Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Sort 2014 Tesla Model S

 

Sitat:

"Som selger hos Tesla Motors er det godt å kunne advare folk mot den svarte lakken som denne bilen har. Jeg anbefaler alltid de andre lysere fargene."

 

"Er ikke så vanskelig å korrigere den lakken. Hologramer som skal fjernes etter rubbing eller andre som har vært og polert tidligere eller også ikke vanskelig å fjerne. Det er liksom finishen på den som er så vanskelig. Enten ligger en masse mikroriper igjen eller en grå hinne som blir liggende. Det verste er vedlikehold av disse. Stakkars eiere altså. Tesla lover bedre lakk på de nyeste 2016 modelene så vi får se om det stemmer."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sort 2014 Tesla Model S

 

Sitat:

"Som selger hos Tesla Motors er det godt å kunne advare folk mot den svarte lakken som denne bilen har. Jeg anbefaler alltid de andre lysere fargene."

 

"Er ikke så vanskelig å korrigere den lakken. Hologramer som skal fjernes etter rubbing eller andre som har vært og polert tidligere eller også ikke vanskelig å fjerne. Det er liksom finishen på den som er så vanskelig. Enten ligger en masse mikroriper igjen eller en grå hinne som blir liggende. Det verste er vedlikehold av disse. Stakkars eiere altså. Tesla lover bedre lakk på de nyeste 2016 modelene så vi får se om det stemmer."

 

Jepp, dette ble jeg klar over etter kjøp så da ble det lagt på den hardeste coatingen som finnes vistnok. Håper det gjør den bedre hardere og mer motstandsdyktig. De har iallefall lagt på mer lakk nå enn før, ble jeg fortalt av de som utførte jobben.

 

Forresten han samme som har tatt min bil :) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til de som måtte ramle over denne tråden og lurer på hva det koster å drifte en Tesla i "drivstoff" så har jeg regnet litt på det de siste 11 dagene.

 

Tesla'en har i snitt kostet meg ca 8,5,- pr dag med lading hjemme. 

 

Til sammenligning har dieselbilen(520d F10) kostet meg ca 40 kroner pr dag de siste to årene. 

 

Dette er jo kun drivstoff, så kan en begynne å regne på de andre fordelene for de som ønsker slikt :) ganske tilfredsstillende å se slike tall må jeg innrømme! 

Lenke til kommentar

Drivstoff er jo en neglisjerbar kostnad i forhold til verditap og kapitalkostnad uansett.

Kapitalkostnaden har du jo uansett selv om den er lav i dag som følge av lave renter..

Verditapet kommer sikkert som banken også til Tesla, nå er det mange av de på markedet og Model S er ingen nyhet lenger uavhengig av motorisering og batteripakke.

 

Andre driftskostnader kommer også på toppen.

 

Hvis man er opptatt av økonomien i bilholdet er dette verdier man må ha med i regnestykket, å kun regne på drivstoffkostnaden blir rett og slett for tynt.

Siden du gir inntrykk av å være så opptatt av din økonomiske besparelse som følge av at du har kjøpt denne batteribilen antar jeg at du faktisk er det og derav også bør ha interesse av å regne på de totale kostnadene bilholdet medfører.

 

Mange andre driftskostnader har dere akkurat som vi som har en normal bil vi kan kjøre langt uten å måtte spise middag underveis.

Lenke til kommentar

Drivstoff er jo en neglisjerbar kostnad i forhold til verditap og kapitalkostnad uansett.

Kapitalkostnaden har du jo uansett selv om den er lav i dag som følge av lave renter..

Verditapet kommer sikkert som banken også til Tesla, nå er det mange av de på markedet og Model S er ingen nyhet lenger uavhengig av motorisering og batteripakke.

 

Andre driftskostnader kommer også på toppen.

 

Hvis man er opptatt av økonomien i bilholdet er dette verdier man må ha med i regnestykket, å kun regne på drivstoffkostnaden blir rett og slett for tynt.

Siden du gir inntrykk av å være så opptatt av din økonomiske besparelse som følge av at du har kjøpt denne batteribilen antar jeg at du faktisk er det og derav også bør ha interesse av å regne på de totale kostnadene bilholdet medfører.

 

Mange andre driftskostnader har dere akkurat som vi som har en normal bil vi kan kjøre langt uten å måtte spise middag underveis.

 

Det er bare du som antyder at jeg kun ser på drivstoff kost, det var bare en ting jeg har sett på i det siste som jeg ville dele. Men siden vi først er inne på det: 

 

Verditap, her er og har Tesla vært veldig god, hvordan det blir i fremtiden er jo usikkert. Men det kan nok uansett ikke bli verre enn hvordan det ser ut for diesel og bensin biler :) 

 

Jeg kjenner ikke til en eneste kost som er høyere ved elbil drift enn ved "normal" bilens drift, gjør du? motsatt kjenner jeg dog mange. 

 

Jeg har ikke nok empiri på min bil til å regne nøyaktig på dette uansett, det må jeg ta om noen år. Men når man ser på andre så ser en jo fort at det er mye penger å spare, det er ganske åpenbart. 

Lenke til kommentar

Det er grunn til å tro at dekk blir dyrere på Tesla Model S enn til mange andre biler, særlig om man har fått en av de med hjulvinkler en treåring på fylle kunne justert bedre.

 

Mye tyder på at de ikke er snillere mot dekkene enn andre biler, de skal ha ganske høy loadindex (96-98), og særlig i 21" begynner det å bli dyrt med dekkene de skal ha.. Vinterdekk til 21" felger koster fort 3500,- pr. stk i riktig dimensjon..

 

At verditapet har vært lavt så lenge det har kommet nye funksjoner etter kjøp er ikke så overraskende, men nå er ikke nyhetens verdi så stor lenger så jeg er ganske trygg på at vi vil se større verditap fremover.. Valutaendringer vil også påvirke verditapet.

 

2013-modellene har kommet seg under 500k-grensa nå, 2014-modellene er rett over.. Og dette er avertert pris, det er grunn til å tro at de fleste går billigere enn de er annonsert for.

 

Noen eksemplarer har ligget svært lenge på finn nå, blant annet en 2013-modell Model S 85 til 530k. (Lagt ut før 27. august 2015)

Av 109 Model S til salgs på finn akkurat nå har (minst) 22 biler ligget til salgs siden før jul.

Det tyder på at omsetningen ikke går som en del håper på, noe som igjen betyr at prisen trolig er på vei ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hele kommer jo an på den latterlige norske ordningen...her i Norge er Tesla S i ferd med å bli en slumbil, mens i USA så konkurrerer den faktisk mot Maserati, Corvette, Ferrari etc !!!!!

Nei, den konkurrerer ikke mot Maserati, Corvette og Ferrari.

Det er biler i helt forskjellige segmenter av markedet også i USA.

 

Tesla Model S er en billig bygget combicoupe med dårlig rekkevidde, amerikansk finish og kjøreegenskaper de andre du nevner ikke trenger å bekymre seg nevneverdig for.

 

Maserati, Corvette og Ferrari er noe helt annet, selv om også Corvette er amerikansk og mangler en del på finishen flere steder.

 

Du er rett og slett på feil jorde.

 

PS: Jeg kjenner mer enn et par amerikanere i USA som holder seg til morsomme sportsbiler.. Da både 911, ymse fra Ferrari, Lamborghini, AMG GT-S, Corvette mm.

Det er folk som ikke kan tenke tanken en gang på å kjøpe seg en Tesla i dag, rett og slett fordi den ikke er fullverdig som bil..

Lenke til kommentar

 

Det hele kommer jo an på den latterlige norske ordningen...her i Norge er Tesla S i ferd med å bli en slumbil, mens i USA så konkurrerer den faktisk mot Maserati, Corvette, Ferrari etc !!!!!

Nei, den konkurrerer ikke mot Maserati, Corvette og Ferrari.

Det er biler i helt forskjellige segmenter av markedet også i USA.

 

Tesla Model S er en billig bygget combicoupe med dårlig rekkevidde, amerikansk finish og kjøreegenskaper de andre du nevner ikke trenger å bekymre seg nevneverdig for.

 

Maserati, Corvette og Ferrari er noe helt annet, selv om også Corvette er amerikansk og mangler en del på finishen flere steder.

 

Du er rett og slett på feil jorde.

 

PS: Jeg kjenner mer enn et par amerikanere i USA som holder seg til morsomme sportsbiler.. Da både 911, ymse fra Ferrari, Lamborghini, AMG GT-S, Corvette mm.

Det er folk som ikke kan tenke tanken en gang på å kjøpe seg en Tesla i dag, rett og slett fordi den ikke er fullverdig som bil..

 

Sant..derfor Tesla S har blitt en slum-bil her i Norge. Den er søppel, men første måte vi Nordmenn har hatt mulighet til å få motorytelse for en billig penge!!

Lenke til kommentar

 

 

Det er grunn til å tro at dekk blir dyrere på Tesla Model S enn til mange andre biler, særlig om man har fått en av de med hjulvinkler en treåring på fylle kunne justert bedre.

 

Mye tyder på at de ikke er snillere mot dekkene enn andre biler, de skal ha ganske høy loadindex (96-98), og særlig i 21" begynner det å bli dyrt med dekkene de skal ha.. Vinterdekk til 21" felger koster fort 3500,- pr. stk i riktig dimensjon..

 

Litt rart å utpeke en feil som ekstra utgift, dette er noe de har ordnet opp i og de som har hatt feil har så klart fått dekket det på garanti.

 

Men ja, dette med dekk er noe som har kommet opp som en ekstra slitasje på Tesla, men ærlig talt bilen veger over 2,1 tonn avhengig av versjon, går som ett lyn og folk trykker klampen i bånn ofte da de er vant til å kjøre passat, hva skal vi forvente.

Men å kalle det en stor utgift blir jo litt latterlig, tesla bjørn har beregnet dette til å koste ca 1 krone pr mil.

Han har i tillegg regnet ut ca 30 000 km på sommer og 60 000 på vinterdekkene før de trenger å skiftes, det er godt innenfor gjennomsnittet på 44 000 som dekkonline opererer med, så at det er store kostnader på dekk hos Tesla ift konkurentene er nok i realiteten snakk om øre pr mil...

 

 

 

At verditapet har vært lavt så lenge det har kommet nye funksjoner etter kjøp er ikke så overraskende, men nå er ikke nyhetens verdi så stor lenger så jeg er ganske trygg på at vi vil se større verditap fremover.. Valutaendringer vil også påvirke verditapet.

 

2013-modellene har kommet seg under 500k-grensa nå, 2014-modellene er rett over.. Og dette er avertert pris, det er grunn til å tro at de fleste går billigere enn de er annonsert for.

 

Noen eksemplarer har ligget svært lenge på finn nå, blant annet en 2013-modell Model S 85 til 530k. (Lagt ut før 27. august 2015)

Av 109 Model S til salgs på finn akkurat nå har (minst) 22 biler ligget til salgs siden før jul.

Det tyder på at omsetningen ikke går som en del håper på, noe som igjen betyr at prisen trolig er på vei ned.

 

Hva som skjer i fremtiden er tilnærmet umulig å si, men jeg er enig. Verdien har vært kunstig høy og etterhvert som konkurranse kommer går forespørselen ned og det vill prisene også. Men prisene vill bli presset opp av innføring av inn kjøpsavgifter også, så jeg tror det er lenge til en Tesla faller like mye i verdi som feks en ny bmw eller mercedes.

 

Men at elbiler kommer til å ha større verditap enn "normale" biler i fremtiden har jeg vanskeligheter med å se, slik som politikere oppfører i dag er det mer nærliggende å tro at dette vill gjelde for fosilbilene.

 

Kan jo se litt på eksempelet ditt, en model S 85 kostet i 2013/2014 523000 i basis pris, om de ligger til +/- 500 000 og blir solgt for den typiske finn prutingen på tja 10% så er det ikke gale i det heletatt. I samme periode har jeg kjørt en BMW som var kjøpt brukt og da "skal" ha mindre verditap enn en helt ny bil, der ryker det minst 150 000 før den er solgt. Men den er også umulig å selge, "ingen" som vill ha ett dieseldråg idag... 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

I samme periode har jeg kjørt en BMW som var kjøpt brukt og da "skal" ha mindre verditap enn en helt ny bil, der ryker det minst 150 000 før den er solgt. Men den er også umulig å selge, "ingen" som vill ha ett dieseldråg idag... 

Siden Tesla har satt opp prisene 3-4 ganger pga svak krone har prisene holdt seg, ja.

Euro har ikke styrket seg like mye som USD har gjort og derfor har ikke BMW satt opp prisene. Husk også at av prisen på din BMW er sikkert halvparten avgifter rett til staten. Reell nypris på din 520d var kanskje da 300k + avgifter til den norske stat? Og Teslaen din kostet 690 + NULL i avgifter til den norske stat. Dermed en over dobbelt så dyr bil.

 

Ingenting er umulig å selge. Det gjelder bare å ha riktig pris med en gang. Du må nok ned på eller under 300 tipper jeg. Verditapet er der uansett, det er bare å ta det. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du ikke solgte den før du kjøpte Tesla`en. Må ha god råd da, kjøpe en ny bil til 690 og ha en brukt bil til 300 stående.

Lenke til kommentar

 

Siden Tesla har satt opp prisene 3-4 ganger pga svak krone har prisene holdt seg, ja.

Euro har ikke styrket seg like mye som USD har gjort og derfor har ikke BMW satt opp prisene. Husk også at av prisen på din BMW er sikkert halvparten avgifter rett til staten. Reell nypris på din 520d var kanskje da 300k + avgifter til den norske stat? Og Teslaen din kostet 690 + NULL i avgifter til den norske stat. Dermed en over dobbelt så dyr bil.

 

Stemmer at prisen har gått opp pga valuta kurs ja, som gjør den dyrere i innkjøp, akkurat som innføring av avgifter vill gjøre den dyrere. 

 

 

 

 
Ingenting er umulig å selge. Det gjelder bare å ha riktig pris med en gang. Du må nok ned på eller under 300 tipper jeg. Verditapet er der uansett, det er bare å ta det. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du ikke solgte den før du kjøpte Tesla`en. Må ha god råd da, kjøpe en ny bil til 690 og ha en brukt bil til 300 stående.

 

Under 300 så går den til en oppkjøper, så ja det er den prisen som er siste alternativ, men håper dog å få noe mer til en privatperson. Men  vi får se, jeg har ikke brukt mye tid på salget heller, ligger mye på meg også.

 

Solgte den ikke før da jeg ville ha bil for meg selv og siden jeg har råd så var det ett valg jeg tok, men en dårlig investering er det absolutt :) 

Lenke til kommentar

 

 

Sant..derfor Tesla S har blitt en slum-bil her i Norge. Den er søppel, men første måte vi Nordmenn har hatt mulighet til å få motorytelse for en billig penge!!

 

 

Haha søppel, åpenbart at du ikke kjører denne bilen hver dag. 

 

Søppel er å ta i litt ja, men dessverre er det en ny bil i ekte amerikansk ånd som fokuserer voldsomt på ytelse. Tenk hvor bra den kunne vært om de la denne besettelsen av ytelse til side og heller fokuserte 100% på kvalitet!

Lenke til kommentar

Søppel er å ta i litt ja, men dessverre er det en ny bil i ekte amerikansk ånd som fokuserer voldsomt på ytelse. Tenk hvor bra den kunne vært om de la denne besettelsen av ytelse til side og heller fokuserte 100% på kvalitet!

 

 

 

Det er iallefall å ta i, utviklingen på annet en ytelse er ganske stor, tviler på at utvikler teamet har dette som hovedfokus. Bilen er en drøm å kjøre, minst like god som bilene jeg har hatt tidligere. 

 

Men som du sier, den bærer preg av å være amerikansk og ikke fra Tyskland, men det vill den alltid gjøre. Også kunne de blitt bedre på å fikse småtingene som henger igjen som fukt i lykter osv, men dette kommer. Selv om det går tregt. 

Lenke til kommentar

Søppel er å ta i litt ja, men dessverre er det en ny bil i ekte amerikansk ånd som fokuserer voldsomt på ytelse. Tenk hvor bra den kunne vært om de la denne besettelsen av ytelse til side og heller fokuserte 100% på kvalitet!

 

 

 

Har du egentlig brukt noe særlig tid i en Model S, siden du later til å ha såpass god kontroll på kvaliteten i bilen? Den er ikke feilfri, langt ifra, men opplevd kvalitet er ikke langt bak tyskerne, de fleste slitedeler er de samme som på Mercedes/BMW, og de barnesykdommene som var er i stor grad fiksa. "Fokuset på ytelse" er en illusjon - akselerasjonen til Tesla er en direkte effekt av at de bruker elektromotorer og store batterier, pluss at det er en fordømt billig måte å komme i media på. Den virkelige innsatsen har ligget i å få kvaliteten opp og feilratene ned, noe de har lyktes godt med. 

 

Om du sitter og sluker alt i trådene med misfornøyde eiere på internett får du et ganske skjevt inntrykk. Pluss at du åpenbart trenger en hobby. 

 

"Søppel", my ass.  Forstår du hvor uvitende du fremstår når du slenger ut sånt om bilen med størst eiertilfredshet i verden? 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Har du egentlig brukt noe særlig tid i en Model S, siden du later til å ha såpass god kontroll på kvaliteten i bilen? Den er ikke feilfri, langt ifra, men opplevd kvalitet er ikke langt bak tyskerne, de fleste slitedeler er de samme som på Mercedes/BMW, og de barnesykdommene som var er i stor grad fiksa.

Vel, kvalitetsfølelsen er definitivt flere hakk bak min E-klasse produsert i 2004 (2005-modell) med snart 140k på telleren.

At setene i en 12 år gammel bil er vesentlig bedre er jo også interessant.

 

At en del slitedeler er de samme som på Mercedes stemmer nok bra ja, de har jo rett og slett brukt en del Mercedes-deler i Tesla Model S. Dumt de ikke har brukt setene og kvalitetsfølelsen også :)

 

"Fokuset på ytelse" er en illusjon - akselerasjonen til Tesla er en direkte effekt av at de bruker elektromotorer og store batterier, pluss at det er en fordømt billig måte å komme i media på. Den virkelige innsatsen har ligget i å få kvaliteten opp og feilratene ned, noe de har lyktes godt med.

Akselerasjonen er en direkte følge av at de bruker store elektromotorer kombinert med store batterier..

De kunne utmerket godt brukt elektromotorer med mindre effekt og trolig også fått høyere effektivitet som igjen fører til lavere strømforbruk.. Kanskje kunne de økt rekkevidden enda noen hakk.. ?

Vi ser jo at en 85 har bedre rekkevidde enn en P85, forskjellen på de er vel at P85 har en kraftigere motor enn 85..

Men klart, dårligere ytelse ville ikke gitt så mange overskrifter som de har fått.

 

Om du sitter og sluker alt i trådene med misfornøyde eiere på internett får du et ganske skjevt inntrykk. Pluss at du åpenbart trenger en hobby.

Nå er det en del i disse trådene, at det er en del mandagsbiler med alt mulig av feil er det ingen tvil om, ei heller at kvaliteten ikke er der den bør være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...