasjonen en sånn vurdering underveis når man er midt oppi det.

 

I politiet ja. 

 

Nå snakker jeg om folk med høy kompetanse på det området, folk fra Delta og FSK, som trener på det hver eneste dag. Det kommer selvfølgelig an på situasjonen, men på nære avstand så pleier vanligvis styrker fra Delta/FSK å sjelden bomme. Mye verre med vanlige politibetjenter, som ikke har erfaring med slikt.

Endret av LiamH
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

I politiet ja. 

Jeg også syns det var en pussig påstand. Hvis man ser på https://www.politi.no/strategier_og_analyser/statistikker_og_analyser/Tema_1407.xml  så fremgår det et forhold mellom antall ganger politiet tar ut våpen, truer, skyter, og hvor mange døde det resulterer i som man kanskje kan jonglere med og havne på en antagelse av 20 skudd pr. drepte, men det er neppe støtte for å si at de vanligvis bruker rundt 20 skudd for å drepe 1 person.

 

 

Ang. politiet i USA, så er noe av doktrinen at man skyter til trusselen opphører, men i praksis stopper man ikke alltid og tar ny vurdering av trussel før magasinet er tomt. Det er praksis, og selv om advokater og aktivister klager hver gang om at man må redegjøre for hvert enkelt skudd, så tillater sjelden situasjonen en sånn vurdering underveis når man er midt oppi det.

 

 

Nå snakker jeg om folk med høy kompetanse på det området, folk fra Delta og FSK

 

Som du selv sier: "Vanligvis bruker politiet rundt 20 skudd på å drepe en person." Det er hva jeg svarte på.

Endret av LiamH
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

Som du selv sier: "Vanligvis bruker politiet rundt 20 skudd på å drepe en person." Det er hva jeg svarte på.

Ja, men formulerte feil. Når jeg mener politiet, så snakker jeg ikke om de vanlige politibetjentene, men styrkene. Vanlige politibetjenter hadde ikke tørt å jakte på de farligste skurkene, og ihvertfall ikke brukt 20 skudd i en skuddveksling med de.

Endret av LiamH
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/nyheter/paris-terroren-en-av-terroristene-hadde-falskt-svensk-pass/3423161659.html
 

 

Sveriges statsminister mener Sverige har vært naive.

 

 

Der får han realiteten midt i trynet. Å så står han å sier Sverige har vært naive, når det er han selv og resten av idiotene hans som har rasert Sverige.. Jaja, det blir nok trivelig der fremover med alle IS folkene de skulle hjelpe, som nå springer rundt ukontrollert.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/nyheter/paris-terroren-en-av-terroristene-hadde-falskt-svensk-pass/3423161659.html

 

 

Sveriges statsminister mener Sverige har vært naive.

 

Der får du realiteten midt i trynet. Å så står han å sier Sverige har vært naive, når det er han selv og resten av idiotene hans som har rasert Sverige..

Ja han burde jo egentlig ta hatten fatt å gå. Den svenske regjeringen bedriver jo nesten landssvik.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

En del av meg vil heller hatt sånne folk skal råtne 60 i år på Guantanamo Bay.

En del? Hele meg vil at alle som utfører terror/fare for samfunnet råtner på Guantanamo Bay. Helst slik at man spiser og drikker hver tredje dag.

Lenke til kommentar

 

 

En del av meg vil heller hatt sånne folk skal råtne 60 i år på Guantanamo Bay.
En del? Hele meg vil at alle som utfører terror/fare for samfunnet råtner på Guantanamo Bay. Helst slik at man spiser og drikker hver tredje dag.

Ja det skal jo være jævlig å sone straff for sånne ting , slik at man virkelig angrer på det man har gjort. Ikke sitte å spille PlayStation og ta utdannelse i statsvitenskap sånn som breivik.

Lenke til kommentar

norge er ikke vant til store skyte dramaer. eks nokas og terror angrepet av breivik førte politiet og justismyndighetene i en rimelig kaotisk situasjon. polititet kom seg ikke ut pga en brennende bil blokkerte utgangen til politistasjonen, delta troppen tabbet seg ut ved båten på vei til utøya, politisentral som var forvirret, all fokus gikk til regjeringsvartalet mens terroristen fikk desverre rimelig god tid på utøya.   Vi har kanskje et av verdens beste politi når det politi-borger relasjon, lite maktbruk,konflikthåndtering(politiet i norge tar imot mye dritt fra folk i forhold til resten av verden).

 

men med tanke på is angrep: bomber,selvmordsbomber og gerilja angrep, er politiet/delta/militæret(har vi et militære lengre?) egentlig rustet til dette med tanke på de åpenbare tabbene som ble gjort ved 22 juli? 

Endret av Party4life
  • Liker 1
Lenke til kommentar

norge er ikke vant til store skyte dramaer. eks nokas og terror angrepet av breivik førte politiet og justismyndighetene i en rimelig kaotisk situasjon. polititet kom seg ikke ut pga en brennende bil blokkerte utgangen til politistasjonen, delta troppen tabbet seg ut ved båten på vei til utøya, politisentral som var forvirret, all fokus gikk til regjeringsvartalet mens terroristen fikk desverre rimelig god tid på utøya.   Vi har kanskje et av verdens beste politi når det politi-borger relasjon, lite maktbruk,konflikthåndtering(politiet i norge tar imot mye dritt fra folk i forhold til resten av verden).

 

men med tanke på is angrep: bomber,selvmordsbomber og gerilja angrep, er politiet/delta/militæret(har vi et militære lengre?) egentlig rustet til dette med tanke på de åpenbare tabbene som ble gjort ved 22 juli? 

Selvfølgelig, Norge har mer enn gode nok millitærfolk/spesialsoldater etc. Men om et slikt angrep som skjedde i Frankrike hadde kommet i Norge så hadde jeg vært bekymret, da jeg ikke vet hvor erfarne Norges styrker er på dette området. Noe annet er å gjøre det på trening, og i virkeligheten.

 

Men sammelignet med RAID og BRI(Franske styrker), så har Delta naturligvis fortsatt litt igjen til toppen.

Lenke til kommentar

 

norge er ikke vant til store skyte dramaer. eks nokas og terror angrepet av breivik førte politiet og justismyndighetene i en rimelig kaotisk situasjon. polititet kom seg ikke ut pga en brennende bil blokkerte utgangen til politistasjonen, delta troppen tabbet seg ut ved båten på vei til utøya, politisentral som var forvirret, all fokus gikk til regjeringsvartalet mens terroristen fikk desverre rimelig god tid på utøya.   Vi har kanskje et av verdens beste politi når det politi-borger relasjon, lite maktbruk,konflikthåndtering(politiet i norge tar imot mye dritt fra folk i forhold til resten av verden).

 

men med tanke på is angrep: bomber,selvmordsbomber og gerilja angrep, er politiet/delta/militæret(har vi et militære lengre?) egentlig rustet til dette med tanke på de åpenbare tabbene som ble gjort ved 22 juli? 

Selvfølgelig, Norge har mer enn gode nok millitærfolk/spesialsoldater etc. Men om et slikt angrep som skjedde i Frankrike hadde kommet i Norge så hadde jeg vært bekymret, da jeg ikke vet hvor erfarne Norges styrker er på dette området. Noe annet er å gjøre det på trening, og i virkeligheten.

 

Men sammelignet med RAID og BRI(Franske styrker), så har Delta naturligvis fortsatt litt igjen til toppen.

 

 

Når man så hvordan norsk politi fomlet 22.7.11  så er jeg ikke optimist hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...