Gå til innhold

Samsung SM951/950Pro/SM961/960Pro/960EVO M.2 -tråden


Teodor1979

Anbefalte innlegg

Nye Lenovo T460S får man med SM961nvme ssd. Dagens funfact :p

Spørs vel om det finnes så mange laptoper som har rask nok hovedkort å klare raskere en 1000-1500 MB\S på crystal disk mark uansett. Prisen er jo ganske stiv. 13000 kr for den billigste med kun SSD disk? Og midellels cpu\ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nye Lenovo T460S får man med SM961nvme ssd. Dagens funfact :p

Spørs vel om det finnes så mange laptoper som har rask nok hovedkort å klare raskere en 1000-1500 MB\S på crystal disk mark uansett. Prisen er jo ganske stiv. 13000 kr for den billigste med kun SSD disk? Og midellels cpu\ram.

 

 

Dessuten på en laptop ønsker man jo å ha alle strømsparings funksjoner PÅ, og der mister man ytelse bare der.

Lenke til kommentar

Dessuten på en laptop ønsker man jo å ha alle strømsparings funksjoner PÅ, og der mister man ytelse bare der.

Hvor mye trekker samsung SM961nvme?

 

Something the size of a DIMM just isn't meant to handle 20 or even 10 Watts of sustained power draw, but it's clear that Samsung's controllers can all but saturate their PCIe lanes if power/thermal constraints allowed.

 

Fant ikke eksakt tall men tviler på den trekker mere strøm en vanlig sata SSD på maks last.

Fleste laptoper med sata SSD klarer en 450-520 MB\S på crystal disk mark, er snakk om noen år eldre laptop f.eks hp probook 6555b har ikke noe problem å klare det. Så det er ikke stort nok agrument for det ikke skal være mulig å klare 2500 MB\S lese\skrive.

Er vel heller ikke behov for så høye hastigheter, normalsett gjerne til kontorbruk.

Apple maskinener klarer bare rundt 1000-1500 mb\s så kan være derfor pcene har det samme?

Lenke til kommentar

 

Dessuten på en laptop ønsker man jo å ha alle strømsparings funksjoner PÅ, og der mister man ytelse bare der.

Hvor mye trekker samsung SM961nvme?

 

Something the size of a DIMM just isn't meant to handle 20 or even 10 Watts of sustained power draw, but it's clear that Samsung's controllers can all but saturate their PCIe lanes if power/thermal constraints allowed.

 

Fant ikke eksakt tall men tviler på den trekker mere strøm en vanlig sata SSD på maks last.

Fleste laptoper med sata SSD klarer en 450-520 MB\S på crystal disk mark, er snakk om noen år eldre laptop f.eks hp probook 6555b har ikke noe problem å klare det. Så det er ikke stort nok agrument for det ikke skal være mulig å klare 2500 MB\S lese\skrive.

Er vel heller ikke behov for så høye hastigheter, normalsett gjerne til kontorbruk.

Apple maskinener klarer bare rundt 1000-1500 mb\s så kan være derfor pcene har det samme?

 

 

Du misforstår her. Jeg snakker om CPU strømsparings funksjoner som tar bort litt av SSD ytelsen når dem er på, samt hva Windows 10 er satt til. Mente ikke hvor mye selve SM961 bruker av watt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

2x Sm961nvme 1TB raid-0  :green:

 

Woot! Det der var jo bare helt vilt. Selv 4k gikk jo ikke noe nevneverdig ned. Tror nesten ikke jeg greier å holde meg unna. Flexxmemory du kjøpte fra?

... men nå lurer jeg jo selvsagt fælt på om den skalerer videre opp med 3 eller 4 : )

Lenke til kommentar

O store forum

Jeg fikk nok et innfall og bestilte Samsung 950 pro 512 når den var på tilbud i går sammen med dette hovedkortet

https://www.komplett.no/product/851596/datautstyr/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z170x-gaming-3-socket-1151

 

Jeg skal til å begynne med legge inn W7, og ser nå at det ikke er bare bare. Er det noen som kan gi tips for drivere som skal installeres?

Hva kan jeg forvente meg av tull, jeg regner med det er flere som har lagt inn W7 på denne disken.

Lenke til kommentar

Samsung 950 Pro er en NVMe SSD

Windows 7 støtter i utgangspunktet ikke NVMe , men Microsoft har kommet med en oppdatering :

 

Update to add native driver support in NVM Express in Windows 7

Det vil ikke bli noe problem med å få installert w7 på den, men ytelsen vil ikke være som foreskrevet uten den hotfixen? Er det sånn å forstå, eller vil rett og slett w7 ikke legges på denne disken fordi den ikke finner den?

Lenke til kommentar

 

Venter ny laptop ila. en ukes tid med NVMe ssd (muligens rebrandet SM951).

Den er bare på 250-ish GB, og jeg bruker det dobbelte i dag, så tenkte å kjøre med 1TB 850pro i tillegg, men målet er å klare meg med èn disk. Derav er 1TB NVMe ønskelig. Hadde virkelig håpet at random read QD1 hadde økt, men man får ta det man får.

Det er laptop som er flaskehals før ssden :)

 

HP elitebook 840 G3 med i7 6500u er ikke noen sinke, akurat da. :p

Men jo, ser poenget.

Lenke til kommentar

2x Sm961nvme 1TB raid-0  :green:

attachicon.gifcdm sm961nvme r0.PNG

Jeg vet noe ennå kulere:

http://www.radeonramdisk.com/software_downloads.php

 

Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz DDR4

Type DDR4 Lagringskapasitet 32 GB Antall minnebrikker 2 stk Minnehastighet PC4-28800 Effektiv frekvens 3600 MHz CAS Latency (CL) 18

 

Hva gir det av ytelse?

Selv får jeg langt bedre 4k\SeQ kun med DDR3 ram 1600 mhz en enkelt samsung Sm961nvme.

Lenke til kommentar

 

2x Sm961nvme 1TB raid-0 :green:

attachicon.gifcdm sm961nvme r0.PNG

Jeg vet noe ennå kulere:

http://www.radeonramdisk.com/software_downloads.php

 

Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz DDR4 Type DDR4 Lagringskapasitet 32 GB Antall minnebrikker 2 stk Minnehastighet PC4-28800 Effektiv frekvens 3600 MHz CAS Latency (CL) 18

 

Hva gir det av ytelse?

Selv får jeg langt bedre 4k\SeQ kun med DDR3 ram 1600 mhz en enkelt samsung Sm961nvme.

Nei, det er ikkje kult, og ubrukelig for de fleste ;)

 

Off topic er det også ;)

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil ikke bli noe problem med å få installert w7 på den, men ytelsen vil ikke være som foreskrevet uten den hotfixen? Er det sånn å forstå, eller vil rett og slett w7 ikke legges på denne disken fordi den ikke finner den?

 

 

 Tror den vil dukke opp i BIOS 

Tviler på at  W7 installasjons CD/ USB vil finne den...

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil ikke bli noe problem med å få installert w7 på den, men ytelsen vil ikke være som foreskrevet uten den hotfixen? Er det sånn å forstå, eller vil rett og slett w7 ikke legges på denne disken fordi den ikke finner den?

 

Tror den vil dukke opp i BIOS

Tviler på at W7 installasjons CD/ USB vil finne den...

Takk for svar. Arg, jeg aner prakk når jeg skal begynne med det her. Jeg får vel lese meg litt opp da. Det er iallefall en w7 versjon med sp1, som ser ut for å være en av betingelsene for denne hotfixen.
Lenke til kommentar

Takk for svar. Arg, jeg aner prakk når jeg skal begynne med det her. Jeg får vel lese meg litt opp da. Det er iallefall en w7 versjon med sp1, som ser ut for å være en av betingelsene for denne hotfixen.

 

Prøver du å fortelle oss at du ikke engang har SP1 installert for Win7..? Ikke lenge siden du kjørte XP heller da? :p

For å være mer seriøs her, så funker Win10 bra nå, så er vel bare å oppgradere til det = problem løst.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar. Arg, jeg aner prakk når jeg skal begynne med det her. Jeg får vel lese meg litt opp da. Det er iallefall en w7 versjon med sp1, som ser ut for å være en av betingelsene for denne hotfixen.

 

Prøver du å fortelle oss at du ikke engang har SP1 installert for Win7..? Ikke lenge siden du kjørte XP heller da? :p

For å være mer seriøs her, så funker Win10 bra nå, så er vel bare å oppgradere til det = problem løst.

 

Der er en w7 versjon med SP1 ja. Siden jeg har denne lisensen så tenkte jeg å komme til w10 denne veien, uten å måtte kjøpe ny lisens. Det er vel ved månedsskiftet denne muligheten går ut. 

Lenke til kommentar

Der er en w7 versjon med SP1 ja. Siden jeg har denne lisensen så tenkte jeg å komme til w10 denne veien, uten å måtte kjøpe ny lisens. Det er vel ved månedsskiftet denne muligheten går ut. 

 

29. Juli er siste frist for gratis Win10. Du burde gjøre det et par dager før da så du er helt sikker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Takk for svar. Arg, jeg aner prakk når jeg skal begynne med det her. Jeg får vel lese meg litt opp da. Det er iallefall en w7 versjon med sp1, som ser ut for å være en av betingelsene for denne hotfixen.

 

Prøver du å fortelle oss at du ikke engang har SP1 installert for Win7..? Ikke lenge siden du kjørte XP heller da? :p

For å være mer seriøs her, så funker Win10 bra nå, så er vel bare å oppgradere til det = problem løst.

 

Der er en w7 versjon med SP1 ja. Siden jeg har denne lisensen så tenkte jeg å komme til w10 denne veien, uten å måtte kjøpe ny lisens. Det er vel ved månedsskiftet denne muligheten går ut. 

 

 

Samsung har Win7 NVMe driver. HP har bl.a. listet den på driversiden for Elitebook 840 G3. Min laptop kom med win7 installert på SM951.

Legger ved driveren til SM951 hvis det skulle hjelpe, men tror du finner den på nettsidene til samsung.

sp71553.rar

Lenke til kommentar

 

Nye Lenovo T460S får man med SM961nvme ssd. Dagens funfact :p

Spørs vel om det finnes så mange laptoper som har rask nok hovedkort å klare raskere en 1000-1500 MB\S på crystal disk mark uansett. Prisen er jo ganske stiv. 13000 kr for den billigste med kun SSD disk? Og midellels cpu\ram.

 

Er dette et problem i dag? Får godt over det med SM951.

 

https://www.dropbox.com/s/noe8j4i2swqd006/Skjermbilde%202016-07-22%2018.27.18.png?dl=0

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...