Gå til innhold

Elon Musk: – Om 5 år får Tesla en rekkevidde på opptil 1 200 kilometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Det kan du med Tesla også ?

 

Eh. Ja. Skrev jeg noe annet mener du?

 

 

Mulig jeg missforsto deg, for meg virket det som om du mente Tesla var missvisende ift andre bilmerker når de oppga rekkevidde. 

 

Det er misvisende at Tesla/Tek oppgir at en Tesla har rekkevidde på opptil 1200 km når det er snakk om så mange forbehold at kun de aller beste økonomisjåførene i teorien kan få det til på en god dag og i medvind uten at man må forholde seg til trafikkregler. Både Tesla og en hvilken som helst annen bil kan du kjøre vesentlig lenger enn de offisielle tallene tilsier, men det er hårete dersom Tesla (eller en hvilken som helst annen bilprodusent) begynner å markedsføre seg med disse tallene.

Lenke til kommentar

Synes Tesla har hatt en spesiell utvikling siden bilene først kom på markedet, istedenfor å gjøre bilen mer tilgjengelig har de heller fokusert på å gjøre bilen hakket raskere og hakket dyrere (i tillegg til en kjedelig utvikling pga dollar kurs)

 

Dersom du kun ser på Model S har du delvis rett. MEN, hele strategien og poenget med selskapet TESLA er følgende. A lag en dyr sportsbil (roadster) som kun få har råd til, B bruk fortjenesten fra A for å lage en sportsbil som er litt mer tilgjengelig som masseproduseres (model S), C bruk pengene du tjener på B til å finansiere model X, D bruk pengene du har tjent så langt til å finansiere en modell som "hvermansen" har råd til (model 3). Hele filosofien til selskapet er å hjelpe verden å flytte fra fossilbaserte kjøretøy til batteridrevne kjøretøy. Det er ikke gjort i en håndvending når man bootstrapper...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes mange gode grunner til å velge noe annet enn Tesla. Rekkevidde er ikke en av dem for de aller fleste.

 

Joda. Greit nok at du kan ta deg fra Oslo til Stockholm uten problemer. Men hvordan lader du når du vel er kommet deg til Stockholm? Er langt ifra alle hotell som tilbyr lademuligheter, å hva hvis du ska bo hos en kompis som bor i leilighet å du må parkere nede på gata?

 

Tesla er fortsatt en gadget bil som sikkert fungerer flott for folk som bor i hus med garage og bruker bilen fra og til jobben hver dag i steden for å ta sykkelen.

 

Ikke noe feil med det. Jeg kunne godt tenkt meg en tesla som andre bil. Men det som gjoer meg mest tvilsom til tesla at den er oppkoblet mot internet.

Lenke til kommentar

De som har Tesla bryr seg lite om rekkevidde. Der er det andre bekymringer som barnesykdommer og ndd-parking som gjelder. Selv kjører jeg Tesla og bruker NULL tid på lading. Bilen har full 'tank' hver morgen og det holder til nesten alt mitt bruk, På langkjøring bruker vi superladere og da har bilen uten unntak vært ferdig før vi er ferdige med pølsespising og dobesøk. Er man singel og/eller uten barn så er det kanskje litt annerledes, men med barn så flyr tiden uansett.

Faktisk brukte jeg mye mer tid på tanking når jeg hadde A6 siden jeg et par ganger i uka måtte kjøre til/innom bensinstasjonen for å fylle. Gikk fort vekk 10-30 min hver gang bare der - totalt sett mye mer tid enn jeg i dag bruker på lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der rekkevidden virkelig teller; på langtur med stor campingvogn på slep, med bagasje og familie, med A/C på, motorvei og bratte oppoverbakker, forskjellige vær og veiforhold, noen raske forbikjøring forbi traktorer etc., så vil jeg fortsatt heller ha en diesel med 75 liters tank (ala Volvo V70 eller VW Passat) enn en Tesla X. Det at en dieseltank bare krever fem minutter på en bensinstasjon mens en elbil trenger mye lengre tid for å lade opp batteriet betyr også en del når man er ute og reiser.

 

Du om det.

Når Tesla bygger ut batteribytte stasjonene sine i Norge (slik de har påbegynt i USA) bytter man 3 ganger så fort batteri uten å måtte forlate bilen en du gjør med volvoen ved bensinpumpen, til billigere pris pr mil en du gjør med Volvoen. Eller du kan velge å lade bilen gratis istedet, 30 mil pr halvtime.

Saken er imidlertid den at selv uten batteribyttestasjon så bruker en Tesla eier langt mindre tid ved energipumpen en fossilbil eiere må gjøre, de lader nemlig bilen hjemme om natten 90% av tiden. Bare når de er på langturer over 480 km behøver Tesla eiere stoppe å lade. Det er sykt skjelden.

I virkeligheten stopper allikevel Tesla eiere ved hurtigladerne for å få litt gratis strøm i batteriene og strekke beina litt i samme slengen.

Hva tillhenger angår trekker Tesla Model X godt over 2000kg.

Men for all del, du må gjerne kjøre rundt i diselbil om 5-10 år når Teslaene ytterligere har forlatt fossilbilene slik de diselelektriske togene forlot damplokmotivene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finnes mange gode grunner til å velge noe annet enn Tesla. Rekkevidde er ikke en av dem for de aller fleste.

Joda. Greit nok at du kan ta deg fra Oslo til Stockholm uten problemer. Men hvordan lader du når du vel er kommet deg til Stockholm? Er langt ifra alle hotell som tilbyr lademuligheter, å hva hvis du ska bo hos en kompis som bor i leilighet å du må parkere nede på gata?

 

Tesla er fortsatt en gadget bil som sikkert fungerer flott for folk som bor i hus med garage og bruker bilen fra og til jobben hver dag i steden for å ta sykkelen.

 

Ikke noe feil med det. Jeg kunne godt tenkt meg en tesla som andre bil. Men det som gjoer meg mest tvilsom til tesla at den er oppkoblet mot internet.

 

 

 

Tror ikke en har alt for store problemer: 

 

 

 

Stockholm - 50 ladestasjoner
Lenke til kommentar

kjørelengden er ikke kritisk, bare man lader fort nok. Så lenge jeg kan kjøre 20-25 mil og deretter kan lade på 10 min (kaffepause). Da kan man fint ta en elektrisk ferietur.Jeg kjører da regelmessig lange turer, trondheim-nederland f.eks på 22 timer (ca 200 mil en vei) uten overnatting. I dag umulig å gjøre med el-bil med mindre man har 4 overnattinger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dem ikke bare lage en helt vanlig bil med det største Tesla batteriet? 120hk 0-100 på 10 sek 150 i topphastighet OSV.

 

Joda, men det er batteriet som er den store kostnaden. Om du har 120 eller 750HK gir det ingen enorm prisforskjell i produksjon, så lenge du har samme batteripakke, men skal du selge biler får du betydelig bedre betalt for en "superbil" enn en vanlig traust pendlerbil med grei rekkevidde.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

kjørelengden er ikke kritisk, bare man lader fort nok. Så lenge jeg kan kjøre 20-25 mil og deretter kan lade på 10 min (kaffepause). Da kan man fint ta en elektrisk ferietur.Jeg kjører da regelmessig lange turer, trondheim-nederland f.eks på 22 timer (ca 200 mil en vei) uten overnatting. I dag umulig å gjøre med el-bil med mindre man har 4 overnattinger

 

Trenger nok ikke fire overnattinger fra Trondheim til Amsterdam i en Model S, vil tro at et sted mellom 6-7 timer lading totalt. Hvis du kjører 22 timer i strekk så håper jeg det er 2 som bytter på å kjøre.

Lenke til kommentar

FrihetensRegn: Elbiler trenger ikke tanke opp på bensinstasjoner under veis. Kroppen trenger søvn og hvile og da kan like gjerne bilen stå på lading der man skal overnatte.

 

Egentlig helt enig, men det er ikke alle steder (spesielt i utkantstrøk) som har hurtigladere, og da kan man fint ta seg en lang lunsjpause og strekke på beina på en time, mens bilen må stå sju timer til før det er noe poeng i å kjøre videre.

 

Det sagt, så begynner jo rekkevidden virkelig å komme seg om spådommene hans blir sanne. Om de da bare kan bli kvitt jalla-plast-feelingen rundtomkring i bilen, så begynner det virkelig å ligne noe :-)

Lenke til kommentar

Om du jevnlig kjører Oslo-Amsterdam er det godt mulig bensinbil er tingen for deg. Jeg tror dog ikke dette er helt gjennomsnittlig bruk. 

 

Og ja, ett av problemene med Tesla er at feelingen ikke er på høyde med tyskere i samme klasse. Når det er sagt ville jeg valgt Tesla over hva som helst fra Tyskland any day - plastfølelsen i Tesla er et kompromiss jeg kan leve med.

Lenke til kommentar

 

 

Synes Tesla har hatt en spesiell utvikling siden bilene først kom på markedet, istedenfor å gjøre bilen mer tilgjengelig har de heller fokusert på å gjøre bilen hakket raskere og hakket dyrere (i tillegg til en kjedelig utvikling pga dollar kurs)

 

Hva mener du med mer tilgjengelig? 

Billigbil a la Twingo eller Dacia med 1200km batterirekkevidde :)

 

Grunnen til at Tesla satser på bra standard er at de klarer ennå ikke lage høy rekkevidde til Dacia-pris. Og da må man satse på at rikinger (svinedyrt med Tesla i normale land som ikke har ekstremskatt på fossile biler) eller nordmenn, for å handle bilene inntil videre.

Lenke til kommentar

 

Kan dem ikke bare lage en helt vanlig bil med det største Tesla batteriet? 120hk 0-100 på 10 sek 150 i topphastighet OSV.

Joda, men det er batteriet som er den store kostnaden. Om du har 120 eller 750HK gir det ingen enorm prisforskjell i produksjon, så lenge du har samme batteripakke, men skal du selge biler får du betydelig bedre betalt for en "superbil" enn en vanlig traust pendlerbil med grei rekkevidde.

 

Stemmer. El-motorer bruker ikke betydelig mye mer energi bare fordi at maksimalytelsen deres er større, så lenge man ikke bestemmer seg for å ta ut maksimal ytelse, så klart. Hovedbesparelsene ved en svakere motor er vel heller det at man ikke behøver materialer som tåler like kraftige påkjenninger. Der vil man muligens kunne spare litt vekt, som igjen fører til litt lavere energiforbruk.

 

Elbiler sparer uansett mindre på vektreduksjon enn forbrenningsbiler, siden mye av den ekstra energien som kreves for å aksellerere en tung bil kan hentes inn igjen når man bremser ned den tunge bilen. Dette er forøvrig også sant for mange hybrider.

Lenke til kommentar

Det merkes også ved at aktiv kjøring straffer seg langt mindre med elbil enn med fossilbil.

 

Model S har forøvrig kun ca. 100 hk kontinuerlig kraft (pga kjøling). Den ekstreme effekten er kun der i korte sprinter. Dette merker man ingenting til hvis man ikke er på bane. Den virkelig store forskjellen mellom Model S og andre biler med tilsvarende antall HK er at Model S kun er råsprek opp til ca. 120, mens virkelige sportsbiler også er råraske fra f.eks 150 til 250. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det merkes også ved at aktiv kjøring straffer seg langt mindre med elbil enn med fossilbil.

 

 

Hva tenker du på her?

 

 

Med en bensinbil er det stor forskjell i bensinforbruk alt etter hvordan sjåføren kjører (jevn fart vs. start-stopp, kraftig vs slakk aksellerasjon). Med en elbil er det i større grad (jeg mener "større grad", ikke på noen måte "totalt") en funksjon av distanse og mindre av hvordan man gjennomførte distansen (unntaket er når man passerer 130km/t)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Det merkes også ved at aktiv kjøring straffer seg langt mindre med elbil enn med fossilbil.

 

 

Hva tenker du på her?

 

 

Med en bensinbil er det stor forskjell i bensinforbruk alt etter hvordan sjåføren kjører (jevn fart vs. start-stopp, kraftig vs slakk aksellerasjon). Med en elbil er det i større grad (jeg mener "større grad", ikke på noen måte "totalt") en funksjon av distanse og mindre av hvordan man gjennomførte distansen (unntaket er når man passerer 130km/t)

 

 

Ok, skjønner hva du mener, ble litt forvirret av "aktiv kjøring" i samme post som snakk om biler med mange hester, akkurat de konkrete bilene er ofte svært effektive under det jeg anser som "aktiv kjøring", dvs høy effekt. Men det er definitivt slik at effektiviteten er mye jevnere over hele effektspekteret på elbiler, og da vil man også tape mindre på å ligge utenfor det optimale spekteret.

 

AtW

Lenke til kommentar

 En kamerat av meg glemte faktisk å sette Leafen sin på lading før han gikk å la seg da han var på ferie :-)

 

 

Dette med ekstrem rekkevidde og ladeangst er noe folk som ikke har elbil maser om, ikke et tema for oss som bruker bilene daglig.

 

Jeg har dessverre et brukstilfelle der min neste bil ikke kan være en elbil, selv om jeg gjerne skulle hatt en til og fra jobben. Men rekkevidde-angst er høyst reell på ikke-Tesla elbiler. 

 

I forhold til rekkevidde-angst mener jeg at det er et absolutt minimum av rekkevidde bør være at dersom man glemmer å lade bilen om natten etter en vanlig dag, skal man komme seg gjennom neste vanlige dag uten å være bekymret. 

 

Det vil si den bør holde 2 * 2 * ( lengden til jobb + lengden til matbutikken ) + komfortabel sikkerhetsmargin - midt på vinteren. For meg som har ca. 2 mil til jobben via Rema, betyr dette 8 mil + sikkerhetsmargin. Og det er ikke mer enn akkurat i forhold til hva som blir oppgitt som reelle kjørelengder for de fleste elbiler som ikke er Tesla. Har du 3 mil til jobb, bør nok ladingen på biler med disse rekkeviddene gå problemfritt hver eneste rimkalde midtvintersnatt.

 

Det er også kortere kjørelengde enn der varsellampa begynner å lyse gult på diesel-bilen. Så hver gang jeg ser den varsellampa, blir jeg påminnet det regnestykket. 

 

Det er da flott å høre at disse rekkeviddene øker med 5 til 10% - for da blir det raskt færre som har såpass lang vei til jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...