Gå til innhold

Samsung SM951/950Pro/SM961/960Pro/960EVO M.2 -tråden


Teodor1979

Anbefalte innlegg

Sånn jeg forsto info på asus siden var m.2 knyttet til pcix 2.0 så får ikke 100% utnyttet 950 pro.

Jeg har ikke allverdens med kunnskap om de forskjellige PCI-versjonene, men jeg vil anta at den fremdeles burde greie en del høyere hastigheter?

 

Edit. Har du av alt av strømsparing? Er 250 eller 512gb du har?

Strøminnstillingene til Windows står stillt inn på høy ytelse; Er ingen andre strømsparingsinnstillinger såvidt jeg er klar over.

Jeg har 512GB-varianten, som skal greie 2500/1500 MB/s.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sånn jeg forsto info på asus siden var m.2 knyttet til pcix 2.0 så får ikke 100% utnyttet 950 pro.

 

Jeg har ikke allverdens med kunnskap om de forskjellige PCI-versjonene, men jeg vil anta at den fremdeles burde greie en del høyere hastigheter?

 

Edit. Har du av alt av strømsparing? Er 250 eller 512gb du har?

 

Strøminnstillingene til Windows står stillt inn på høy ytelse; Er ingen andre strømsparingsinnstillinger såvidt jeg er klar over.

Jeg har 512GB-varianten, som skal greie 2500/1500 MB/s.

 

 

 

Kan å være aktivert div strømsparing i bios. Men ser ut som pci kun kjører i 2x ikke 4 som er maks.

Blir desverre litt gjetting fra min side venter enda på mitt eksemplar så har ikke fådt testet selv :-(

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det er noe galt med BIOS-innstillingene.

 

Var forøvrig litt klumsete i det jeg skulle montere disken i PC-en og greide å både miste disken i bakken fra lommehøyde, dulte borti hovedkortet med skrujern og miste skruer på hovedkortet. Håper virkelig ikke det er dette som forårsaker flaskehalsen, ettersom det ikke er mye som kan gjøres om det er det som er tilfellet... Får kanskje se om det hjelper å blåse i sporet på hovedkortet og tørke bort evt. støv på strømlederne på disken, når enn jeg orker...

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du ikkje har m.2 ultra pport, så får du ikkje maks hastighet. Dette er altså m.2 pci-e 3.0 4. Mange hk har bare pci-e 2.0 til m.2 porten.

 

Slik er det å kjøpe billig hk.

 

Buy cheap, buy twice :D

Den skal visstnok greie 10 gigabit, men jeg får bare ~6,4.
Hva har du i de andre pci-e spora da? Kan være at et lydkort eller.no tar lanes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tror ikke du har like store problemer som jeg...  :hm: her er det noe orntli galt.

 

Har du lagt inn driver som ligger i 1. post?

Sjekk instillingene som ligger i post nr 3

 

4k RR qd=1 er slik den skal være iallefall. Overklokker du cpu og minnet mere, så er du nok oppi over 60MB/s som jeg.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Nizzen : Har du lagt merke til throttling på din Samsung?  Hvis du har satt en vifte over den, kunne du tatt bilde og vist oss her åssen du har det?

Du trenger ikke å bruke de store kjøleribbene som er vist ovenfor, for sm951. Jeg bruker denne i en Clevo laptop, og bruker en 30x30x6mm vifte som blåser direkte på kontrolleren nærmest pcie-kontakten. Bare på den måten senker jeg temperaturen kraftig! Ligger på alt mellom 35-48 grader avhengig av belastning. Uten viften er jeg raskt oppe i 82-83 grader, og da begynner disken å throttle......

MEN...... Noen som har fått 950 Pro her og som kan fortelle om den kommer med en egen kontroller-driver ? Jeg hørte at denne disken også skulle støttes i Samsung Magician ?

 

 

 

Hva slags clevo laptop er det du har?

Måtte du flashe nyeste bios evt. gjøre noen andre forandringer fo å få den til å se disken?

 

Grunnen til at jeg spør er jeg har en p771dm-g og en 950pro 512gb. Men hverken bios, windows eller samsung sin driver innstallasjon finner den

 

Endret av estens
Lenke til kommentar

tror ikke du har like store problemer som jeg...  :hm: her er det noe orntli galt.

Hva har du i de andre pci-e spora da? Kan være at et lydkort eller.no tar lanes

 

Var kind of dette som var mitt problem, viste deg seg; Jeg har samme CPU som deg, mna, og den har bare 16 PCIe-lanes. Èn GPU vil nok ta opp alle 16, og andre PCIe-enheter vil (såvidt jeg har forstått) ta over noen av disse (to i mitt tilfelle, slik at GPUen nå bruker 14, hvis jeg har forstått hvordan det funker riktig).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nizzen, hvorfor kjører du med "Turn off windows write-cache buffer flushing on the device" på? (post #3) Er ikke noe ytelsesforskjell for meg ihvertfall.

 

Hvor skrur du av c-states?

 

post-261786-0-65056000-1451075995_thumb.png

 

 

Ny installert på den, har ikke lastet ned noen drivere (kun Samsung Magician), noe jeg burde laste ned for å få mer ytelse?

 

Linken til driver i førstepost fungerer ikke lenger, .zip filen er tom 

Lenke til kommentar

Nizzen, hvorfor kjører du med "Turn off windows write-cache buffer flushing on the device" på? (post #3) Er ikke noe ytelsesforskjell for meg ihvertfall.

 

Hvor skrur du av c-states?

 

attachicon.gif950 Pro.png

 

 

Ny installert på den, har ikke lastet ned noen drivere (kun Samsung Magician), noe jeg burde laste ned for å få mer ytelse?

 

Linken til driver i førstepost fungerer ikke lenger, .zip filen er tom 

 

Fordi du har 950pro og med den trenger du ikkje å gjøre det. Bare på SM951 nvme :) Tror egentlig bare det er en driverfeil. Fordi med 950pro driver på sm951 så fikset dette lille problemet. Da snakker jeg om standard nvme driver i windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...