Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Testet nylig en Model S for en kamerat som ikke hadde muligheten til å teste da han bor langt unna. En relativt normalkjørt sen 2014-modell med "autopilot" og ellers godt utstyrt. Her er mine betraktninger og funn:

- Motoren lager ulyder. Selger hadde fått byttet motor (eller drive unit som det vel heter) to ganger allerede. Nå var det muligens atter en runde i vente

- Mye bråk fra vindusviskerne, selv om de var tilnærmet helt nye

- Skurring fra en av høyttalerne

- Knirk i panoramataket

- Panoramataket lukket skjevt

- Knepping i rattet

- Kald trekk fra det lille trekant-vinduet i førerdøren

- Knirk i understellet ved kjøring på ujevnheter

- Bremsene tok ufattelig dårlig. Selger mente at de var oppgradert til "Nordic package".

- "Autopilot" er vel og bra. Men krever at man følger nøye med. Kjørte på firefelts motorvei, og bilen ville plutselig dra oss rett i autovernet på venstresiden.

- Spotify falt ut jevnt og trutt. Var visst bare sånn det var, ifølge selger

 

Vi gjorde også en stopp på en supercharger for å få det testet (og siden selger ikke hadde rukket å lade bilen). Ankom med ca 10% igjen på batteriet. Et par plussgrader ute. Bilen og batteriet forholdsvis varm etter at selger først hadde kjørt 5 mil hjem fra jobb, og deretter rett ut på kjøretur sammen med meg. Må si jeg ble skuffet over ladehastigheten. Etter 15 minutter, til tross for at det ikke var noen andre på lokasjonen, hadde det økt til 30%. Da hadde vi til gjengjeld prøvd to av pumpene, siden den første ikke ville virke.  

 

Det var også noe annet pirk på bilen.

Ble ikke noe kjøp for min kamerat denne gangen.

 

Høres ut som en skikkelig mandagsbil det der! Kjenner meg ikke igjen foruten spotify og at man må passe på autopilot, det er jo ganske klart :) Spotify fungerte dog godt inntil versjon 8 kom. Dessverre mange som har hatt disse "sykdommene" på de eldre bilene, fra 2016 er det nesten ingen igjen. Det er iallefall min erfaring. Dog er det mulig de fortsatt sliter med de store DU'ene, den er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU-problemene er vel først og fremst på bakhjulsdrevne utgaver, dual-utgavene har ikke like mye problemer her siden det er mindre belasting på bakre DU..

Si ikke det.

Hørte om en Model X med 5000 på telleren som hadde byttet både foran og bak.

Kan jo ha vært et unikt tilfelle selvsagt, men fit og finish på Model X er under pari spesielt på lav VIN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

DU-problemene er vel først og fremst på bakhjulsdrevne utgaver, dual-utgavene har ikke like mye problemer her siden det er mindre belasting på bakre DU..

Si ikke det.

Hørte om en Model X med 5000 på telleren som hadde byttet både foran og bak.

Kan jo ha vært et unikt tilfelle selvsagt, men fit og finish på Model X er under pari spesielt på lav VIN.

Ja har hørt om noe trøbbel med x'ene, men er ikke overrasket gitt model s sine innkjørings problemer:) hører iallefall sjeldent om du problemer med de uten p.

Lenke til kommentar

 

DU-problemene er vel først og fremst på bakhjulsdrevne utgaver, dual-utgavene har ikke like mye problemer her siden det er mindre belasting på bakre DU..

 

Si ikke det.

Hørte om en Model X med 5000 på telleren som hadde byttet både foran og bak.

Kan jo ha vært et unikt tilfelle selvsagt, men fit og finish på Model X er under pari spesielt på lav VIN.

Ja, problemet er på ingen måte borte. Alle feilene gjør at kapasiteten ved servicesentrene i Oslo er sprengt.
Lenke til kommentar

 

Mye? Det er jo bare en feil, som de dessverre ikke klarte å fikse og dette er en person. Tesla begynner å komme seg på og er forran tilsvarende modeller for noen av de større selskapene. Men feilfrie? Langt i fra:)

Tviler jeg sterkt på, i hvert fall ikke nå man sammenligner biler med veldig lav km (miles). Er enig at man ikke skal generalisere basert på enkelttilfeller, men det er liten tvil om at TM sliter mye med dårlig byggkvalitet og driftssikkerhet. Det kan en bekjent av meg (som jobber i TM) bekrefte. Model S anno 2016 burde være så godt som feilfri de første 10.000 km.

 

TMN (primært Oslo) er i tillegg en organisatorisk katastrofe. Det gjør at de mest kompetente lederne og medarbeiderne slutter.

Endret av Hårek
Fjernet sitatpyramide med video
Lenke til kommentar

 

 

Huff, så mye feil. På nivå med Aston Martin og Land Rover.

https://youtu.be/QM5z0dW60KE

Mye? Det er jo bare en feil, som de dessverre ikke klarte å fikse og dette er en person. Tesla begynner å komme seg på og er forran tilsvarende modeller for noen av de større selskapene. Men feilfrie? Langt i fra:)
Tviler jeg sterkt på, i hvert fall ikke nå man sammenligner biler med veldig lav km (miles). Er enig at man ikke skal generalisere basert på enkelttilfeller, men det er liten tvil om at TM sliter mye med dårlig byggkvalitet og driftssikkerhet. Det kan en bekjent av meg (som jobber i TM) bekrefte. Model S anno 2016 burde være så godt som feilfri de første 10.000 km.

 

TMN (primært Oslo) er i tillegg en organisatorisk katastrofe. Det gjør at de mest kompetente lederne og medarbeiderne slutter.

Hva tviler du sterkt på? Det ligger jo offentlig tilgjengelig på consumer reports eller i diverse artikler.

 

Ja de har hatt mye problemer, det er det ingwn tvil om. Men mitt intrykk er at det blir bedre. Ser mindre klaging generelt blandt tesla eierne. Men så har jeg hatt så god som feilfri bil så er muligens berørt av det også.

 

Helt enig at det er kaos i selskapet, det har jeg fått kjenne på nå de siste ukene når jeg har prøvd å få hente den nye bilen min..

 

Forstå meg rett, jeg vet det er mye problemer. Men jeg mener de er på rett vei, i det minste.

Lenke til kommentar

Det som fascinerer er folk som skal gå så hardcore for enkelte merker. Det finnes få grunner til dette.

Istedet for å prøve å prakke på gud og hvermann enkelte merker, kan man bare si" Det og det merket passer min bruk godt og jeg er fornøyd i forhold til mine krav". Det holder egentlig. Det finnes ikke noe som er perfekt for alle. Og skal alltid rakke ned på noe annet, til og med biler fra andre klasser som ikke er konkurrenter overhodet. Hva er vitsen. Fremheve seg selv? Mye handler om å rettferdiggjøre sitt eget valg og kjøp. Folk burde se litt mer nyansert på ting, det jevner seg ut over tid.

Det som fascinerer meg er folk som skal gå så hardcore i mot enkelte merker. Som du så fint påpeker så har man subjektive meninger og behov for å rettferdiggjøre og fremheve disse meningene. Det mener jeg er helt greit. Det jeg ikke skjønner er de som absolutt skal rakke ned på sine motstandere/konkurrenter.

 

Jeg ser noen likheter mellom Apple/iPhone og Tesla. De gjør noe som snur om på markedet og høster ekstrem mediedekning i både positiv og negativ form. For noen år siden var nyhetsbildet "iPhone-killer" osv. Nå er det Tesla-killer nye elbiler blir framstilt som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...