Gå til innhold

Elon Musk: – Om 5 år får Tesla en rekkevidde på opptil 1 200 kilometer


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Synes Tesla har hatt en spesiell utvikling siden bilene først kom på markedet, istedenfor å gjøre bilen mer tilgjengelig har de heller fokusert på å gjøre bilen hakket raskere og hakket dyrere (i tillegg til en kjedelig utvikling pga dollar kurs)

 

Hva mener du med mer tilgjengelig? 

 

 

Skulle vel helst stått bilene. Fokuset deres har vært high end markedet. Det er et ganske stort gap mellom Tesla Model S og resten av el-bilene når det kommer til rekkevidde. Synd at Model 3 fortsatt er minst 2år unna. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å sette det i perspektiv:

 

800 km tilsvarer ca Grimstad-Trondheim og tar ca 10 timer i ren kjøretid

900 km tilsvarer ca Stockholm-Mosjøen og tar ca 11,5 timer i ren kjøretid

1200 km tilsvarer ca Berlin-Lillehammer og tar ca 14 timer i ren kjøretid

 

Det kommer til å ta år mellom hver gang jeg har behov for å kjøre så langt uten overnatting og da kan jeg like gjerne enten leie bensin/diesel-bil eller legge inn en overnatting de uhyre få gangene.

 

Eller bare lade 1 times tid på en av teslas super charger.

Lenke til kommentar

FrihetensRegn: Elbiler trenger ikke tanke opp på bensinstasjoner under veis. Kroppen trenger søvn og hvile og da kan like gjerne bilen stå på lading der man skal overnatte.

Egentlig helt enig, men det er ikke alle steder (spesielt i utkantstrøk) som har hurtigladere, og da kan man fint ta seg en lang lunsjpause og strekke på beina på en time, mens bilen må stå sju timer til før det er noe poeng i å kjøre videre.

Jeg skal følge scenariet ditt litt i sømmene. Ok, la oss si man sover godt natten før man skal på langtur. 8 timer søvn + 1 time til morgenstell. La oss si man la seg kl 23 og kjører av gårde kl 08. Altså 9 timer lading til sammen. Med en noe rar forutsetning om at bilen var totalt utladet da man la seg kvelden før, men greit nok, vi forutsetter det og at bilen er fulladet når man setter seg inn. Så kjører man 14 timer i strekk (tilsvarende Berlin-Lillehammer) uten tissepauser, mat etc. Da er klokka 22 på kvelden. Siden man er utsultet kan vi anta at vedkommende bruker en hel time på å få i seg litt mat. Dessverre var det ikke hurtiglader på stedet så bilen har bare kunnet lade nok til 1 times kjøring til. Da er klokka 23 og man er lei seg for å ikke kunne kjøre lengre i ett strekk. Altså på tide å legge seg. Sånn kan man fortsette i 24-timers sykluser så lenge man vil. Hadde døgnet hatt flere timer så skal jeg være enig i at man på veldig spesielle maraton-turer tilfeller kunne ønsket seg ennå lengre rekkevidde per lading. Men nå har ikke døgnet flere enn 24 timer så jeg synes 1200 km bør holde som en øvre grense. Man kan for eksempel se for seg at 1500 km hadde vært et "mål" men da må man kutte søvnen ned fra 8 til 4 timer for å få utnyttet den tida, samtidig som bilen måtte ladet dobbelt så raskt. Jeg ønsker ikke at sjåfører som kjører 18 timer i strekk etter bare 4 timers nattesøvn skal finnes på veiene.

 

Det skal forresten også godt gjøres å holde på blæra i 14-18 timer i strekk, ikke ha strekke på bena-pauser, ikke møte noen ferger, ingen hurtigladere og klare seg uten annen mat og drikke enn det man klarer å få i seg under kjøring.

 

Sover man passe mye, steller seg om morgenen, spiser og strekker på seg ved behov så skal det være uhyre vanskelig å klare noe særlig mer enn 1200 km på ett døgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

FrihetensRegn: Elbiler trenger ikke tanke opp på bensinstasjoner under veis. Kroppen trenger søvn og hvile og da kan like gjerne bilen stå på lading der man skal overnatte.

Egentlig helt enig, men det er ikke alle steder (spesielt i utkantstrøk) som har hurtigladere, og da kan man fint ta seg en lang lunsjpause og strekke på beina på en time, mens bilen må stå sju timer til før det er noe poeng i å kjøre videre.
Jeg skal følge scenariet ditt litt i sømmene. Ok, la oss si man sover godt natten før man skal på langtur. 8 timer søvn + 1 time til morgenstell. La oss si man la seg kl 23 og kjører av gårde kl 08. Altså 9 timer lading til sammen. Med en noe rar forutsetning om at bilen var totalt utladet da man la seg kvelden før, men greit nok, vi forutsetter det og at bilen er fulladet når man setter seg inn. Så kjører man 14 timer i strekk (tilsvarende Berlin-Lillehammer) uten tissepauser, mat etc. Da er klokka 22 på kvelden. Siden man er utsultet kan vi anta at vedkommende bruker en hel time på å få i seg litt mat. Dessverre var det ikke hurtiglader på stedet så bilen har bare kunnet lade nok til 1 times kjøring til. Da er klokka 23 og man er lei seg for å ikke kunne kjøre lengre i ett strekk. Altså på tide å legge seg. Sånn kan man fortsette i 24-timers sykluser så lenge man vil. Hadde døgnet hatt flere timer så skal jeg være enig i at man på veldig spesielle maraton-turer tilfeller kunne ønsket seg ennå lengre rekkevidde per lading. Men nå har ikke døgnet flere enn 24 timer så jeg synes 1200 km bør holde som en øvre grense. Man kan for eksempel se for seg at 1500 km hadde vært et "mål" men da må man kutte søvnen ned fra 8 til 4 timer for å få utnyttet den tida, samtidig som bilen måtte ladet dobbelt så raskt. Jeg ønsker ikke at sjåfører som kjører 18 timer i strekk etter bare 4 timers nattesøvn skal finnes på veiene.

 

Det skal forresten også godt gjøres å holde på blæra i 14-18 timer i strekk, ikke ha strekke på bena-pauser, ikke møte noen ferger, ingen hurtigladere og klare seg uten annen mat og drikke enn det man klarer å få i seg under kjøring.

 

Sover man passe mye, steller seg om morgenen, spiser og strekker på seg ved behov så skal det være uhyre vanskelig å klare noe særlig mer enn 1200 km på ett døgn.

 

 

Tror du glemmer at 1200km ikke er den realistiske rekkevidden..

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

 

Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.

Du om det.

Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime.

Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden.

I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen.

Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg.

Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene

 

 

El-biler er forøvrig fossilbiler de også da de kjører på kull, som mister mye av energien i form av omgjøring til strøm som så må sendes i ledninger før de ender opp som energi i batteriene. Jeg tror heller ikke det særnorske avgiftsregimet er en god indikator på hvor suksessfull elbiler er i konkurranse mot tradisjonelle bensin og dieselbiler. Først ved likestilling i skatter og avgifter vil man se om folk ser på elbiler som en realitet, uansett rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

 

 

Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.

Du om det.

Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime.

Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden.

I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen.

Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg.

Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene

El-biler er forøvrig fossilbiler de også da de kjører på kull, som mister mye av energien i form av omgjøring til strøm som så må sendes i ledninger før de ender opp som energi i batteriene. Jeg tror heller ikke det særnorske avgiftsregimet er en god indikator på hvor suksessfull elbiler er i konkurranse mot tradisjonelle bensin og dieselbiler. Først ved likestilling i skatter og avgifter vil man se om folk ser på elbiler som en realitet, uansett rekkevidde.

De er fortsatt langt mer miljøvennlig, både lokale utslipp og ikke lokale er langt lavere enn "normalbilen"

Lenke til kommentar

Kull er en av de billigste strømkildene. 100% av all kullkraft blir solgt lenge før de dyrere miljøvennlige strømformene. Alt ekstra forbruk etter industri og husholdninger i bunn kjører på den dyreste strømmen som blir solgt.

 

Jeg har ikke elbil. men hadde jeg hatt det, ville det uansett ikke blitt solgt mer enn maksimalt 100% av kullkraften. Det ville derimot blitt solgt mer av dyrere former strøm.

Lenke til kommentar

 

FrihetensRegn: Elbiler trenger ikke tanke opp på bensinstasjoner under veis. Kroppen trenger søvn og hvile og da kan like gjerne bilen stå på lading der man skal overnatte.

Egentlig helt enig, men det er ikke alle steder (spesielt i utkantstrøk) som har hurtigladere, og da kan man fint ta seg en lang lunsjpause og strekke på beina på en time, mens bilen må stå sju timer til før det er noe poeng i å kjøre videre.

 

Man unngår ikke bensinstasjoner hvis man har behov for å fylle drivstoff på konvensjonelle biler heller, selv om det er mer utbredt og tilgjengelig. På langtur med elbil må man per dags dato planlegge litt, og da vil man unngå steder som kun tilbyr saktelading. 

Lenke til kommentar

Hurtiglading er bare en "nødladefunksjon" når man skal raskt videre. Standardlading er saktelading over natta når man uansett sover. Man trenger ikke mer enn en helt vanlig 16A stikk for å saktelade (selv om det vil være naturlig å installere noe litt kraftigere hjemme.)

 

Siden det ikke står noe i artikkelen om den økte rekkevidden skal oppnås via kun flere kWh batteri eller redusert forbruk per km, eller en kombinasjon, så er det dessverre umulig å regne på nødvendig ladeeffekt vs ladetid.

Lenke til kommentar

 

 

 

Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.

Du om det.

Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime.

Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden.

I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen.

Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg.

Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene

El-biler er forøvrig fossilbiler de også da de kjører på kull, som mister mye av energien i form av omgjøring til strøm som så må sendes i ledninger før de ender opp som energi i batteriene. Jeg tror heller ikke det særnorske avgiftsregimet er en god indikator på hvor suksessfull elbiler er i konkurranse mot tradisjonelle bensin og dieselbiler. Først ved likestilling i skatter og avgifter vil man se om folk ser på elbiler som en realitet, uansett rekkevidde.

De er fortsatt langt mer miljøvennlig, både lokale utslipp og ikke lokale er langt lavere enn "normalbilen"

 

 

Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

 

 

Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet.

 

 

Livsløps analyser av elbiler har vist til at de jevnt over forurenser like mye som biler som slipper ut 0,2 - 0,4 liter pr mil. Det er ganske miljøvennlig spør du meg. 

 

Tesla er ikke mye tyngre enn sammenlignbare biler.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.

Du om det.

Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime.

Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden.

I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen.

Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg.

Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene

El-biler er forøvrig fossilbiler de også da de kjører på kull, som mister mye av energien i form av omgjøring til strøm som så må sendes i ledninger før de ender opp som energi i batteriene. Jeg tror heller ikke det særnorske avgiftsregimet er en god indikator på hvor suksessfull elbiler er i konkurranse mot tradisjonelle bensin og dieselbiler. Først ved likestilling i skatter og avgifter vil man se om folk ser på elbiler som en realitet, uansett rekkevidde.

De er fortsatt langt mer miljøvennlig, både lokale utslipp og ikke lokale er langt lavere enn "normalbilen"

 

 

Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet.

 

 

Så bra at forbrenningsmoterer har 100% effektivitet og bensin bare automatisk materialiserer seg i tanken da.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

He he he.. har kjørt Tesla aktivt og den sluker strøm mye fortere enn diesel bilen sluker sitt drivstoff. Hadde effektiv range på 280km på S85P med aktiv kjøring på små veier.. På motorvei går det som med alt annet, loffe tempo i 130+/- gjør at effektiv range tipper 450. Eier desverre ingen Tesla, for meg er den ikke et alternativ før rekkevidden blir konkurransedyktig med bensin/diesel biler. Den er dog en morsom bil å kjøre, men veldig kjedelig på lange turer (mye støy fra vind og hjul (du legger mer merke til det da den har en relativt stille motor (den hviner når du drar på :-)) da det er en nesten klinisk følelse.. Ingen giring = kjedelig og monoton kjørefølelse (derav aktiv kjøring på små veier for å ha det artig fra A til B). Problemet var faktisk at en MÅ innom hurtigladestasjoner på turer om en vil ha det gøy uten overnatting.. Men, nå er pris og nytten grunnen at jeg heller går for en hysterisk mye billigere dieselbil (som en kan fremdeles ha det relativt moro med på små veier).. Men, kudos for å lage noe slikt.. Keep going Mr. Musk...

 

PS! Batteriene er ALT annet enn miljøvenlige, men.. det er ikke en del av denne diskusjonen :-) samt Tesla har 8 års garanti på dem (noe som er meeeeeget bra).

 

PPS! Må si meg misunnelig på dem som har skaffet seg en Tesla, er en artig pendler bil, men jeg likte den dårlig for lange turer (og familien er ikke tilhengere av aktiv kjøring :-)).

Lenke til kommentar

moro på veien og dieselbil? Skeptisk :)

 

AtW

 

He he... Joda... trenger ikke så mye.. har en volvo s60 d3 (som det finnes en million av på veien) og selv med en halvkjip automatkasse så er den ganske frisk om en bare vil :-).. Men igjen, resten av familien er ikke så interessert i dette.. :-).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet.

 

 

Livsløps analyser av elbiler har vist til at de jevnt over forurenser like mye som biler som slipper ut 0,2 - 0,4 liter pr mil. Det er ganske miljøvennlig spør du meg. 

 

Tesla er ikke mye tyngre enn sammenlignbare biler.. 

 

 

Analyser viser også at Telsa Model S forurenser like mye som svære suver som sluker godt over 1 liter på mila.

 

 

 

 

 

 

 

Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.

Du om det.

Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime.

Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden.

I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen.

Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg.

Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene

El-biler er forøvrig fossilbiler de også da de kjører på kull, som mister mye av energien i form av omgjøring til strøm som så må sendes i ledninger før de ender opp som energi i batteriene. Jeg tror heller ikke det særnorske avgiftsregimet er en god indikator på hvor suksessfull elbiler er i konkurranse mot tradisjonelle bensin og dieselbiler. Først ved likestilling i skatter og avgifter vil man se om folk ser på elbiler som en realitet, uansett rekkevidde.

De er fortsatt langt mer miljøvennlig, både lokale utslipp og ikke lokale er langt lavere enn "normalbilen"

 

 

Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet.

 

 

Så bra at forbrenningsmoterer har 100% effektivitet og bensin bare automatisk materialiserer seg i tanken da.

 

AtW

 

 

Det får bli din påstand.

 

 

moro på veien og dieselbil? Skeptisk :)

 

AtW

 

Du har ikke kjørt mye bil ser jeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Selvfølgelig er det lavere lokalutslipp utenom den enorme veislitasjen og svevestøvet som tunge elbiler medfører. Men produksjonen og avfallshåndteringen av batteriene er ikke akkurat miljøvennlig, bare tenk på alle de råstoffene som må graves ut av jordskorpen for å produsere batteriene. Når det kommer til produksjonen av strøm og energitapet fra kull blir brent til det havner i batteriet på bilen så er det også et viktig tema, også i Norge der strømmen er en god mix av forskjellige energikilder som f.eks. importert strøm fra kullkraftverk. Først må kullet graves ut i en kullgruve, så må den knuses til mindre pukkstørrelse, så må den transporteres til kullkraftverket, så må strømmen som genereres der sendes videre i ledninger, kanskje helt fra Tyskland til Norge før det sendes videre i det norske strømnettet og frem til huset ditt, for så å ende i Teslaen. Det er mye energitap og forurensing i dette lange løpet.

 

 

Livsløps analyser av elbiler har vist til at de jevnt over forurenser like mye som biler som slipper ut 0,2 - 0,4 liter pr mil. Det er ganske miljøvennlig spør du meg. 

 

Tesla er ikke mye tyngre enn sammenlignbare biler.. 

 

 

Analyser viser også at Telsa Model S forurenser like mye som svære suver som sluker godt over 1 liter på mila.

 

 

 

 

Disse må du nesten linke til/utdype mer om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...