Gå til innhold

Søk i skattelistene "anonymt"


PerAndre123

Anbefalte innlegg

Skattelistene ligger ute, og hvem som helst kan søke på naboen, sjefen, vennina, vennen, moren, faren, bror, søster osv. MEN, personen du søker på kan gå inn å se at du har søkt på han/hun.

 

Vet at f.eks ASKadam tilbyr at de kan søke for deg, da mot en liten kostnad for tjenesten.

 

Tenkte derfor; hvorfor ikke hjelpe en forumvenn i nød, som veldig gjerne vil søke "anonymt". 

Skriv om du er villig til å søke for noen i denne tråden, så kan vi ta kontakt med hverandre på melding for å søke på den man ønsker (ikke skriv i forumtråden hvem du vil søke på).

 

Trenger ikke masse poster om at det er teit å søke i skattelistene osv. Alle gjør det, mye mindre nå enn før etter statestikken å vise grunnet man ikke kan søke anonymt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, nysgjerrighet er bra! Klart det kan føre gode ting med seg. Kan nevne eksempler i fleng.

 

Og for å trekke frem en viktig setning:

 

Trenger ikke masse poster om at det er teit å søke i skattelistene osv. Alle gjør det, mye mindre nå enn før etter statestikken å vise grunnet man ikke kan søke anonymt.  

Lenke til kommentar

Vel, for det første er det en god ting at folk gjøres bevisst på forskjellene i samfunnet, for alt tyder på at de er større enn de fleste tror.

Skattesøk kan for eksempel brukes til å få snusen i tvilsomme forhold. Hvis en person bruker mye mer penger enn det ser ut til at han burde, kan en titt på skattelistene være et spor, enten mot å avdekke hvitsnippkriminalitet eller å finne ut at han faktisk tjener så bra.

Gjennomsiktighet er stort sett en god ting, med mindre det går på kant med menneskerettighetene. Jeg synes ikke inntekt er en del av privatlivet.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, for det første er det en god ting at folk gjøres bevisst på forskjellene i samfunnet, for alt tyder på at de er større enn de fleste tror.

 

Dette vet alle.

 

 

 

Skattesøk kan for eksempel brukes til å få snusen i tvilsomme forhold. Hvis en person bruker mye mer penger enn det ser ut til at han burde, kan en titt på skattelistene være et spor, enten mot å avdekke hvitsnippkriminalitet eller å finne ut at han faktisk tjener så bra.

 

Store kontooverføringer blir allerede overvåket, vi trenger ikke at staten deler ut mitt skatteoppgjør til venn og uvenn. Vil jeg dele dette med noen så gjør jeg det. Er det noen jeg ikke vil dele dette med så synes jeg at det er min rett å nekte dette.

 

Gjennomsiktighet er stort sett en god ting, med mindre det går på kant med menneskerettighetene. Jeg synes ikke inntekt er en del av privatlivet.

 

 

Du synes ikke at din eller min (private) inntekt er en del av privatlivet? Er det da greit at jeg tar din inntekt siden den er felles?

Lenke til kommentar

 

 

Kan du nevne noen eksempler på hvorfor det er en god ting å søke opp andres inntekt? :o

 

 

Det er teit å søke i skattelistene :whistle:

 

 

Det er teit å søke i skattelistene osv.

 

Gjør du samme jobb i bedriften og har blitt ansatt helt likt, og han tjener 100 tusen mer enn deg f.eks 

 

 

Du har da* godtatt en avtale med en lønn du var fornøyd med.

Synes du lønnen din er for lav så gå inn i forhandling med sjefen din. Ikke straff meg for at du er evneveik. Takk.

 

*ed skriveleif

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, for det første er det en god ting at folk gjøres bevisst på forskjellene i samfunnet, for alt tyder på at de er større enn de fleste tror.

 

Dette vet alle.

 

 

 

Skattesøk kan for eksempel brukes til å få snusen i tvilsomme forhold. Hvis en person bruker mye mer penger enn det ser ut til at han burde, kan en titt på skattelistene være et spor, enten mot å avdekke hvitsnippkriminalitet eller å finne ut at han faktisk tjener så bra.

 

Store kontooverføringer blir allerede overvåket, vi trenger ikke at staten deler ut mitt skatteoppgjør til venn og uvenn. Vil jeg dele dette med noen så gjør jeg det. Er det noen jeg ikke vil dele dette med så synes jeg at det er min rett å nekte dette.

 

Gjennomsiktighet er stort sett en god ting, med mindre det går på kant med menneskerettighetene. Jeg synes ikke inntekt er en del av privatlivet.

 

 

Du synes ikke at din eller min (private) inntekt er en del av privatlivet? Er det da greit at jeg tar din inntekt siden den er felles?

 

Du er sikkert enig med meg i at folk skal få gjøre som de vil så lenge det ikke går ut over andre, og at deler av dette hører privatlivet til. Inntekt faller ikke inn under den beskyttelsen, fordi hva folk tjener i høyeste grad går ut over andre. Ting er som kjent verdt det folk er villig til å betale for dem, og når en del av befolkningen tjener betraktelig mer enn en annen, medfører det at de trekker prisene oppover og gjør livet vanskeligere for de som tjener mindre. Det hadde vært halvgreit hvis det bare gjaldt en begrenset mengde luksusvarer, men det meste kjøpes for de samme pengene i dagens økonomi.

 

"Alle" er ikke klar over forskjellene. Undersøkelser viser støtt og stadig at folk tror forskjellene er mye mindre enn de virkelig er.

http://www.dagsavisen.no/verden/skyh%C3%B8ye-l%C3%B8nnsforskjeller-1.350982

Per i dag kontrollerer en hundredel av verdens befolkning halvparten av de tilgjengelige ressursene. Du skal være ekstremt langt ute på høyresiden og ha et velutviklet tunnelsyn om du synes det er noe i nærheten av greit. Folk har en tendens til å tro at ting er greit og at verden er rettferdig, og derfor må de minnes på slike ting støtt og stadig. Å være bevisst på lønnsforskjellene er et lite skritt i riktig retning. 

Lenke til kommentar

Og hvordan skulle dette hjelpe deg? Få enda mere misunnelse i livet ditt? Forlange at lønnskontoret gir deg 100k lønnsøkning fordi "han har det"?

Asymmetrisk informasjon. Kanskje han ikke visste hvor mye han faktisk er verdt for arbeidsgiver? Om han gjør samme jobb som en annen med høyere lønn er det en stor mulighet for at arbeidsgiver vil gå med på en lønnsøkning.

Lenke til kommentar

Tråden har sklidd ut. Var ikke meningen å være en diskusjon om skattelistene bør være offentlige eller ikke.

Fakta er at i 2013 ble det gjort 2.4 millioner søk i skattelistene, så ja, NOEN/mange SØKER.

 

Noen av de som søker ønsker å gjøre det anonymt, mange velger å bruke betalingstjenester som Askadam så hadde vært hyggelig å kunne gjort det gratis her istedet. Men vanskelig når folk heller vil fortelle alle om hvor utroooolig fælt dette er, aaaaldri søker selv, og at de aldri leser se og hør selv osv.

Endret av PerAndre123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...