Gå til innhold

Startlønn som siv.ing med fagbrev og lang erfaring?


ExenTor

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i dag Automatiker for eit opperatørselskap offshore, og holder på med bachelor graden min i industriell automasjon. Sitter med en liten ide om å gå videre på ntnu å ta siv.ing i kybernetikk og robotikk.

Jeg bare lurer litt på hva jeg kan forvente meg som lønn om og når jeg evt. begynner å jobbe som ingeniør etter endt studie? (Hypotetisk som nyansatt). Jeg vil da ha fagbrev som automatiker, og 8 erfaring fra offshore drift.

 

Sånn jeg ser det nå på hva som er vanlige startlønninger, så vil det bety å gå ganske vesentlig ned, men lurer på hvor mye evt fagbrev og erfaring kan veie opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg er i dag Automatiker for eit opperatørselskap offshore, og holder på med bachelor graden min i industriell automasjon. Sitter med en liten ide om å gå videre på ntnu å ta siv.ing i kybernetikk og robotikk.

Jeg bare lurer litt på hva jeg kan forvente meg som lønn om og når jeg evt. begynner å jobbe som ingeniør etter endt studie? (Hypotetisk som nyansatt). Jeg vil da ha fagbrev som automatiker, og 8 erfaring fra offshore drift.

 

Sånn jeg ser det nå på hva som er vanlige startlønninger, så vil det bety å gå ganske vesentlig ned, men lurer på hvor mye evt fagbrev og erfaring kan veie opp?

 

Er jo avhengig av arbeidssted og jobb. Men om du har jobbet 8 år offshore for operatørselskap vill nok lønnen gå ned betraktlig uansett da du sannsynligvis ikke jobber i rotasjon etter endt utdanning som igjen gjør at du mister de økonomiske fordelene der. 

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er i dag Automatiker for eit opperatørselskap offshore, og holder på med bachelor graden min i industriell automasjon. Sitter med en liten ide om å gå videre på ntnu å ta siv.ing i kybernetikk og robotikk.

Jeg bare lurer litt på hva jeg kan forvente meg som lønn om og når jeg evt. begynner å jobbe som ingeniør etter endt studie? (Hypotetisk som nyansatt). Jeg vil da ha fagbrev som automatiker, og 8 erfaring fra offshore drift.

 

Sånn jeg ser det nå på hva som er vanlige startlønninger, så vil det bety å gå ganske vesentlig ned, men lurer på hvor mye evt fagbrev og erfaring kan veie opp?

 

De fleste ingeniører som kun har bachelor har vel rett under 500 i startlønn. Med fagbrev+erfaring ville jeg trodde du hadde havnet rundt 500-600 i startlønn(normal arbeidstid).

 

Vet om en som tar siv.ing ntnu og skal ta 2år for å fullføre en bachelor i økonomi. Bankene forventer at startlønn har vil være 600-800 000kr... haha :p så alt kan skje ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror du vil ligge opp mot 600-650' i forhold til dagens lønninger. Er fagutdanning relevant for ingeniørutdanningen vil du belønnes for dette. 

 

Selv jobbet jeg 1 år etter bachelor, før jeg tok master. Jeg startet i 2009 med 500', mens resten av kullet startet på rundt 430'. Jeg hadde ingen fagkompetanse ut over mitt ene år i arbeidslivet som ingeniør. Jeg har også beholdt "lønnsgapet" jeg kom inn i bransjen med da jeg var tilbake fra skolebenken så langt i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Siemens i Trondheim gir 525 i startlønn til sivilingeniører med fagbrev.

 

Og merk at det er startlønn trådstarter spør om. Lønnen 1-2 år etter vil ofte være betydelig høyere.

 

Ikke for å kapre tråden, men hvordan utspeiler det seg for "sånne" som deg som allerede har en del erfaring som ingeniør når de trer inn som prosjektingeniør/utvikler eller hva det måtte være? Starter en som de andre eller kommer en opp noen hakk lønnsmessig?

Lenke til kommentar

 

Siemens i Trondheim gir 525 i startlønn til sivilingeniører med fagbrev.

 

Og merk at det er startlønn trådstarter spør om. Lønnen 1-2 år etter vil ofte være betydelig høyere.

 

Ikke for å kapre tråden, men hvordan utspeiler det seg for "sånne" som deg som allerede har en del erfaring som ingeniør når de trer inn som prosjektingeniør/utvikler eller hva det måtte være? Starter en som de andre eller kommer en opp noen hakk lønnsmessig?

 

 

Skal svare deg til våren. Sa opp jobben som elektronikkingeniør etter fem år for å ta master. Ferdig til sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

 

 

 

Siemens i Trondheim gir 525 i startlønn til sivilingeniører med fagbrev.

 

Og merk at det er startlønn trådstarter spør om. Lønnen 1-2 år etter vil ofte være betydelig høyere.

 

Ikke for å kapre tråden, men hvordan utspeiler det seg for "sånne" som deg som allerede har en del erfaring som ingeniør når de trer inn som prosjektingeniør/utvikler eller hva det måtte være? Starter en som de andre eller kommer en opp noen hakk lønnsmessig?

 

 

 

Kan svare på dette; har fagbrev som elektriker, tok bachelor i automasjon og gikk så kybernetikk og robotikk på ntnu. Fikk samme startlønn som de andre som started samtidig og vi økte like mye etter 1 år. Vurderer å gå å spørre etter mer i lønn pga fagbrev men er usikker på om det er å anse som relevant lenger..

 

Edit: mobilskriving

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

 

 

Siemens i Trondheim gir 525 i startlønn til sivilingeniører med fagbrev.

 

Og merk at det er startlønn trådstarter spør om. Lønnen 1-2 år etter vil ofte være betydelig høyere.

 

Ikke for å kapre tråden, men hvordan utspeiler det seg for "sånne" som deg som allerede har en del erfaring som ingeniør når de trer inn som prosjektingeniør/utvikler eller hva det måtte være? Starter en som de andre eller kommer en opp noen hakk lønnsmessig?

 

 

 

Kan svare på dette; har fagbrev som elektriker, tok bachelor i automasjon og gikk så kybernetikk og robotikk på ntnu. Fikk samme startlønn som de andre som started samtidig og vi økte like mye etter 1 år. Vurderer å gå å spørre etter mer i lønn pga fagbrev men er usikker på om det er å anse som relevant lenger..

 

Edit: mobilskriving

 

 

Ikke helt det jeg tenkte på, tenkte mer de som har jobbet som ingeniør før de starter i en slik stilling :) 

Lenke til kommentar

 

Siemens i Trondheim gir 525 i startlønn til sivilingeniører med fagbrev.

Og merk at det er startlønn trådstarter spør om. Lønnen 1-2 år etter vil ofte være betydelig høyere.

 

 

Ikke for å kapre tråden, men hvordan utspeiler det seg for "sånne" som deg som allerede har en del erfaring som ingeniør når de trer inn som prosjektingeniør/utvikler eller hva det måtte være? Starter en som de andre eller kommer en opp noen hakk lønnsmessig?

For å oppdatere det tidligere svaret mitt.

Tok fagbrev i 2009, og startet å jobbe i felt for en ingeniørbedrift i 2010.

Mellom 2011 og 2016 tok jeg en bachelor og en master i elkraftteknikk samtidig som jeg jobbet (mulig pga 4-4 rotasjon).

For noen uker siden fikk jeg tilbud om jobb i et nytt firma.

 

Lønnstilbudet jeg fikk er ca 200k over det de andre jeg gikk ut av NTNU med i 2016 har i dag.

Lenke til kommentar

 

 

Siemens i Trondheim gir 525 i startlønn til sivilingeniører med fagbrev.

Og merk at det er startlønn trådstarter spør om. Lønnen 1-2 år etter vil ofte være betydelig høyere.

 

Ikke for å kapre tråden, men hvordan utspeiler det seg for "sånne" som deg som allerede har en del erfaring som ingeniør når de trer inn som prosjektingeniør/utvikler eller hva det måtte være? Starter en som de andre eller kommer en opp noen hakk lønnsmessig?

For å oppdatere det tidligere svaret mitt.

Tok fagbrev i 2009, og startet å jobbe i felt for en ingeniørbedrift i 2010.

Mellom 2011 og 2016 tok jeg en bachelor og en master i elkraftteknikk samtidig som jeg jobbet (mulig pga 4-4 rotasjon).

For noen uker siden fikk jeg tilbud om jobb i et nytt firma.

 

Lønnstilbudet jeg fikk er ca 200k over det de andre jeg gikk ut av NTNU med i 2016 har i dag.

 

 

Takk! Og gratulerer :D

Lenke til kommentar

Siden tråden er vekt til live igjen kan jo jeg også oppdatere; jeg har ikke fagbrev, men fem års erfaring som (høyskole)ingeniør før jeg begynte på NTNU. Etter fullført master startet jeg i ny jobb med ca 100k høyere grunnlønn enn de som var helt "uerfarne".

 

Jeg gikk også ut sammen med en som hadde fagbrev som elektriker, han fikk ingen lønnsmessig uttelling for dette, men jobben han begynte i er innen mikroelektronikk der kunnskapen fra elektrikeryrket ikke tilfører noe vesentlig utover det som er pensum på elektronikkingeniør-linja. Mulig det hadde sett annerledes ut om han skulle jobbet innen elkraft.

Lenke til kommentar

Kan svare på dette; har fagbrev som elektriker, tok bachelor i automasjon og gikk så kybernetikk og robotikk på ntnu. Fikk samme startlønn som de andre som started samtidig og vi økte like mye etter 1 år. Vurderer å gå å spørre etter mer i lønn pga fagbrev men er usikker på om det er å anse som relevant lenger..

 

Det spørs sjølvsagt litt på kva jobb du har fått deg, men for mange slike stillingar vil eit fagbrev være relevant erfaring som dermed burde kvalifisere til eit høgare lønnstilbud.

Men det er klart at dersom jobben du har no ligg langt unna elktro-faget så er det rett at det ikkje er relevant å kreve lønnsuttelling for fagbrevet.

 

Om du ikkje får betalt for at du også er elektrikar så ville satt klare skiller mellom kva kompetanse arbeidsgiver betalar for, og kva kompetanse du sitt på som du ikkje vil bidra med utan å få betalt for det.

Eit greit kontrollspørsmål for din del er om du i din stilling og på din arbeidsplass har lik kompetanse som dine kollegaer som får samme lønn, eller om din bakgrunn gjer at du blir brukt meir enn dei andre ingeniørane som arbeidsgiver samanlikner deg med.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en annen bransje, men min egen erfaring (og den tilsvarer andre jeg kjenner) er at fagbrevet sannsynligvis var med på å sikre meg jobben uten at den gav meg noen stor fordel lønnsmessig. En av de jeg kjenner prøvde faktisk å forhandle seg høyere lønn fordi han mente han burde ha noe høyere enn unge nyutdannede, men fikk da svaret at det var mer slik at fagbrevet sikret han jobben, ikke at det i seg selv gav han rett på høyere lønn.

 

Den jeg kjenner med høyest startlønn i mitt kull var nærmere 50 år. Så vidt jeg vet forholdsvis normale/middels karakterer, så mulig han ble kompensert for ansiennitet og erfaring fra arbeidslivet ellers. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...