Gå til innhold

Danske Popcorn Time-brukere får pengekrav i posten


Anbefalte innlegg

Herre jedi er de virkelig filmbransjen så dumme at de ikke skjønner at hvis de tilbydde det kundene ville ha ville så godt som ingen piratkopiert? Uansett så kan vel ikke advokatfirmaer fremsette slike krav så da er det jo bare å anmelde de for svindel. Bedrøvelig at musik- og filmbransjen viser null vilje til å tilby det kundene vil ha....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betaler 119kr for premium Netflix, 100kr Spotify. Tidligere 79kr for HBO Nordic, i tillegg 100Mbit linje som da avrunder til ca en høvding i mnd på film og underholdning. Så betalingsviljen er der.

 

Men jeg bruker Popcorn Time i ny og ne rett og slett fordi jeg gidder ikke å vente 4-6 mnd for at filmen muuuuuuligens, og kaaanskje kommer på netflix/viaplay/altibox.

 

Det har blitt sagt hundrevis av ganger før. Men gi oss en tjeneste som kan matche popcorn time, og større andel av folk er villig til å betale. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skjønner at filmstudioene vil ha pengene sine. Men hvem har råd til å kjøpe de nyeste filmene og seriene på blu-ray? Fem filmer i måneden? Ingen unntatt de som har mere penger enn folk flest. Hadde det ikke vært nedlasting og fri streaming ville folk kun ha kjøpt maks 2 eller tre filmer i måneden. Ergo så er vi like langt. Eller er vi det? For å finne et stort utvalg helt lovlig er vi faktisk nødt til å abonnere på alt av tjenester og summen av de overgår helt enkelt det vi bruker på fysiske filmer.

Lenke til kommentar

 

 

Vil bare minne på en del viktige ting: betal ikke, svar ikke. At man betaler kan brukes senere i en rettsak som et bevis at man innrømmer skyld.

 

Dette er egentlig svindel og trakassering fra filmbransjen, og må behandles deretter.

Hva skjer når man ikke betaler regninger? Enten går de til inkasso ellers så blir de krevd inn på andre måter, gjennom rettsak.

Overrasker meg ikke filmprodusenten betaler for å vinne saken fordi produsentene mener det blir for dyrt for dem å tilby tjeneste for hele verden.

 

Staten gjør mye samme gjennom NRK lisens, hvis man sender pakke for reprasjon må man i noen tilfelle betale moms selv om man skulle ikke trenge det og andre ting.

 

Men vet ikke om filmbransjen får medhold i så fall.

Jeg antar at prosessen med å sende ut en regning basert på en IP adresse er noenlunde slik: at de plukker ut den som evt betaler for selve nettlinjen til ISP'en. Så der er den første bevisbyrden: at man eier en linje, betyr ikke at man er brukeren av en spesifikk tjeneste levert via denne linjen. Om de gjør noe så dumt at de belaster hele husholdningen, eller en tilfeldig familiemedlem vil undergave deres krav ytterligere, siden da sier de bare "vi vet ikke hvem skylder oss penger". Altså noe i samme duren som alle andre svindlere som sender ut falske regninger.

Neste er din sammenligning med NRK - det er så fjernt som det kan bli. En TV-mottager, solgt med eller uten et fjernsyn, er for det første direkte sporbar til personen som kjøpte denne. Så er det slik at per Forskriften om Fjernsynsmottagere så er man lovpålagt å betale lisensen, med visse unntak. Dette er derimot et privat kravt.

Dette vil da sette saken ytterligere på spissen, siden for det første så er det ingen kjøps/kontraktgrunnlag for å utstede en regning, og for det andre de (filmbransjen) er mye, mye svakere enn Statens Innkrevingssentral, som kan loppe hvem som helst uten en domstolsavgjørelse.

 

Dermed kan dette private kravet handle hos for eksempel et inkassoselskap, som er på enda tynnere is siden de har fått det uheldige oppdrage med å kreve inn noe som de ikke kan bevise med et skriftlig kontrakt, som er da knyttet opp mot en part som de kan heller ikke bevise kan belastes for dette (tilbake til bevisbyrden om å knytte en person mot en IP adresse).

 

Så kommer spørsmålet om summen - hvor mye "skylder" man da? Det vil være opp til filmselskapets advokater å bevise et faktisk tap, noe som kan bli veldig vrient med tanke på at de ofte opererer med overoppblåste tall som er basert på deres fantasier om "tapte inntekter", som fantes ikke til å begynne med.

 

Om dette havner i en rettsak vil en god forsvarer kreve veldig mange, konkrete bevis mot sin klient og som jeg skrev er mange av de meget spekulative. Faktisk så er taktikken her å skremme ofrene for denne svindelen å betale, og da er de som jeg sa VELDIG ille ute siden de a) betaler for noe de kunne latt være å betale for, og b) innrømmer sine angivelige "forbrytelser".

 

Dette minner veldig mye om måten offentilige forsvarere opererer i USA der de er grovt underbetalte, og svindler sine klienter til å innrømme straffeskyld slik at saken glir fortest gjennom systemet, uten å gi de så mye som en sjanse til å forsvare seg, bare at her er "idiotadvokaten" vedkommende som får denne regninger, og sikrer sin egen undergang ved å betale.

 

Så jeg tviler sterkt på at OPUS ønsker å finne frem annet enn 2-3 saker hvis noen nekter i et forsøk å "korsfeste" noen for å skremme andre, men de vet like godt at slike korsfestelsesforsøk kan gi en stygg baksmell i form av at de taper, og da taper de ikke penger men setter et eksempel for seg selv, at de driver med svindel og folk kan bare nekte å betale noe som helst.

 

Jeg kan gi et eksempel: for ca ett år siden har noen svindlet en bensistasjon med å kjøpe diesel til en båt, og oppgitt min adresse (uten å oppgi mitt navn). Jeg fikk en faktura, og gjorde det så enkelt at jeg ringte bensinstasjonen og forklarte på en hyggelig måte at jeg har ingen kjenskap eller forhold til denne affæren. Damen i andre enden skjønte fort at jeg er en privatperson boende på denne adressen som er en husholdning, mens svindlere oppga et klubbnavn som skulle da også ha samme adressen (wtf? uansett...). Det løste seg fort, men sånn i tilfellet hadde jeg i baktanke å politianmelde denne falske regningen, og om det skulle komme så langt som at jeg hadde blitt inn i en rettslig tvist ville jeg med 100% sannsynliget klare å bevise, meget lett, at jeg har ingenting med dette å gjøre... selv om jeg ville (pga andre ting som jeg skal ikke gå inn på, men det er snakk om "hummer og kanarie" type uoverenstemmelser her).

 

Det gjelder egentlig alle svindlere... masse land har forskjellige former av det samme gamle - falske regninger, innkreving av summer som det ble aldri inngått noe kontrakt for, summer for varer som er blitt "funnet opp" fortløpende etc. Det er om å ikke bli svindlet, rett og slett.

Lenke til kommentar

Kanskje de nå endelig må begynne å skjønne at de må få en bedre streamingtjeneste og slutte med DVD/Blu-ray tullet.

Ingen som liker fysisk media til film lengre, tar opp alt for mye plass om man er en ivrig samler.

Hadde lett betalt 500kr pr mnd for å få en filmtjeneste som gir både gode filmer og serier som er relativt nye og ikke gammelt søppel.

 

Tull! Er man opptatt av å få den beste kvaliteten er Blu-Ray det eneste alternativet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kanskje de nå endelig må begynne å skjønne at de må få en bedre streamingtjeneste og slutte med DVD/Blu-ray tullet.

Ingen som liker fysisk media til film lengre, tar opp alt for mye plass om man er en ivrig samler.

Hadde lett betalt 500kr pr mnd for å få en filmtjeneste som gir både gode filmer og serier som er relativt nye og ikke gammelt søppel.

 

 

Hei... Mitt navn er Ingen... @(:->)-[--<

Så fint for deg at du samler på filmer.

Personlig så synes jeg at dette tar opp alt for mye plass, på samme måte som at jeg kjøper alle spillene mine via steam eller lignende tjenester.

Det er helt greit det, jeg også kjøper spill på Steam, men forakjellen fra Steam og Netflix er enorm! På Steam får du beholde spillene dine uansett, du har jo kjøpt de, mens på Netflix kan en film eller serie være der en dag og forsvinne den andre.

 

Forøvrig så liker jeg Netflix, men liker bedre Blu-ray, så jeg foretrekker kvalitet og fordelen med å eie en film selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje de nå endelig må begynne å skjønne at de må få en bedre streamingtjeneste og slutte med DVD/Blu-ray tullet.

Ingen som liker fysisk media til film lengre, tar opp alt for mye plass om man er en ivrig samler.

Hadde lett betalt 500kr pr mnd for å få en filmtjeneste som gir både gode filmer og serier som er relativt nye og ikke gammelt søppel.

 

Tull! Er man opptatt av å få den beste kvaliteten er Blu-Ray det eneste alternativet.

 

 

Pr idag er blu ray det beste alternativet.

Men jeg tenker på når 100+Mb linjer er allemannseie, der man kan få se filmer på samme måte som på netflix, men at det ikke blir fjernet.

Lenke til kommentar

Det har skjedd en lengre tid i tyskland.

 

Jeg ville ALDRI betalt en slik bot.

 

Å sende ut faktura til masse folk med en IP adresse som eneste bevis å kreve dem på penger er en veldig tvilsom business a la hell angels style.

 

 

Kjaere hollywood, lag en orntlig streaming site uten krav på registrering og med mange betalingsmuligheter. Ta 10kr betalt for hver film, 24h streamings mulighet.

 

Da vil nok 90-95% av folket betale hver gang dem ser på film. Å dem vil se mye mere på film en hva de gjoer idag. Her har dere også en mulighet å tjene litt ekstra gjennom å for eksempel ta 20kr for 4k materiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kanskje de nå endelig må begynne å skjønne at de må få en bedre streamingtjeneste og slutte med DVD/Blu-ray tullet.

Ingen som liker fysisk media til film lengre, tar opp alt for mye plass om man er en ivrig samler.

Hadde lett betalt 500kr pr mnd for å få en filmtjeneste som gir både gode filmer og serier som er relativt nye og ikke gammelt søppel.

 

 

 

 

Hei... Mitt navn er Ingen... @(:->)-[--<

 

 

 

Så fint for deg at du samler på filmer.

Personlig så synes jeg at dette tar opp alt for mye plass, på samme måte som at jeg kjøper alle spillene mine via steam eller lignende tjenester.

 

 

 

Det er helt greit det, jeg også kjøper spill på Steam, men forakjellen fra Steam og Netflix er enorm! På Steam får du beholde spillene dine uansett, du har jo kjøpt de, mens på Netflix kan en film eller serie være der en dag og forsvinne den andre.

 

Forøvrig så liker jeg Netflix, men liker bedre Blu-ray, så jeg foretrekker kvalitet og fordelen med å eie en film selv.

 

 

 

Jeg har flere hundre spill til PC på CD og DVD(Og noen på Floppy)...,og ut av dem så er det vel bare 2->3 stk. som trenger Steam.

Ser jeg bort i fra dem...,så bruker jeg Steam til spillene som jeg fikk via mitt Tek-medlemkap.

 

På lik linje med Film så foretrekker jeg å eie det på Kasett/Disc.

 

Personlig så har jeg aldri brukt Popcorn-Time.

 

Vil jeg se noe nytt så går jeg å ser det på Kino...,om det er av interese.

Og hvis det falt i smak så kjøper jeg det på Blu-Ray...,når det kommer ut.

 

Av TV-serier så kjøper jeg det når de kommer ut på Blu-Ray...,eller DVD om Blu-Ray ikke er et alternative.

 

Selv om at prisen på film er mer eller mindre gi-bort-pris idag...,så kan jeg ikke akkurat si det samme om TV-serier...,men totalt avskrekkender det alikevel ikke.

 

Om man tar i betraktning at en sesong av f.eks. "Supernatural" inneholder mellom 16 til 23 episoder og koster Kr299,- for DVD eller Kr599,- for Blu-Ray ved lansering.

Det betyr Kr13,- til Kr18,70 per episode på DVD...,og Kr26,10 til Kr37,50 per episode på Blu-Ray.

 

Verdt hver krone...,spør du meg...

Jeg har ikke innsikt i NetFlix og eller andre Streaming-tjenester...,men jeg tviler på at besparelsene er så veldig store.

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje de nå endelig må begynne å skjønne at de må få en bedre streamingtjeneste og slutte med DVD/Blu-ray tullet.

Ingen som liker fysisk media til film lengre, tar opp alt for mye plass om man er en ivrig samler.

Hadde lett betalt 500kr pr mnd for å få en filmtjeneste som gir både gode filmer og serier som er relativt nye og ikke gammelt søppel.

 

Tull! Er man opptatt av å få den beste kvaliteten er Blu-Ray det eneste alternativet.

 

 

Pr idag er blu ray det beste alternativet.

Men jeg tenker på når 100+Mb linjer er allemannseie, der man kan få se filmer på samme måte som på netflix, men at det ikke blir fjernet.

 

 

Nå lever jeg i nåtiden og ikke om 50 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke dette litt lignende fotoboks problematikken bare at det ikke er noe bilde av foreselsen, kun registreringsnummer? I tilegg deler en jo gjerne ut wifi mye mer liberalt enn en låner ut bilen.

 

Jo, det er i utgangspunktet en grei sammenligning, men staten står sterkere ifm. fotobokser enn advokatfirmaet står her. Fastsatte satser for bøter i forhold til tall tatt ut av luften, hjemel til å utstede bøter, bevis for fart på et tidspunkt i forhold til å bevise at msn har lastet ned 100% av en fil er noen eksempler på utfordringer de har i denne saken.

Lenke til kommentar

Umm... Ante ikke at private kunne gi "bøter". Såvidt jeg vet kan de ikke det. Dette ligner mer på utpressing: "Betal ellers kjører vi rettsak", noe som er latterlig. De sliter nok med å få en dom fordi de ikke har noe annet enn en IP-adresse. Jeg håper noen velger å få en dom på dette slik, helst fra høyesterett, slik at vi (de, danskene) får en skikkelig rettspraksis.

Lenke til kommentar

Aldri si aldri,

jeg frykter at dette kan komme avhengig av hvilket parti får makt i Norge.

 

Se f.eks. på DLD som ikke ville vært noe uten Ap, eller hvordan Ap(med Tajik i spissen) endret Åndsverkloven (2013) for å åpne for sensuren vi nylig fikk dns blokkeringen av enkelte sider.

 

Du skal ikke se bort i fra at neste sak er åpning for at kommuner kan lagre personopplysninger på utenlandske servere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns det er feil å gå til det skrittet , å sende krav faktura til folk , fordi Nettflix og viaplay har bare masse gamle filmer som folk har i hylene sine , gamle DVD er som støver ned og de vill ikke folk betale for.

Hadde Popp corn time tatt litt betalt for filmene sine så hadde e utkonkurert de fleste på nettet , folk vill se nye filmer ikke gamle og derfor så bruker folk Popp corn Time . Nå må dere skjerpe dere , folk vill ikke se gammel søppel lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...