Gå til innhold

Her er RapidE – elbilen som får Model S til å se pinglete ut


Anbefalte innlegg

 

Det er vel Tesls Model S P90D som er siste og raskeste versjon. Dessverre har norske avgifter gjort denne kullbilen til den mest harry på veien der 50 åringer med ungene ute av redet er hovedkunden.

 

Du insisterer på at elbiler går på kull også etter jeg grundig har forklart deg hvordan elbiler ikke påvirker salget av kullkraft det minste? Det betyr at du fortrenger den økonomiske virkeligheten for å beholde et standardargument. Er du OK med det, direkte bedrag?

Her tar du virkelig feil tommyb

De aller fleste Teslaer i Norge blir fyrt på kull og kjernekraft, og er langt i fra miljøvennlige, og her er hvorfor:

I norge er det innført opprinnelsesgarntier på kraft, per i dag er det kun 15% av strøm solgt i Norge som har slike garantier, resten av garantiene fra Norsk kraftproduksjon Norge blir solgt i andre land i Europa Dette betyr dermed at 85% av strøm solgt i Norge er uten sertifikater, og dermed vil den jevne Tesla benytte mye strøm som kommer fra Kull og Kjernekraft.

 

Så med andre ord en Tesla som ikke benytter kraft som har opprinnelsesgaranti er lagt i fra utslippsfri under drift.

 

Kilde:

http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/Varedeklarasjonen-2014/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tar du virkelig feil tommyb

De aller fleste Teslaer i Norge blir fyrt på kull og kjernekraft, og er langt i fra miljøvennlige, og her er hvorfor:

I norge er det innført opprinnelsesgarntier på kraft, per i dag er det kun 15% av strøm solgt i Norge som har slike garantier, resten av garantiene fra Norsk kraftproduksjon Norge blir solgt i andre land i Europa Dette betyr dermed at 85% av strøm solgt i Norge er uten sertifikater, og dermed vil den jevne Tesla benytte mye strøm som kommer fra Kull og Kjernekraft.

 

Så med andre ord en Tesla som ikke benytter kraft som har opprinnelsesgaranti er lagt i fra utslippsfri under drift.

 

Kilde:

http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/Varedeklarasjonen-2014/

 

 

 

Hvis alle Teslaer og alle elbiler, og alle husholdninger i Norge sluttet å bruke strøm, 

 

ville dette bremse produksjonen av den billigste, mest lønnsomme strømkilden, eller ville den bremse produksjonen av den dyreste, minst lønnsomme strømkilden?

 

All kullkraft tilgjengelig vil alltid bli brukt, uansett hvor mye man kutter i forbruket på luksustoppen.

 

Kilde: bedriftsøkonomi 101. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Mener Tek at denne bilen virkelig får Tesla til å se pinglete ut?

 

Tesla er i svært mange øyne, en særdeles vakker bil, og selv om RapidE får 1000hk i den råeste utgaven betyr ikke det at 700hk som Tesla har er pinglete.

 

Blir som å si at Kawasaki H2 med 225hk får KTM Superduke 1290 med 180hk til å se pinglete ut...

Tesla har ikke 700hk lengre..

 

 

 

Beklager, min feil.

 

Den har 772hk og 967Nm dreiemoment.

P85D er markedsført med å yte 691 hk (i USA, i Norge markedsføres den med 700 hk, red.anm.). Gjennom flere ulike testmetoder, inkludert dynamometer og profesjonelle dataloggere, viser det seg at bilen maks yter 415 kilowatt, noe som tilsvarer 557 hk, og det med fullt batteri. Det er et effekttap på 20 prosent under det annonserte, påpeker Tesla-eierne.

 

 

 

Da tror jeg du og disse andre folkene du nevner må ta dere et par lekser om fysikk, for her bommer du litt.

 

En Tesla P85D veier 2.2 tonn, det samme som en svær Range Rover.

Og P85D går fra 0-100 på 3.0 sekunder i Ludicrous Mode.

 

Til sammenligning har Lamborghini Aventador også 700hk, men veier kun 1.6 tonn, og går fra 0-100kmt på 2.9 sekunder.

 

Forklar meg hvordan en bil som veier 600kg mer (Tesla) skal klare 0-100 på 3.0 sekund med 550hk...

 

EDIT: Et annet eksempel er BMW M5 med 560hk og en vekt på 1.8 tonn. Denne bruker 4.4 sekunder fra 0-100.

 

 

Kødder du eller?

Hvordan kan du snakke om "lekser om fysikk" når du ikke har forstått begrepet dreiemoment?

En elektrisk induksjonsmotor som Tesla har og en tolvsylindret forbrenningsmotor som Lamborghini har er så fundamentalt forskjellige at det blir som å si noe ala "selvfølgelig faller én kilo bly like fort som én kilo fjær, de veier jo det samme!!"

 

Og angående Teslas 700/600/500 hk:

Greia er at de to elmotorene tilsammen yter 772 hk, men at batteripakken ikke kan levere strøm nok til begge to samtidig slik at de kan yte maksimalt.

Selv da kreves det nøye tilrettelegging av driveren for å få nok moment (ikke dreiemoment) på hjulene slik at man faktisk klarer å oppnå rett dreiemoment ved rett turtall på begge to samtidig - og dermed oppnå 772hk (minus tap) på hjulene.

AS HE SAID!

Lenke til kommentar

 

 

Det er vel Tesls Model S P90D som er siste og raskeste versjon. Dessverre har norske avgifter gjort denne kullbilen til den mest harry på veien der 50 åringer med ungene ute av redet er hovedkunden.

 

Du insisterer på at elbiler går på kull også etter jeg grundig har forklart deg hvordan elbiler ikke påvirker salget av kullkraft det minste? Det betyr at du fortrenger den økonomiske virkeligheten for å beholde et standardargument. Er du OK med det, direkte bedrag?

Her tar du virkelig feil tommyb

De aller fleste Teslaer i Norge blir fyrt på kull og kjernekraft, og er langt i fra miljøvennlige, og her er hvorfor:

I norge er det innført opprinnelsesgarntier på kraft, per i dag er det kun 15% av strøm solgt i Norge som har slike garantier, resten av garantiene fra Norsk kraftproduksjon Norge blir solgt i andre land i Europa Dette betyr dermed at 85% av strøm solgt i Norge er uten sertifikater, og dermed vil den jevne Tesla benytte mye strøm som kommer fra Kull og Kjernekraft.

 

Så med andre ord en Tesla som ikke benytter kraft som har opprinnelsesgaranti er lagt i fra utslippsfri under drift.

 

Kilde:

http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon/Varedeklarasjonen-2014/

Hvis det stemmer det du sier, er alle Teslaer utslippsfrie det første året. Alle som kjøper Tesla får 1 år opprinnelsesgaranti (medlemskap i elbilforeningen) med på kjøpet. De eierne som vil fortsette med opprinnelsesgaranti fortsetter medlemskapet.

 

Eller forsto jeg deg feil angående opprinnelsesgarantier?

 

"Norsk elbilforening kjøper opprinnelsesgarantier for alle våre medlemmers elbiler fra ECOHZ. Da er du sikker på at strømforbruket til elbilen din er 100 % fornybart med null utslipp."

 

Kilde: http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/65-om-elbilforeningen/medlemsfordelene/879-utslippsfri-lading

Lenke til kommentar

 

Det er desverre inn å hate Tesla. Sånn er det med alt som gjør det bra kommersiellt :)

 

 

Med tanke på at Tesla taper penger så vil jeg ikke si de gjør det så veldig bra..

 

 

Poenget er vell at salgstallene er gode og at brukerundersøkelsene er gode(tenker da på at 97% ville kjøpt Tesla igjen). 

At de taper penger er jo selvforskyldt og en del av "planen". Heldigvis har Elon mye å ta av :) 

Lenke til kommentar

 

 

Kødder du eller?

Hvordan kan du snakke om "lekser om fysikk" når du ikke har forstått begrepet dreiemoment?

En elektrisk induksjonsmotor som Tesla har og en tolvsylindret forbrenningsmotor som Lamborghini har er så fundamentalt forskjellige at det blir som å si noe ala "selvfølgelig faller én kilo bly like fort som én kilo fjær, de veier jo det samme!!"

 

Og angående Teslas 700/600/500 hk:

Greia er at de to elmotorene tilsammen yter 772 hk, men at batteripakken ikke kan levere strøm nok til begge to samtidig slik at de kan yte maksimalt.

Selv da kreves det nøye tilrettelegging av driveren for å få nok moment (ikke dreiemoment) på hjulene slik at man faktisk klarer å oppnå rett dreiemoment ved rett turtall på begge to samtidig - og dermed oppnå 772hk (minus tap) på hjulene.

 

 

Dreiemoment hvor? Ved hjulet? Du vet at dreiemoment ved hjulet er bestemt av effekten og (den eventuelle) giringen ikke sant? Og hva legger du egentlig i "moment på hjulene", sånn helt konkret? Hvilken størrelse er det du snakker om? Hva slags enhet har den?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Mener Tek at denne bilen virkelig får Tesla til å se pinglete ut?

 

Tesla er i svært mange øyne, en særdeles vakker bil, og selv om RapidE får 1000hk i den råeste utgaven betyr ikke det at 700hk som Tesla har er pinglete.

 

Blir som å si at Kawasaki H2 med 225hk får KTM Superduke 1290 med 180hk til å se pinglete ut...

Tesla har ikke 700hk lengre..

 

 

 

Beklager, min feil.

 

Den har 772hk og 967Nm dreiemoment.

P85D er markedsført med å yte 691 hk (i USA, i Norge markedsføres den med 700 hk, red.anm.). Gjennom flere ulike testmetoder, inkludert dynamometer og profesjonelle dataloggere, viser det seg at bilen maks yter 415 kilowatt, noe som tilsvarer 557 hk, og det med fullt batteri. Det er et effekttap på 20 prosent under det annonserte, påpeker Tesla-eierne.

 

 

 

Da tror jeg du og disse andre folkene du nevner må ta dere et par lekser om fysikk, for her bommer du litt.

 

En Tesla P85D veier 2.2 tonn, det samme som en svær Range Rover.

Og P85D går fra 0-100 på 3.0 sekunder i Ludicrous Mode.

 

Til sammenligning har Lamborghini Aventador også 700hk, men veier kun 1.6 tonn, og går fra 0-100kmt på 2.9 sekunder.

 

Forklar meg hvordan en bil som veier 600kg mer (Tesla) skal klare 0-100 på 3.0 sekund med 550hk...

 

EDIT: Et annet eksempel er BMW M5 med 560hk og en vekt på 1.8 tonn. Denne bruker 4.4 sekunder fra 0-100.

 

 

Kødder du eller?

Hvordan kan du snakke om "lekser om fysikk" når du ikke har forstått begrepet dreiemoment?

En elektrisk induksjonsmotor som Tesla har og en tolvsylindret forbrenningsmotor som Lamborghini har er så fundamentalt forskjellige at det blir som å si noe ala "selvfølgelig faller én kilo bly like fort som én kilo fjær, de veier jo det samme!!"

 

Og angående Teslas 700/600/500 hk:

Greia er at de to elmotorene tilsammen yter 772 hk, men at batteripakken ikke kan levere strøm nok til begge to samtidig slik at de kan yte maksimalt.

Selv da kreves det nøye tilrettelegging av driveren for å få nok moment (ikke dreiemoment) på hjulene slik at man faktisk klarer å oppnå rett dreiemoment ved rett turtall på begge to samtidig - og dermed oppnå 772hk (minus tap) på hjulene.

 

 

 

Kan du henvise til dokumentasjon på at batteripakken ikke klarer å levere den oppgitte effekten?

Og hvordan kan du påstå at jeg ikke forstår begrepet dreiemoment?

 

Å måle newtonmeter eller avgitt energi fra en aksel eller hjul er ikke akkurat rakettforskning.

 

Hvis vi skal snakke krefter er det selvfølgelig Nm man måler i, og ikke hk,

 

Tesla P85D leverer 967 Nm mens en Lamborghini Aventador leverer 690 Nm.

Tesla P85D er oppgitt til 772hk, mens Lamborghini Aventador er oppgitt til 700hk.

Tesla P85D veier 2.2 tonn, mens Lamborghini Aventador veier 1.6 tonn.

Begge bilene har firehjulstrekk, og Lamborghini Aventador har en intelligent Launch Control som spinner motoren opp til et optimalt turtall for maksimal kraft for å ta av raskest mulig fra stillestående stilling. Fordelen Lamborghini har her over Teslaen er at Lamborghinien kan med sine bredere dekk utnytte momentumet som skapes gjennom turtallet motoren ruses opp til før den tar av. Og hvis man ser på effektkurven til en Aventador er den ganske så lik Tesla sin stabile kurve fra Launch Control-ens turtall og oppover registeret.

 

Når begge har samme fart fra 0-100 betyr dette at den kinetiske energien som skapes i Teslaen er langt større enn den som skapes i Lamborghinien tatt i betraktning av at Teslaen veier 600kg mer men har samme akselerasjon.

 

Da er det nærliggende å forestille seg at Tesla sine oppgitte effekttall er korrekte.

Teslaen er oppgitt med 40% mer dreiemoment enn Lamborghinien, samtidig som den veier 37,5% mer.

Forholdet mellom kraft og vekt er da ganske likestilt mellom Lamborghinien og Teslaen.

 

 

Hvis du mener at jeg ikke har begrep om dreiemoment eller energi og at jeg bommer, håper jeg du kan være så vennlig å forklare på en ordentlig måte hva jeg tar feil med.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvis vi skal snakke krefter er det selvfølgelig Nm man måler i, og ikke hk,

 

 

 

Hva mener du med denne setningen? "Krefter" som i akselerasjonen til bilen? Nm hvor? Motoren, hjulet? Den fysiske størrelsen kraft måles ikke i hverken Nm eller hk.

 

AtW

 

 

 

Hvorfor må du til tider være så vanskelig?

AtW, du vet veldig godt hva jeg mener. Jeg ser stadig vekk hvor mye kunnskap du har om mye, så hvorfor jobber du mot noe du forstår? Det er selvfølgelig dreiemoment jeg mener med kraft. Hestekrefter beregnes ut ifra avgitt varme/energi (kW). Det er dreiemomentet som tar en bil forover, og da er det naturlig at det er dreiemoment jeg mener når jeg snakker om kreftene i en bil. Du får vennligst forklare om jeg tar fullstendig feil.

Lenke til kommentar

På markedet om to år... i grunnversjon. Jeg påstår at bilene vil ALDRi komme på markedet. Videre mener jeg at KONSEPTbilen, en bensindrevet modell, ribbet for motor, med ettermontert batteri og elmotor(er), vil ikke (som en bastard) ha nubbesjans å konkurrere med Tesla, en "vaskeekte" elbil. Jeg lurer videre på om noen kan finne ut hvorvidt elmotoren(e) er hentet fra Formel 1 KERS (Williams), det hadde vært interessant hvor store endringer som er gjort der, da el teknologien fra Formel 1 ikke hittil er brukt i vesentlig grad bortsett fra Porsche 918 Spyder, og også på om bilen faktisk har girkasse (og masse tap der), iom at motoren er montert foran og det er bakhjulstrekk. Skaff infoen så blir det jo litt lesestoff i artikkelen.
:-)

1000 hk utgaven har firehjulstrekk og da fire motorer, en på hvert hjul (uten gir), dette er da mye det samme som Tesla, bare antagelig dårligere, dyrere og alt for langt inn i framtiden.

 

edit: skrivefeil

edit 2: Toyota Og Audi holder visst også på, men noen produkter i salg vet jeg ikke om.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Hvis vi skal snakke krefter er det selvfølgelig Nm man måler i, og ikke hk,

 

 

 

Hva mener du med denne setningen? "Krefter" som i akselerasjonen til bilen? Nm hvor? Motoren, hjulet? Den fysiske størrelsen kraft måles ikke i hverken Nm eller hk.

 

AtW

 

 

 

Hvorfor må du til tider være så vanskelig?

AtW, du vet veldig godt hva jeg mener. Jeg ser stadig vekk hvor mye kunnskap du har om mye, så hvorfor jobber du mot noe du forstår? Det er selvfølgelig dreiemoment jeg mener med kraft. Hestekrefter beregnes ut ifra avgitt varme/energi (kW). Det er dreiemomentet som tar en bil forover, og da er det naturlig at det er dreiemoment jeg mener når jeg snakker om kreftene i en bil. Du får vennligst forklare om jeg tar fullstendig feil.

 

 

Det er ikke snakk om å være vanskelig, det er snakk om å oppklare hva du mener, for å se om det du sier er riktig (som du ba om), da er presiseringer ofte nødvendig for å bedømme det.

 

Om du med kraft mener "dreiemoment", og ikke feks hvor rask en bil er, hvor raskt den akselerer, hvor raskt den øker kinetisk energi osv, så har du rett, da måles det i nm.

 

Det stemmer at det er dreimoment ved hjulet som tar en bil forover, men de tallene som har vært oppgitt har vært ved motoren, så det er ikke nødvendigvis selvsagt at det er hjulets dreiemoment du snakket om.

 

AtW

Lenke til kommentar

edit: skrivefeil

edit 2: Toyota Og Audi holder visst også på, men noen produkter i salg vet jeg ikke om.

Ja, Audi ser kanskje ut til å kunne begynne å selge noe i løpet av de neste par årene, men tiden vil vise når R8 e-Tron kommer til markedet.

 

Ryktene sier bra rekkevidde og mye krefter, så jeg vil tro denne kan bli mye mer relevant ann Aston Martins forsøk.

Lenke til kommentar

Kan du henvise til dokumentasjon på at batteripakken ikke klarer å levere den oppgitte effekten?

Og hvordan kan du påstå at jeg ikke forstår begrepet dreiemoment?

 

Å måle newtonmeter eller avgitt energi fra en aksel eller hjul er ikke akkurat rakettforskning.

 

Hvis vi skal snakke krefter er det selvfølgelig Nm man måler i, og ikke hk,

 

Tesla P85D leverer 967 Nm mens en Lamborghini Aventador leverer 690 Nm.

Tesla P85D er oppgitt til 772hk, mens Lamborghini Aventador er oppgitt til 700hk.

Tesla P85D veier 2.2 tonn, mens Lamborghini Aventador veier 1.6 tonn.

Begge bilene har firehjulstrekk, og Lamborghini Aventador har en intelligent Launch Control som spinner motoren opp til et optimalt turtall for maksimal kraft for å ta av raskest mulig fra stillestående stilling. Fordelen Lamborghini har her over Teslaen er at Lamborghinien kan med sine bredere dekk utnytte momentumet som skapes gjennom turtallet motoren ruses opp til før den tar av. Og hvis man ser på effektkurven til en Aventador er den ganske så lik Tesla sin stabile kurve fra Launch Control-ens turtall og oppover registeret.

 

Når begge har samme fart fra 0-100 betyr dette at den kinetiske energien som skapes i Teslaen er langt større enn den som skapes i Lamborghinien tatt i betraktning av at Teslaen veier 600kg mer men har samme akselerasjon.

 

Da er det nærliggende å forestille seg at Tesla sine oppgitte effekttall er korrekte.

Teslaen er oppgitt med 40% mer dreiemoment enn Lamborghinien, samtidig som den veier 37,5% mer.

Forholdet mellom kraft og vekt er da ganske likestilt mellom Lamborghinien og Teslaen.

 

 

Hvis du mener at jeg ikke har begrep om dreiemoment eller energi og at jeg bommer, håper jeg du kan være så vennlig å forklare på en ordentlig måte hva jeg tar feil med.

Du sammenligner dreiemomentet i en Tesla Model S med en Lamborghini Aventador, men glemmer å nevne momentkurven. En Model S har fullt dreiemoment fra omtrent 0 RPM, men en forbrenningsmotor må opp i turtall før maksimalt dreiemoment oppnås.

 

Du hevder kraftforholdet mellom kraft og vekt er likestilt basert på din utregning, men burde du ikke heller måle gjennomsnittlig dreiemoment fremfor maksimalt dreiemoment? En el-motor tilbringer tross alt mer tid på maks dreiemoment enn en forbrenningsmotor (opp til en gitt hastighet).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Mener Tek at denne bilen virkelig får Tesla til å se pinglete ut?

 

Tesla er i svært mange øyne, en særdeles vakker bil, og selv om RapidE får 1000hk i den råeste utgaven betyr ikke det at 700hk som Tesla har er pinglete.

 

Blir som å si at Kawasaki H2 med 225hk får KTM Superduke 1290 med 180hk til å se pinglete ut...

Tesla har ikke 700hk lengre..

 

 

 

Beklager, min feil.

 

Den har 772hk og 967Nm dreiemoment.

P85D er markedsført med å yte 691 hk (i USA, i Norge markedsføres den med 700 hk, red.anm.). Gjennom flere ulike testmetoder, inkludert dynamometer og profesjonelle dataloggere, viser det seg at bilen maks yter 415 kilowatt, noe som tilsvarer 557 hk, og det med fullt batteri. Det er et effekttap på 20 prosent under det annonserte, påpeker Tesla-eierne.

 

 

 

Da tror jeg du og disse andre folkene du nevner må ta dere et par lekser om fysikk, for her bommer du litt.

 

En Tesla P85D veier 2.2 tonn, det samme som en svær Range Rover.

Og P85D går fra 0-100 på 3.0 sekunder i Ludicrous Mode.

 

Til sammenligning har Lamborghini Aventador også 700hk, men veier kun 1.6 tonn, og går fra 0-100kmt på 2.9 sekunder.

 

Forklar meg hvordan en bil som veier 600kg mer (Tesla) skal klare 0-100 på 3.0 sekund med 550hk...

 

EDIT: Et annet eksempel er BMW M5 med 560hk og en vekt på 1.8 tonn. Denne bruker 4.4 sekunder fra 0-100.

 

 

Kødder du eller?

Hvordan kan du snakke om "lekser om fysikk" når du ikke har forstått begrepet dreiemoment?

En elektrisk induksjonsmotor som Tesla har og en tolvsylindret forbrenningsmotor som Lamborghini har er så fundamentalt forskjellige at det blir som å si noe ala "selvfølgelig faller én kilo bly like fort som én kilo fjær, de veier jo det samme!!"

 

Og angående Teslas 700/600/500 hk:

Greia er at de to elmotorene tilsammen yter 772 hk, men at batteripakken ikke kan levere strøm nok til begge to samtidig slik at de kan yte maksimalt.

Selv da kreves det nøye tilrettelegging av driveren for å få nok moment (ikke dreiemoment) på hjulene slik at man faktisk klarer å oppnå rett dreiemoment ved rett turtall på begge to samtidig - og dermed oppnå 772hk (minus tap) på hjulene.

 

 

 

Kan du henvise til dokumentasjon på at batteripakken ikke klarer å levere den oppgitte effekten?

Og hvordan kan du påstå at jeg ikke forstår begrepet dreiemoment?

 

Å måle newtonmeter eller avgitt energi fra en aksel eller hjul er ikke akkurat rakettforskning.

 

Hvis vi skal snakke krefter er det selvfølgelig Nm man måler i, og ikke hk,

 

Tesla P85D leverer 967 Nm mens en Lamborghini Aventador leverer 690 Nm.

Tesla P85D er oppgitt til 772hk, mens Lamborghini Aventador er oppgitt til 700hk.

Tesla P85D veier 2.2 tonn, mens Lamborghini Aventador veier 1.6 tonn.

Begge bilene har firehjulstrekk, og Lamborghini Aventador har en intelligent Launch Control som spinner motoren opp til et optimalt turtall for maksimal kraft for å ta av raskest mulig fra stillestående stilling. Fordelen Lamborghini har her over Teslaen er at Lamborghinien kan med sine bredere dekk utnytte momentumet som skapes gjennom turtallet motoren ruses opp til før den tar av. Og hvis man ser på effektkurven til en Aventador er den ganske så lik Tesla sin stabile kurve fra Launch Control-ens turtall og oppover registeret.

 

Når begge har samme fart fra 0-100 betyr dette at den kinetiske energien som skapes i Teslaen er langt større enn den som skapes i Lamborghinien tatt i betraktning av at Teslaen veier 600kg mer men har samme akselerasjon.

 

Da er det nærliggende å forestille seg at Tesla sine oppgitte effekttall er korrekte.

Teslaen er oppgitt med 40% mer dreiemoment enn Lamborghinien, samtidig som den veier 37,5% mer.

Forholdet mellom kraft og vekt er da ganske likestilt mellom Lamborghinien og Teslaen.

 

 

Hvis du mener at jeg ikke har begrep om dreiemoment eller energi og at jeg bommer, håper jeg du kan være så vennlig å forklare på en ordentlig måte hva jeg tar feil med.

 

 

 

Jeg gidder ikke å prøve å lære deg fysikk. Det får du gjøre på egen hånd.

 

Ang batteripakken så trengs det en oppgradering av sikringer og software for å få ut de 1300ish amperene man trenger for at begge motorene skal yte maks. 

Prisen på denne "oppgraderingen" er i prisleien 80000 kroner. Flere på det norske tesla-forumet har fått denne informasjonen fra Tesla, men jeg har ikke dokumentasjon til deg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg gidder ikke å prøve å lære deg fysikk. Det får du gjøre på egen hånd.

 

Ang batteripakken så trengs det en oppgradering av sikringer og software for å få ut de 1300ish amperene man trenger for at begge motorene skal yte maks. 

Prisen på denne "oppgraderingen" er i prisleien 80000 kroner. Flere på det norske tesla-forumet har fått denne informasjonen fra Tesla, men jeg har ikke dokumentasjon til deg.

 

 

Hm spennende! Lurer på hva en må ut med for full ytelse av 70d versjonen, da den har 245 på hver motor men 330 tilsammen ca. Dette må jeg sjekke opp i :) 

Lenke til kommentar

 

Kan du henvise til dokumentasjon på at batteripakken ikke klarer å levere den oppgitte effekten?

Og hvordan kan du påstå at jeg ikke forstår begrepet dreiemoment?

 

Å måle newtonmeter eller avgitt energi fra en aksel eller hjul er ikke akkurat rakettforskning.

 

Hvis vi skal snakke krefter er det selvfølgelig Nm man måler i, og ikke hk,

 

Tesla P85D leverer 967 Nm mens en Lamborghini Aventador leverer 690 Nm.

Tesla P85D er oppgitt til 772hk, mens Lamborghini Aventador er oppgitt til 700hk.

Tesla P85D veier 2.2 tonn, mens Lamborghini Aventador veier 1.6 tonn.

Begge bilene har firehjulstrekk, og Lamborghini Aventador har en intelligent Launch Control som spinner motoren opp til et optimalt turtall for maksimal kraft for å ta av raskest mulig fra stillestående stilling. Fordelen Lamborghini har her over Teslaen er at Lamborghinien kan med sine bredere dekk utnytte momentumet som skapes gjennom turtallet motoren ruses opp til før den tar av. Og hvis man ser på effektkurven til en Aventador er den ganske så lik Tesla sin stabile kurve fra Launch Control-ens turtall og oppover registeret.

 

Når begge har samme fart fra 0-100 betyr dette at den kinetiske energien som skapes i Teslaen er langt større enn den som skapes i Lamborghinien tatt i betraktning av at Teslaen veier 600kg mer men har samme akselerasjon.

 

Da er det nærliggende å forestille seg at Tesla sine oppgitte effekttall er korrekte.

Teslaen er oppgitt med 40% mer dreiemoment enn Lamborghinien, samtidig som den veier 37,5% mer.

Forholdet mellom kraft og vekt er da ganske likestilt mellom Lamborghinien og Teslaen.

 

 

Hvis du mener at jeg ikke har begrep om dreiemoment eller energi og at jeg bommer, håper jeg du kan være så vennlig å forklare på en ordentlig måte hva jeg tar feil med.

Du sammenligner dreiemomentet i en Tesla Model S med en Lamborghini Aventador, men glemmer å nevne momentkurven. En Model S har fullt dreiemoment fra omtrent 0 RPM, men en forbrenningsmotor må opp i turtall før maksimalt dreiemoment oppnås.

 

Du hevder kraftforholdet mellom kraft og vekt er likestilt basert på din utregning, men burde du ikke heller måle gjennomsnittlig dreiemoment fremfor maksimalt dreiemoment? En el-motor tilbringer tross alt mer tid på maks dreiemoment enn en forbrenningsmotor (opp til en gitt hastighet).

 

 

Ta deg en titt på momentkurven til en Aventador så ser du at fra turtallet Launch Control-en slipper bilen på er momentkurven meget flat og høy. Superbiler fungerer ikke som gamle forgassermotorer lengre der det ikke skjer noe før man kommer på 5000 omdr. Effektkurver er ganske slake på nye biler, og hvertfall på turbomatede superbiler.

 

Her er en Agera:

 

koenigsegg-one1_100458106_l.jpg

 

 

 

Fant ikke til Aventador, men her er en til Gallardo.

 

 

 

23751-2010-Lamborghini-Murcielago-Dyno.j

Lenke til kommentar

 

Ta deg en titt på momentkurven til en Aventador så ser du at fra turtallet Launch Control-en slipper bilen på er momentkurven meget flat og høy. Superbiler fungerer ikke som gamle forgassermotorer lengre der det ikke skjer noe før man kommer på 5000 omdr. Effektkurver er ganske slake på nye biler, og hvertfall på turbomatede superbiler.

 

Her er en Agera:

 

koenigsegg-one1_100458106_l.jpg

 

 

 

Fant ikke til Aventador, men her er en til Gallardo.

 

 

 

23751-2010-Lamborghini-Murcielago-Dyno.j

 

 

 

Så fint, da vet du jo at dreiemoment i forbrenningsmotorer starter lavt og stiger i takt med turtallet.

 

For en elektrisk induksjonsmotor er det omtrent omvendt. Startmomentet er gjerne 1.5-3 ganger større enn nominelt moment, og man får følgelig full kraft fra stillstand til nominelt turtall.

I tillegg til denne spesielle kurven er selve dreiemomentet også veldig høyt.

 

Under er en typisk momentkurve, men den finnes i flere ulike varianter - ofte klassifisert i firehovedgrupper av  NEMA. Hvilken gruppe motoren skal i blir bestemt av designet og behovet for moment vs startstrøm osv. For frekvensomformermatede motorer er ikke startstrøm en aktuell problemstilling. Det som dog er relevant er hvor mye reaktiv effekt motoren trenger ettersom det suger strøm fra batteriet og opptar "båndbredde" på ledningssystemet og skaper varme. Anyways, det er et sidespor nå.

 

Her er de fire typiske induksjonsmotor-momentkurvene:

trq_speed_a_d.gif

Som du ser er momentet høyere enn nominelt for hele turtallsområdet opp til nominelt turtall for alle klasser unntatt D. 

Merk at for tesla så går den langt over nominelt turtall og inn i feltsvekkingsområdet, men ved høyt turtall og høy fart er ikke behovet like stort for høyt moment da man allerede har plenty av kinetisk energi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...