Gå til innhold

Mye kalorier i salat?


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste fått dilla på salat, fordi det er godt, samtidig som jeg vil ned i fettprosent! Spiser salat omtrent engang til dagen. Og ofte kanskje 2 eller 3. Som frokost, lunsj eller kvelds/middag. 

I salaten er det vanlig grønn salat, mais, egg , kyllingfilet eller grov pasta, og andre grønnsaker (/frukt) 

Når jeg ser på innholdet i hver enkelt så inneholder de ganske mye kalorier. Hvis jeg feks har 3 egg oppi en stor salat som jeg fordeler, blir jo det omtrent 300 kalorier,og hvis jeg har mye frukt og grønnsaker oppi i tilegg, blir ikke dette da veldig mye kalorier? etter jeg leste på kaloriene på hver ting følte jeg ikke det var så bra med dette likevel nå som jeg skal ligge på kaloriunderskudd? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva lurer du egentlig på? I 100 gram isbergsalat er det 12 kalorier. For å klare 1200 kalorier må du derfor spise 10 kilo salat. 

Men ja, alt det andre du putter oppi gjør at det blir mye kalorier! Fullkornspasta har rundt 350 kalorier per 100 gram. Da kan du bare spiste rundt 350 gram før du når 1200 kalorier. Mais inneholder også litt kalorier, rundt 85 kalorier per 100 gram. 

Som du ser, så kan salaten din være veldig kalorifattig, eller være rene kaloribomben (spesielt hvis du fyller på med dressing og). 

Salaten din blir akkurat så sunn som du gjør den til!


Edit:
http://matvaretabellen.no/poteter-groennsaker-frukt-og-baer-g6Den linken der er genial hvis du vil finne kalorifattige ting å putte i salaten din! (Trykk der det står "Kcal" for å sortere etter antall kalorier. Som du ser er det veldig mange matvarer der som har under 30 kalorier per 100 gram, som smaker godt i salaten din! 

Endret av Zash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du trenger rundt 1700-2000 kcal pr. dag (estimert) er det vel ingen ting å bekymre seg over en salat på 300 kcal ?

Selv med tre sånne salater med det kalori-innholdet er du bare oppe i 900 kcal, Spiser du så lite som dette går kroppen i sultemodus og forbrenningen din og andre viktige funksjoner stopper opp, og kroppen sparer på fettet istedet for å bruke det. Egg har en svært god ernæringsprofil også, så det burde du forsette å spise, men det kan være greit å ta en pause iblandt og bytte med andre ting.

Regn ut ca hvor mye kcal du egentlig trenger pr. dag og legg deg litt under ( rundt 200 kcal ) og smør deg inn med tålmodighet, det gir en stabil og fin vektnedgang hvis det er forsvarlig for deg å gå ned i vekt. Jeg vet ingenting om deg, så dette er helt generelt. Ha et sunt kroppsbilde og ikke fall for den falskheten du blir solgt av media.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :-) Jeg hadde 100 gram salat til frokost som bestod av ca 1 egg, litt salat, litt gulrot, brokkoli og litt grov pasta. Har dere noen peiling på hvor mye kalorier den inneholder ca? bare kjekt å vite. Prøvde å regne ut selv... men er veldig ny i trening og kosthold, så derfor spør jeg her. 

 

Hvis du trenger rundt 1700-2000 kcal pr. dag (estimert) er det vel ingen ting å bekymre seg over en salat på 300 kcal ?

Selv med tre sånne salater med det kalori-innholdet er du bare oppe i 900 kcal, Spiser du så lite som dette går kroppen i sultemodus og forbrenningen din og andre viktige funksjoner stopper opp, og kroppen sparer på fettet istedet for å bruke det. Egg har en svært god ernæringsprofil også, så det burde du forsette å spise, men det kan være greit å ta en pause iblandt og bytte med andre ting.

Regn ut ca hvor mye kcal du egentlig trenger pr. dag og legg deg litt under ( rundt 200 kcal ) og smør deg inn med tålmodighet, det gir en stabil og fin vektnedgang hvis det er forsvarlig for deg å gå ned i vekt. Jeg vet ingenting om deg, så dette er helt generelt. Ha et sunt kroppsbilde og ikke fall for den falskheten du blir solgt av media.

 

Hvis du trenger rundt 1700-2000 kcal pr. dag (estimert) er det vel ingen ting å bekymre seg over en salat på 300 kcal ?

Selv med tre sånne salater med det kalori-innholdet er du bare oppe i 900 kcal, Spiser du så lite som dette går kroppen i sultemodus og forbrenningen din og andre viktige funksjoner stopper opp, og kroppen sparer på fettet istedet for å bruke det. Egg har en svært god ernæringsprofil også, så det burde du forsette å spise, men det kan være greit å ta en pause iblandt og bytte med andre ting.

Regn ut ca hvor mye kcal du egentlig trenger pr. dag og legg deg litt under ( rundt 200 kcal ) og smør deg inn med tålmodighet, det gir en stabil og fin vektnedgang hvis det er forsvarlig for deg å gå ned i vekt. Jeg vet ingenting om deg, så dette er helt generelt. Ha et sunt kroppsbilde og ikke fall for den falskheten du blir solgt av media.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar! :-) Jeg hadde 100 gram salat til frokost som bestod av ca 1 egg, litt salat, litt gulrot, brokkoli og litt grov pasta. Har dere noen peiling på hvor mye kalorier den inneholder ca? bare kjekt å vite. Prøvde å regne ut selv... men er veldig ny i trening og kosthold, så derfor spør jeg her. 

 

 

Julaften kom tidlig iår skjønner jeg :xmas:

 

Hadde jeg ikke hatt så forbaska mye å gjøre akkurat nå..

Tar det senere om ingen kommer meg i forkjøpet.

 

Sånn i farten - dropp telling av løk, tomat, salatblader, agurk og bla bla bla.

Mais, erter, kikerter, gulrot, brokkoli inneholder en del mer kcal enn de ovennevnte og kan telles om man ønsker å være nøye.

 

Fullkornspasta inneholder rel. drøyt med kalorier og hos meg blir det sett på som energioverskuddsmat. Holder meg unna slikt på underskudd, ev. i små mengder.

Lenke til kommentar

Det er fint mulig å faste innimellom ja, det i all hovedsak dette den mykje omtalte 5 2 dietten går ut på.

Kor bra det er å faste er det litt forskjellige meiningar om, men om du er av den typen som har lettare for å ete vanlig og heller faste innimellom for å redusere kaloriinntaket i staden for berre å ete mindre porsjonar kvar dag så trur eg at du kan fint faste av og til. Men det er viktig at du er forsiktig og ikkje overdriver, husk også på at du blir slappare av ikkje ete så du vil lettare kunne oppleve svimmelheit og i verste fall svime av dersom du går heilt utan mat for lenge.

Det er også lettare å få spiseforstyrrelsar av å gå på dietter som er for ekstreme.

 

Hos mange er faste eit dårlig alternativ sidan det kun fører til ein dag der dei er ekstra slappe, etterfulgt av ein dag der dei et alt for mykje. Men om du klarer å holde matinntaket dagen derpå som normalt så burde det gå greit.

Lenke til kommentar

Om det er ein grei diett vil være avhengig av kor mykje du et av frukt og egg, og kva kaloribehov du har.

Men om du et 4 vanlige egg á 60g så får du i deg ca 350 kcal, om du i tillegg et 3 epler på 100g (ca vanlig størrelse) så får du i deg 150 kcal, tilsaman 500 kcal for heile dietten. Då har eg ikkje tatt med sukkeret i juice.

 

Dette er ein sultediett der kroppen konstant får for lite næring, om du har mykje å tære på så kan dette gå fint i ei periode, men det er nok ikkje noke å sattse på i lengre periodar utan å rådføre deg med lege eller andre som kan mykje om kosthold.

 

Vær også oppmerksom på at eit høgt inntak av egg ikkje er særlig bra dersom du er disponert for høgt kollesterolnivå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi er jo omentrent en gjeng med nasjonalistiske indoktrinerte aristokrater med urinsyregikt av det høye animalske konsumet vi har.

 

Det kommer nok enda flere føringer snart, bare vent å se, for noe annet er ikke bærekraftig. Det rører seg allerede ganske bra i media og industrien kjemper imot med nebb og klør. Cowspiracy på Netflix er jo en brukbar øyeåpner på mange plan. En norsk faktafilm som er laget om oppavlet industrimat er Smaken av hund. Den river virkelig ned en og annen illusjon om det bonderomantiske bildet som brukes i markedsføringen.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det mulig å ha en dag uten å spise men kun drikke juice og lettbrus og vann? Jeg blir mett av dette, og tenker dette en dag jeg ikke er mye i aktivitet eller trener?

Burde være forsiktig med juice, det er mer kalorier i juice enn det er i brus. Beste er å holde seg til et glass melk/juice til frokost og vann resten av dagen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Vi er jo omentrent en gjeng med nasjonalistiske indoktrinerte aristokrater med urinsyregikt av det høye animalske konsumet vi har.

 

Det kommer nok enda flere føringer snart, bare vent å se, for noe annet er ikke bærekraftig. Det rører seg allerede ganske bra i media og industrien kjemper imot med nebb og klør. Cowspiracy på Netflix er jo en brukbar øyeåpner på mange plan. En norsk faktafilm som er laget om oppavlet industrimat er Smaken av hund. Den river virkelig ned en og annen illusjon om det bonderomantiske bildet som brukes i markedsføringen.

Unnskyld meg, men dette MÅTTE jeg bare kommentere, selv om den er 2,5 år gammelt. Kalte du akkurat Cowspiracy en FAKTAFILM??? Selv veganere jeg kjenner, advarer folk mot å bruke den filmen som argumentasjon for noe som helst.Tvers igjennom uredelig, med svært mye feil og gale framstillinger. Forskerne det referes til i filmen kjenner seg heller ikke igjen i bruken av forskninga deres. Måtte bare skrive dette, kunne ikke la det stå uimotsagt at Cowspiracy er en god, faktabasert film... 

Lenke til kommentar

Med den befolkningsveksten som er nå kan ikke bruken av animalia forsette slik som nå. Det å gå over til mer plantebasert kost er en nødvendighet uavhenig av en dokumentar med faktafeil.

 

En dokumentar bruker som regel ulike virkemidler for å få spisset budskapet, men som regel toucher man innpå utfordringer som må løses også. Hvis alle bare ønsker å forsette som før og bare peker fingre på alle andre uten å se sitt eget bidrag kommer man ingen vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...