Gå til innhold

Samsung SM951/950Pro/SM961/960Pro/960EVO M.2 -tråden


Teodor1979

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det forventet SM961 1 TB koster 512 $ blir omtrent 4230 kr?

 

Da jeg mente jeg ga ca samme pris for SM951 hos digitalimpuls for noen år siden.

 

Noen som vet noen programmer slike SSD disker kan brukes som "Cache"\Ramdisk etc?

Siden sokkel 1366\2011 støttes ikke boot fra PCI-E ssd så litt surt å bruke de som backup disk. Der man kun lagrer ting harddisk\sata ssd kunne gjort samme nytten.

 

Men ja håper det vil komme.

 

Jeg betalte 7427,79kr for 2 stk 1TB 961nvme. Det blir spennende å se om jeg må betale toll og annet tull (moms) for dem også :p

Lenke til kommentar

Ja det må du sikkert, hvis du ikke får det som gave, for å slippe mums.

Hadde ikke tatt risikoen som deg, bare for å slippe å vente noen uker.

Hvis SSD diskene ryker, må du nok betale en del for å sende de til samsung eller ta tapet selv?

Norsk reklamasjonsrett er fin på SSD\harddisker som kan ryke før 5 år.

Lenke til kommentar

Noen har forsøkt raid? Da jeg tror eneste laptop folk går for en 1 TB versjon.

Har man stasjonær burde man setter flere i raid. Men litt i tvil på slike PCI-E som ikke bruker 8x blir for svakt på sokkel 2011-1155 uansett.

Det er litt surt, man må ha ganske ny pc for å få glede over 1000 MB\s.

 

Ser også en del som må oppdatere drivere til PCI-E SSD diskene for å få best ytelse?

 

 

Gjelder fremdeles på de nyeste? Eller burde det ikke være stort problem.

Da jeg ikke har gjort det selv. Får fremdeles ok ytelse.

 

Desverre tror jeg nok personen har spolt tiden der windows 10 installeres.

Hadde vært gøy om man kunne installere windows 10 på 3-5 minutter ved bruk av boot from networks (PXE\IPXE) med 10 gigabit ethernet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noen har forsøkt raid? Da jeg tror eneste laptop folk går for en 1 TB versjon.

Har man stasjonær burde man setter flere i raid. Men litt i tvil på slike PCI-E som ikke bruker 8x blir for svakt på sokkel 2011-1155 uansett.

Det er litt surt, man må ha ganske ny pc for å få glede over 1000 MB\s.

 

Ser også en del som må oppdatere drivere til PCI-E SSD diskene for å få best ytelse?

 

 

 

Gjelder fremdeles på de nyeste? Eller burde det ikke være stort problem.

Da jeg ikke har gjort det selv. Får fremdeles ok ytelse.

 

Desverre tror jeg nok personen har spolt tiden der windows 10 installeres.

Hadde vært gøy om man kunne installere windows 10 på 3-5 minutter ved bruk av boot from networks (PXE\IPXE) med 10 gigabit ethernet.

 

Tror ikkje man trenger 2 stk sm961 i raid-0 med det første :p

Lenke til kommentar

SM 961 nvme 1TB benchmarks:

 

De er ikkje akkurat noen sinke i trafikken  :wee:

post-42975-0-84861000-1466809264_thumb.png

post-42975-0-40803400-1466809265_thumb.png

post-42975-0-01764600-1466809266_thumb.png

Max 4k random read iops:

post-42975-0-09277700-1466809771_thumb.png

 

Aida 64 støtter temperaturavlesning av denne ssden. Under becnhmarks ligger temperaturen på 35 grader. Det er god luftstrøm i kabinettet, men ellers ikkje noen ekstra kjøling på ssden.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aida 64 støtter temperaturavlesning av denne ssden. Under becnhmarks ligger temperaturen på 35 grader. Det er god luftstrøm i kabinettet, men ellers ikkje noen ekstra kjøling på ssden.

 

Gratulerer med ny SSD da Nizzen :)

 

Virker som Polaris kontrolleren til Samsung ikke vil throttle slik UBX gjorde, og det er jo bra!

Skal du installere Windows på den eller skal du bruke den til noe annet?

Lenke til kommentar

 

Aida 64 støtter temperaturavlesning av denne ssden. Under becnhmarks ligger temperaturen på 35 grader. Det er god luftstrøm i kabinettet, men ellers ikkje noen ekstra kjøling på ssden.

Gratulerer med ny SSD da Nizzen :)

 

Virker som Polaris kontrolleren til Samsung ikke vil throttle slik UBX gjorde, og det er jo bra!

Skal du installere Windows på den eller skal du bruke den til noe annet?

Windows på en, og spill på den andre "steam mappa"

Lenke til kommentar
Tror ikkje man trenger 2 stk sm961 i raid-0 med det første :p

 

Trenger... trodde den slags var fremmedord : )

3,5GB i sekundet er jo helt vanvittig... men hva om man greide 6GB/sek med RAID... det hadde vært noe det!

Ble litt fristet av benchmarken din til å oppgradere fra SM951/AHCI... prøve å holde meg i skinnet : )

Lenke til kommentar

 

Tror ikkje man trenger 2 stk sm961 i raid-0 med det første :p

 

Trenger... trodde den slags var fremmedord : )

3,5GB i sekundet er jo helt vanvittig... men hva om man greide 6GB/sek med RAID... det hadde vært noe det!

Ble litt fristet av benchmarken din til å oppgradere fra SM951/AHCI... prøve å holde meg i skinnet : )

 

 

Nja fortsatt 4K random man merker størst forskjell. Selv om sekvensiell les er 4X raskere mot det den er på vanlige SATA SSD, så betyr det ikke at du oppfatter den som 4X raskere i bruk...

Lenke til kommentar

Hm. egentlig litt skuffa over 4k random read. Er ikke det på samme nivå som 950 pro / sm951?

 

Ja, det ser slik ut basert på benchene til Nizzen over her. Virker som sekvensiell les/skriv, og høy QD ytelse som har blitt bedre med nye Polaris kontrolleren. Tviler noen her vil merke det i vanlig bruk, men igjen moro med noe nytt, og viktig at 1TB størrelse er nå endelig ute :)

Lenke til kommentar

Venter ny laptop ila. en ukes tid med NVMe ssd (muligens rebrandet SM951).

Den er bare på 250-ish GB, og jeg bruker det dobbelte i dag, så tenkte å kjøre med 1TB 850pro i tillegg, men målet er å klare meg med èn disk. Derav er 1TB NVMe ønskelig. Hadde virkelig håpet at random read QD1 hadde økt, men man får ta det man får.

Lenke til kommentar

Venter ny laptop ila. en ukes tid med NVMe ssd (muligens rebrandet SM951).

Den er bare på 250-ish GB, og jeg bruker det dobbelte i dag, så tenkte å kjøre med 1TB 850pro i tillegg, men målet er å klare meg med èn disk. Derav er 1TB NVMe ønskelig. Hadde virkelig håpet at random read QD1 hadde økt, men man får ta det man får.

 

I see. Vel en Samsung 850 PRO 1TB holder vel i en laptop? Trenger vel ikke mer ytelse der så sant du ikke leser og skriver mange filer hele dagen lang da.

Lenke til kommentar

Venter ny laptop ila. en ukes tid med NVMe ssd (muligens rebrandet SM951).

Den er bare på 250-ish GB, og jeg bruker det dobbelte i dag, så tenkte å kjøre med 1TB 850pro i tillegg, men målet er å klare meg med èn disk. Derav er 1TB NVMe ønskelig. Hadde virkelig håpet at random read QD1 hadde økt, men man får ta det man får.

Det er laptop som er flaskehals før ssden :)

Lenke til kommentar

Windows nvme driver

post-42975-0-97835100-1467071983_thumb.png

 

Samsung nvme driver

 

post-42975-0-46884500-1467071983_thumb.png

 

 

Windows nvme driver

post-42975-0-40935100-1467071990_thumb.png

 

 

Samsung nvme driver

post-42975-0-89600800-1467071989_thumb.png

 

Ny rekord i CDM med 4k random read :D

 

Får ikkje like høy 4k rr med sm951nvme uansett driver...

Samsung nvme driver

 

Jo høyere overklokk på cpu og minne, desto høyere resultat. Stock frekvens= middels resultater som alltid  :tease:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...