Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Det er iallefall å ta i, utviklingen på annet en ytelse er ganske stor, tviler på at utvikler teamet har dette som hovedfokus. Bilen er en drøm å kjøre, minst like god som bilene jeg har hatt tidligere.

Klart at det ikke er utviklerteamet som har hatt fokuset på ytelsen, det ligger mer på markedsføringssiden og trolig hos Elon Musk personlig.

 

At den er så god å kjøre skal du ikke se bort fra at har sammenheng med en tidligere storaksjonær..

 

Men som du sier, den bærer preg av å være amerikansk og ikke fra Tyskland, men det vill den alltid gjøre. Også kunne de blitt bedre på å fikse småtingene som henger igjen som fukt i lykter osv, men dette kommer. Selv om det går tregt.

Det er ganske interessant, produksjonen bærer preg av å være amerikansk, mens ganske mye deler har tysk opphav.. Feilene ligger primært i deler som er unike for Tesla etter hva jeg forstår :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Vel, kvalitetsfølelsen er definitivt flere hakk bak min E-klasse produsert i 2004 (2005-modell) med snart 140k på telleren.

At setene i en 12 år gammel bil er vesentlig bedre er jo også interessant.

 

At en del slitedeler er de samme som på Mercedes stemmer nok bra ja, de har jo rett og slett brukt en del Mercedes-deler i Tesla Model S. Dumt de ikke har brukt setene og kvalitetsfølelsen også  :)

 

for ordens skyld, hva er det som er så enormt mye bedre? Jeg har sammenlignet med min BMW, og den har noen bedre ting. Ting jeg har merket meg:

-Bedre skinn, virker tykkere og av bedre kvalitet

-Setet er mykere

-Virker å være mer isolert, da mener jeg lyden av ting man banker på. Virker å være mindre innholdt i tesla om du skjønner

 

Så ja, det er noen ting de mangler, men det som er nevnt over får meg aldri til å kjøre BMW'en uansett, kunne ikke falt meg inn engang. Tesla'en gir meg så mye mer i andre ender at det spiller ingen rolle. Men klart, kunne jeg velge ville jeg gjerne hatt det med også, men man får som regel ikke i pose og sekk.

 

Men tesla bør komme med "luksus" seter, eller comfort av noe slag. Ser dog ut til at model X er inne på noe, så vi får se.

 

Tror også det er viktig å tenke på at en sammenligner tyksere å amerikanere, det er helt normalt å ha slike forskjeller. Om man setter seg i en ford eller noe annet er det samme "problemet", men den mangler alt det kjekke :p

Lenke til kommentar

 

 

Men som du sier, den bærer preg av å være amerikansk og ikke fra Tyskland, men det vill den alltid gjøre. Også kunne de blitt bedre på å fikse småtingene som henger igjen som fukt i lykter osv, men dette kommer. Selv om det går tregt.

Det er ganske interessant, produksjonen bærer preg av å være amerikansk, mens ganske mye deler har tysk opphav.. Feilene ligger primært i deler som er unike for Tesla etter hva jeg forstår :)

 

 

Jeg mente ikke feil men ting som nevnt over, altså valg av skinn, hvordan paneler og slikt er konstruert osv. Det minner veldig om amerikanske biler, som det også er :) 

Lenke til kommentar

Trengs ikke så myke seter i amerikanske biler ettersom amerikanerne er såpass myke i seg selv :p

 

Men mandagsbiler finner man da blant alle merker. Er nå ganske sjeldent å se de tyske premiumbilene spesielt høyt oppe på lister over biler med minst feil (med unntak av Porsche da).

Vel, i 2014 ble det gjort en undersøkelse.

For 3 år gamle biler havnet Mercedes med bare to biler blant de 5 med færrest feil..

De andre blant de 5 beste var Audi, BMW og Porsche :)

Undersøkelsen ble gjort av TÜV.

 

Hentet fra en artikkel:

"Færrest feil finner TÜV når de kontrollerer japanske og tyske biler. Blant merkene som går igjen i helt i tet, er Mazda, Porsche og Mercedes (men Mercedes har også bygd en bil som gjør det ekstremt dårlig; mer om det lenger nede i teksten)."

 

Når det gjelder gamle biler kommer flere merker bedre ut, ikke så overraskende siden en premiumbil er dyr å eie også når den er gammel, noe som trolig fører til at de ofte ikke får den pleien og omsorgen de bør ha.

 

En norsk artikkel om temaet:

http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article935112.ece

Lenke til kommentar

Med mindre Tesla har flere seter å velge i mellom eller endret drastisk på dette de siste året/-ene vil jeg si at setene langt i fra er noen højdare. Selv setene og komforten i Rangeren jeg hadde utklasserte Teslaen for min del. Det skal riktignok sies at setene i Wildtrack-utgaven fikk mye skryt, men fortsatt burde Tesla greie bedre enn en pickup i min bok.

Lenke til kommentar

Med mindre Tesla har flere seter å velge i mellom eller endret drastisk på dette de siste året/-ene vil jeg si at setene langt i fra er noen højdare. Selv setene og komforten i Rangeren jeg hadde utklasserte Teslaen for min del. Det skal riktignok sies at setene i Wildtrack-utgaven fikk mye skryt, men fortsatt burde Tesla greie bedre enn en pickup i min bok.

 

Tesla har oppgradert både standard seter og lagt til ett sports alternativ den siste tiden, mangler dog komfort seter i min bok, i tillegg hadde det gjort seg med litt mer padding på sportssetene etter min preferanse, men de er absolutt gode nok, men akkurat en tad for stive/harde :)

 

Ps hadde samme inntrykk i 2013 når jeg prøvde bilen for første gang, da kjørte jeg en 1 serie med sportsseter og det var en vanvittig forskjell. Vill dog si at sportssetene i Teslaen er bedre enn de i 1 serien, men de jeg har i 5 serien er litt mykere og jeg liker de bedre. Men absolutt noe jegfintkan leve med :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Vel, kvalitetsfølelsen er definitivt flere hakk bak min E-klasse produsert i 2004 (2005-modell) med snart 140k på telleren.

At setene i en 12 år gammel bil er vesentlig bedre er jo også interessant.

 

...

 

Nå er det en del i disse trådene, at det er en del mandagsbiler med alt mulig av feil er det ingen tvil om, ei heller at kvaliteten ikke er der den bør være.

Vel, når man velger å kjøre verdens tristeste premiumbil er det iallfall bra at den holder lenge. Ja, Mercedes føles tightere enn Tesla i inventar og byggekvalitet. Men det finnes ingen Mercedes jeg ville byttet bort Model S med, siden drivlinja er totalt uinteressant. Taxi kan jeg kjøre med sjåfør.

 

Setene i Tesla kunne vært bedre, men de er faktisk ikke dårlige. Jeg har kjørt mye og langt med min, og synes de er fullstendig innafor. Slår de X5en og Ferrarien jeg kjører når jeg ikke kjører Tesla? Nei. Men de er gode nok.

 

Hadde forresten en helt ny BMW 7-serie for noen år siden. Den var inne ca. en gang i måneden det første året for å fikse barnesykdommer og feil. Greia med Model S (og Mercedes S, og BMW 7) er at de er småseriebiler. E-klasse og 5-serie lages i mye større opplag og har dermed færre feil fordi man har større testgrunnlag og større budsjetter. Det som teller er ikke antall feil, men hvordan de håndteres. Min erfaring med Tesla der er bedre enn med f.eks BMW.

 

Alt i en Tesla er ikke bedre enn i en BMW eller en Mercedes. Men so what? Det er summen som teller.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Vel, kvalitetsfølelsen er definitivt flere hakk bak min E-klasse produsert i 2004 (2005-modell) med snart 140k på telleren.

At setene i en 12 år gammel bil er vesentlig bedre er jo også interessant.

 

...

 

Nå er det en del i disse trådene, at det er en del mandagsbiler med alt mulig av feil er det ingen tvil om, ei heller at kvaliteten ikke er der den bør være.

Vel, når man velger å kjøre verdens tristeste premiumbil er det iallfall bra at den holder lenge. Ja, Mercedes føles tightere enn Tesla i inventar og byggekvalitet. Men det finnes ingen Mercedes jeg ville byttet bort Model S med, siden drivlinja er totalt uinteressant. Taxi kan jeg kjøre med sjåfør.

 

Det er rett og slett stor humor at du mener det er verdens tristeste premiumbil.

En E-klasse Designo-bil er vel ikke hva jeg vil definere som verdens tristeste premiumbil.

V8 og 4Matic er vel heller ikke typiske triste saker.

Men greit nok, jeg skal være enig i at stereoanlegget er dølle saker, Harman Kardon-anlegget holder rett og slett ikke mål.

 

Setene i Tesla kunne vært bedre, men de er faktisk ikke dårlige. Jeg har kjørt mye og langt med min, og synes de er fullstendig innafor. Slår de X5en og Ferrarien jeg kjører når jeg ikke kjører Tesla? Nei. Men de er gode nok.

Nå er jeg ganske kresen på seter, setene i E-klassen er godkjent men ikke så mye mer enn det. Setene i Tesla Model S er rett og slett begredelige saker i forhold.

Sånn sett er det greit med begrenset rekkevidde, det er ikke seter laget for 100+ mil i slengen akkurat.

 

Hadde forresten en helt ny BMW 7-serie for noen år siden. Den var inne ca. en gang i måneden det første året for å fikse barnesykdommer og feil. Greia med Model S (og Mercedes S, og BMW 7) er at de er småseriebiler. E-klasse og 5-serie lages i mye større opplag og har dermed færre feil fordi man har større testgrunnlag og større budsjetter. Det som teller er ikke antall feil, men hvordan de håndteres. Min erfaring med Tesla der er bedre enn med f.eks BMW.

Tesla Model S faller på ingen måte i samme kategori som 7-serie og S-klasse selv om produksjonsvolumet ikke er så ulikt.

 

At Tesla i Norge håndterer feil bedre enn både BMW og Mercedes sitt forhandlernett tviler jeg ikke på, men så er jo servicen forhandlernettet til både BMW og Mercedes i Norge å anse som en skam slik jeg ser det.

Det er ikke uten grunn at jeg helst får utført arbeider på min bil i Tyskland.

Lenke til kommentar

 

Tesla Model S faller på ingen måte i samme kategori som 7-serie og S-klasse selv om produksjonsvolumet ikke er så ulikt.

 

Hvilke faktorer er det som skiller de mener du?

 

Vi kan jo starte med noe så enkelt som at det er blant det ypperste av personbiler, S-klasse og 7-serie er rett og slett biler i en helt annen klasse på alle måter.

 

Man kan vel si at produksjonsvolumet er en av få fellesnevnere mellom disse og Model S.

 

For meg blir det bare snodig og rart når noen klarer å trekke paralleller mellom en 7-serie de har hatt og en Model S. Jeg antar at vedkommendes preferanser har forandret seg radikalt på den tiden og at gangsynet rett og slett har blitt alvorlig svekket.

 

Det er ikke lange kjøreturen i en S-klasse man skal ha for å forstå at Model S ikke når den til anklene.

 

Det skal jo også sies at S-klasse produseres i større volum enn Model S uten at det betyr at det er noen volummodell.

S-klasse er først og fremst modellen der Mercedes slipper sine nyvinninger først, og en bil i segmentet der det stilles svært høye krav til kvalitetsfølelse og kjørekomfort.

Det forventes også utstyr utover hva de fleste biler kan leveres med.

Man har valgmuligheter for interiør utover svart stoff og tre ulike farger på skinnseter.

 

Model S har vel fortsatt ikke kommet med noe så elementært som ventilerte seter ut fra hva jeg har fått med meg..

Jada, man har pre-kjøling av bilen via en app, men det veier ikke opp for mangelen av ventilerte seter.

 

Det er svært mange detaljer som skiller en luksusbil i det øvre premiumsegmentet fra en billig bygget amerikansk bil.

Lenke til kommentar

 

 

Tesla Model S faller på ingen måte i samme kategori som 7-serie og S-klasse selv om produksjonsvolumet ikke er så ulikt.

 

Hvilke faktorer er det som skiller de mener du?

 

Vi kan jo starte med noe så enkelt som at det er blant det ypperste av personbiler, S-klasse og 7-serie er rett og slett biler i en helt annen klasse på alle måter.

 

Man kan vel si at produksjonsvolumet er en av få fellesnevnere mellom disse og Model S.

 

For meg blir det bare snodig og rart når noen klarer å trekke paralleller mellom en 7-serie de har hatt og en Model S. Jeg antar at vedkommendes preferanser har forandret seg radikalt på den tiden og at gangsynet rett og slett har blitt alvorlig svekket.

 

Det er ikke lange kjøreturen i en S-klasse man skal ha for å forstå at Model S ikke når den til anklene.

 

Det skal jo også sies at S-klasse produseres i større volum enn Model S uten at det betyr at det er noen volummodell.

S-klasse er først og fremst modellen der Mercedes slipper sine nyvinninger først, og en bil i segmentet der det stilles svært høye krav til kvalitetsfølelse og kjørekomfort.

Det forventes også utstyr utover hva de fleste biler kan leveres med.

Man har valgmuligheter for interiør utover svart stoff og tre ulike farger på skinnseter.

 

Model S har vel fortsatt ikke kommet med noe så elementært som ventilerte seter ut fra hva jeg har fått med meg..

Jada, man har pre-kjøling av bilen via en app, men det veier ikke opp for mangelen av ventilerte seter.

 

Det er svært mange detaljer som skiller en luksusbil i det øvre premiumsegmentet fra en billig bygget amerikansk bil.

 

 

Her var det ikke mye nevenyttig info. Men jeg er enig i at det ikke er samme bil, S og 7 klasse er en "luksusbil" med fokus på det, mens en Tesla er mer en sedan med fokus på premie sjiktet som 5 serie og lignende biler, altså litt luksus ift en kia eller noe annet "standard" sedan. 

 

Men, en ting jeg ser faller på lik linje er pris, og dette er ett viktig poeng. Når en skal handle noe, da handler en det en har råd til og der havner S i samme sjikte. Så det er ikke rart Tesla ser disse modellene som konkurenter, selv om det er ulike biler. 

 

X har ventilerte seter, iallefall de som kommer nå. Så det kommer nok til S etterhvert også, som du vet var ikke "rome" bygget på en dag, så ikke vær bekymret for det. 

 

så jeg er både enig og uenig, på en måte er de konkurenter selv om det er forskjellige biler. 

 

Billig bygget amerikansk bil er en latterlig setning, for det er den ikke. 

Lenke til kommentar

 

Billig bygget amerikansk bil er en latterlig setning, for det er den ikke.

Det er faktisk ikke en latterlig setning, for tesla går i samme baner som det Ford gjør med Mustang. De leverer en småsprek til latterlig sprek bil som ellers fremstår som middelmådig.

 

 

Det er dine ord, både jeg og alle andre som har sittet i bilen er imponert. Det er god kvalitet på lik linje med en velutstyrt 5 serie med noe småpirk, i så tilfelle mener du en 5 serie er middelmådig også, og da har du bare alt for høye forventninger. Men uansett, vi liker alle forksjellige ting, jeg er iallefall fornøyd, det er det som er viktigst. 

 

Og ps, tesla har ingen små spreke biler... Om du syes 0 - 100 på rundt 5 sekunder er småsprekt, ja da har du alt for høye forventninger. 

 

Men du må gjerne rette på meg og fortelle meg hva som er problemet, i detalj. 

 

Og må si det er ganske morsomt å høre slik i fra en som kjører bil fra tidenes juksemerke, bilen jeg har hatt fra dette konsernet er den jeg har hatt mest problemer med også... 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Model S konkurrerer direkte mot S-klasse og 7-serie i det samme markedet, og gjør det bra. Ikke fordi den slår dem på klassisk luksus, men fordi den er en bedre bil alt i alt.

 

Et produkt er aldri bare en liste av Specsavers, så å finne enkelttingene som mangler og peke på dem gir lite mening. Visste du for eksempel at S-klasse og 7er har en drivlinje som er håpløst utdatert, ikke kan kjøre selv på skikkelig vis og at de ikke engang kan få full tank automatisk hver natt? Og at de ikke får nye features jevnlig over Internett? Galskap i 2016!

 

Om jeg fikk tilbud om å bytte min Model S i morgen mot en topputstyrt sjuer eller S hadde jeg enkelt og greit sagt nei. Og jeg har kjørt mye 7er!

 

(Men om det viktigste for deg er en sofa på hjul og du kan leve med bensinstyret er de helt OK fossiler, altså. Men frista? Nope.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Skal jeg lenger enn 50 mil flyr jeg.

 

Er man stadig avhengig av å kjøre veldig langt uten stopp bør man unngå elbil. Og strengt tatt enorme flak som drikker bensin . Selvsagt er ikke Model S perfekt til alt. Den er for stor, kan ikke trekke henger, den må lades hver 40. mil, og ... Vet du? Det er egentlig alle ulempene.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er dine ord, både jeg og alle andre som har sittet i bilen er imponert. Det er god kvalitet på lik linje med en velutstyrt 5 serie med noe småpirk, i så tilfelle mener du en 5 serie er middelmådig også, og da har du bare alt for høye forventninger. Men uansett, vi liker alle forksjellige ting, jeg er iallefall fornøyd, det er det som er viktigst. 

 

Men du må gjerne rette på meg og fortelle meg hva som er problemet, i detalj.

Vel jeg, eller snylter, er jo ikke alle andre og slik det fremgår av våres innlegg har jo vi også sittet i bilen og vi er ikke imponerte. For det er det Tesla ikke gjør komfort og kvalitetsmessig, altså å imponere.

Og ja, enkelte av variantene jeg har kjørt av 5-serie av nyere årgang har fremstått som middelmådige både innvendig, utvendig og nede i motorrommet.

 

Den Teslaen jeg har prøvekjørt og de har sittet i etter dette har ikke imponert med komforten i bilen ei heller virker det ikke som at finishen/byggekvaliteten er av øverste klasse slik enkelte(særs mange faktisk) teslaeiere prøver å få bilen til å fremstå.

 

 

Og ps, tesla har ingen små spreke biler... Om du syes 0 - 100 på rundt 5 sekunder er småsprekt, ja da har du alt for høye forventninger.

Så du mener en bil som bruker 5 sekunder på 0-100 er sprekt? Eller missforstår jeg deg her?

 

Og må si det er ganske morsomt å høre slik i fra en som kjører bil fra tidenes juksemerke, bilen jeg har hatt fra dette konsernet er den jeg har hatt mest problemer med også...

Dette er en kommentar intet annet enn en fanboy greier å spy ut av seg. Åpenbart at det er fånyttes å diskutere tesla noe særlig med deg. Om du hadde vært noe annet hadde du ikke prøvd deg engang på å "felle" verdien i mine meninger og argumenter på denne måten, faktisk hadde du selv sett hvor tåpelig dette argumentet er og dermed lagt det på hylla og funnet noe annet å motsi meg med. Og en annen morsom detalj er at jeg faktisk har skrevet direkte til deg i en annen situasjon hvor jeg endte med å påpeke at du er en fanboy at jeg holder VW kritikkverdig for denne dieselskandalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...