Gå til innhold

Samsung SM951/950Pro/SM961/960Pro/960EVO M.2 -tråden


Teodor1979

Anbefalte innlegg

4K ga ca 55 MB/s på et helt nyinstallert system med nyeste samsung NVMe driver, Asus X99 Pro, 950 pro  og 5820K her i gården. Så det var litt trasig ja. 

4KQD32 er nærmere 410 MB/s på skriv. 

Fersk installasjon og ikke noe som går i bakgrunnen/minimalt med prosesser? 

 

På SEQ og SEQ 32QD så får jeg dog bare 1700 MB/s read plutselig. Ikke stort jeg har gjort med systemet. Hmmm. merkverdig. Dog, heller god 4K enn noe av det andre da. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K ga ca 55 MB/s på et helt nyinstallert system med nyeste samsung NVMe driver, Asus X99 Pro, 950 pro  og 5820K her i gården. Så det var litt trasig ja. 

4KQD32 er nærmere 410 MB/s på skriv. 

Fersk installasjon og ikke noe som går i bakgrunnen/minimalt med prosesser? 

 

På SEQ og SEQ 32QD så får jeg dog bare 1700 MB/s read plutselig. Ikke stort jeg har gjort med systemet. Hmmm. merkverdig. Dog, heller god 4K enn noe av det andre da. 

 

Merker du forskjell i ytelse under bruk med 950 PRO vs den gamle SSD'n din da? Greit at det er forskjell med lesing og skriving av mye filer frem og tilbake, men sånne ting som load tid på programmer og spill da?

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke merka en dritt siden 2009 da jeg kjørte intel x25-m raid0 på intel sata2 kontroller

Har vært gjennom en god del ssd'r og kontrollere siden da. Kjører nå 950 Pro.

 

Men nå er jo jeg gammal og treig, og driver ikke med noe tunge oppgaver sånn sett.

 

Det handler ikke om hva man merker, det handler om hva som er på papiret og hva som ikke lenger er på konto :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tomshardware har en god test ute : Samsung SM951-NVMe RAID Review

 

Om random 4K read :

 

Up until a queue depth 32, the NVMe drives and their RAID arrays achieve roughly the same performance. Even under heavy desktop workloads, you won't get a bump in random reads using these SSDs in RAID 0.

 

Om random 4K write :

 

Random write testing favors the RAID array after a queue depth of two. It's more common to see commands stacking up while writing random data than reading it. Heavy multitasking does exploit the array's benefits, but it takes a demanding workload to get there. Professionals running CAD and CAM software will appreciate a RAID 0 array's extra performance.

 
At low queue depths, the RAID arrays actually degrade random write performance across the board.

 

Ergo lite vits med slike i RAID 0 for de fleste av oss.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tomshardware har en god test ute : Samsung SM951-NVMe RAID Review

 

Om random 4K read :

 

Up until a queue depth 32, the NVMe drives and their RAID arrays achieve roughly the same performance. Even under heavy desktop workloads, you won't get a bump in random reads using these SSDs in RAID 0.

 

Om random 4K write :

 

Random write testing favors the RAID array after a queue depth of two. It's more common to see commands stacking up while writing random data than reading it. Heavy multitasking does exploit the array's benefits, but it takes a demanding workload to get there. Professionals running CAD and CAM software will appreciate a RAID 0 array's extra performance.

 
At low queue depths, the RAID arrays actually degrade random write performance across the board.

 

Ergo lite vits med slike i RAID 0 for de fleste av oss.

 

Samme konklusjon som det har vært med ssd'er og harddisker bestadig. Høyere sekvensiell ytelse er jo det vi vil ha som oftest når vi bruker raid-0

Lenke til kommentar

Tidligere hadde jeg 950 Pro i onboard M.2 slot. Jeg hadde også SLI som gir redusert luftflyt mellom kortene (trangt .. hvor M.2 slot sitter på dette mATX HK). Videre var det interne radiatorer, som både gav noe oppvarmet luft på inntak, og mer motstand på uttak.
Resultat: Over 70 grader på 950 Pro ved lette windows-oppgaver som surfing og youtube. Bench av SSD gav massiv throttle.

 

Endring:

Flyttet M.2 til PCIE adapter.

Limte på kjøleribber.

Kvitta meg med SLI

Byttet til ekstern radiator.

 

Resultat: Over 40 (!) grader reduksjon av temp på 950 Pro.

(Forøvrig også veldig god reduksjon av CPU-temp og VRM)

 

Konklusjon: 950 Pro blir varm, men det var enkelt å fikse. :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er ikke NAND'ene som blir særlig varme, det er kontrolleren. 

http://www.guru3d.com/articles-pages/samsung-950-pro-m-2-ssd-review,6.html

 

Så det vil nok ikke hjelpe noe så fremt de bytter ut kontrolleren. Og det ville basically endret hele SSD'en og gjort den til en helt ny sak. SÅ det tror jeg ikke skjer. 

 

 

 

Merker du forskjell i ytelse under bruk med 950 PRO vs den gamle SSD'n din da? Greit at det er forskjell med lesing og skriving av mye filer frem og tilbake, men sånne ting som load tid på programmer og spill da?

Er noe jeg har laget til en kunde, så det er litt vanskelig å si egentlig. Kun bygget, overklokket, laget custom loop, og installert nødvendige overklokking og benchmark programmer. 

 

Så har ikke fått testet så¨mye annet. Dog, i forhold til boot, så er den mye raskere, da jeg slipper å benytte RAID for å få nøvdvendig sekvensiell ytelse, som gjorde POST drittregt. 

 

Og ja, merket også at 4K RR/4KRW ble noe dårligere i RAID, men det er vel egentlig og forvente. Er jo nettopp selve latensen til SATA som har vært flaskehalsen, og selgner du oppå raid i tillegg så går det ikke akkurat noe raskere der nei. XD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger et litt kjapt svar jeg.

skal installere min 950 pro,og jeg har bestilt Asus hyper m.2 x4 adapter pci-e kort fra ebay og de skruene som er med å feste backeten passer ikke. Ganske leit da jeg hadde håpet at jeg kunne feste den fast.

Så jeg er nytt til å bare feste hyper m.2 pci-e kortet, jeg syns den sitter løst og jeg er litt redd for at den plutselig bare løsner.

Bør jeg kjøpe Lycom DT-120 adapter kortet også?

Lenke til kommentar

Det er denne sant?

https://www.komplett.no/product/871564/datautstyr/hovedkort/intel-socket/asus-hyper-m2-x4-mini

 

Brukte de medfølgende skruene jeg .. trener jo bare 1 av dem

n2P2EJBCbkV8ZR2A_setting_fff_1_90_end_50

 

Jeg bestilte ikke mini versjonen,bestilte den store fra ebay. Men husker jeg søkte etter den på komplett men fant den ikke.

Kan ikke sende tilbake den som ikke fungerer heller da det koster mer penger å sende den som retur enn produktet selv.

Får bare bite i det sure eplet å bestille den seinere da,takk for at du fant den på komplett hvertfall.

Lenke til kommentar

For meg virker det som du mangler både skruen som skal ned i selve kortet (la oss kalle dette en standoff) og den lille skruen som skal låse SSD til denne standoff.

 

ja,virker slik ja. fins det noen slike skruer eller fester for skruene å få tak i?

jeg har faktisk ingen peiling på størrelser på slikt heller.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Send en mail til Asus og spør om de kan sende deg?

Det kan jo hende.

 

Edit: Alternativt må du finne en skrue med rette gjenger og lengde, så bygger du opp under SSD med skiver. Du skal jo strengt tatt bare få SSD plant med slot'n, og låse den fast. Ikke akkurat noe kompliserte greier.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Send en mail til Asus og spør om de kan sende deg?

Det kan jo hende.

 

Edit: Alternativt må du finne en skrue med rette gjenger og lengde, så bygger du opp under SSD med skiver. Du skal jo strengt tatt bare få SSD plant med slot'n, og låse den fast. Ikke akkurat noe kompliserte greier.

 

ja,får see hva jeg gjør,mulig jeg kanskje drar inn på clas ohlsen eller biltema. Ellers kanskje jeg bare skiter i det å kjøper en fra komplett. 

Men kan jo sende en melding til asus også.

 

EDIT: min 950 pro funker som bare det,gikk veien å installere 950 pro driveren fra samsung.com og brukte data migration sw for å klone.

Har ikke fått testet speeden på 950 pro enda,men skal gjøre det etterhvert.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...