Gå til innhold

Så stor har Android Marshmallow blitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Kan kansje ha noe med å gjøre at har man android enhet som ikke er superny må man kjøpe ny for å få oppgradert :(

 

Det stemmer ikke helt. Veldig varierende hva som tilbys av oppgraderinger. Samsung er de verste jeg har sett, men andre - for eksempel Sony oppgraderer også litt eldre modeller.

Tja. Jeg har en snart 3 år gammel Nexus 4 som ikke får flere oppgraderinger. Er ikke helt fornøyd med det. Apple klarer feks å holde sine enheter oppdatert lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt - så jeg tror ikke de kommer til å gjøre det. Men de har definitivt muligheten. 

 

Jeg synes egentlig det er fair å ikke oppgradere Android-versjon på telefonene man leverer, men man bør være transparent og åpen på det før man slipper. "Denne vil kun få sikkerhetsoppdateringer". Det er en helt fair deal. Sikkerhetsoppdateringer for alvorlige hull bør leveres umiddelbart til alle enheter i allfall i fire-fem år etter release.

Sikkerhetsoppdateringer er jeg enig i. Det er noe som burde komme, selv om de ikke kommer med ny Android versjon. Nå er det mange som ikke gjør det, men det burde absolutt være på plass. Eller som du sier, si på forhånd at den ikke får noe.

 

Noe må de jo tjene penger på. Det er bare Apple (ca. 90% av all fortjeneste) og Samsung (ca. 10%) som tjener penger på å bygge telefoner, resten går med tap.

Det er faktisk høyere enn det. Apple + Samsung er vel 110%, og så har du ca 10% i minus for resten slik at det blir 100% tilsammen. (kanskje ikke helt riktig med tanke på prosenter og sånt, men nå er ikke tallene riktige uansett, så betyr ikke noe). Lurer litt på hvordan det fungerer med disse tallene. Det må jo være noe penger i det, siden det er så mange som lager Android telefoner. Hvis det ikke er penger i det, så hvorfor holde på med det? Slik som store selskaper som LG og Sony. Hvis det er noe de taper på år etter år, så pleier de å stoppe med det. Som Sony sin PC-satsing.

 

 

Tja. Jeg har en snart 3 år gammel Nexus 4 som ikke får flere oppgraderinger. Er ikke helt fornøyd med det. Apple klarer feks å holde sine enheter oppdatert lengre.

 

Du kan jo alltids installere det uoffisielt: http://www.techtimes.com/articles/93481/20151013/how-to-install-android-6-0-marshmallow-on-your-nexus-4.htm

Men helt enig i det. Når Google faktisk har et Nexus program som de sier at folk skal få oppdateringer med en gang, og lenge, så bør de oppdatere lengre enn 3 år. Så noe om at den fikk sikkerhetsoppdateringer videre, men med iOS kan du jo få 4-5 års støtte med nye versjoner. Nå selger iOS enhetene langt mer og det er større volum, med bedre marginer. Likevel er jo liksom dette et prosjekt fra Google sin side, så de burde absolutt følge opp skikkelig. Hvis de føler det blir for dyrt kan de heller la være. Ikke gjøre det halvveis. Mange som sier at iOS enhetene blir trege med nyere versjoner osv. Så det er gjerne ikke ideelt, og er nok ikke brukt så mye tid fra Apple for å optimalisere mot de eldste enhetene. Du får jo likevel et valg, det er fortsatt en mulighet. Så selv om Google ikke får det til å fungere like kjapt eller vil bruke like lang tid så bør de gjøre det. De har jo og tross alt denne uoffisielle som er lagt ut av en google ansatt.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Nesten noe av det første jeg gjør med en ny telefon er å installere en ROM fra XDA forumet. Jeg synes supporten der er mye bedre enn jeg noen gang har fått fra offisielle forum eller forhandlere. Google har også blitt mye bedre på backup/restore av mine data etter hvert også, så nå er det nesten bare gøy.

Lenke til kommentar

Den aller største ulempen med Android spør du meg. Jeg kjøper ny telefon så ofte at jeg får stort sett oppgradert til nyeste eller nest nyeste versjon uansett. Men problemet er alle følge-problemene. Nemlig at ny funksjonalitet ikke blir tatt i bruk av software-utviklerne siden det er så liten andel av brukerne som har disse funksjonene. Man kan si mye rart om Apple, men dette får de til! Utviklerne er veldig kjappe med å ta i bruk nye funksjoner (3D Touch, fingeravtrykkleser osv).

 

Problemet her er vel at Google må gjøre systemet sitt mer lukket for å få bukt med slike ting. Det er en interessant utvikling at begge systemene har nærmet seg hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan kansje ha noe med å gjøre at har man android enhet som ikke er superny må man kjøpe ny for å få oppgradert :(

 

Er ikke engang sikkert man får nyeste Android selv ved å kjøpe en splitter ny topptelefon. Er så lei av å se Android bli tilsynelatende bedre og bedre for hver versjon samtidig som jeg står fast på noe gammelt og usikkert ræl på en relativt ny telefon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kan kansje ha noe med å gjøre at har man android enhet som ikke er superny må man kjøpe ny for å få oppgradert :(

 

Det stemmer ikke helt. Veldig varierende hva som tilbys av oppgraderinger. Samsung er de verste jeg har sett, men andre - for eksempel Sony oppgraderer også litt eldre modeller.

Tja. Jeg har en snart 3 år gammel Nexus 4 som ikke får flere oppgraderinger. Er ikke helt fornøyd med det. Apple klarer feks å holde sine enheter oppdatert lengre.

Joda, Apple's 3 år gamle enhet har fått iOS9, men når det fungerer dårligere enn iOS8 og du ikke får oppdateringer til appene dine om du ikke bytter (som igjen gjør appene ubrukelige) så hjelper ikke det mye...

 

http://www.techtimes.com/articles/88184/20151002/ios-9-problems-users-complain-iphone-5s-iphone-5-and-iphone-4s-slowing-down-due-to-upgrade.htm

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan kansje ha noe med å gjøre at har man android enhet som ikke er superny må man kjøpe ny for å få oppgradert :(

Det stemmer ikke helt. Veldig varierende hva som tilbys av oppgraderinger. Samsung er de verste jeg har sett, men andre - for eksempel Sony oppgraderer også litt eldre modeller.

Tja. Jeg har en snart 3 år gammel Nexus 4 som ikke får flere oppgraderinger. Er ikke helt fornøyd med det. Apple klarer feks å holde sine enheter oppdatert lengre.

Joda, Apple's 3 år gamle enhet har fått iOS9, men når det fungerer dårligere enn iOS8 og du ikke får oppdateringer til appene dine om du ikke bytter (som igjen gjør appene ubrukelige) så hjelper ikke det mye...

 

http://www.techtimes.com/articles/88184/20151002/ios-9-problems-users-complain-iphone-5s-iphone-5-and-iphone-4s-slowing-down-due-to-upgrade.htm

4S er 4 år, og det faktum at den har ios 9 betyr altså at den blir å få nyeste oppdateringene til den er 5 år gammel. For jeg regner med at ios 10 ikke kommer på 4S. Joda, de blir tregere enn de var med firmwaren de kom ut med, men det er kanskje uungåelig etter som kode legges til hele tiden.

 

Men jeg mener nå det er bedre å få oppdateringene selv om at det går på bekostning av opplevelsen.

 

Og som du ser her så er den ikke akkurat ubrukelig.

 

 

Hvis meg en sammenlignigsvideo av en 4 år gammel androidtelefon med nyeste android mot samme telefon med orginal oset eventuelt 1 år etter lansering.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor er det så viktig å få nye versjoner av os-et til telefonen hele tiden?

Dersom en antar at telefonen ikke har bugs en vil bli kvitt så er det jo app'er som ikke lenger oppdateres og i værste fall forsvinner på den gamle versjonen. Enkelte ganger er kommer det jo også forbedringer en ønsker, M har f.eks mye mer effektiv energisparing enn L.

 

Ellers er jeg enig i at nye os versjoner så tidlig som mulig ikke er veldig nødvendig for andre enn utviklere.

Lenke til kommentar

Sitter fortsatt med en gs2 og gingerbread, men det er mest fordi jeg oppdaterte en anna gs2 til versjon 4 ett eller anna og det blei sjukt stygt å uoversiktelig og jeg er vandt med hvordan min tlf er og nei, jeg gidder ikke venne meg til noe nytt før jeg må, den dagen tlf må byttes ut så må jeg, men jeg gidder ikke før det.

Skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig med å oppdatere men samtidig la det se likt ut, jeg missliker ekstremt radikale endringer uansett så om ting ser likt ut driter jeg i det, så kan jo resten bare ta seg en bolle for alt jeg bryr meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å få nye versjoner av os-et til telefonen hele tiden?

 

Det generelle svaret på dette er feilrettinger, bedre effektivitet, oppgraderinger av brukergrensesnitt og implementering av nye funksjoner.

For å nevne noe.

 

Om det er viktig for deg eller ikke kan bare du selv bestemme deg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om støtte for ny funksjonalitet. 

 

Sammenlikn med Apple: 3d touch på iPhone ble annonsert for ca. to måneder siden, og nå har flesteparten av appene jeg bruker til daglig støtte for det. Grunnen er at nesten alle brukerne oppgraderer OS med en gang, nå er over halvparten over på nyeste versjon etter et par måneder. Da blir det verdt det for utviklerne å ligge på cutting edge av nye teknologier, og brukerne får ny funksjonalitet fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å få nye versjoner av os-et til telefonen hele tiden?

 

Oppdateringer er en suppe av sikkerhetsfikser, nye funksjoner og en større eller mindre dose eksperimentering.

Noen ganger angrer man, men vanligvis er man stort sett fornøyd.

 

For oss som liker nye duppedingser så er oppgradering en billig måte å få noe nytt.

 

Jeg synes at produsenter som ikke glemmer oss etter vi har betalt for produktet er verd å kjøpe nye produkter fra.

Produsenter som gir blaffen i å supportere produktene sine styrer man unna hvis man har mulighet til å unngå dem i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke engang sikkert man får nyeste Android selv ved å kjøpe en splitter ny topptelefon. Er så lei av å se Android bli tilsynelatende bedre og bedre for hver versjon samtidig som jeg står fast på noe gammelt og usikkert ræl på en relativt ny telefon.

 

Hvilken toppmodell har ikke fått oppdateringer rett etter den kom i hyllene?

Hvis du skal komme med sånne påstander så må du nesten ha en kilde på det, ellers blir det vanskelig å ta innlegget seriøst.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...