Gå til innhold

PlayStation VR - Generell diskusjon


LarZen

Anbefalte innlegg

 

 

 

Kan man bruke headset samtidig(trådløst -elite 800) ?

Ser ingen grunn til hvorfor det ikke skal funke. PSVR har en liten "fjernkontroll" montert på ledningen der man slår på headsettet og justerer lyden, og den har en inngang til vanlig hodetelefoner (sånn liten plugg.) Trådløse hodetelefoner går nok utenom, så burde ikke ha noe å si.

 

Der må jeg innrømme at jeg er usikker.

Fordi sammen med VR får en jo binaural audio.

Altså en 3D audio som følger etter hvor hodet snur seg.

Skal ikke si sikkert om du får samme audio hvis du tapper den direkte fra PS4-konsollen, da den er ment til å gi lyd til skjermen.

 

Verdt et forsøk i alle fall. Men hun på GameStop sa til meg at trådløst headset ikke ville gi riktig lydopplevelse, kontra å plugge hodetelefoner rett inn i vr-headsettet.

Tror kanskje hun hadde rett i det.

Prøvde i går å ha lyden på surroundanlegget mens jeg brukte VR. Og da ble plasseringen av lyd feil etter hvor jeg snudde hodet, og langt i fra den samme innlevelsen som når jeg tapper lyden fra VR-headset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å ha i bakhode at VR selv med såpass avansert teknologi vi har idag er helt i start fasen. Om utviklingen med VR går like raskt som det meste. Så vil hva vi har idag se ut som Pong om så fort som 3-5 år. Oculus spår jo at innen 2021 så vil vi ha 4K på hvert øye.

 

Men innlevelsen vi får idag er second to none! Det er ingen form for teknologi som er i stand til å få reaksjoner som en får i VR. Det hjelper ikke om en har en PC til 50.000kr og verdens beste og største monitor med det beste spillet som er å oppnå. Ingenting kan gi deg den opplevelsen som VR er i stand til.

 

Eneste må være å oppleve det i den virkelige verden. Men jeg holder meg uten tvil i den virtuelle verden i 9 av 10 tilfeller for min egen sikkerhet :p

 

Det er bare å gå til YouTube å søke etter VR reaction videoer og en ser klart hvorfor VR har et så stort potensiale. 

Nettopp. En ting jeg har mast om i årevis er at det ikke nytter å bare dra opp oppløsningen på skjermen for å få "bedre" grafikk. Den vil bli skarpere, men ikke nødvendigvis bedre. Faktisk kan den bli enda verre. Se på HD-remastered spill, for eksempel. Mange av disse (spesielt eldre) har mye bedre oppløsning og textures nå, men fordi det er så gamle spill har de relativt få detaljer, dårlig belysning og så videre. Det er ikke så lenge siden lyden endret seg når du gikk på et annet underlag, som fra asfalt til gress osv. DirectX12 gav oss god rays, som gjør at du kan gå inn i et gammelt skur og se solstrålene lyse gjennom åpningene i taket. HDR vil endre måten lyset fungerer i spill, så alt vil se mye mer realistisk ut - uten at vi trenger bedre hardware. Faktisk kan mange gamle spill få dette patchet inn. For den saks skyld, ta det første Tomb Raider-spillet. En ting er at de startet en ny sjanger og lagde et av de største ikonene i hele spillindustrien til dags dato, men noe av det de var mest stolte av var håret hennes. Hestehalen beveget seg naturlig, og var ikke bare en statisk animasjon.

 

VR er på mange måter bare en forlengelse av dette. Grafikken er ikke på noe som helst vis bedre enn vanlig, og kan være en del dårligere på enkelte områder. Men hele opplevelsen er langt bedre enn før. Å gå fra asfalt til gress og høre lyden endre seg var stort på den tiden, akkurat som å se skygger bevege seg naturlig, eller se frakken til fyren i Nocturne bevege seg i vinden. Det gjør noe med opplevelsen. Så får det være at det bare er 1080p, eller hva det når er. Selvsagt kommer det til å bli bedre, og da tenker jeg på både oppløsningen (4k på hvert øye er bare begynnelsen), men også at detaljenivået blir høyere, fysikken blir bedre, lysbruken blir bedre og så videre.

 

Eller en liten too long; didn't read: VR beviser en gang for alle at gameplay er langt viktigere enn grafikk. :)

Lenke til kommentar

En MÅ bruke kabel for å få korrekt 3D lyd med PSVR. Dessverre :(

Foreløpig. Men vi kan allerede justere hvilken type lyd vi vil ha (TV eller hodetelefoner), så forundrer meg ikke om de klarer å legge til 3D lyd også. :)

 

Har trådløse hodetelefoner selv, og det bruker bluetooth for å overføre lyd (så vidt jeg vet). Så kan de ikke bare lage en liten bluetooth-dings man setter i PSVR-headsettet for å få bluetooth-lyd til hodetelefonene?

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg så jeg spør dere. Hva skal jeg kjøpe. Eve, Driveclub eller Batman? Eller alle tre?

Av de tre ville jeg nok gått for Eve. Har spilt demoen på Driveclub og ble først imponert over følelsen jeg fikk. Det å kjøre bil fort i VR er en ganske så kul følelse, men etter et par runder da førsteopplevelsen hadde lagt seg, og jeg begynte å fokusere mer på selve spillet gikk jeg fort lei.

Grafisk er det visstnok en stor nedgradering til sammenlikning med originalen, pluss at alt som er i horisonten, der man hviler blikket mest i et sånt spill, ser helt forjævlig dårlig ut. Typ noe av de dårligste jeg har spilt i VR så langt.

 

Batman er kanskje det beste jeg har sett rent grafisk så langt. Bare synd det er en 90'ish minutters kampanje bare. Spillet er billig da i det minste.

Har fortsatt ikke kommet over at jeg fikk lasta ned Eve gratis som følge av en feil på PS Store. Spillet ser helt fantastisk ut, og følelsen av å fly i verdensrommet er enda et par hakk kulere enn det å kjøre bil. Dårlig med soner/kart, og kampanjen her også skal være veldig kort. Hvis multiplayer ikke helt er greia di blir du nok fort lei av denne. Selv om jeg sannsynligvis legger det fra meg om noen uker, så storkoser meg med Eve enn så lenge. Hvis jeg ikke var så heldig å få det gratis hadde nok dog stått over, eller evt venta til det kom på salg. Rez og Thumper kosta under halvparten, og de har jeg det mye fetere med. Hadde aldri trudd det på forhånd, men psykedeliske/abstrakte/artsy/neonlys'aktige spill funker helt utrolig bra i VR. Gleder meg til å se hva Indie utviklerne kommer til å lage i tiden fremover!!

Endret av Iwar
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg så jeg spør dere. Hva skal jeg kjøpe. Eve, Driveclub eller Batman? Eller alle tre?

Batman koster bare ca kr 170, men varer da også bare en times tid. Det har du råd til. :) Men før du kjøper det bør du sjekke at alt funker som det skal hos deg. Som jeg har nevnt før gav jeg opp både Batman og London Heist-demoen pga PSMove-kontrollene (som du strengt tatt ikke "trenger", men som definitivt er å anbefale.) Hvis du klarer å spille London Heist-demoen uten problem, gå for Batman.

 

De andre to... tja, det kommer vel ann på hva du liker. Jeg liker konseptet i EVE, men det er ikke min type spill, og så vidt jeg vet er alt du gjør å surre rundt og skyte ned andre spillere. Sikkert morsomt for fans av PvP. Driveclub har vært ute lenge i vanlig utgave, og er strengt tatt et bilspill. Du vet hva du får. Eneste grunnen til hvorfor man vil ha det i VR er nettopp fordi man får det i VR. Tror ikke Project Cars er i VR på PS4 ennå, så Driveclub VR er det eneste bilspillet i VR. Men det er heldigvis et rimelig bra bilspill.

 

Så bil eller romskip? Det er nok det det står på. Batman har du råd til uansett. :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke er i stand til å høre "riktig", men det fungerte veldig bra. Mulig jeg tester de som fulgte med, bare for å sammenligne.

Bare ved å bruke headsettet som fulgte med mobiltelefonen min, fikk jeg bedre lyd og komfort.

Imorgen kjøper jeg dette headsettet anbefalt av Lyd og Bilde.

Men også fordi jeg skal ha det til mobil og musikk.VR skal nok få låne det.

 

499,- denne uken

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hodetelefoner/MDREX650APBR/sony-in-ear-hodetelefoner-mdr-ex650apt

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg ikke er i stand til å høre "riktig", men det fungerte veldig bra. Mulig jeg tester de som fulgte med, bare for å sammenligne.

Bare ved å bruke headsettet som fulgte med mobiltelefonen min, fikk jeg bedre lyd og komfort.

Imorgen kjøper jeg dette headsettet anbefalt av Lyd og Bilde.

Men også fordi jeg skal ha det til mobil og musikk.VR skal nok få låne det.

 

499,- denne uken

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hodetelefoner/MDREX650APBR/sony-in-ear-hodetelefoner-mdr-ex650apt

Testa de som fulgte med nå. De funka greit, men Astro funka bedre. Eneste vriene med Astro er den begrensa plassen på hodet xD
Lenke til kommentar

Tror jeg dropper VR sub hd i 2016 er ikke helt meg

Men det er jo tydelig at du er interessert i VR da siden du flittig kommenterer hver eneste gang det dukker opp en sak om VR her ;)

 

At du har prøvd en dårlig kalibrert Vive på elkjøp en gang føler jeg ikke er nok til at du kan feie alle og enhver VR briller og opplevelser under samme teppet.

 

 

Jeg skulle likt å sett reaksjonen din på en en supersamplet opplevelse på maks innstillinger på en virkelig high end pc. Tror du ville tenkt annerledes da. Det står ikke på oppløsningen hvis man fikser litt på innstillingene i spillene og har god nok maskinvare. Dagens VR briller er mer enn gode nok til å gi en god opplevelse hvis man også tilpasser spillene til maskinvaren.

 

Kan gjøre underverker med å øke innstillinger som supersampling. Jeg testet dette selv med bla The Vansihing of ethan carter i går på Vive og det var sykt hvilken forskjell det utgjorde! Det gikk fra å se ut som grøt til på bli superskarpt. Jeg vil tro at dette er mulig også på PSVR hvis spillene optimaliseres skikkelig i forhold til PS4 og Pro.

 

Høyere supersampling innstillinger vil jo kreve mer av maskinvaren så klart men hvis man senker for eksempel antall objekter i en spillscene og så kompenserer med å øke supersampling for å gjøre bildet skarpere så burde dette kunne se riktig så pent og skarpt ut på tross av lav oppløsning på skjerm. 

 

Dette er forresten et spørsmål.

 

Tror dere her supersampling vil bli tatt i bruk på PSVR? Blir det brukt allerede i dag i noen spill? Skulle tro at man kan presse enda mer ut av PS4 maskinvaren også fremover også slik har vært tilfelle med tidligere generasjoner og lage enda penere PSVR spill :)

 

Lav oppløsning trenger på ingen måte å være en begrensing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tipper supersampling blir en greie på PS4Pro. 

Har du fått VR headsettet ditt nå.? :)

 

 

Nope....  :hm:

 

Den ligger på en post terminal bare i underkant av 2 timer ifra meg......koko!! :D Men er jeg super heldig så kommer den i morgen. Men posten kjører vel ikke å leverer post til post stasjonen på lørdag. Så da blir det nok ikke noe før mandag. 

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

 

Tipper supersampling blir en greie på PS4Pro. 

Har du fått VR headsettet ditt nå.? :)

 

 

Nope....  :hm:

 

Den ligger på en post terminal bare i underkant av 2 timer ifra meg......koko!! :D Men er jeg super heldig så kommer den i morgen. Men posten kjører vel ikke å leverer post til post stasjonen på lørdag. Så da blir det nok ikke noe før mandag. 

 

Håper du får VR head settet i morgen MR.T :) 

Lenke til kommentar

Dama testa litt i dag. Hun liker egentlig ikke spill noe særlig, men det virka som om hun likte dette. Var nok en helt ny opplevelse, som også imponerte mer enn forventet.

 

Spillene hun testet var Wayward Sky-demoen, Kitchen, Headmaster-demoen og Batman Arkham VR.

 

Kitchen klarte hun seg fint gjennom. Virka ikke veldig påvirket av den i det hele tatt. Selv, klarte jeg ikke fullføre den.

 

Headmaster virka det som hun likte godt. Spillet er så enkelt å kontrollere at det bare blir moro å spille det. Hun spilte det mye lenger enn jeg selv har gjort. Det endte med at jeg kjøpte spillet. Fullversjonen er mye bedre!

 

Batman Arkham VR var det hun spilte lengst, og virka som hun syntes var morsomt. Mye pga alle tingene du kan "interacte" med. Hun testa det meste i Batcave, ble sittende å puzzle med de Riddler-greiene ved Bat Computeren.

 

Suksess!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kan man bruke headset samtidig(trådløst -elite 800) ?

 

Ser ingen grunn til hvorfor det ikke skal funke. PSVR har en liten "fjernkontroll" montert på ledningen der man slår på headsettet og justerer lyden, og den har en inngang til vanlig hodetelefoner (sånn liten plugg.) Trådløse hodetelefoner går nok utenom, så burde ikke ha noe å si.

Der må jeg innrømme at jeg er usikker.

Fordi sammen med VR får en jo binaural audio.

Altså en 3D audio som følger etter hvor hodet snur seg.

Skal ikke si sikkert om du får samme audio hvis du tapper den direkte fra PS4-konsollen, da den er ment til å gi lyd til skjermen.

Verdt et forsøk i alle fall. Men hun på GameStop sa til meg at trådløst headset ikke ville gi riktig lydopplevelse, kontra å plugge hodetelefoner rett inn i vr-headsettet.

Tror kanskje hun hadde rett i det.

Prøvde i går å ha lyden på surroundanlegget mens jeg brukte VR. Og da ble plasseringen av lyd feil etter hvor jeg snudde hodet, og langt i fra den samme innlevelsen som når jeg tapper lyden fra VR-headset.

Takker for alle svar :)

Jeg prøvde med trådløst settet for et par dager siden men fikk ikke til, men mistenkte at det var headsettet som tulla litt. Masse bugs på tb elite 800.

Men lyden i surroundanlegget fungerer utmerket her. Når jeg "snakker" i telefonen i London heist. Og fører telefonen rundt hodet går lyden etter. Og er på rett plass, hele veien rundt. Så tror surround anlegget ble best hjemme her.

Men skulle ønske headsettet også gjorde det, tenker det må være optimalt for å komme enda mer inn i opplevelsen :)

Men mistenker jo at du har rett ang lyd direkte fra ps4'en, da har den vel ikke mulighet å få noe av den informasjonen "vr" gir.

 

Kan det være at lyden ikke ble riktig hos deg for at det vr'n ikke var helt sentrert? Altså det man oppnår med å holde inne "options".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...